Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Karakter van Arendsoog  (gelezen 10953 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
Karakter van Arendsoog
« Gepost op: 09 april 2005, 15:05:53 »

Telkens ik een boek lees, treft het me dat de beide schrijvers veel karaktertrekken van Arendsoog naar voren brengen. Misschien is het niet slecht om er eens over te discussiëren in dit topic. Graag ook reacties over de karaktertrekken van Witte Veder en de andere belangrijke personen in het leven van Arendsoog. Zoals dan zijn familie en kennissen . . .

Hopelijk vindt iedereen dit boeiend genoeg.

Groetjes van Little Eagle. ;)
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Karakter van Arendsoog
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2005, 15:11:31 »

We weten allemaal dat Arendsoog als grote broer zijn zus Ann graag plaagt. Dat is dus al een karaktertrek. Ik kan me dat zo levendig voorstellen omdat dat bij ons thuis ook altijd zo gebeurde. Ik heb zes broers, allemaal ouder dan ik, en die kennen er ook wat van. Nu we allemaal ouder zijn dan de 40, is dat wel zo goed als gedaan. Maar ik vermoed dat dit plagen ook wel eens gebeurde in het gezin van J.Nowee. Dus waren beide schrijvers ermee vertrouwd. Dat is zo naar mijn gevoel. :-\

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 april 2005, 15:54:41 »

Ja, broer- en zusterliefde is iets aparts. Dat komt inderdaad ruim aan bod in de Arendsoogboeken. Ann is daar steeds het arme schaap dat het onderspit moet delven als ze opboksen moet tegen haar broer.
Ik meen me te herinneren dat ze eens gewenst had een jongen te zijn omdat die veel meer mogen dan meisjes! Als ik me niet vergis was dat in de Jacht op de Grijze Hengst. Ann zou ook graag meegaan op zoek naar de hengst die hun paarden had meegetroond. Maar zoals steeds komt daar niks van in. Geen enkel argument dat het meisje aanbrengt, kan Arendsoog overtuigen. De tocht zou te zwaar worden voor haar. Vandaar dat ze dus wenste om een jongen te kunnen zijn. Eigenlijk heeft ze wel gelijk. Want toen haar broer nog jonger was dan zij, reed Arendsoog toch ook dagenlang mee met zijn vader.

Jakkes toch. Maar Ann is een erg liefdevolle zus en ziet ondanks alles haar broer enorm graag. Ze is erg nieuwsgierig, misschien zelfs nog erger dan haar broer?
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

jack nowee

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 09 april 2005, 19:30:37 »

Citaat
Maar ik vermoed dat dit plagen ook wel eens gebeurde in het gezin van J.Nowee. Dus waren beide schrijvers ermee vertrouwd. Dat is zo naar mijn gevoel.

Met 14 kinderen [7 jongens en 7 meisjes] en later nog een stuk of wat verloofde[n/s] in huis werd er heel wat afgeplaagd.   ;D  Maar ook heel veel gelachen   :)

Op zondag waren ze vaak allemaal thuis en als er dan gegeten werd, zaten ze soms met een man of 20 !! rond de tafel. Mijn opa aan het ene eind en mijn vader [als oudste zoon, 2e van de 14 kinderen] aan het andere eind. De kordaatheid van Mrs. Stanhope doet mij altijd denken aan mijn [reeds vele malen genoemde] tante [de oudste van de 14]. Klein wijffie met haar op d'r tanden. Zo vasthoudend als een terrier. Ze wordt in augustus 77 jaar [zullen we allemaal een kaart sturen?  [y] ], maar je moet nog steeds geen loopje met haar nemen. >:(

Jack  :-O

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2005, 22:28:16 »

Met 14 kinderen [7 jongens en 7 meisjes] en later nog een stuk of wat verloofde[n/s] in huis werd er heel wat afgeplaagd.   ;D  Maar ook heel veel gelachen   :)
Op zondag waren ze vaak allemaal thuis en als er dan gegeten werd, zaten ze soms met een man of 20 !! rond de tafel.
Jack  :-O
Dat is zowat de situatie zoals ik die erg lang heb gekend bij mijn ouders thuis. Steeds heel veel mensen in huis; heel veel plezier ook. Maar er werd daar geregeerd door mijn vader met ijzeren hand. Hij liet het nooit uit de hand lopen. Moet niet makkelijk geweest zijn voor mijn ouders. Wij waren met elf kinderen, maar het hadden er ook dertien kunnen zijn. Mijn moeder heeft een vroeggeboorte gehad van een tweeling; die heeft maar enkele dagen geleefd.
Maar goed, het gaat hier om de karakters. Mijn moeder deed het goed op haar zachte maar kordate manier. Daar heb ik altijd ontzag en veel respect voor gehad. Ik kan me niet herinneren dat ik ook maar één keer kwaad op haar ben geweest. Voor mijn vader was ik eerder bang.
Mrs. Stanhope zou volgens mij best ook zo'n grote troep aankunnen. Erg vastberaden en daarboven zeer rechtvaardig.

Kris  :-*

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2005, 14:02:19 »

Ik wist niet dat jij deel uitmaakt van zo'n groot gezin. Moet wel leuk geweest zijn. Hoe groot is jullie huis dan wel? ;D

Ik wil het natuurlijk eens hebben over het karakter van Witte Veder. Hij is een erg bescheiden man. Hij zegt van zichzelf wel eens dat hij een domme indiaan is. Maar dat klopt natuurlijk niet.
Daarbij is hij ook een erg trouwe vriend. Maar datzelfde geldt ook voor Arendsoog!
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

Jet

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2005, 21:37:53 »

Heej!!!
Mijn vader en moeder hebben 10 kinderen, 2 schoondochters, 1 schoonzoon en 1 kleinzoon. Soms zitten we dan met zn 16-en aan tafel(wat een voordeel dat we zo'n grote tafel hebben!!! hahahahahahahahahahahaha ha).

Nog ff wat over het topic. Arendsoog en Witte Veder zijn volgens mij ook aardig vastberaden. Als ze 1maal iets vast hebben laten ze het ook niet meer los, he!!!!!!!!!!

Groetjes, Jet :P

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2005, 11:45:49 »

Ik heb de goedbedoelde raad van eenieder opgevolgd(nu met mijn voet in het gips) en heb net de duitse versie van De Smokkelaars van de Rio Malo gelezen. Daarin bewijst Arendsoog nogmaals hoe vastberaden hij kan zijn. Dat moet ook wel, want anders kan hij nooit zo een avontuur overleven.
Jet heeft dus gelijk. En Witte Veder is een erg verstandige indiaan, die erg trouw zijn vriend volgt, hoe gevaarlijk de situatie soms ook kan zijn.
We weten allemaal dat Arendsoog soms zo koppig kan volhouden, ook al zegt Witte Veders voorgevoel dat ze beter moeten oppassen.
Arendsoog en Witte Veder zijn in de eerste plaats hechte vrienden, door dik en dun. Dat is onbetaalbaar.

Chakotay

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2006, 23:50:32 »

Ik wil het natuurlijk eens hebben over het karakter van Witte Veder. Hij is een erg bescheiden man. Hij zegt van zichzelf wel eens dat hij een domme indiaan is. Maar dat klopt natuurlijk niet....

Ergens zit er wel iets in, gezien het feit dat hij na jaren nog steeds de Engelse taal zeer gebrekkig spreekt. Of zou dat komen doordat hij te weinig sprak, en dus niet genoeg oefende? Ik heb in een van de boeken gelezen dat hij een voor hem ongebruikelijk lange redevoering afstak tegen zijn vriend. Welk boek dat was, en waar het over ging ben ik kwijt.

Krummeltje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2007, 11:42:55 »

Van Witte Veder viel mij in (ik dacht) de eerste paar delen op dat hij nog zo wraakzuchtig is, als hij nog niet is 'bekeerd' tot het christendom. Daarna is dat ineens weg. Je zou toch denken dat hij daar wat meer moeite mee zou hebben....

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2011, 21:42:08 »

Nog wat karaktertrekken die me opvallen;

Arendsoog;- vriendelijk, tikje naïef (gelooft mensen met een zielig verhaal), humeurig wanneer hij moe is, neiging tot preken, al houdt hij zich soms in, loyaal

Witte Veder: droge humor, dienstbaar, loyaal, grote zelfbeheersing.

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2011, 22:38:51 »

Nog wat karaktertrekken die me opvallen;

Arendsoog;- ..., tikje naïef (gelooft mensen met een zielig verhaal), ...

In de meeste punten die je noemt kan ik me wel vinden. Bovenstaande deel ik wat minder. Wat je vrij vaak in verhalen leest is dat Arendsoog en Witte Veder een verhaal/ontmoeting met elkaar bespreken en dan gezamenlijk tot de conclusie komen dat ze het niet helemaal vertrouwen.

Verhalen van een 'verrader' die heel lang z'n gang kan gaan komen in Arendsoogverhalen nauwelijks voor.

In deel 26 'De Spookranch' laat Arendsoog zich in de luren leggen door een goed verhaal (niet zielig) van Haywood. In deel 2 duurt het vrij lang voordat ze de gelijkrichter als onbetrouwbaar ontmaskeren.

Wim ;D
Pagina's: [1]