Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 [2] 3 4 5

Auteur Topic: Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog  (gelezen 59217 keer)

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
Re:Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2005, 21:28:28 »

En zaten er ook nog verschillen in de twee verschillende notities?

jij hebt je op deze manier eigenlijk best wel goed voorbereid op de 29e.
 [cl]Bravo [cl]

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2005, 10:45:22 »

Mooi werk hoor van Miss Arendsoog. Ben eigenlijk wel wat jaloers om het feit dat ik lang nog niet alle boeken heb kunnen lezen.  :(
Ik hoop op de fandag aanwezig te kunnen zijn en met alle leden eens kennis te maken. Het is wel nogal ver, maar dat moet ik er wel voor over hebben. Arendsoog en Witte Veder legden heel wat grotere afstanden af en dan meestal nog te paard. Of met die oncomfortabele treinen.  :(  In ieder geval ben ik echt benieuwd naar wat er daar op de fandag allemaal staat te gebeuren.  :-\  ???  ;) Tot dan.  [y]  :-O  [cl]  [cl]  [cl]
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2005, 20:48:47 »

Ik zie dit bericht nu pas, krijg je als je even weg bent ;) Ik moet zeggen: wow.  Ik moet erg echt NIET aan denken dat ik het zelf had moeten doen, maar het resultaat is ronduit indrukwekkend.  Ik zit er over na te denken om op de hoofdpagina een downloadssectie te maken met daarin de beste bestanden uit het forum, publicaties als deze verdienen meer eer  :)

Als ik een hele kleine kritische noot mag maken: helemaal exact kan deze tijdlijn natuurlijk nooit zijn. Je geeft heel precies aan hoe lang elk deel duurt en ik neem zo aan dat dat precies klopt. Maar als in een boek gezegd wordt dat het al weer "enige tijd rustig was geweest na hun vorige avontuur" kunnen wij als lezer natuurlijk nooit raden hoe lang er tussen heeft gezeten. De avonturen zelf kan hij dus in een aantal jaren hebben beleefd, maar het tijdsbestek zal reeël gezien langer hebben moeten zijn (pff wat een zin). Maar hoe dan ook: het blijft een geweldig werk en voor iedereen de moeite waard!

Daniël  8)
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2005, 20:59:13 »

Ons Opperhoofd heeft gelijk. Miss Arendsoog heeft voortreffelijk werk geleverd. Ik ben zelf ook weer bezig met het herlezen van de boeken (stoppen we daar ooit wel mee?) en probeer dan notities bij te houden per boek. Kan dikwijls van pas komen ook wanneer ik een reactie wil geven op één of ander bericht. Maar zelf een tijdlijn samenstellen zoals Miss Arendsoog; dat is niet voor direkt. Is eigenlijk ook niet meer nodig, want het is nu toch in orde?!
 :D

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2005, 13:08:09 »

Dank dank dank! Erg gevleid.

Vergeet niet dat er in een aantal avonturen hiaten zitten van een paar maanden. Daar tussen kunnen ook weer dingen gebeuren en ook van die avonturen dat ze ergens zijn, zonder verdere opgaaf van reden, kan gewoon ergens tussendoor zijn gebeurd. En verder kan je met een globale schatting een maandje erbij of eraf snoepen. Ik heb bij twijfel ook vaak de langste periode genomen. "enkele dagen" heb ik bijvoorbeeld opgevat als 4 dagen. Verder lijkt bijvoorbeeld "de man zonder verleden" heel lang te zijn. De schrijver zeg allerlei dingen die er op wijzen dat 'de buurman' (even de naam kwijt) al weken bij de Stanhope's logeert, terwijl het maar een paar dagen is. Kan dus ook misleidend zijn.
Give or take a few, denk dat je met een jaartje extra er echt wel bent.

Groetjes,
Miss Arendsoog.

adlerauge

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2005, 09:41:02 »

Hallo iedereen,

De eerste delen van de serie zijn duidelijk in chronologische volgorde geschreven. Later is dit niet meer duidelijk, tenzij er naar een bepaald vorig verhaal verwezen wordt. Misschien kan Arendsoog meer dingen in minder tijd beleefd hebben als we er vanuit gaan dat vooral de latere verhalen niet perse in chronologische volgorde geschreven zijn. Sowieso was hij een druk bezet man. Die arme Jim moet zijn handen vol hebben gehad aan het runnen van de S-ranch.

Groet, Adlerauge

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re: Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Reactie #21 Gepost op: 07 mei 2005, 11:37:55 »

Ik heb wat ontdekt. In deel 27 wordt over de stad Oklahoma City gesproken. Dick en Russ dachten dat Nat en Matuna daar naar toe gingen om hun goud kwijt te raken. Oklahoma City is in 1889 gesticht. Deel 27 zou dus daarna moeten spelen.

Oklahoma heeft in deel 56 nog niet de status van territorium. Die kreeg hij pas in 1889. Deel 56 zou dus daarvoor moeten spelen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2005, 11:54:12 door El Mascara »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Chakotay

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2006, 00:07:32 »

In langlopende fictie is het altijd erg moeilijk de tijdlijn te bepalen, en is er meestal ook geen eenduidige tijdlijn. Ter analogie: Het vroegste avontuur wat een andere cowboy, namelijk Lucky Luke, beleeft, heb ik ergens bepaald op 1861 (het aanleggen van de telegraaf van Omaha naar Carson City).  Het meest recente avontuur zou hij beleefd hebben in 1892 (arrestatie van de gebroeders Dalton te Coffeeville, Ks). Merkwaardig is dat hij in die 31 jaar volstrekt geen rimpeltje heeft gevormd, dus ook toen kende men al Oyl of Olaz  :o

Theodoor

• Sheriff
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2006, 15:10:11 »

Dat klopt, het is nog erger met series die in het NU spelen, als daar na meer dan veertig jaar een moeder er nog steeds al een meisje van duizend weken uitziet...

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2006, 19:11:45 »

wat denken jullie van Suske en Wiske, als die deze lengte en uitterlijk blijven houden, zijn ze niet helemaal normaal.

Don Esteban (c)
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2006, 12:53:40 »

Of van Hielke en Sietse die in de Kameleon na bijna 60 jaar ook nog steeds 14 jaar oud zijn? ;D ;D

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2006, 13:37:43 »

Goeie opmerking. Bij De Kameleon kan dat volgens mij omdat de historische context geen enkele rol speelt. 't Zijn volgens verhalen die stil staan in de tijd. Ik zie de Klinkhamertjes voorlopig nog geen mobiele telefoon gebruiken... En die boot met een motor van voor WOII (aangenomen dat die zoals beweerd al oud was in 1947 bij deel 1, kan anders natuurlijk nooit alle andere boten te snel af zijn.

Maar omdat De Kameleon in die zin tijdloos in, stoort het mij niet dat ze nog geen dag ouder geworden lijken te zijn.
Chocks away!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 22 november 2006, 18:06:56 »

Wat betreft gebruik mobiele telefoons heb je wellicht gelijk. Echter, het paard (en wagen) worden bijv. wel vervangen door tractoren en er zijn wel meer zaken in bepaalde delen aan te wijzen waaruit blijkt dat de schrijver wel degelijk zijn verhalen in het tijdkader van verschijnen schrijft.

Zo beschouwd zou je wel kunnen stellen dat het enige opvallende dat qua tijdlijn in de Kameleonboeken niet klopt is dat zowel de boot als de tweeling met het verstrijken van de jaren niet ouder wordt.

Voor wat betreft onze grote helden, want daar gaat uiteindelijk dit forum over, blijkt uit bovenstaande discussie dat de schrijvers gewoon lekker de vrijheid hebben genomen om hun verhalen op diverse onderwerpen en in diverse plaatsen te laten afspelen, zonder zich er in detail om te bekommeren of het nu historisch wel of niet geheel klopte.

Bij Arendsoog gaat het om verhalen die - historisch gezien - meer incidenteel zijn neergezet, wat op zich ook niet zo vreemd is als je in aanmerking neemt dat ze gaan over lang vervlogen tijden.

Al met al maak ik me er niet druk over. Het gaat mij - bij beide series - toch meer om het (jeugd) sentiment dan over het feit of het al dan niet klopt met de geschiedenisboekjes. Al te diep spitten in de juistheid van allerhande feiten doet daar eerder afbreuk aan dat sentiment dan dat het erdoor wordt versterkt.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 22 november 2006, 18:09:07 door kootw »

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 23 november 2006, 14:19:50 »

Wim neemt me de woorden uit de mond!
Bij mij gaat het ook enkel en alleen om het jeugdsentiment.
Als kind heb ik me nooit vragen gesteld over de tijdlijn; het stoorde me niet.
Ik heb de boeken ook helemaal niet op volgorde kunnen lezen.

Natuurlijk graven wij volwassenen dikwijls te diep om dan te beseffen dat het niks goed oplevert. Het is maar een jeugdverhaal dat zich ergens tussen 1800 en 1900 afspeelt. Daar zullen we het moeten mee doen.

Ik kan er ook best inkomen dat de schrijvers op den duur het chronologische in de hele serie uit het oog zijn verloren. Dat is ook geen ramp. Willen we alles weten wat er precies in die periode afspeelde, dan zijn er bronnen genoeg.
En ... zouden we ook wel eens een beetje ontgoocheld kunnen raken, omdat de realiteit helemaal anders was dan in de verhalen van Arendsoog.

Vergis jullie niet, Arendsoog blijft mijn favoriete serie om te lezen.

groetjes uit België,

Kris ;)

Bandido

• Deputy
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2007, 19:53:53 »

Blij het lezen van nr. 4 (Arendsoog in de knel), merkte ik dat Pater O'Brien een paar keer "hemelpiloot" werd genoemd (o.a. pagina 128). Ervan uit gaande dat het verhaal zich zo rond 1870 afspeelt, en volgens mij de eerste vlucht in 1903 was, had deze schurk best Nostradamus kunnen heten.... ;D ;)
Pagina's: 1 [2] 3 4 5