Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: De gemaskerde ruiter  (gelezen 14062 keer)

Harddisk

• Gast
De gemaskerde ruiter
« Gepost op: 05 juni 2004, 21:34:11 »

Ik was een jaar of elf denk ik, toen ik voor het eerst de gemaskerde ruiter las. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik er behoorlijk de pest in had, dat het paard van deze ruiter sneller was, dan het paard van arendsoog. Tot dan toe was laatst genoemd paard altijd veel sneller geweest en onverslaanbaar.
Nu achteraf denk ik, dat schrijver J Nowee dat misschien bewust gedaan heeft om de figuur Arendsoog wat minder onverslaanbaar te maken.
Hebben andere leden bovenstaande ook zo ervaren ?
 ;) ;)

eline

• Newbie
  • *
  • Usha = lieff
    • Bekijk profiel
Re:De gemaskerde ruiter
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2004, 21:43:29 »

ja.. ik vond het wel een beetje (erg?!:P)vreemd..
en in de arendsogen die erna komen staat weer (als ik me niet vergis) dat Lightfeet het snelste paard is.. ??? en dan weer in de andere boeken dacht ik er best wel vaak aan dat Lightfeet niet de snelste is...
misschien dat daarmee dan bedoeld wordt van de andere paarden (uit dat boek).. maar toch wel vreemd hoor
groetjes
eline
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2004, 21:45:59 door eline »

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2004, 14:52:08 »

Ach, tis altijd baas boven baas hè...

In deel 19 komt trouwens alweer een paard voor dat Lightfeet steeds te snel/slim af is, het lijkt wel of J. Nowee tegen het einde van zijn carrière (en helaas zijn leven) Lightfeet's onverslaanbaarheid wat probeert in te dammen en het meer een "echt" paard van vlees en bloed te maken.

Bij Paul is Lightfeet juist weer altijd de allersnelste, de beschrijvingen van Lightfeet's snelheid zijn ook altijd erg mooi gedaan door hem...
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2004, 17:28:59 »

In de eerste delen van de serie zijn Arendsoog en met name Witte Veder ook minder "onverslaanbaar" dan in latere delen. Arendsoog's razendsnelle trekken van revolvers begint ook in latere delen pas meer aandacht te krijgen.
Ik vindt dat altijd de leukste stukjes. Vandaar w.s. dat ik deel 27 een van de meest geweldige delen uit de serie vind.

Harddisk

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2004, 10:40:56 »

IK vind deel 27 ook de beste. Het is toevallig ook de eerste die ik gelezen heb. Kreeg hem te leen van een neef van me.
Daarna ben ik zelf gaan kopen.  ;D :D

Peter

eline

• Newbie
  • *
  • Usha = lieff
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2004, 16:37:26 »

k moet ze of zelf kopen, of klusjes doen ervoor.. zoals in de tuin werken.. maar dan heb ik ook wel weer een paar uurtjes wat te doen  ;D :P
groetjes
Eline

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2004, 17:47:53 »

Ik vraag mij eigenlijk af op Lightfeet wel een volbloed paard is. Het zou volgens mij eerder een getemd wild paard of een kruising van een tam en een wild paard kunnen zijn.

Ik denk eerlijk gezegd het laatste, omdat hij een echt wild paard niet bij kan houden.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Harddisk

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2004, 18:59:12 »

Eline

Ik zie net dat jij nog heel jong bent. Hoe ben jij in aanraking met de serie gekomen. Ik sprak toevallig verleden week iemand die 2,5 keer zo oud is als jij en die had nog nooit van arendsoog gehoord.  ??? ??? ??? ??? ???

Peter

jack nowee

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2004, 19:23:49 »

Helaas zijn dat er wel meer Peter!  :'(

Bij mij op school en in mijn klas (groep 8 ) leest maar een enkeling af en toe een Arendsoogboek. Waarschijnlijk meer omdat de "mees" een kleinzoon en neef van de schrijvers is, dan dat de boeken ze nou zo direct aanspreken.
Het is jammer, maar niet anders. Toch is het bij ons in de bibliotheek zo, dat de boeken toch nog wel regelmatig worden uitgeleend.
Moeten we met z'n allen de serie toch maar wat meer publiciteit geven.  :D

Jack
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2004, 19:24:09 door jack nowee »

eline

• Newbie
  • *
  • Usha = lieff
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2004, 16:50:05 »

Hoe ben jij in aanraking met de serie gekomen.
hoihoi
dat komt doordat mijn oom ze wel eens had gelezen.. hij heeft alle delen gehad, maar had er volgens mij een hele hoop weer verkocht. en die had hij toen aan mijn broer gegeven, want die vindt dat soort boeken wel leuk.. en ik had onze boekenkast al uit (de leukste boeken) en toen vroeg ik aan mn moeder of zij nog iets wist en toen had ze op mn broers kamer gekeken en toen ging ik die boeken lezen.. en nu nog steeds ;D
maar ik lees eigenluk al best veel oude boeken, dus ik vind t ook niet zo erg als ze er wat ouder uitzien, als t maar n goede inhoud heeft.. en dat hebben ze..
groetjes
eline
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2004, 16:59:16 door eline »

eline

• Newbie
  • *
  • Usha = lieff
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2004, 21:23:38 »

Moeten we met z'n allen de serie toch maar wat meer publiciteit geven.  :D

ga posters ophangen  :P ;) :D of een reclamespotje op tv
maar omdat er geen nieuwe boeken meer komen, zullen er waarschijnlijk weinig mensen boeken gaan kopen.. :-\
groetjes
eline

Jet

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2004, 16:13:23 »

He Eline,
Ik ben in aanraking gekomen met Arendsoog toen een jongen die achter me zat zei dat het leuke boeken waren. Ik ben er toen een paar bij de bieb gaan halen. Ik was er gelijk gek van. Ik had onze klas trouwens maar een jongen die de boeken las. Verder kent niemand die boeken.
Ik zit nou over groep 8 te kletsen. 24 augustus wordt de 1e dag in de eerste. Beetje zenuwachtig. De rest valt mee.

Doei, Jet ::)

Jet

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2004, 16:16:58 »

Toen ik dit las, was ik een beetje verbaasd. ??? Maar ja, niets aan te doen. Boeken kan je niet zo snel veranderen om een klein verschil. Maakt me nou niet zo veel meer uit.

Jet ::)

Kleine Arend

• Newbie
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2005, 22:58:54 »

Ik was een jaar of elf denk ik, toen ik voor het eerst de gemaskerde ruiter las. Ik kan me nog goed herinneren, dat ik er behoorlijk de pest in had, dat het paard van deze ruiter sneller was, dan het paard van arendsoog. Tot dan toe was laatst genoemd paard altijd veel sneller geweest en onverslaanbaar.
Nu achteraf denk ik, dat schrijver J Nowee dat misschien bewust gedaan heeft om de figuur Arendsoog wat minder onverslaanbaar te maken.
Hebben andere leden bovenstaande ook zo ervaren ?
 ;) ;)
Ja, die gemaskerde ruiter heeft echt wel een heel snel paard. Arendsoog en Witte Veder komen pas helemaal op het einde van het boek te weten wie de gemaskerde ruiter is. Ze zijn zo goed hem de kans te geven om weer zelf op het rechte pad te geraken. Maar op dat moment wordt er met geen woord meer gerept over dat snelle paard van de gemaskerde ruiter. Dat is ook vreemd, vind ik. Maar net als Arendsoog, mag ook Lightfeet op het einde als de sterkste en slimste eindigen. :D
Net zoals de Grijze Hengst. Die heeft Arendsoog nooit kunnen vangen; hoe graag hij het ook wou. Zou wat geweest zijn; kon hij racen tegen Witte Veder?!  :grin: [cl]
Als ik het me nog goed herinner, is de Grijze Hengst dan niet verongelukt? Ik durf het niet met zoveel zekerheid zeggen, omdat het al veel te lang geleden is dat ik het boek gelezen heb. Na de fandag zal dat nog eens lukken, omdat ik het dan in mijn bezit zal hebben. [cl]
Nee, er mag gebeuren wat wil; Lightfeet is eigenlijk even grote held als Arendsoog. Net zoals met Witte Veder en diens paard, maar deze twee zijn veel bescheidener en laten de eer liever aan hun dikste vrienden. ;)

Kleine Arend :-O
Little Eagle is weer wakker en neemt het roer over van mij!

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2005, 15:30:03 »

De grijze hengst ging aan het eind idd dood. Je moet niet vergeten dat dit paard wild was en die zijn sowieso al sneller en bovendien had de Grijze hengst geen ruiter.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: [1] 2