Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3 ... 6

Auteur Topic: Boeken van Paul Nowee: delen 21 t.e.m. 40  (gelezen 53268 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
Boeken van Paul Nowee: delen 21 t.e.m. 40
« Gepost op: 05 februari 2005, 00:05:34 »

Omdat Paul Nowee meer dan 40 delen heeft geschreven, hier een topic voor zowat zijn eerste helft van boeken : van deel 21 tot en met deel 40.

Ik denk toch dat het de moeite loont om Pauls boeken in twee topics te plaatsen.

Little Eagle(Kris) :-O

Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re: Boeken van Paul Nowee: delen 21 t.e.m. 40
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2005, 19:50:35 »

Even iets dat mij opgevallen is aan deel 27.

Op blz. 5 en 6 wordt vaag gezegd dat Shipston in het district Last Bulford ligt. Dan lijkt mij ook dat sheriff Carling van Shipston, de sheriff van Last Bulford is.
Tot zover is alles duidelijk

Maar dan komt blz 131. Daar wordt gezegd dat Wichita de hoofdstad van het district Last Bulford is. Dus dan in sheriff Wistler de sheriff van Last Bulford en niet sheriff Carling, want het lijkt mij dat er geen 2 sheriffs in 1 district zitten.

Daarbij komt nog dat ik uit de tekst opmaak dat de Wichita een behoorlijk eind van Shipston afligt, dus dat het onwaarschijnlijk is dat de twee steden in hetzelfde district liggen.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2005, 22:47:35 »

Ja, soms is het een beetje raadselachtig. Dikwijls hebben we toch problemen met de plaatsen die vermeld worden in de boeken.

Misschien is dat het nadeel van het feit dat de schrijvers nooit ter plaatse zijn geweest? ???

Zou het zo direct niet kunnen zeggen. Nu vind je natuurlijk alle kanten informatie via internet over al wat je maar kunt bedenken. Handig als je een boek wil schrijven. Maar in de tijd van de schrijvers van Arendsoog moesten Jan en Paul Nowee hun plan trekken. Erg was dat ook niet omdat de boeken bedoeld waren voor kinderen onder de 12j. Die stelden zich toen zeker geen vragen over zulke feiten.

Miss heeft gelijk; ik vind het zelf ook leuker en spannender om onder ons een antwoord/oplossing te zoeken voor dit 'probleem'! :D

Wie zou er met een aannemelijke uitleg voor de dag kunnen komen? ;)

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2005, 13:55:23 »

Ik heb even via Google getracht iets meer te weten te komen over de districten in de verschillende staten van de USA. Maar ik zal nog wat tijd nodig hebben.

Ik vraag me wel af of er in al die jaren niet teveel zal veranderd zijn wat de indeling van de districten betreft.

Enfin, ik hoop toch iets te vinden. Het intrigeert me erg!
Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2005, 18:05:02 »

Even iets dat mij opgevallen is aan deel 27.

Op blz. 5 en 6 wordt vaag gezegd dat Shipston in het district Last Bulford ligt. Dan lijkt mij ook dat sheriff Carling van Shipston, de sheriff van Last Bulford is.
Tot zover is alles duidelijk

Maar dan komt blz 131. Daar wordt gezegd dat Wichita de hoofdstad van het district Last Bulford is. Dus dan in sheriff Wistler de sheriff van Last Bulford en niet sheriff Carling, want het lijkt mij dat er geen 2 sheriffs in 1 district zitten.

Daarbij komt nog dat ik uit de tekst opmaak dat de Wichita een behoorlijk eind van Shipston afligt, dus dat het onwaarschijnlijk is dat de twee steden in hetzelfde district liggen.

Ik denk dat het een beetje werkt zoals bij ons in Nederland: je hebt dorpjes en plaatsjes die onder een andere gemeente vallen. Waarschijnlijk is er dus een district Last Bulford, met daarin allerlei verschillende dorpjes en plaatsjes, waarvan Shipston er één is, maar is Wichita wel gewoon de "hoofdstad".

Dat Wichita een eind weg ligt van Shipston zegt niet zoveel, helemaal in die tijd waren grote delen van Amerika zo dun bevolkt dat "ver weg" nogal relatief was en het dus niet onaannemelijk is dat ze in hetzelfde district liggen...

Over de sheriff kwestie: ik denk dat je er te goed over nadenkt, want het is denk ik heel simpel. Je moet een district uit die tijd niet zien als een soort grote stad o.i.d., het was gewoon een bestuurskundige aanduiding voor een aantal plaatsen. Je zou het kunnen vergelijken met de regio Haaglanden of Rotterdam Rijnmond. Elk plaatsje had dus gewoon zn eigen sheriff (die dus niet sheriff van heel Last Bulford was, maar alleen van zijn dorp of stad) en er was een hoofdstad (zoals je in de regio Haaglanden Den Haag hebt) waar ook weer een sheriff was. Waarschijnlijk was het dus zo dat elke sheriff gewoon afzonderlijk werkte, en dat een District Marshall de uiteindelijke verantwoordelijke over de hele regio was, die ook coördineerde bij zaken die niet alleen één plaats maar het hele district aangingen...
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2005, 17:16:49 »

Er is mij wat opgevallen bij het gebruik van de naam Johnson. Die wordt in 11 keer in 9 delen gebruikt. 5 daarvan verschenen in de tijd [1963-1969] dat Lyndon Johnson president van Amerika was. 2 delen verschenen in de tijd dat Johnson vice-president was.
Na het aftreden van Johnson [1969] is zijn naam ook nooit meer genoemd in de boeken.
In deel 28, dat ook in de tijd van Johnson geschreven wordt komt een sergeant Lyndon voor.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Witte Veder

• Deputy
  • **
  • Witte Veder is mijn favoriet!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2005, 12:12:27 »

Ik vermoed dat zowel een schrijver als een ander kunstenaar zich altijd laat beïnvloeden door bepaalde factoren. Het vinden van namen voor gebruik in de Arendsoogboeken zal misschien niet zo eenvoudig geweest zijn.

In de begintijd zal er niet zoveel keuze geweest zijn als nu het geval is. Sla  gewoon een TV-boekje open en je vindt daar al een hele reeks engelstalige namen die je kan gebruiken in een verhaal. Nu is er ook nog de muziek, de film en ga zo voort.

Sorry Arendsoog, maar ik verkies jouw beste vriend net boven jou! Maar ik vind jou ook een schat!

Jet

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2005, 10:24:56 »

Dat klopt, al gebruik ik namen die ik uit het namenboekje van mn moeder heb. Dat hadden ze toen niet denk ik. Misschien vernoemden ze baby's naar familieleden ofzo. Net als Arendsoog.

Groetjes, Jet :P

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2005, 09:24:42 »

Wat ik grappig vond in deel 30, is dat Ann daar voor het eerst een lange jurk aan heeft. Ik vraag me af waar Paul Nowee dacht dat ze dan normaliter in liep? Het had nogal opzien gebaard als een meisje van boven de 15/16 in een jurk had rondgelopen die boven de enkels kwam. ;D

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2005, 10:20:14 »

Misschien was hij dan van de gedachte dat ze op de ranch meer met een lange broek rondliep? Ik kreeg soms toch dat gevoel bij het lezen van de boeken. Het staat bijna nooit letterlijk zo in de tekst, maar . . .

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2005, 10:31:48 »

In het testament van Tobi Thomson wordt dat wel gezegd (of het over Ann of over Peggy (zo heette ze toch?) ging, weet ik even niet). Maar dat is dus ook iets dat niet klopt: vrouwen droegen geen broeken. Als Ann ging paardrijden zou ze geen broek hebben gedragen, maar een zogenaamd 'riding habit'. Op deze site staan wat plaatjes: http://www.shootingstarhistory.com/riding.html

En de reden dat vrouwen volledig bedekt moesten zijn? Dat mannen geen zondige gedachten zouden krijgen. Jaja. Het moet wel ernstig met de mannen gesteld zijn geweest als ze die al kregen bij het zien van een enkel. ;)

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2005, 18:56:36 »

Ik geloof dat je de kracht van een vrouwen (L) enkel uit de vorige eeuw onderschat ;D miss, maar door de bedekte kledij ging het gelukkig (meestal) goed.

Anko :P
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2005, 02:05:34 »

In "Arendsoog en de verdwenen rivier" hebben volgens mij zowel Ann als John Newland jr. een rijbroek aan.

Wim

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2005, 09:29:08 »

In Ann's geval was dat dus een onmogelijke rok; gek, want Jan Nowee zat nog niet eens zo gek ver af van die tijd dat vrouwen in lange rokken liepen; je zou verwachten dat hij het zou weten.

Deel 30 is trouwens ook het enige deel waarin Arendsoog danst  (L)

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:38:22 »

Miss, je hebt het daar over de danskunsten van Arendsoog. Hij doet me denken aan vele echtgenoten van vrouwelijke country dansers. Die zeggen steeds dat ze geen interesse hebben, maar het feit dat ze zo weinig dansen is gewoon de schrik om te floppen.
Nochthans kunnen die mannen dat even snel leren als de vrouwen. Dat bewijzen de enkelingen bij ons in de club.
Maar ja, Arendsoog was altijd alleen en had zeker nooit tijd voor de vrouwen.

Ik ben zeker dat er meisjes waren die vroeger(in de 19e E) een lange broek droegen, maar dan meestal geleend van de mannen. Er werden natuurlijk nog geen lange broeken verkocht voor vrouwen, maar dat hield sommige vrouwen niet tegen om er een aan te trekken voor sommige karweitjes.
Ben ik blij dat ik vrije keuze heb tussen een lange broek en een jurk of rok. Een lange broek is héél makkelijk, een jurk is bedoeld om echt mooi mee te zijn, aldus mijn mening. ;)

Pagina's: [1] 2 3 ... 6