Wat betreft gebruik mobiele telefoons heb je wellicht gelijk. Echter, het paard (en wagen) worden bijv. wel vervangen door tractoren en er zijn wel meer zaken in bepaalde delen aan te wijzen waaruit blijkt dat de schrijver wel degelijk zijn verhalen in het tijdkader van verschijnen schrijft.
Zo beschouwd zou je wel kunnen stellen dat het enige opvallende dat qua tijdlijn in de Kameleonboeken niet klopt is dat zowel de boot als de tweeling met het verstrijken van de jaren niet ouder wordt.
Voor wat betreft onze grote helden, want daar gaat uiteindelijk dit forum over, blijkt uit bovenstaande discussie dat de schrijvers gewoon lekker de vrijheid hebben genomen om hun verhalen op diverse onderwerpen en in diverse plaatsen te laten afspelen, zonder zich er in detail om te bekommeren of het nu historisch wel of niet geheel klopte.
Bij Arendsoog gaat het om verhalen die - historisch gezien - meer incidenteel zijn neergezet, wat op zich ook niet zo vreemd is als je in aanmerking neemt dat ze gaan over lang vervlogen tijden.
Al met al maak ik me er niet druk over. Het gaat mij - bij beide series - toch meer om het (jeugd) sentiment dan over het feit of het al dan niet klopt met de geschiedenisboekjes. Al te diep spitten in de juistheid van allerhande feiten doet daar eerder afbreuk aan dat sentiment dan dat het erdoor wordt versterkt.
Wim