Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Deel een  (gelezen 8027 keer)

Harddisk

• Gast
Deel een
« Gepost op: 20 juni 2004, 21:42:03 »

In het drukken overzicht las ik, dat deel 1 1e druk 212 pagina's telt. Ik heb zelf een 25 e druk met 158 bladzijden. Dit scheelt dus 54 pagina's.  Er is wellicht een kleiner lettertype gebruikt  en wat minder tekeningen, maar ik krijg toch het vermoeden, dat de tekst ingekort is.
Klopt dit ?  :-\ :-\ :-\

In de tijd van J Nowee waren er neem ik aan geen tekstverwerkers. Schreef hij alles met de pen of typte hij het met een type machine ? Is hier nog iets van bewaard gebleven en zo ja, kan er een voorbeeldje op de site gezet worden ?
Is er bij Malmberg wel eens wat zoek geraakt, zodat het overnieuw moest ? (balen natuurlijk)  :'( :'( :'( :'(

Peter

jack nowee

• Gast
Re:Deel een
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2004, 23:58:42 »

Hoi Peter,

Je stelt een aantal vragen. Ik zal kijken of ik antwoord kan geven. ???

Citaat
In het drukken overzicht las ik, dat deel 1 1e druk 212 pagina's telt. Ik heb zelf een 25 e druk met 158 bladzijden. Dit scheelt dus 54 pagina's.  Er is wellicht een kleiner lettertype gebruikt  en wat minder tekeningen, maar ik krijg toch het vermoeden, dat de tekst ingekort is.
Deel 1: In de oude versie zijn behalve de 8 paginavullende tekeningen nog tekeningen van: 2x ¾ pagina, 7x ½ pagina, 6x 1/3 pagina en 7x ¼ pagina.
Dat zijn dus omgerekend (ongeveer) het dubbele aantal pagina's aan illustraties.
Het aantal pagina's tekst is dan voor de nieuwe druk 146 (à 37 regels). Totaal ongeveer 5400 tekstregels. Voor de oude druk: 190 pagina's tekst met ± 32 regels. (Ongeveer 6080 tekstregels) Volgens het bovenstaande rekensommetje staan er dus in de oude versie dik 600 tekstregels meer. (± 20 "oude" pagina's  ::) ) Ik heb echter de eerste twee hoofdstukken naast elkaar gelegd en kan daar geen verschillen in ontdekken. Misschien moet iemand ze maar eens helemaal napluizen.  :-\

Citaat
In de tijd van J Nowee waren er neem ik aan geen tekstverwerkers. Schreef hij alles met de pen of typte hij het met een type machine ?

Mijn opa schreef zowel met de pen als met een schrijfmachine.
De Arendsoogboeken zijn met de schrijfmachine geschreven. Zijn eerste verhalen zal hij ook wel met de pen hebben geschreven (eerste opzet) en later uitgewerkt met een schrijfmachine.

Citaat
Is hier nog iets van bewaard gebleven en zo ja, kan er een voorbeeldje op de site gezet worden ?

Van de oude manuscripten is niets bewaard gebleven. Als een boek klaar was zei mijn opa: "Zo, dat is klaar!" en kiepte het oorspronkelijke manuscript in de prullenbak. (Of misschien wel in een oude kolenkachel als aanmaakpapier.)  :o
Paul deed hetzelfde. Ik heb ooit nog wel eens oude drukproeven gehad, maar ben die jammergenoeg kwijtgeraakt.  :'(

Van mijn opa heb ik nog enkele handgeschreven gedichten. Deze zijn echter zeer persoonlijk en nooit bedoeld om uitgegeven, c.q. gepubliceerd te worden. Hij had echter een zeer mooi, sierlijk handschrift. Wel heb ik een originele doorslag van een kindermusical: "Het prinsesje dat jokte". Als men dit leuk vindt, kan ik daar wel een foto van maken en op de site zetten.

Citaat
Is er bij Malmberg wel eens wat zoek geraakt, zodat het overnieuw moest ?

Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd. Zowel mijn oom als mijn opa hadden altijd meerdere kopiën/doorslagen achter de hand. Dat zou wel erg dom zijn.

Jack  :D

Harddisk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2004, 14:43:13 »

Hallo Jack

Een interessante ontdekking, dat deel 1 met mogelijk 20 pagina''s ingekort is in latere drukken. Het is inderdaad een monniken werk om beide uitgaven compleet met elkaar te vergelijken. Mogelijk dat andere leden die 1e drukken hebben de motivatie kunnen opbrengen. Jij hebt in ieder geval al twee hoofdstukken gedaan. ;) ;)

Ik en andere, normale arendsoog stervelingen, zullen wel nooit 1e drukken van de begindelen onder ogen krijgen.
Dus mocht je ooit nog eens zin en tijd hebben, maak dan wat scans van de illustraties uit de begin delen die afwijkend zijn van latere drukken.
Het mag best een paar maanden duren...........
 8) ;D :D

Peter

jack nowee

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2004, 20:49:53 »

Hoi Peter,

Gewoon 4-kleurendrukken zoeken. Van deel 1 moet je dan de 2e druk nemen.
Ze zijn echt nog wel te vinden, hoor!

Jack  :D

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2004, 23:37:02 »

Ik heb een tweede druk van deel 1, maar ook latere drukken
met een vierkleurenkaft in mijn bezit.
Op deze tweede druk is de hoofdkleur groen en op de
 latere is deze blauw.
Hoort dit of is de mijne verkleurd?
s
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 13:44:05 door Arendsoog »
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2005, 23:19:46 »

Eerder maakte Anko een opmerking over de kleuren van de 4-kleuren uitgaven van deel 1. Bij mij is de tweede druk ook groen en de 12e druk is blauw. Wat echter ook opvalt, is dat druk 2 een streepjes achterkant heeft en druk 12 een 'gewone' stofomslag rug, inclusief de cowboy met het nummer 1. Ik neem dus eigenlijk aan dat ze andere kleuren hebben en dat het niet verkleurd is.

Groetjes,
Miss Arendsoog.

jack nowee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2005, 23:46:39 »

Ik heb van deel 1 een 3e, 6e en gloednieuwe 12e druk. Allemaal blauw. Moet dus nog op zoek naar de 2e druk  :D

Jack  :-O
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2005, 23:47:12 door jack nowee »

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2005, 11:05:25 »

nr 1 is toch geel of is dit een bijzonder uitgave jack?
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

jack nowee

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2005, 21:19:08 »

Nr 1 - 1e druk is die zeldzame uitgave. Die ken je wel. Staat ook op die interviews.
Nr 1 - 2e druk t/m 12 druk of zo, heeft de 4-kleuren hardgebonden kaft [zoals dat met een mooi woord heet]
De achtergrondkleur van deze boeken is blauw, met een bruine Arendsoog. De 2e t/m ?? druk heeft op de rug bruine streepjes. Later krijg je de schuine kleurbaan.
Volgens Miss Arendsoog, heeft zij een 2e druk, met een groenachtige achtergrond.
Dit kan kloppen, want deel 3 [Mosquitovallei] heeft dat ook met de 1e en 2e druk. [1e druk heeft een groene achtergrondkleur en is dun met rode letters op de rug, 2e druk heeft een blauwe achtergrondkleur en is ook dun met blauwe letters op de rug, 3e druk is dik, maar ook blauw]

Na de 4-kleurenkaften, kwamen de bekende gele kaften met dat grote hoofd van Arendsoog.

Alle kaften staan op mijn cd-rom

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2005, 21:24:19 door jack nowee »

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2005, 17:40:22 »

Na de 4-kleurenkaften, kwamen de bekende gele kaften met dat grote hoofd van Arendsoog.

Alle kaften staan op mijn cd-rom

Citaat

Nu begrijp ik eindelijk wat er bedoeld wordt met de vierkleurenkaften. Ik heb nog nooit een boek gezien met zulk een kaft. Mijn oudste broer(11jaar ouder dan ik) komt net binnen en hij herkende die kaften direkt. Ik denk dat ik mijn ogen nog ga uitkijken op de fandag.  ::)
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

jack nowee

• Gast
Re: Deel een
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2005, 14:15:46 »

Vandaag heb ik een boek binnengekregen, waar ik heel erg blij mee ben. :D
Het binnenwerk ligt welliswaar los van de kaft, maar dat ga ik repareren. Heb het boek geruild met één van onze nieuwste leden op de lijst: Mobie Dik.
En Dik, ik ben je nog steeds erg dankbaar.  [y] Het zal een mooie plaats in mijn verzameling krijgen. [Het staat al naast deel 1, 1e druk  ; :P ]

Dit betekent ook weer, dat "ons Wim" het overzicht moet aanpassen.
Arendsoog deel 1,  5e druk.
De inhoud van uitgegeven drukken is hetzelfde als in mijn andere 5e druk [met vierkleurenplaat]: Arendsoog 5e druk, Witte Veder 3e druk, Het raadsel van de Mosquitovallei.
Tekst op de kaft en rug in donkerblauwe letters, 4 streepjes in rood.
Aantal bladzijdes: 211          Aantal illustraties: 30
Dit exemplaar is dikker dan mijn andere 5e druk, nl. even dik als mijn 6e druk met 12 streepjes.

Jack  :-O

« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2005, 14:48:28 door jack nowee »
Pagina's: [1]