Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: Met welk deel zal ik beginnen??  (gelezen 17538 keer)

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Met welk deel zal ik beginnen??
« Gepost op: 02 december 2013, 21:43:15 »

Mijn verzameling Arendsoogboeken bestaat uit alles van Paul Nowee, en deel 1 en 2. Maar die laatste twee alleen maar om te hebben. Ben ooit in deel 1 begonnen, maar dat is zo verschillend van wat ik van Paul Nowee ken en van wat ik leuk vind aan de boeken, dat ik het niet heb uitgelezen. Nu ben ik alle boeken weer eens aan het herlezen en dan vraag ik me af of ik die andere boeken niet toch ook eens zal gaan lezen (en sparen  ;D).
Dus... met welk deel moet ik dan vooral beginnen? Van achter naar voren? Met deel 12?

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Met welk deel zal ik beginnen??
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2013, 22:16:19 »

Hoi,

Beslist beginnen bij deel 1! Dat boek is de basis van de hele serie!
Je moet je niet ergeren aan het hoge religieuze gehalte (deel 2 is wat dat betreft veel erger) en het ouderwetse taalgebruik, maar je overgeven aan het spannende verhaal.

Ik vind de boeken van Paul wel moderner, maar niet perse beter dan die van Jan. Er zijn natuurlijk verschillen; Paul beschrijft de omgeving beter, Jan was beter in personages. Paul vulde het verhaal op met eindeloze details, Jan met eindeloze dialogen.
Maar beiden konden heel meeslepend schrijven, de grote kracht van hun boeken.
Ze hebben allebei heel goede boeken geschreven, maar ook een paar van minder niveau.

Dit is slechts mijn bescheiden mening  ;).  Ik heb, op twee of drie na, ze allemaal gelezen.

Veel plezier!

Groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2013, 15:04:21 »

Deel 5 vind ik ook wel een topper. En deel 12 is natuurlijk 2 maal door de leden van dit forum als beste Arendsoog bestempeld...

Wim

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2013, 15:11:20 »

@ Anne  Leuk te lezen wat de verschillen tussen de schrijvers zijn. Wat ik wel gezien heb in het eerste deel, is dat Witte Veder heel anders praat en hij ziet Arendsoog als zijn meester. Hij is wel mijn favoriete personage in de boeken, dus dat wordt echt even wennen :) Maar wie weet hoe leuk ik die boeken nog ga vinden.

@ Wim  Dat meende ik me al te herinneren, dat jij ergens deel 12 aanraadde : ) Bij de discussie over het maken van een film over Arendsoog?

groet Jacq

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2013, 15:13:54 »

@Jacq: of ik deel 12 heb aanbevolen zou ik na moeten kijken, mijn all time favorite is toch echt deel 27  8) Maar misschien dat ik in het kader van een als filmplot bewerkbaar verhaal deel 12 getipt  :P

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2013, 16:14:43 »

@ Anne  Leuk te lezen wat de verschillen tussen de schrijvers zijn. Wat ik wel gezien heb in het eerste deel, is dat Witte Veder heel anders praat en hij ziet Arendsoog als zijn meester. Hij is wel mijn favoriete personage in de boeken, dus dat wordt echt even wennen :) Maar wie weet hoe leuk ik die boeken nog ga vinden.

groet Jacq

Witte Veder praat in alle 63 delen slecht 'Engels' dus in deel 1 praat hij precies hetzelfde als deel 63( misschien iets moderner). Paul vond dat hij dat niet kon veranderen, omdat zijn vader Jan het zo bedacht had (zegt hij in een van de interviews die hier op het forum staan).
(merkwaardig genoeg vond hij het geen probleem om Arendsoog een totaal andere familievoorgeschiedenis te geven in 'Een erfenis voor Arendsoog' dan dat Jan in deel 1 verzonnen heeft. Iets wat ik nogal tegenstrijdig vind overkomen, maar helaas de reden hiervoor nooit te weten zal komen :()

De verhouding tussen Arendsoog en Witte Veder wordt in de latere delen van Jan al meer gelijkwaardiger.
Het gaat vanzelf over. ;)

De eerst delen moet je in de context van de tijd zien ( o.a 1935!) Toen waren zulke verhoudingen natuurlijk veel meer geaccepteerd.
Eigenlijk moet je alle delen in de context van de tijd zien waarin ze geschreven zijn. Dan ontdek je dat er, soms subtiele, veranderingen zijn. Zeker als je ze terug in de tijd gaat lezen.

Jan heeft heel goede delen geschreven. Je zal ze zeker erg spannend en leuk gaan vinden.

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 03 december 2013, 16:25:58 door aj »

eagle-eye

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2013, 16:34:37 »

Wat ik zelf ook leuk vind aan de eerste delen: dezelfde personages keren terug, zoals Dan Stevens (1,2,3 & 12) en de familie Anston (5, 8, 17), de Newlands (3 & 7) en Don Esteban de Valorga en de kids. Het is dan wel handig om de delen op volgorde te lezen  :)

Wat betreft namen: ik kom in de Karl May boeken regelmatig namen tegen die ook bij Arendsoog voorkomen. Ik weet niet of de Nowees de Karl May boeken kenden/gelezen hebben?

Daarbij over de verhouding blanke-indiaan bij Karl May: Old Shatterhand en Winnetou zijn zeker gelijkwaardig, hoewel andere indianen wel 'minder' zijn dan de blanken.

eagle-eye :)
The Eagle

He clasps the crag with crooked hands;
Close to the sun in lonely lands,
Ringed with the azure world, he stands.

The wrinkled sea beneath him crawls;
He watches from his mountain walls,
And like a thunderbolt he falls.

Lord Alfred Tennyson

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2013, 18:22:29 »

Wat betreft namen: ik kom in de Karl May boeken regelmatig namen tegen die ook bij Arendsoog voorkomen. Ik weet niet of de Nowees de Karl May boeken kenden?

Of ze de boeken kenden, zou ik echt niet weten. Waarschijnlijk wel, want het zijn erg beroemde boeken toch?

Misschien hebben ze hetzelfde Amerikaans of Engelse namenboek gebruikt?  ;)

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2013, 19:22:23 »

@Jacq: of ik deel 12 heb aanbevolen zou ik na moeten kijken, mijn all time favorite is toch echt deel 27  8) Maar misschien dat ik in het kader van een als filmplot bewerkbaar verhaal deel 12 getipt  :P

Wim ;D

Helemaal mee eens. Deel 27 is fantastisch! Ook absoluut mijn favoriet!

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2013, 19:34:13 »

Witte Veder praat in alle 63 delen slecht 'Engels' dus in deel 1 praat hij precies hetzelfde als deel 63( misschien iets moderner). Paul vond dat hij dat niet kon veranderen, omdat zijn vader Jan het zo bedacht had (zegt hij in een van de interviews die hier op het forum staan).
(merkwaardig genoeg vond hij het geen probleem om Arendsoog een totaal andere familievoorgeschiedenis te geven in 'Een erfenis voor Arendsoog' dan dat Jan in deel 1 verzonnen heeft. Iets wat ik nogal tegenstrijdig vind overkomen, maar helaas de reden hiervoor nooit te weten zal komen :()

De verhouding tussen Arendsoog en Witte Veder wordt in de latere delen van Jan al meer gelijkwaardiger.
Het gaat vanzelf over. ;)

De eerst delen moet je in de context van de tijd zien ( o.a 1935!) Toen waren zulke verhoudingen natuurlijk veel meer geaccepteerd.
Eigenlijk moet je alle delen in de context van de tijd zien waarin ze geschreven zijn. Dan ontdek je dat er, soms subtiele, veranderingen zijn. Zeker als je ze terug in de tijd gaat lezen.

Jan heeft heel goede delen geschreven. Je zal ze zeker erg spannend en leuk gaan vinden.

Groeten

Anne

Reden te meer om vooraan te beginnen, lijkt me. Dan is het een logische opbouw in de veranderingen.

Over Witte Veder, ik vind het erg leuk zoals hij praat. In deel 1 las ik bijv. dat hij zegt: "Hij valse slang, hij vijand!" en in de boeken van Paul Nowee zou hij dat anders zeggen, denk ik. Maar goed, toen ik naar een voorbeeld zocht, zag ik dat veel andere zinnen van Witte Veder gewoon zo zijn als Paul Nowee ook schrijft.

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2013, 19:37:21 »

Wat ik zelf ook leuk vind aan de eerste delen: dezelfde personages keren terug, zoals Dan Stevens (1,2,3 & 12) en de familie Anston (5, 8, 17), de Newlands (3 & 7) en Don Esteban de Valorga en de kids. Het is dan wel handig om de delen op volgorde te lezen  :)

Wat betreft namen: ik kom in de Karl May boeken regelmatig namen tegen die ook bij Arendsoog voorkomen. Ik weet niet of de Nowees de Karl May boeken kenden/gelezen hebben?

Daarbij over de verhouding blanke-indiaan bij Karl May: Old Shatterhand en Winnetou zijn zeker gelijkwaardig, hoewel andere indianen wel 'minder' zijn dan de blanken.

Toevallig heb ik recent drie boeken van Old Shatterhand gelezen. Wel heel anders dan Arendsoog.
De verhouding tussen Old Shatterhand en Winnetou is inderdaad heel gelijkwaardig, erg leuk om te lezen.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2013, 14:26:40 »

Toevallig heb ik recent drie boeken van Old Shatterhand gelezen. Wel heel anders dan Arendsoog.
De verhouding tussen Old Shatterhand en Winnetou is inderdaad heel gelijkwaardig, erg leuk om te lezen.

De gelijkwaardigheid tussen Arendsoog en Witte Veder neemt ook wel toe in de loop van de serie.

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 december 2013, 17:17:35 »

De gelijkwaardigheid tussen Arendsoog en Witte Veder neemt ook wel toe in de loop van de serie.

Wim ;D

Ja klopt, en daarom viel het me zo op dat in het eerste deel de verhouding zo anders is.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2013, 23:29:33 »

Jaq,

Ben je al in deel 1 bezig? En?  ;)

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2013, 23:34:37 »

Jaq,

Ben je al in deel 1 bezig? En?  ;)

Groeten

Anne

Nog niet, ben bijna door alle P. Nowee-boeken heen :)
Pagina's: [1] 2 3