Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: geld  (gelezen 6761 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
geld
« Gepost op: 23 februari 2011, 19:41:56 »

In de boeken schijnt geld geen probleem te zijn. Arendsoog verdient goed, neem ik aan, aan zijn kudde.

Maar wat ik me afvroeg; hoe komt Witte Veder aan geld? Krijgt hij salaris voor zijn werk op de ranch?

Anne

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
Re: geld
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2011, 13:57:47 »

idianen doen toch niet aan dollars maar aan goud en ruil middelen?
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2011, 17:23:42 »

Het gaat mij niet om indianen in het algemeen.

Voor zover ik uit de boeken kan opmaken heeft Arendsoog nooit een geldprobleem. Altijd genoeg op zak om een herberg te betalen, eten te kopen enz.
Gaat hij wel eens in een boek naar de bank om geld op te nemen?

Maar Witte Veder heeft ook geld genoeg bij zich. In bijvoorbeeld ' de verdwijning van Arendsoog' gaat Witte Veder Arendsoog zoeken. Hij gaat met de trein en koopt eten. Hoe komt hij aan geld?

Of is dat een detail dat de schrijvers totaal niet van belang vonden?

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2011, 18:54:33 »

Voor zover ik uit de boeken kan opmaken heeft Arendsoog nooit een geldprobleem.

Toch zijn er wel gevallen waarin Arendsoog zaken niet uit eigen zak betaald.

Bijvoorbeeld in deel 33 waarin staat te lezen dat hij een bankrekening van de staat ter beschikking krijgt om zijn onkosten te financieren.

En ook in het laatste deel, nummer 63. Als Arendsoog een groot aantal telegrammen wil laten sturen om het bericht te verspreiden dat hij permiejager is geworden. Hij is dan blij dat mister Hammond zich bereid verklaart de onkosten op zich te nemen.

En zorgen om geld heeft hij soms ook wel:

In deel 60 als hij bang is de  de grondrovers op bezoek te krijgen. Arendsoog vraagt zich dan af of hij voldoende geld zal kunnen lenen bij de bank om te kunne betalen.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2011, 20:46:07 »

Knap dat je dat zo allemaal op kan noemen!

Blijft de vraag; is Witte Veder een soort medewerker op de ranch en zou hij daar dan geld voor krijgen?

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2011, 23:02:55 »

Blijft de vraag; is Witte Veder een soort medewerker op de ranch en zou hij daar dan geld voor krijgen?

In de oude delen wordt Witte Veder een beetje als knecht op de farm en hulpje van Arendsoog getekend. Ik meen echter dat hij in later delen meer als volwaardig lid van de familie wordt gezien. Hij is naar mijn mening meer broer/compagnon van Arendsoog dan een knecht die elke maand een cheque krijgt om mee naar de bank van Dorwan te gaan.

Wim

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2011, 11:20:22 »

In sommige delen lees je wel dat witte veder mee gaat op inspectie tocht langs het vee. hieruit kun je toch een beetje op maken dat hij op de ranch werkt.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 11:01:14 »

In sommige delen lees je wel dat witte veder mee gaat op inspectie tocht langs het vee. hieruit kun je toch een beetje op maken dat hij op de ranch werkt.

Maar als hij tot de cowboys zou behoren die bij Arendsoog als knecht in dienst zijn, zou hij in het cowboyverblijf wonen en slapen. Dat is echter niet het geval, er zijn meerdere delen waaruit blijk dat Witte Veder in het ranchhuis woont en daar zijn eigen slaapkamer heeft.

Zie onder andere deel 41, eerste hoofdstuk, maar er zijn tal van andere voorbeelden te noemen.

Ik blijf erbij dat Witte Veder als familie wordt gezien.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2011, 00:18:59 »

Ik blijf erbij dat Witte Veder als familie wordt gezien.

Wim ;D

Dan zal hij waarschijnlijk delen in de opbrengst. Maar dit is ook een detail die door schrijvers nauwelijks of niet wordt uitgewerkt, natuurlijk.

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2011, 20:37:31 »

in deel 6 'Arendsoog knapt het op' staat dat Barbara Anston Arendsoog wel het verschuldigde honorarium wil betalen.

Hij vraagt dus geld voor zijn diensten. Komt dat in de andere boeken ook voor dat hij voor zijn hulp betaald krijgt/

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2011, 12:05:32 »

in deel 6 'Arendsoog knapt het op' staat dat Barbara Anston Arendsoog wel het verschuldigde honorarium wil betalen.

Hij vraagt dus geld voor zijn diensten. Komt dat in de andere boeken ook voor dat hij voor zijn hulp betaald krijgt/

Het komt regelmatig voor dat de mensen die om hulp vragen bij Arendsoog daarvoor willen betalen. Maar dat wordt structureel geweigerd door Arendsoog. Ook in deel 6. Barbara benadert Arendsoog wel in de trant van 'je kunt zeggen wat je honorarium is, en vervolgens moet je aan de slag gaan en verder niet zeuren' maar Arendsoog gaat daarin niet mee.

Een voorbeeld waar Arendsoog ook wordt gevraagd wat zijn honorarium is, is deel 22 'De strijd om de Sam Peony Bridge'

Wim ;D

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2012, 01:13:39 »

Hoi Anne, tuinman, Wim en esjendal,

In m'n onderzoekjes naar de Arendsoogserie probeer ik ook het geldstelsel onder de loupe te nemen.
Dit onderzoekje is echter nog niet of nauwelijks van de grond gekomen (zie onderstaande copie).

De opzet is om eerst zoveel mogelijk informatie uit de tekst te halen, dan om te zien of hier een consistente of onsamenhangende structuur in zit. He maakt me daarbij niet uit of het 't een of 't ander is. Ik wil gewoon zien hoe het zit.
Als ik dat gedaan heb wil ik kijken of het geldstelsel met andere verschijnselen in de serie in verband gebracht kan worden. Bijvoorbeeld, ik verzin hier gemakshalve even een voorbeeld: Het zou kunnen dat bij economische malaise er meer valsemunterij is dan in hoogconjunctuur. Ook zou het aantal bankovervallen bij malaise hoger kunnen zijn dan in hoogconjunctuur. enz. enz.

Nou ja, ook hier nog een lange weg te gaan.
Hoewel, zoals elder gezegd, ik er aan hekel aan heb om met halfprodukten tevoorschijn te komen, ga ik door tijdnood gedreven er toch steeds meer toe over om in ieder geval iets van m'n werkjes aan anderen mee te delen. Beter iets dan niets.

Vriendelijke groet,

Dag en doeii!! Jp.

COPIE:

Geldstelsel

Behoudens afrekeningen in het criminele circuit, waar kogels betaalmiddel zijn, wordt er betaald in dollars (papiergeld en muntspecien). Hoewel dit nergens valt te lezen, zullen het Amerikaanse dollars zijn. Een bancair circuit ondersteunt de wat ingewikkeldere betalingen. Het criminele circuit ondersteunt op haar beurt het bancaire met onaangekondigde solvabiliteitscontroles.

Voorbeelden:

Arendsoog pakte het papier aan en las hardop: Het leven van uw zoon is geen dollarcent waard als u zich niet aan dit advies houdt.(43,2)
Dollars, dollarcenten (51,3)
Voorbeelden uit Dollardans in Cannon Field ???

Jp.
Pagina's: [1]