Ik was een jaar of elf denk ik, toen ik voor het eerst de gemaskerde ruiter las. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik er behoorlijk de pest in had, dat het paard van deze ruiter sneller was, dan het paard van arendsoog. Tot dan toe was laatst genoemd paard altijd veel sneller geweest en onverslaanbaar.
Nu achteraf denk ik, dat schrijver J Nowee dat misschien bewust gedaan heeft om de figuur Arendsoog wat minder onverslaanbaar te maken.
Hebben andere leden bovenstaande ook zo ervaren ?
Ja, die gemaskerde ruiter heeft echt wel een heel snel paard. Arendsoog en Witte Veder komen pas helemaal op het einde van het boek te weten wie de gemaskerde ruiter is. Ze zijn zo goed hem de kans te geven om weer zelf op het rechte pad te geraken. Maar op dat moment wordt er met geen woord meer gerept over dat snelle paard van de gemaskerde ruiter. Dat is ook vreemd, vind ik. Maar net als Arendsoog, mag ook Lightfeet op het einde als de sterkste en slimste eindigen.
Net zoals de Grijze Hengst. Die heeft Arendsoog nooit kunnen vangen; hoe graag hij het ook wou. Zou wat geweest zijn; kon hij racen tegen Witte Veder?! :grin:
Als ik het me nog goed herinner, is de Grijze Hengst dan niet verongelukt? Ik durf het niet met zoveel zekerheid zeggen, omdat het al veel te lang geleden is dat ik het boek gelezen heb. Na de fandag zal dat nog eens lukken, omdat ik het dan in mijn bezit zal hebben.
Nee, er mag gebeuren wat wil; Lightfeet is eigenlijk even grote held als Arendsoog. Net zoals met Witte Veder en diens paard, maar deze twee zijn veel bescheidener en laten de eer liever aan hun dikste vrienden.
Kleine Arend