Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2 3 ... 5

Auteur Topic: Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog  (gelezen 57902 keer)

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Gepost op: 24 augustus 2004, 14:38:19 »

1842: Geboorte Arendsoog
1850: Geboorte Ann
1858: Overlijden Robert James Stanhope
1861: Fred Moulders keert terug naar Mining-Valley
1864: Overlijden pater Boyle, Arendsoog deputy in district Dorwan
1866: Aanleg spoorlijn naar Dorwan
1866-1867: Deel 5 tot en met deel 17
1868-1870: Deel 17 tot en met deel 50
1874: Deel 57

Don Jaime (deel 57) heeft op 8-jarige leeftijd de annexatie van Arizona, Californië enz. meegemaakt. Dat was in 1848. Hij is dus in 1840 geboren.

In deel 57 is hij 34. Dit deel speelt dus in 1874. Ik denk dat Arendsoog in dit deel zo'n 32 jaar oud is.

Arendsoog is dus geboren toen Arizona nog van Mexico was.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
Re:Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2004, 15:35:31 »

Toch klopt het niet helemaal. Van 1861 tot 1865 was de Amerikaanse Burgeroorlog. Dat betekent dat als Arendsoog de leeftijd had om Deputy te worden, hij in het leger zou zitten, want ze hadden mannen nodig. Het moet dus wel later zijn dan dat, maar niet al te laat, want anders klopt het weer niet. Ik ga er ook eens naar kijken. Vind het wel een heel leuk initiatief!!

Groeten van Miss Arendsoog.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2004, 15:41:30 »

Voorzover ik weet was er in Arizona nauwelijks sprake van de burgeroorlog, bovendien was het niet verplicht in het leger te gaan.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2004, 15:51:10 »

In latere boeken zijn er wel verwijzingen naar de oorlog, dat het zo'n vreselijke tijd was, maar in de eerste delen wordt niets gezegd over oorlog.
Verder denk ik dat Arendsoog wel het leger in was gegaan om zijn plicht te doen. Just a thought.
Anyway, zoals gezegd; ik ga ook eens kijken en laat je mijn visie weten. Ben benieuwd tot welke conclusie ik kom. Misschien ben ik het dan wel vreselijk met je eens.  ;)

Groeten van Miss Arendsoog.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2004, 23:40:12 »

Ok: onze hele tijdlijn gaat nu de mist in. In 'Witte Veder' is er een Spook ruiter die geheimzinnige muziek maakt. Later komt men er achter dat dit een grammofoon is. Laat dat ding nou door Edison in 1877 uitgevonden zijn (de eerste site zei 1888, maar dat is de dicteer machine).

http://oud.refdag.nl/series/uitvindingen/000905weet03.html

Klein detail, natuurlijk, maar toch. Zo'n tijdbalk is nog lastiger dan je denkt!

Groetjes,
Miss Arendsoog.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2004, 08:57:41 »

Dan heeft Paul een fout gemaakt.

In deel 50 ontmoet Arendsoog de opvolger van president Lincoln. Dit is Andrew Johnson, die president was tot 1870.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2005, 20:22:52 door El Mascara »

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2004, 09:24:41 »

1970?  ;)

over die opvolger-kwestie is al vaker gesproken in het oude forum. strikt gezien is iedere president na lincoln een opvolger, dus laten we dat als dichterlijke vrijheid zien. de tijdlijn is inderdaad een verwarrende kwestie, te meer daar het niet eens zeker is dat de boeken in chronologische volgorde bedoeld zijn. niet in alle boeken wordt terugverwezen naar eerder verschenen delen.

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2004, 10:23:57 »

Ok, 1870. :)

Ik vond het al vreemd dat de president van deel 50 Arendsoog niet herkende terwijl hij hem dan ook al in deel 28 ontmoet had.

Maar toch blijft het een feit dat deel 57 in 1874 speelde.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2004, 10:24:17 door El Mascara »

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2004, 17:54:29 »

over die opvolger-kwestie is al vaker gesproken in het oude forum. strikt gezien is iedere president na lincoln een opvolger, dus laten we dat als dichterlijke vrijheid zien.

Uhm, de president heeft het erover dat nu "ze die zware tijd net achter de rug hebben...", dat wijst tog wel heel erg duidelijk op dé opvolger van Lincoln lijkt mij...
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

adlerauge

• Gast
Vermoedelijke Tijdlijn Arendsoog
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2004, 12:10:24 »

Hallo,

Bij deze een kleine aanvulling van mij:

In deel tien wordt er gesproken over de telefoon. Mits dit geen verspreking is (John kan telegraaf bedoeld hebben), speelt het verhaal zich na 1876 af. Uit dat jaar stamt namelijk het patent van Bell op de telefoon.

In Arendsoog 49 wordt gesproken over diamantfondsten in Brazilië. In de jaren 20 en 30 van de 19e eeuw werden er veel diamanten gevonden in een bepaalde streek. Toen deel 49 speelde was er 30 jaar geleden weer een opleving van de diamantwinning. Dit geeft dus aan dat het verhaal op zn vroegst in 1860 speelt.

Dit laatste voegt echter niet heel veel toe, aangezien we dat al min of meer aangenomen hadden mbv de burgeroorlog. Ik ga mij ook verdiepen in de tijdlijn. Er kunnen werkelijk interessante dingen uit voortvloeien.

Groet, Adlerauge

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2005, 09:23:00 »

Ik denk niet dat het de bedoeling ooit is geweest van de schrijvers om echt een tijdlijn in het oog te houden. Op de duur zou Arendsoog té oud worden en is het voor jonge lezers niet zo leuk meer. Toch vind ook ik het een erg interessante bezigheid om de juiste tijd te proberen achterhalen. Wat ons nooit echt zal lukken voor alle boeken samen. Dat maakt het wel erg spannend,nietwaar? :-O [cl]
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2005, 13:49:45 »

Niet zo ongeduldig Anko!!! Dat was dus de verrassing waar ik het over had.  :D

Mijn nieuwjaars cadeautje aan het forum is het uitgewerkte tijdsoverzicht. Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

"Tijdlijn" is het uitgewerkte document, met de berekeningen; "Tijdsbestek Arendsoog" is de 'ruwe' versie, waarin ik alle dagen en gebeurtenissen heb genoteerd.

En hoewel het niet heel duidelijk wordt wanneer de verhalen precies zijn (in deel 57 is het 1874, deel 59 1868), is het mogelijk dat Bob en Witte Veder alle avonturen in een paar jaar tijd hebben beleefd. Bob is tegen het einde een jaar of 32/33.

Veel plezier!

Groetjes,
Miss Arendsoog.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2005, 16:37:10 door Miss Arendsoog »

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2005, 22:44:09 »

[cl] [y] [cl] Dit is een groot werk geweest Miss [cl] [y] [cl]

Anko :D

ps. gelukkig was  :-OJim :-O er voor de ranch
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

jack nowee

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2005, 23:04:49 »

[cl] Ik ben het helemaal met je eens, grote klasse!!! [y]  [cl]

Er vinden grootse dingen plaats als Daniël even weg is.... ;) :D

Jack  :-O

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2005, 23:58:29 »

Ja, als Jim er niet was geweest had Arendsoog een groot probleem gehad. Hadden Ann en Mrs. Stanhope achter de koeien aan gekund. ;)

En wat onze webmaster betreft: hebben ze in Florida dan geen internet, of is bakken op het strand belangrijker dan zijn eigen forum?! ;) ;) ;)

Was inderdaad een flinke klus, ook omdat ik boeken heb gelezen en daarna de aantekeningen ben kwijtgeraakt. Stom stom stom. :b Kon het dus nog een keer. Bij deel 48 vond ik na de 2e keer lezen het briefje achterin. Nog stommer!  :b :b Af en toe ook vergeten om op het briefje te zetten om welk boek het ging. (ook heel handig!) En tijdens het lezen vergat ik nog wel eens de aantekeningen te maken. Deel 15 had ik bijvoorbeeld al een hele tijd niet meer gelezen en ik wist niet meer precies hoe het ging; dan ben je dus steeds aan het terugbladeren. Door het hele huis vond ik van die notitiebriefjes met 'dag 1' etc.

Maar ik heb het met heel veel plezier :) gedaan en ik hoop dat ik nu toch wel een kans maak in de Marshall-klasse op de fan-clubdag. Ik hou voorlopig mijn andere leuke dingetjes even voor mij ('ontdekkingen'), want het zou zo maar kunnen dat ze in de quiz gevraagd worden. Zou toch lullig zijn voor de maker(s).

Vond het wel heel leuk om te merken dat Bob nog steeds huwbaar is!

Groetjes,
Miss Arendsoog.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5