Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Oude westerns / western TV series  (gelezen 11282 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Oude westerns / western TV series
« Gepost op: 01 februari 2014, 18:10:03 »

Westerns worden volgens mij al zo lang gemaakt als er films worden gedraaid.

Naast klassiekers als 'Once upon a time in the West' is er nog veel meer (oud) materiaal te zien.

Zo heb ik recent nog een tweetal Westerns met John Wayne gezien (1 was 'The War Wagon'), er zaten, naast het nodige knalwerk, ook nog erg leuke dialogen in.

Als je een beetje rondkijkt kan je zo allerlei oude westerns (en TV series) terugvinden. Zo heb ik vorig jaar een heel seizoen Raw Hide gezien.

Best leuk, wat zijn jullie ervaringen met dit genre?

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Oude westerns / western TV series
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2014, 18:42:08 »

Erg weinig.

Ik heb wel eens gedeeltes van westernfilms gezien op zo'n obscuur kanaal, die alleen maar oude films laat zien. Maar ze konden me niet genoeg boeien om ze af te kijken.

Once upon a time in the west heb ik wel een paar keer gezien. Alleen al om de muziek.

Maar we hebben Netflix tegenwoordig. Ik zal eens kijken of daar westernfilms op staan.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2014, 19:10:57 »

Once upon a time heb ik gezien, en The good, the bad and the ugly (super!), en nog wel meer, maar de titels schieten me zo even niet te binnen. The magnificent seven staat me ook bij als een leuke film. Toen ik studeerde waren een paar vrienden van me echte western-fans, dan zie je er vanzelf een aantal :)

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2014, 20:59:16 »

Waarom eigenlijk alleen oude westerns?

;D het 10.000e bericht
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2014, 21:00:57 door Jacq1967 »

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2014, 22:12:28 »

Modern mag ook, Brokeback mountain hebben we al eens genoemd.

No country for old men

Django unchained.

Alleen van No country for old men heb het boek gelezen. Cormac McCarthy. Erg van genoten.
Chocks away!

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2014, 00:08:46 »

Ik heb het boek Brokeback Mountain gelezen. De film volgt het boek goed. Ik vond het een mooie film. Wel een triest verhaal.
Er is zelfs een opera van gemaakt. Die wordt dit jaar uitgevoerd. Ik weet niet waar.

The lone ranger, heb ik wel gezien. Dat is ook een soort westerfilm. Met een cowboy en Indiaan als duo! Die film was grappig.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2014, 07:41:46 »

Zag dat Dances with wolves ook een western genoemd wordt, en Legends of the fall. Toch zou ik daar zelf niet opgekomen zijn, om die films als western te bestempelen. Kon ze wel waarderen.

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2014, 18:41:54 »

Unforgiven

cuppenh

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2014, 21:13:14 »

Hi.

In mijn jonge jaren heb ik "Rawhide", "High Chapparal"en "Bonanza" gevolgd op TV. (De eerste in zwart-wit en de andere twee in kleur)
Ik moet zeggen dat Bonanza meer een familie-western was, terwijl de beide andere echt behoorlijk 'realistisch' overkwamen. Ik geloof zelfs dat Rawhide in het begin in de USA (zo'n 50 jaar terug. dus) als behoorlijk gewelddadig bekend stond. Terwijl die episodes nu wat gezapig zouden overkomen, vergeleken met wat er tegenwoordig uitgezonden wordt, bijv. "Hell on Wheels".

Groetjes, cuppenh

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2014, 08:24:57 »

Zag dat Dances with wolves ook een western genoemd wordt, en Legends of the fall. Toch zou ik daar zelf niet opgekomen zijn, om die films als western te bestempelen. Kon ze wel waarderen.

Dances with wolves kan ik nog wel inkomen, al komen er weinig cowboys in voor ;) Maar legends of the falls gaat over de tijd van de drooglegging en dan hebben we het over de jaren '20 van de vorige eeuw. Dat is volgens mij toch ruim na de tijd van 'cowboys en indianen'.

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2014, 09:10:56 »

Er schijnt toch nog wel aardig belangstelling te zijn voor dergelijke series uit de jaren '50 en '60. In Elsevier werden er recent ook nog een paar aangeboden op DVD, onder andere 'How the west was won'

Ze zouden voor de aardigheid eens moeten kijken op een commerciƫle zender wat er gebeurt als ze iets in dat genre op de buis zouden brengen. Misschien wordt wild west dan weer populair :P

En waarom niet zou je denken? Ik zag dat SBS6 momenteel Dr. Quin en Kleine huis op de prairie uitzendt.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2014, 19:45:58 door kootw »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2014, 12:47:04 »

Ze zouden voor de aardigheid eens moeten kijken op een commerciƫle zender wat er gebeurt als ze iets in dat genre op de buis zouden brengen. Misschien wordt wild west dan weer populair :P

En waarom niet zou je denken? Ik zag dat SBS6 momenteel Dr. Quin en Kleine huis op de prairie.

Wim ;D

Haha, Het kleine huis op de prairie, dat vond ik echt geweldig vroeger! Kijk er uit nostalgie nog wel eens naar. Die tijd spreekt me gewoon aan, zelfs als er een te romantisch beeld wordt neergezet. Dezelfde tijd als Arendsoog : )

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2014, 12:34:47 »

Het kleine huis is inderdaad heerlijk jeugdsentiment. Daar kijk ik nog wel eens op een verloren middag naar.
Helaas werd de serie naar het eind toe wel erg moraliserend en was, vermoed ik, niet meer gebaseerd op de boeken.
Ik herinner me een scene waarin Albert op het bed was vastgebonden door Pa Ingalls omdat hij cold turkey moest afkicken van morfine ofzoiets.. Het zou me verbazen als dat in de boeken van Laura Ingalls voorkwam. :D

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 18:04:11 door aj »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2014, 13:25:55 »

Het kleine huis is inderdaad heerlijk jeugdsentiment. Daar kijk ik nog wel eens op een verloren middag naar.
Helaas werd de serie naar het eind toe wel erg moraliserend en was, vermoed ik, niet meer gebaseerd op de boeken.
Ik herinner me een scene dat Albert op het bed was vast geboden door Pa Ingalls omdat hij cold turkey moest afkicken van morfine ofzoiets.. Het zou me verbazen als dat in de boeken van Laura Ingalls voorkwam.

Groeten

Anne

Nee, dat lijkt me ook niet, de latere afleveringen zijn vast niet meer op de boeken gebaseerd. Alleen al de tegenstrijdigheden maken dat een beetje lastig. Eerst wordt gezegd dat Albert later arts wordt in Walnut Grove, later krijgt hij leukemie en sterft.
Pagina's: [1]