Hallo allemaal,
Een jaar of 5 geleden is Jack al eens langsgeweest in het historisch archief van Malmberg, de (oorspronkelijke) uitgever van de Arendsoogserie.
Enkele maanden geleden is Malmberg aan een verhuizing en herinrichting van het archief begonnen. Vandaag zijn Jack en ik op bezoek geweest in het archief.
De aanleiding tot het bezoek was op zich wel aardig. Ik bladerde vorige week wat rond op een CD-ROM met foto's e.d. en daar kwam ik een foto tegen van het archief die Jack bij een vorige gelegenheid heeft gemaakt. Op die foto waren hele stapels van met name de oudere delen van de serie zichtbaar. Ik dacht: daar zou wel eens een hele boel lege regels in de drukgeschiedenis mee kunnen worden opgevuld

. Vandaar een berichtje aan Jack: daar zou ik wel eens willen rondsnuffelen... Waarop de reactie van Jack: dat zouden we wel eens kunnen doen

.
Blijkt begin deze week dat de nieuwe archivaris van Malmberg zelf via de website van Daniël contact had opgenomen om eens kennis te maken

Om in Arendsoogtermen te blijven: we hebben de koe bij de horens gevat en meteen een afspraak gemaakt

.
Het archief zelf is al een belevenis op zich. Stapels Arendsoogboeken, waaronder fraaie exemplaren van de eerste drukken van deel 1 en deel 2 (met stofomslag)

En dan te bedenken dat ik die eerste drukken nog niet eerder 'live'gezien had. Ik kon de verleiding haast niet weerstaan

Ook van de delen 3 t/m 5 stond er een eerste druk.

Vervolgens zijn we de stapels gaan doorwerken waarbij we zo'n 45 van de nog lege regels in de drukgeschiedenis hebben kunnen invullen.

We hebben daar overigens nog wat zaken gezien en gehoord, waarmee we misschien nog wat konijnen uit de hoge fandag-hoed kunnen gaan toveren...
Al met al een prachtig uitstapje

Wim

en Jack