Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: cover deel 12  (gelezen 2508 keer)

cuppenh

• Sheriff
    • Bekijk profiel
cover deel 12
« Gepost op: 01 november 2010, 17:16:32 »

Wat ik me al heel lang afvraag is:
"Waarom is de cover van nummer 12 veranderd?"

Ik kan me indenken dat de 4-kleurenuitgaven een andere cover gekregen hebben omdat ze veranderden in de gebonden edities. Maar deel 12 is veranderd in de loop van een reeks dezelfde editie-kenmerken. Men heeft daar ook niet gewacht op zo'n moment als de intro van het nieuwe ruiterlogo.

Iemand die hier wat licht in de duisternis kan brengen?

Huub

jack nowee

• Gast
Re: cover deel 12
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2010, 19:41:37 »

Wat ik me al heel lang afvraag is:
"Waarom is de cover van nummer 12 veranderd?"

Ik kan me indenken dat de 4-kleurenuitgaven een andere cover gekregen hebben omdat ze veranderden in de gebonden edities. Maar deel 12 is veranderd in de loop van een reeks dezelfde editie-kenmerken. Men heeft daar ook niet gewacht op zo'n moment als de intro van het nieuwe ruiterlogo.

Iemand die hier wat licht in de duisternis kan brengen?

Huub

Is waarschijnlijk gebeurd, omdat de kaft toch wel wat erg "monsterlijk" was. De Kresse-omslagen waren natuurlijk erg mooi en spraken veel lezers aan.

Jack  :-O

cuppenh

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2010, 20:36:06 »

Precies ook de reden dat Elseviers Uitgeverij van de drie pockets van Winfair (J20-J22) uit 1962 nog een grote stapel over had. Deze hadden de saaie covers van R R de Groot. Toen 1966-1968 de voltallige reeks van 10 pockets met covers van Kresse werd uitgegeven werden er stofomslagjes gemaakt voor de nrs 4,7 en 8 en gevuld met de restbestanden van de J-pockets.
Kresse verkocht inderdaad een graadje beter  ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2010, 21:11:46 »

Men heeft daar ook niet gewacht op zo'n moment als de intro van het nieuwe ruiterlogo.

Is waarschijnlijk gebeurd, omdat de kaft toch wel wat erg "monsterlijk" was. De Kresse-omslagen waren natuurlijk erg mooi en spraken veel lezers aan.

In de presentatie van de drukgeschiedenis heb ik ook het negatieve imago van de monsterkaft aangehaald als reden voor de opdracht aan Kresse om een nieuwe omslag te tekenen. De monsterkaft is in 1962 vervangen, dat was tevens het jaar dat Kresse zijn eerste omslag (deel 24) tekende.

Wim ;D
Pagina's: [1]