Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: school  (gelezen 10873 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
school
« Gepost op: 21 april 2011, 16:21:18 »

Volgens mij is dit nog niet behandeld.........

Staat er ergens in de boeken wat en hoe voor een onderwijs Arendsoog heeft genoten? Ik weet niet hoe het onderwijs in die tijd in elkaar zat, maar wordt er wel eens iets over geschreven?

Ik krijg de indruk van een self-made man. Wel intelligent, maar geen intellectueel (leest-ie wel eens een boek?)

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: school
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2011, 21:19:40 »

Ik denk dat we dit inderdaad nog niet hebben behandeld...  8)

Ik kan me niet herinneren ooit iets te hebben gelezen over door Arendsoog bezochte scholen. Sowieso kom je weinig tegen over scholen.

Ik kan me zo 1 passage voor de geest halen. Het betreft deel 56, de Kansas Kidnap.

Ralph, het zoontje van mr. Kerwin, wordt van school opgehaald door John Harney.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2011, 12:57:06 »

Het is jammer dat er weinig aan karakter ontwikkeling werd gedaan in de boeken.

Is er wel eens iets genoemd over muziek dat werd beluisterd of boeken die er gelezen werden?

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2011, 17:16:38 »

Het is jammer dat er weinig aan karakter ontwikkeling werd gedaan in de boeken.

Kan je eens aangeven welke ideeen je daarover hebt, hoe je dat zelf aan zou pakken als je de schrijver van de serie was?

Is er wel eens iets genoemd over muziek dat werd beluisterd of boeken die er gelezen werden?

Ik kan me zo geen voorbeeld bedenken waarin we Arendsoog met een boek in een hoek tegenkomen.

Ook over muziek is niet heel veel bekend. Wat je veel tegenkomt zijn de saloon's waar de cowboys vertier zochten en waar af en toe sprake is van een piano waarbij cowboyliedjes werden gezongen. Ook op de S-Ranch, ik meen 'De Grote Grondroof' wordt soms een gitaar gebruikt door de cowboys om liedjes te zingen.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2011, 19:01:19 »

Kan je eens aangeven welke ideeen je daarover hebt, hoe je dat zelf aan zou pakken als je de schrijver van de serie was?

Haha, als ik schrijver van deze serie was, was het in ieder geval geen kinderserie geworden. Ik zou er zeker sex in stoppen. Arendsoog zou getrouwd zijn. ;)

Om een voorbeeld te geven waar meer van het karakter te zien had kunnen zijn: in 'de verdwijning van Arendsoog' zit Bob in dat militaire kamp. Er gebeurt eigenlijk een lange tijd niks. Op een gegeven moment mijmert hij bij zichzelf dat (en ik citeer niet letterlijk, maar het is ongeveer) de andere hem wel vervelend en klierig zullen vinden en dat de lessen saai zijn. In wat er tot dan is gebeurd, komt hij niet klierig over. Het is dan interessant om dan kort te laten zien hoe hij zich gedroeg. En waar gingen de lessen over en wat deed-ie om de verveling te verdrijven? Misschien verzon hij wel een manier om efficiënter op de ranch te werken enz.
Voor het verhaal doen die details er niet toe, maar het maakt de hoofdpersoon wel boeiender.

In de boeken komen wel  inkijkjes in zijn 'gewone' leven voor, maar dat zijn toch veelal huiselijke handelingen en geen karakterverdieping.

Vind jij dan dat er voldoende karakterontwikkeling in de boeken zit? (misschien maakt het uit of je als jongen/meisje de boeken leest. Vrouwen willen toch meer gevoel zien..)

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2011, 10:46:09 »

Haha, als ik schrijver van deze serie was, was het in ieder geval geen kinderserie geworden.

Dat is natuurlijk nogal een belangrijke nuance. De serie is gewoon wel voor de jeugd geschreven. Ik vraag me ook af of er heel veel gelezen werd door de cowboys waarvan Arendsoog er wel degelijk 1 was. Zoals ik eerder schreef was het belangrijkste vertier in de kleinere plaatsen (zoals Mining Valley en Dorwan) de bar of de saloon. En natuurlijk de jaarlijkse rodeo. Er zijn enkele verhalen waar ze grotere steden als Los Angeles en San Francisco bezoeken (o.a. delen 35 en 37) en daar lees je wel dat er nachtclubs etc. zijn.

Er is ook 1 voorval waar Arendsoog een bibliotheek bezoekt (deel 25, het Blaffende Zand). De bibliothecaris verzucht: een cowboy, en dan deze literatuur...? Dat zegt denk ik genoeg over de status van een cowboy uit die dagen.

Vind jij dan dat er voldoende karakterontwikkeling in de boeken zit? (misschien maakt het uit of je als jongen/meisje de boeken leest. Vrouwen willen toch meer gevoel zien..)

Ik denk dat Paul voor de jeugd een held neer wilde zetten waarmee deze zich kon identificeren. Daar horen m.i. geen al te moeilijke zaken als literatuur en al te zware karakters bij.

Overigens is dit ook de discussie die bij het verschijnen van de boeken door recencenten breed werd uitgemeten: de boeken werden met de grond gelijk gemaakt omdat er te weinig diepgang inzat volgens de kenners van jeugdliteratuur.

Maar het neerzetten van eenvoudige personen die heldendaden verrichten, het goede voor hun medemensen zoeken en onvoorwaardelijke vriendschap aan de dag leggen sprak (spreekt) mij altijd erg aan, en met mij velen denk ik, er zijn per slot van rekening 5 miljoen Arendsoogboeken over de toonbank gegaan.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 25 april 2011, 10:48:31 door kootw »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2011, 14:28:52 »

Maar het neerzetten van eenvoudige personen die heldendaden verrichten, het goede voor hun medemensen zoeken en onvoorwaardelijke vriendschap aan de dag leggen sprak (spreekt) mij altijd erg aan, en met mij velen denk ik, er zijn per slot van rekening 5 miljoen Arendsoogboeken over de toonbank gegaan.

Wim ;D

Je hebt een punt, hoor.
 En om op het topic terug te komen. Met wat referenties aan zijn schooltijd, had de jeugd zich nog meer kunnen identificeren.  ;)

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2011, 09:48:04 »

En om op het topic terug te komen. Met wat referenties aan zijn schooltijd, had de jeugd zich nog meer kunnen identificeren.  ;)

Eens! Want naar school gingen de kinderen natuurlijk wel, al speelt het eerste deel wel in de hele vroege periode van de kolonisten: Arendsoog's vader moest zijn farm nog volop verdedigen tegen bendes en ook de indianen zaten volgens mij nog niet echt in reservaten.

Maar dan wat anders: Je hebt een aantal zaken aangegeven die je graag anders in de boeken had gezien. Toch spreekt de serie je op de een of andere manier aan, anders lees je de boeken niet en meng je je niet in forumdiscussies.

Wat spreekt jou nu aan in de serie?

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2011, 11:06:06 »

Maar dan wat anders: Je hebt een aantal zaken aangegeven die je graag anders in de boeken had gezien. Toch spreekt de serie je op de een of andere manier aan, anders lees je de boeken niet en meng je je niet in forumdiscussies.

Wat spreekt jou nu aan in de serie?

Wim ;D

Ik denk toch wel de helden die ondanks tegenslagen overwinnen. En dat de boeken zo geschreven zijn dat er ruimte is voor eigen interpretatie/fantasie over wat er 'of camera' gebeurt. Het verhaal achter het verhaal als het ware. En als meisje wil je toch wel gered worden door Arendsoog ;) (nu niet meer, ik heb inmiddels m'n eigen 'Arendsoog').

Toevallig van de week bij mijn schoonouders een hele stapel Arendsogen gevonden. Ik ben ze aan het herlezen. En mijn zoon is er ook een aan het lezen, ben heel benieuwd wat hij er van vindt.

groeten

Anne

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2011, 22:41:33 »

School in het Wilde Westen ;). Er wordt inderdaad in de boeken weinig/niets over scholing van Arendsoog (of Ann) gezegd.

Over het algemeen was scholing in de Territoria (want Arizona was nog geen staat) heel wisselvallig. Kinderen werden vaak thuis geschoold, omdat er simpelweg geen andere opties waren. Als de school tien kilometer verderop was, dan was dat al te ver weg. Als een gebied wat meer bevolkt was, dan werden er leraar examens gehouden en afhankelijk van van hoe goed iemand het deed kon er dan een eerste, tweede of derde graads certificaat gehaald worden. 1e graads betekende een grotere school, met ook oudere leerlingen. Vaak werd lesgegeven in gebouwen van 1 kamer, soms met niet meer dan 3 leerlingen.

Het schooljaar liep van ongeveer september/oktober tot april/mei. Jongens van ongeveer 12 jaar en ouder kwamen er later bij, omdat zij vaak hielpen met de oogst, maar in de winter waren er geen klussen op het land en konden ze dus naar school. Omdat er niet echt een georganiseerd schoolsysteem was, hadden kinderen ook allerlei boeken, vaak nog van hun ouders, in verschillende edities etc. Als een gebied wat gesettled was, dan verbeterden dit soort dingen vaak.

Wat ook nog voorkwam, was dat mensen die claims hadden (gratis land, dat gedurende vijf jaar zes maanden per jaar bewoond moest worden, voordat het van de mensen werd; anders viel het terug aan de staat), ook nog een huis hadden in het locale stadje/dorp. In de winter gingen ze dan daar wonen (zeker in sneeuwstorm gebieden), zodat ze winkels ed in de buurt hadden. Dat maakte het dan ook makkelijker voor kinderen om naar school te gaan.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2011, 23:34:53 »

Bedankt voor de toelichting!

Ik ben 2x een opmerking over een meisjeskostschool tegengekomen. Ik weet niet meer welke boeken. Opmerkingen als' het is zo stil als een slaapzaal op een meisjeskostschool'.

Zouden die er wel al geweest zijn in die tijd en op die plek? Dat lijkt me sterk.

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2011, 18:49:18 »

Leuk dat je ook meedoet in de discussie Marthe  [cl]

Toch moet Arendsoog wel degelijk scholing hebben ontvangen. Immers kan hij prima lezen en schrijven. Niet alleen Engels, ook het Spaans beheerst hij uitstekend.

Dat laastste blijkt onder andere uit deel 25, het blaffende zand.

Maar welke rol speelden de missionarissen in het scholen van de bevolking? In hetzelfde deel 25 lees ik dat in San Salvador een universiteitsgebouw staat en dat die universiteit is gesticht door de Spanjaarden. Maar die zetten volgens mij vaak geestelijken in voor dat soort taken.

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2011, 17:36:29 »

Over ontwikkeling gesproken:

In deel 25 komt Witte Veder in handen van een bende terecht die hem meenemen naar een dorp dat verwoest is door een vulkaan.

In het verhaald wordt beschreven dat Witte Veder het in zijn gedachten ziet gebeuren, de vulkaanuitbarsting.

Ik vroeg mij af hoe hij aan die kennis komt. In Noord Amerika zijn toch geen vulkanen?

Een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat Arendsoog toch wel in aanraking komt met boeken is deel 37: Hij komt bij het huis van Ma Wong Yi in de bergen en dat doet hem denken aan een tekening in een boek waar een huis in Chinese stijl is opgenomen.

Wim ;D

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2011, 19:12:49 »

Over ontwikkeling gesproken:

In deel 25 komt Witte Veder in handen van een bende terecht die hem meenemen naar een dorp dat verwoest is door een vulkaan.

In het verhaald wordt beschreven dat Witte Veder het in zijn gedachten ziet gebeuren, de vulkaanuitbarsting.

Ik vroeg mij af hoe hij aan die kennis komt. In Noord Amerika zijn toch geen vulkanen?

Een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat Arendsoog toch wel in aanraking komt met boeken is deel 37: Hij komt bij het huis van Ma Wong Yi in de bergen en dat doet hem denken aan een tekening in een boek waar een huis in Chinese stijl is opgenomen.

Wim ;D

Ook in arendsoog en het blaffende zand gaat hij naar een bibliotheek om informatie op te zoeken van het blaffende zand.

Esjendal :-O

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei 2011, 16:32:46 »

Het is in ieder geval zeker dat Arendsoog naar school geweest is. In deel 46 komt hij namelijk een jongedame tegen met wie hij nog in de klas gezeten heeft.

Dat bewijst hij ook nog eens in deel 53, als hij een brief als vals aanmerkt, vanwege de spelfouten. De andere aanwezigen, zien die echter niet, vanwege gebrek aan scholing.

In deel 5 (of een ander vroeg deel) wordt gezegd dat Witte Veder heeft leren lezen bij de paters. De uitdrukking 'zo stil als op de slaapzaal van een meisjeskostschool' komt bij mijn weten alleen voor in deel 34.

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: [1] 2