Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Arendsoog en Witte Veder vs. Winnetou en Old Shatterhand  (gelezen 9036 keer)

eagle-eye

• Marshall
    • Bekijk profiel
Arendsoog en Witte Veder vs. Winnetou en Old Shatterhand
« Gepost op: 05 december 2013, 16:57:43 »

Arendsoog en Witte Veder vs. Winnetou en Old Shatterhand (Karl May)

Misschien dat dit nog een aardige vergelijking oplevert, waarmee misschien weer nieuwe dingen aan het licht komen. :-O

Beiden spelen natuurlijk in the Wild West, de dark and bloody grounds aldus Karl May, maar toch heel anders. Arendsoog heeft bijvoorbeeld een vaste 'uitvalsbasis', de S-ranch, terwijl Old Shatterhand voornamelijk reist. Winnetou heeft wel een vaste pueblo (ergens in Texas meen ik), maar is eigenlijk opperhoofd van zo'n enorm gebied en een soort van overkoepelend opperhoofd dat ook hij niet standaard daar aanwezig is.

Zo maar een begin, misschien dat dit een leuke en actieve discussie wordt :)

eagle-eye
The Eagle

He clasps the crag with crooked hands;
Close to the sun in lonely lands,
Ringed with the azure world, he stands.

The wrinkled sea beneath him crawls;
He watches from his mountain walls,
And like a thunderbolt he falls.

Lord Alfred Tennyson

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Arendsoog en Witte Veder vs. Winnetou en Old Shatterhand
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2013, 17:28:06 »

Haha, leuk!
Nou, bijvoorbeeld, als lezer ben je erbij als Old Shatterhand zijn bijnaam verdient. Helaas bij Arendsoog niet.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2013, 18:26:11 »

Ik heb de boeken over Old Shatterhand en Winnetou nooit gelezen, dus ik baseer mijn kennis alleen op wat ik heb van horen zeggen.

In de eerste paar delen die Jan geschreven heeft is Witte Veder ook stamhoofd van zijn stam(ik meen me te herinneren dat Arendsoog zelfs een soort mede stamhoofd is).

Maar hoe verder in de serie komt dat aspect nooit meer terug, zeker bij Paul niet. De Indianen raken ook steeds meer op de achtergrond, tot ze eigenlijk nooit meer een rol spelen (behalve Witte Veder, natuurlijk).

Groeten

Anne

Ps in een artikel over de Arendsoogserie heb gelezen stond dat Paul Nowee met nadruk aangaf dat Arendsoog helemaal los staat van Old Shatterhand en Winnetou.

eagle-eye

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2013, 21:08:18 »

Wat betreft het feit dat de series waarschijnlijk losstaan: ik denk dat veel, of in ieder geval een aantal mensen die Arendsoog lezen, ook Karl May lezen/gelezen hebben. Daarom dacht ik dat een vergelijking wel aardig was, ook al staan de series verder los van elkaar qua invloed op de Nowees :)

Maar ik ben benieuwd wat andere forumleden van de vergelijking vinden  :) Misschien dat dit één van de dingen is die het forumdebat weer extra leven inblaast  ;)
The Eagle

Lord Alfred Tennyson

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2014, 13:27:46 »

Zomaar een artikel dat ik tegenkwam op het internet:

http://www.8weekly.nl/artikel/1662/nederland-duitsland-in-het-wilde-westen-indiaantje-spelen.html

Vond het wel grappig.

Groeten

Anne

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2014, 18:03:46 »

Wel grappig maar ook wel erg popi. Wat er over de verhalen van Winnetou wordt gezegd is wel heel erg makkelijk en ongefundeerd. Of ik moet opnieuw een leesdiploma halen ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2014, 22:25:38 »

Grappig artikel!

eagle-eye

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2014, 10:16:52 »

Ik heb nog even verder gegoogled, en kwam toen ook een scriptie tegen over de receptie van Winnetou in Nederland, waarin Arendsoog/de Nowees ook genoemd worden:

(Sorry, het is in het Duits  ;) )

Titel scriptie, voor als je wilt googlen: DIE REZEPTION WINNETOUS IN DEN NIEDERLANDEN – EINE ANALYSE
----
AUFFASSUNGEN ÜBER KINDERLITERATUR, INSBESONDERE INDIANERGESCHICHTEN IN DEN NIEDERLANDEN AB 1880 BIS HEUTE
..."Der Holländer Jan Nowee (und später dessen Sohn Paul) schreiben die Geschichten des Helden „Arendsoog“. Die erste Geschichte dieser Serie erscheint im Jahre 1937. Nach einer kurzen Analyse der Königlichen-Bibliotheksdaten kann behauptet werden, dass Indianergeschichten seit Mitte der sechziger Jahre des 20. Jahrhunderts an Popularität eingebüßt haben. Es erscheinen zwar noch einige Neuauflagen, aber es entstehen kaum noch neue Titel. Die berühmtesten Indianergeschichten entstehen im 19. Jahrhundert oder Anfang und Mitte des 20. Jahrhunderts. Der Katalog weist gegen Ende des 20. Jahrhunderts einen deutlichen Rückgang an Neuauflagen auf"

---
En verderop:
" In der kulturellen Jugendzeitschrift 8Weekly vom 15. Juni 2004 werden Winnetou und der „niederländische Indianer“ Arendsoog miteinander verglichen („Indiaantje spelen, Nederland – Duitsland in het Wilde Westen“). Els Bertens zitiert darin Schullehrer und Erfinder von Arendsoog Jan Nowee, der meinte, dass die Bücher Mays zu schwierig für die niederländischen Jungs seien und er deshalb seinen eigenen Indianer kreiert habe. Dies könnte bedeuten, dass die Geschichten Mays mehr für ältere Jungs oder sogar Erwachsenen geeignet sind. "
---

groetjes,
eagle-eye

PS: dat die 1937 1935 moet zijn, is wel jammer  :-O
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2014, 10:24:30 door eagle-eye »
The Eagle