Deel 37, Arendsoog zet een val
Een interessant verhaal met een aantal spannende twists erin.
- De titel dekt niet helemaal de lading. De val komt pas in de laatste hoofdstukken aan de orde. En zo bijzonder is de val nou ook weer niet. En lang van te voren uitgedacht helemaal niet.
- Een van de weinige keren dat er iets over de verwondingen van A en WV gezegd wordt. A voelt zelfs twee losse voortanden. Die zullen dan wel weer vanzelf vast gaan zitten......
- Ann en Mrs Stanhope komen in dit verhaal niet voor.
- A en WV doen er een week over om te paard van LA naar SF te reizen. Lijkt me een realistische inschatting.
- Eerste keer in SF is een paar jaar geleden (deel 35).
- Eerste en laatste keer dat Chinezen een grotere rol spelen in een van de verhalen?
- Het verhaal moet zich voor 1873 afspelen, want toen reed de eerste cablecar in San Francisco en die komt in het verhaal niet voor.
Groeten
Anne
ps Nu ik zelf in San Fransisco ben geweest, was ik nieuwsgierig naar hoe correct Paul was in de naamgeving van de straten. Het blijkt helemaal niet te kloppen. Hij heeft ze, denk ik, allemaal zelf verzonnen. Hij staat geheel in zijn goed recht, natuurlijk. Hij is in ieder geval consequent: hij gebruikt dezelfde straatnamen als in deel 35.
Het stratenplan van SF is recht toe, recht aan. De straten lopen loodrecht op en evenwijdig aan elkaar (zoals in de meeste steden in de USA). Wellicht waren er 150 jaar geleden nauwe steegjes en straatjes in Chinatown, maar ze liepen niet kronkelig oid.
Hij wist in ieder geval wel dat er een Chinatown was. Maar hij wist niet hoe steil de straten in San Francisco kunnen zijn. Vooral in Chinatown. De straten zijn ook erg lang.
Maar wellicht zat Chinatown 150 jaar geleden op een andere plek....