Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Waar ligt Minig Valley?  (gelezen 7389 keer)

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Waar ligt Minig Valley?
« Gepost op: 24 augustus 2004, 16:59:16 »

Ik hoop dat ik dit op de goede plaats zet.

Bij het lezen van veschillende Arendsoogboeken valt mij op dat bepaalde delen elkaar tegenspreken over de plaats waat Mining Valley ligt.

In deel 24 wordt gezegd dat Arendsoog nog geen dagreis van de grens met Colorado woont. Als je in de Bosatlas (of een andere atlas) kijkt zie je dat er van een een echte grens geen sprake is. De hoeken van de twee staten liggen in het noorden van Arizona tegen elkaar.

In deel 36 wordt gezegd dat Dorwan ten Noorden van Phoenix ligt.

Tot zover klopt alles nog.

In deel 43 komt echter een spoorlijn Tucson-Phoenix ter sprake. Het land van James Warmington (die ten oosten van Dorwan woont) ligt tussen deze twee steden. Tucson ligt ten zuiden van Phoenix dus Dorwan ook!

In deel 44 wordt ook weer gezegd dat Arendsoog in het zuiden van Arizona woont.

In deel 60 woont Arendsoog ook weer ten zuiden van Phoenix.

Waar ligt Mining-Valley?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 12:18:34 door Arendsoog »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
Re:Waar in Arizona???
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2004, 20:51:49 »

Zet je precies op de goede plaats  ;)

Als ik je verhaal zo lees lijkt het op één van de fouten die in de verhalen geslopen zijn (net als bijvoorbeeld de stamboom van Arendsoog). Als ik weer eens tijd heb (en de school is hier in de Randstad al weer begonnen) zal ik eens nakijken of dat inderdaad het geval is...
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2004, 09:19:10 »

de afstanden die arendsoog te paard aflegt (let wel; 1 pk) zijn onwaarschijnlijk groot en vragen zelfs per auto vaak meerdere dagen tijd, daar waar arendsoog binnen enkele uren op de plaats van bestemming is. er zijn denk ik meerdere redenen waarom dit soort "fouten" in de verhalen zijn geslopen. het hield de schrijvers waarschijnlijk minder bezig dan de grote lijn van het verhaal (alleen mensen die tien keer met een zucht van genot hetzelfde arendsoogboek lezen, vallen dit soort details op  :P) en verder denk ik dat ze eerder een gevoel wilden oproepen dan realistische informatie geven; je moet je voor kunnen stellen dat arendsoog na een rit van vijf uur afgepeigerd is, omdat dat belangrijk is voor het verhaal.

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2005, 12:31:23 »

Wat is nu eenmaal voor Arendsoog en Witte Veder een grote afstand? Ze zijn zo één met hun paarden dat ze zelfs liever te paard gaan dan met de trein. Die reed in die tijd ook niet echt snel hé.  [cl]
Natuurlijk heb ook ik me telkens proberen voor te stellen waar de verhalen zich asfpelen. Op internet en in de bib ben ik op zoek gegaan naar alle mogelijke informatie over de staat Arizona. Toen nog maar een territorium. Makkelijk is dat niet. De meeste info gaat meestal over de grote steden of enkel over de vroege geschiedenis van Noord-Amerika. Maar we komen er wel. In ieder geval moet de S-ranch op vruchtbare grond liggen want er is dikwijls sprake van grote hoeveelheden runderen. En de S-ranch is daar niet de enige.
De tegenstellingen die we soms denken te vinden in de boeken maken het des te interessanter voor ons om op zoek te gaan.  ;)
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2005, 16:07:39 »

Trein ging in die tijd ongeveer 35 mijl per uur; paard en wagen deden hetzelfde in 1 dag.

Ze zijn overigens nooit in The Grand Canyon geweest, terwijl ze wel die staat alle kanten op hebben gezien.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2005, 16:10:53 door Miss Arendsoog »

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2005, 09:54:12 »

Daar heb je gelijk in. Arendsoog en Witte Veder hebben heel wat afgereisd; zowel in Arizona als ver daarbuiten. Maar van de noordkant , meer bepaald van de Grand Canyon, wordt met geen woord gerept. Zou waarschijnlijk te specifiek zijn zeker? En dan kan niemand nog zijn fantasie laten gaan. Zouden de schrijvers er zelf wel een bepaald idee van gehad hebben waar de ranch van Arendsoog ligt? Ze zouden dan waarschijnlijk wel erg gebonden geraken en steeds in elk boek weer moeten letten of ze geen fouten maken. Naar mijn gevoel moet de thuislocatie gezocht worden ergens ten oosten van Phoenix en dan in zuidelijke richting.  :-O

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2005, 22:26:47 »

Heb wel een klein vermoeden. Heb er net even een kaart bijgepakt en kwam iets interessants tegen.

In mijn recente Arendsoog onderzoek, kwam ik in een aantal delen wat specifieke info tegen over de locatie waar Mining-Valley en de S-Ranch zich bevonden.

Bijvoorbeeld:
Deel 36: Phoenix ten zuiden van Dorwan
Deel 36 Preston ten Noorden van S-Ranch
Verder wil Haywood meer naar het Noorden om dat daar malsere weiden zijn.

Als je de kaart van Arizona neemt en het hartje van die staat op zoekt, zit Preston naar het Noorden (met een kleine westelijke afwijking en is Phoenix naar het Zuiden. Het zou mij niets verbazen als er gewoon het midden van de staat geprikt is. Makkelijk bereikbaar enzo. Wel weet ik nog dat als Arendsoog naar Camp Heckenham gaat, hij het een beetje corny vindt, dat ze precies het midden van de VS geprikt hebben, maar dat was wel wat jaartjes schrijven later.

Laat me weten wat jullie van deze theorie vinden.
Groetjes,
Miss Arendsoog.

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re:Waar ligt Minig Valley?
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2005, 11:19:53 »

Geografisch is er wel een beetje verandering aangebracht in Arizona door toedoen van de mens. Dan heb ik het nu over het bouwen van dammen op de belangrijkste rivieren. Als we nu Arizona zouden bezoeken, zouden we zeker niet het zelfde zien als Arendsoog 'in zijn tijd'.
De dammen zorgen ervoor dat er meer water voor handen is voor irrigatie. De staat Arizona is voor een groot deel erg droog. Hoe zuidelijker je gaat, hoe droger. Ik heb al aan het zoeken geweest naar een oude kaart van rond de jaren 1850. Je vindt veel op internet, maar niet alles. Of je moet beter de weg kennen? :grin:
Als je de redenering van Miss Arendsoog volgt, moet je toegeven dat er veel waarheid in schuilt. J.Nowee kan inderdaad ongeveer het centrum van Arizona hebben uitgekozen voor de ligging van Mining Valley en ook Dorwan. Héél clever gezien, want zo kun je inderdaad alle kanten uit.  [y]
Wat Camp Heckenham betreft: misschien wou de schrijver ons daar ergens een hint geven? Bewust of onbewust; maar dan zou de theorie van Miss zeker kloppen.  :D

Little Eagle(Kris) :-O

Pagina's: [1]