Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: Kleding Arendsoog & Lucky Luke  (gelezen 29352 keer)

Theodoor

• Sheriff
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
Kleding Arendsoog & Lucky Luke
« Gepost op: 18 oktober 2004, 16:50:19 »

Op nogal wat van de omslagen/kaften/covers zien we dat Arendsoog hetzelfde kostuun draagt als Lucky Luke, witte cowboy hoed, rode halsdoek, geel shirt, bruine patroongordel met holster, blauwe broek en rijlaarzen. Goed Luke draagt een zwart dingetje over het shirt en Bob draagt ook wel eens iets anders, maar is er een reden voor dit "uniform"?

Het zou kunnen, ik heb wel gelezen dat het gebruik van primaire kleuren (ipv. bruin, oranje, paars en in bepaalde gevallen groen of geel), wel gedaan wordt in strips om de oprechtheid van de held te benadrukken. De witte hoed voor DE HELD heeft geen verdere verklaring nodig.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 12:49:39 door Arendsoog »

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
Re:Kleding Arendsoog & Lucky Luke
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2004, 22:12:07 »

Heb zo'n vermoeden dat er bij de Dukes of Hazard wat minder naar symbolische betekenissen is gekeken. Het was mij ook al opgevallen dat Luke en Arendsoog dezelfde kleuren dragen.
Geel staat overigens voor jaloezie, rood voor liefde, blauw voor vriendschap. Ik vraag me dus af of het nog verder symbolische waarden heeft, maar de suggestie van primaire kleuren om puurheid te benadrukken klinkt wel logisch.

Groetjes,
Miss Arendsoog.

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2005, 23:26:07 »

Nu zijn de primaire kleuren natuurlijk ook de makkelijkste en goedkoopste omte gebruiken voor de held welke natuurlijk de hele serie door voorkomt in een toch wel grote rol.

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2005, 11:03:42 »

;) Ik heb me als kind ook dikwijls afgevraagd waarom Bob steeds een geel hemd aandeed. Ik kan me niet herinneren dat hij daar ooit specifiek naar gevraagd heeft. Door dat gele hemd, maar ook door zijn specifieke kledij kon ik hem steeds goed onderscheiden van de schurken op eender welke tekening in de boeken. Wat zijn hoed betreft : daar is hij altijd al formeel in geweest. Een witte of anders geen. Hoewel hij één keer toch genoegen heeft moeten nemen met een legerhoed. Had hij toen geluk dat het nog een hoed was en geen legerpetje.  ;D  :grin:
Zijn blauwe broek is ook gewoon een jeansbroek. Raar of zelden zal Bob ook een vestje dragen; het is soms handig om de deputy-ster daaronder te verstoppen. Maar in Arizona is het bijna het ganse jaar door erg warm. Behalve in de bergen dan, waar het natuurlijk door de hoogte afkoelt.  ;)
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2005, 11:15:22 »

Ja, dat vest. Niet zo'n gelukkige keuze. Joehoe, ik ben een stoere cowboy en ik draag vestjes!  ::)

Maar alleen op de tekeningen staat de kleur van het hemd, in de boeken wordt de kleur niet genoemd. Voor hetzelfde loopt hij normaal in een lichtblauw hemd, zoals ik al zei: blauw is vriendschap, geel jaloezie. Misschien draagt hij ook wel donkerdere kleding, zodat hij niet op valt in het donker, of zo'n houthakkers shirt. Die witte hoed is wel heel charmant, maar wat sluipen betreft niet echt handig. Witte Veder heeft het weer veel beter begrepen. Alleen die veer lijkt me niet zo praktisch. Beetje struisvogel effect.

Groetjes,
Miss Arendsoog.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2005, 12:01:29 »

De witte hoed wordt wel (en volgens mij alleen) in deel 46 genoemd. Er wordt dan gezegd dat er in het fort geen witte hoeden zijn, alleen blauwe, terwijl Arendsoog meer van witte hoeden houdt.

Wat mij opvalt is dat Kresse met de kleuren van zijn kleren begonnen is. Huizinga heeft wel op deel 17 een man in die kleuren getekend, maar daar wordt volgens mij Bill Morton mee bedoeld.

Kresse was ook de enige die Arendsoog met een vestje tekende. De latere tekenaars deden dat niet. Dat vestje is in deel 48 heel handig gebleken om een tekening op te maken.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2005, 12:02:04 door El Mascara »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2005, 21:21:56 »

Ik kan het verkeerd voor hebben, maar dat gele hemd is dacht ik eerst opgedoken toen de kleuromslagen in gebruik werden genomen. Daarvoor, met de stoffen omslagen, had daar toch niemand last van? Of wel soms?
En dan die hoed van Bob : hij was zo dom om in dat riviertje onder te duiken met zijn hoed nog op. Die stroomde mee met het water naar het onbekende. Blij dat Arendsoog af en toe ook eens vergeetachtig mag zijn zoals wij soms.
En de veder van Witte Veder? Nu ja, heel wat indianenstammen dragen één of meerdere veren. Soms hangen die wel af. Bij Witte Veder echter staat ze rechtop. Inderdaad, dat kan bij het sluipen soms wel voor problemen zorgen. Denken wij toch. Maar nog geen enkele blanke heeft ooit die veer opgemerkt. Toch niet bij mijn weten. Ik heb tenslotte niet álle boeken gelezen. Ik kan me dus vergissen.  [cl]  [cl]  [cl]

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2005, 22:54:22 »

Ik zat even deel 12 door te snuffelen, maar in de sneeuw heeft witte veder geen muts op (want anders komt zijn veer in de knoei.) Pag 113

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2005, 17:25:24 »

Zou willen gaan kijken in dat boek, maar heb het spijtig genoeg niet in mijn bezit. Heb het ooit als kind gelezen, maar ben er veel van vegeten. Jammer.  :(  Hoewel, als ik het te pakken krijg ga ik er enorm veel plezier aan beleven. :D :P
In deel 30 'Een amulet voor Arendsoog' zag ik op de kleurenomslag Witte Veder staan met een veer die waarempel over zijn schouder naar beneden hing. (van H.G.Kresse) Wel mooi! [y]

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2005, 12:35:04 »

Ik heb niet alle delen gelezen omdat ik ze niet in mijn bezit heb. Velen heb ik wel kunnen lenen vroeger-lang geleden hoor- in de bib. Maar ik herinner me ook iets dergelijks dat Arendsoog zich ergerde dat er maar op los geschoten werd zonder iets te raken. Ik dacht echter dat dat gebeurde bij soldaten.
Welk deel kan ik niet direkt zeggen. Maar pas op; wanneer ik alles onder ogen krijg ga ik op onderzoek uit.  [y]
Dan zal ik veel beter kunnen meepraten over alles.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2005, 15:07:10 »

In deel nr 36 staat op pagina 59 een tekening van Arendsoog, Witte Veder en Ann. Deze laatste heeft daar duidelijk een lange broek aan.
Arendsoog zelf heeft een mouwloos vestje aan; maar wat me nog meer opvalt is het feit dat zijn broekspijpen in zijn hoge laarzen gestoken zijn. Meestal zijn de broekspijpen onderaan omgeplooid en over de laarzen heen getrokken.  ???
Op pagina 85 ontmoet Arendsoog een vroegere vriend uit Dorwan, die was verhuisd naar Preston. Hij heet Gene en ze hebben mekaar in geen vijf jaar gezien. "Je bent niets veranderd in die vijf jaar!",zei Gene. Gelukkig voor Arendsoog hoef je in een boekenreeks niet ouder te worden en blijf je steeds even knap en fit! [cl]

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2005, 20:05:16 »

Arendsoog zelf heeft een mouwloos vestje aan; maar wat me nog meer opvalt is het feit dat zijn broekspijpen in zijn hoge laarzen gestoken zijn. Meestal zijn de broekspijpen onderaan omgeplooid en over de laarzen heen getrokken.  ???

Misschien had hij het koud. Arizona kan best zijn! Dat vertelt Arendsoog ook in deel 12
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2005, 00:07:27 »

Misschien had hij het koud. Arizona kan best zijn! Dat vertelt Arendsoog ook in deel 12
Je kunt gelijk hebben, maar ik zou het daarmee niet warmer hebben hoor. Wat een gelukzakken hé, ginder in Arizona! Altijd,enfin bijna altijd schijnt daar de zon. Prima weer trouwens om over de grond te gaan sluipen,zoals Arendsoog en Witte Veder dikwijls moeten doen. Zie je hen dat hier bij ons ook al doen; meestal in de slijk?  ;D

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2005, 11:22:13 »

is het trouwens iemand opgevallen dat in de pep-strips die jack op het forum heeft gezet arendsoog een wit shirt draagt? lekker besmettelijk, trouwens.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2005, 11:35:17 »

Je hebt gelijk. Eerlijk gezegd had ik het verschil niet opgemerkt. 't Zal zeker al laat op de avond (nacht) geweest zijn.  :-|

Hij stond er anders goed mee. Tekeningen zijn trouwens mooi en duidelijk. Ik was meteen gewonnen voor die strips. Had ze nog nooit eerder gezien.  :'(

Dat wit shirt van Arendsoog zal wel even snel vuil worden als het gele.
Moeder zal wel wassen zeker!

Kris

Pagina's: [1] 2 3