Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3 ... 8

Auteur Topic: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20  (gelezen 72380 keer)

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20
« Gepost op: 04 februari 2005, 23:40:13 »

In de hoop dat het niet te verwarrend over komt start ik hier een eerste nieuw topic bedoeld om de boeken van Jan Nowee te bespreken.

Hier worden enkel de eerste 19 delen behandeld. Nr 20 krijgt een apart topic, omdat beide schrijvers eraan gewerkt hebben.

Ik hoop dat de andere forumleden ermee akkoord gaan. Ik heb er wel behoefte aan, net als Sheriff Grisley, om de boeken meer apart te bespreken. Mekaars ideeën uitwisselen over een bepaald boek; dat moet kunnen. Ben er erg benieuwd naar.

Ik sta vanzelfsprekend open voor andere, eventueel betere ideeën.

Little Eagle(Kris) :-O
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 13:28:44 door Arendsoog »
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re:Boeken van Jan Nowee: t.e.m. nr 19
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2005, 23:55:50 »

Deel 1 is één van mijn eerste Arendsoogboeken die ik zelf heb gekocht. Dat was toen al een 28ste druk.
In zekere zin heb ik een lichte voorkeur voor J.Nowee omdat  hij nog een iet of wat 'ouderwets' nederlands gebruikt. Ik heb ook liever de boeken waar Arendsoog meer nog cowboy is dan detective. Maar ik moet toegeven dat deze delen misschien niet zo aan te raden zijn bij de huidige jonge lezertjes.

De tekeningen in deel 1 vind ik niet zo mooi, behalve eentje : op de allerlaatste pagina staan de hoofden van Witte Veder en Arendsoog mooi naast mekaar, heel gedetailleerd getekend.

Heel merkwaardig voor de zus van Arendsoog, sluit Ann het verhaal af met  een trots gevoel voor haar broer; elke schurk zou immers schrik hebben van Arendsoog.
Nochthans was Bob haar weer aan het plagen enkele regels hogerop. Is toch erg lief van haar!

Tot zover mijn eerste indruk van deel 1

Little Eagle(Kris) ;)
« Laatst bewerkt op: 09 april 2005, 13:19:18 door Little Eagle »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2005, 19:54:43 »

In deel 2 heeft Arendsoog een cowboy die Tom Matthews heet. In deel 16 heet 1 van zijn buren Thomas Matthews, ook afgekort tot Tom.

Wat denken jullie, is dit dezelfde persoon of niet?

Wisten jullie ook dat er in deel 19 een sneeuwstorm voorkomt?
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2005, 21:26:53 »

Zover ben ik nog niet geraakt, Jurgen. En ik denk dat ik daarom deel 16 eerst goed moet lezen. Dat is dus één van de boeken die ik nog niet gelezen had.
Nu heb ik net deel 4 achter de rug: Arendsoog in de knel!
Onze held zit daar inderdaad serieus in de knel; maar dat gebeurt later nog wel eens meer dat hij in een cel belandt voor niks. Dat is altijd wel iets apart vind ik; de man die zoveel schurken achter de tralies helpt en er dan zelf achter moet. Hij is dan zo hulpeloos ... Vooral nu omdat Witte Veder al enkele dagen verdwenen is.
In dit boek mag Ann ook duidelijk wat actie ondernemen en bewijst ze dat ze niet moet onderdoen voor jongens. Toch ook opmerkelijk omdat J.Nowee de vrouwen liever enkel in het huishouden ziet staan.
Tijdens de arrestatie van Arendsoog op diens ranch, brengt de sheriff een bezweet en gezadeld paard mee. Bob is zelf zeer verbaasd dat het Lightfeet is; hoe is die dan weg geraakt van de ranch die nacht? Geen vreemde kon het schrandere dier immers naderen? Men had toen het paard al kunnen ontvoeren! Of misschien was Lightfeet echt zo doodop dat hij zich wel gewonnen moest geven voor zijn "kidnapper(s)"?
Al bij al een zeer spannend boek waar heel veel personen in mee doen. Hier valt ook de specifieke schrijftaal van J.Nowee op; het iet of wat oudere nederlands. Mij heeft dat vroeger als kind niet gestoord(is bijna 40j geleden dat ik mijn eerste Arendsoogboek las), maar ik kan me wel indenken dat de kinderen van nu daar lastig gaan om doen. :'(

De oudere uitgave die meer blz telt, leest makkelijk omdat de letters verder uit mekaar staan. In de nieuwere boeken moet ik mijn ogen wat scherper stellen. :-\

Voornaamste is dat ik weer volop heb genoten! [y]

« Laatst bewerkt op: 09 april 2005, 13:18:36 door Little Eagle »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2005, 16:24:59 »

Wie zegt dat Jan Nowee vrouwen liever in het huishouden ziet staan?

Er zijn een paar verhalen van hem waar in Ann of andere vrouwen een belangrijke rol spelen. In deel 1 wordt verteld over Mrs. Stanhope, zij heeft de ranch van haar man tot het einde toe verdedigd. En in datzelfde deel weet Ann heel goed met een revolver om te gaan.

In deel 6 en 17 speelt Betty Anston ook een belangrijke rol.  In deel 6 staat zij op wacht en gaat zij later achter de schurken aan die Witte Veder en Barbara ontvoerd hebben. In deel 17 is zij ongehoorzaam, maar redt daarbij het leven van Arendsoog en Witte Veder.

En denk ook eens aan het Jeugdjuweel verhaal "de zuster van Arendsoog". Daarin is zij het die de ontsnapte gevangene gevangen neemt.

Al met al denk ik juist dat Jan veel bewondering had voor het vrouwelijk schoon.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2005, 13:27:50 »

Al met al denk ik juist dat Jan veel bewondering had voor het vrouwelijk schoon.

Uit de voorbeelden die je geeft blijkt juist meer dat hij bewondering had voor het vrouwelijke doorzettingsvermogen, vrouwelijk "schoon" wordt in de Arendsoogboeken juist erg weinig belicht :P
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re:Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2005, 19:02:45 »

Jullie hebben natuurlijk ergens gelijk. Af en toe mogen de vrouwen ook eens heldhaftig naar voren treden. En dan ben ik echt in mijn nopjes.

Ann, de zus van Arendsoog, mag af en toe haar broer te hulp komen. Een paar keren wordt ze zelfs ontvoerd.
Mrs. Stanhope is ondanks alles nog het echte gezinshoofd en probeert steeds het goede voorbeeld te geven. Daar heeft ze dikwijls veel moed voor nodig.  [y]

Ik ben eigenlijk wel tevreden dat J.Nowee de vrouwen niet steevast in het huishouden duwt. Af en toe laat hij echter via enkele opmerkingen van o.a. Arendsoog, weten dat het huishouden enkel door de vrouwen goed kan worden gedaan. Ik heb nog nooit gelezen dat Bob mee de afwas zou doen?! :D Maar ik begrijp ook dat dat weer afbreuk zou doen aan het imago van onze held.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2005, 20:31:42 »

In deel 58 zegt Mrs. Stanhope dat Ann de afwas moet doen. Daarop zegt Ann: '"En Bob dan...Waarom moet ik..." Waarschijnlijk doet Arendsoog dus ook wel eens de afwas... :o

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2005, 23:52:41 »

Het is juist op dat fragment dat ik doelde; maar omdat het niet in dit topic past (wel bij boeken van P.Nowee) wou ik het niet letterlijk aanhalen. Soms is het wel moeilijk om die hele serie ergens op te splitsen hé!

Maar ach, ik vind al bij al dat beide schrijvers hun best hebben gedaan op dit punt. Dat de vrouwen mogen delen in de spanning, bedoel ik.

ps.denk je echt, Jurgen, dat Arendsoog ooit eens de afwas heeft gedaan?

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2005, 22:55:31 »

't Ja, Ann zucht weer naar avontuur, na wat ze in deel 4 heeft gepresteerd. Wat hadden Arendsoog en Witte Veder daar zonder haar gedaan?

Maar in het volgende deel, De Bende van de Blauwe Bergen, is Arendsoog resoluut. Ann mag niet mee; veel te gevaarlijk!
Pfoeh, die mannen denken altijd dat wij vrouwen ons mannetje niet kunnen staan! >:( :grin:

Wat ik erg vreemd vind is dat Arendsoog beslist om alléén naar Newland te reizen; zonder Witte Veder. En zelfs zonder Lightfeet!!! ???
Hij neemt daar de trein, omdat hij ertegenop ziet om zover alleen te reizen.

Arendsoog mag in dit deel wel een paar fouten maken. Zo laat hij op een keer (p 81/82) zijn lasso hangen, terwijl die makkelijk kan worden ontdekt door twee schildwachten. Hij heeft natuurlijk geluk dat het niet gebeurt.

Witte Veder is op p 125/126 veel attenter dan Arendsoog en maakt hem zelfs het verwijt dat hij Carlos en Green nog niet had ontwapend. Deze twee waren even tevoren gevangen genomen door Arendsoog. Witte Veder troost hem ook weer direct, de steeds allesbegrijpende Indiaan. Arendsoog mag dus af en toe even falen en dat vind ik heel erg menselijk. Hij of Witte Veder maken het toch steeds weer goed! Geen vuiltje aan de lucht . . .  :-\

En hoe sterk Arendsoog zich ook mag houden wanneer hij gewond raakt door een kogel, gebeurt op p 143/144, het blijft aannemelijk want ook Arendsoog mag flauw vallen door het enorme bloedverlies. :o

Het heeft me ook getroffen dat Benita Arendsoog door had toen deze mekaar voor de allereerste keer ontmoette. Dat was in Lorenzo Valley, toen hij samen met die Lawton naar de Blauwe Bergen trok. Dat meisje had het direkt in de gaten! Alleszins géén dom blondje hé! :grin:

Little Eagle(Kris) :D
« Laatst bewerkt op: 09 april 2005, 13:17:44 door Little Eagle »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2005, 23:09:29 »

Hij nam Witte Veder niet mee om niet op te vallen.

En dat van die lasso, is dat niet deel 6? Daar wordt hij wel gevonden.

Maar in deel 5 kan ik mij zo'n situatie niet herrinneren.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2005, 23:10:19 door El Mascara »

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2005, 23:19:39 »

Ja, hij wou niet opvallen met Witte Veder. De kans was te groot dat ze het tweetal weer zouden herkennen daar. Maar ik had vooral te doen met Arendsoog omdat hij zover alleen weg moest. Had hij per trein toch Ann kunnen meenemen? Dan had ze al kennis kunnen maken met John, de zoon van Newland! (grapje hoor)

Van die lasso vond hij zelf natuurlijk oerdom. Hij dad ze daar nodig om op het dak van El Lobo's hut te klimmen, zonder dat de wachten voor en achteraan er iets zouden van merken. Een weinig later bleek dat hij diezelfde lasso ook nodig had om zich door het dakraam te laten zakken en dat werd zijn geluk. Toen viel 'zijne frank' en besefte hij dat hij veel geluk heeft gehad.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2005, 15:45:23 »

In deel 6, Arendsoog knapt het op, moet Arendsoog weer erg ver op pad. Deze keer schuwt hij toch echt de postkoets en opteert hij enkel voor de trein met Lightfeet bij zich.
Witte Veder kan niet mee, omdat hij op bezoek is bij zijn stamgenoten. Dat probleem om eventueel niet samen te reizen is dus vanzelf opgelost.
Op de ranch van Anston maakt hij kennis met twee vrouwen; 't is te zeggen. Eén nogal bazige en één nogal voortvarende; de eerste is natuurlijk Barbara, de tweede haar zus. Arendsoog weet daar echter goed mee om te gaan. Betty doet me een beetje denken aan de zus van Arendsoog. Zulke personages vond ik vroeger als klein meisje ook steeds erg boeiend.
In Shorty heeft Arendsoog een pracht van een collega ontmoet. Ze lijken mekaar héél goed te verstaan; daar waar de sheriff het wel wat moeilijker mee heeft. Maar ja, die twee deputy's spannen altijd samen tegen de baas van Shorty.
Eén ding is me altijd bij gebleven bij dit boek dat ik als kind ook gelezen heb: de redding van Arendsoog door Shorty. Deze laatste zou door een vuur gegaan zijn voor zijn nieuwe vriend, Arendsoog.
In dit deel komt het ook voor dat Arendsoog er veel voor over heeft om zijn eigen wapens terug te hebben. Ook al kon hij eerst een wapen van een bewaker bemachtigen. Nee, hij moest en zou zijn eigen twee revolvers terug hebben.
Witte Veder die komt wanneer de nood het hoogst is; hij had aangevoeld dat zijn beste vriend hem nodig had en keerde vroeger dan verwacht terug van zijn stamgenoten.

« Laatst bewerkt op: 09 april 2005, 13:17:17 door Little Eagle »

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2005, 16:43:41 »

Toen viel 'zijne frank' en besefte hij dat hij veel geluk heeft gehad.

Bij ons valt dan een kwartje, al hebben wij die ook niet meer net als jullie franken.

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Boeken van Jan Nowee: t/m nr. 20
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2005, 23:22:41 »

Deel 15:Arendsoog in geheime dienst is al enkele dagen geleden uitgelezen. Het is gek, maar ik heb deze keer geen enkele aantekening gemaakt bij het lezen. Waarom weet ik echt niet. Vind het zeker geen slecht verhaal. ???

Misschien komt het door de moeilijkheden bij mijn zus en heb ik me niet echt kunnen concentreren. Wel is me opgevallen dat het wel degelijk in dit boek is dat Arendsoog en ook Witte Veder de geweren van de Mexicaanse soldaten of politie, is al gelijk voor mij,  inspecteren en er zelf zoveel raak mee schieten. Iets wat zeker niet kon gezegd worden van de Mexicanen.

In dit avontuur moeten ze wel lange afstanden afleggen per trein. En meer dan één keer! En ze blijven weer lang weg van huis. Dan krijg ik steevast  medelijden met moeder en zus Stanhope. En dat terwijl Ann weerom niet mee mocht, ondanks dat er toevallig een reisje was gepland naar Don Esteban. >:( Dat valt dus weeral in het water. :-X

Little Eagle(Kris) ;)
« Laatst bewerkt op: 09 april 2005, 13:16:41 door Little Eagle »

Pagina's: [1] 2 3 ... 8