Het is logisch dat scholen paal en perk stellen aan de boeken op de lijst. Ik las Arendsoog vanaf mijn 6e, dus ik kan me zo voorstellen dat als je op een bepaald niveau moet leren lezen (met symboliek en dergelijken), Arendsoog niet moeilijk genoeg is. Mensen die van lezen en Arendsoog houden, zullen blijven lezen, daar kan geen school wat aan veranderen. Voor hen die niet graag lezen is een boek al vaak te veel en dan moet het ook maar meteen een literair werk zijn, want anders heb je er zo weinig aan voor je ontwikkeling. Voor mijn eindexamen moest er speciaal overlegd worden, omdat mijn 3 boeken, van Anne, Charlotte en Emily Brontë waren. Wel 3 verschillende auteurs, maar zo dicht bijelkaar (zusjes) dat ik speciale toestemming heb moeten vragen. Ik kreeg die toestemming ook alleen omdat bekend was dat ik veel las. Als ik een Arensdoog had willen lezen in de tweede of de derde en ik had er een goed iets over kunnen schrijven, was dat vast goedgekeurd. Je moet het ook wel vragen. Probleem zou zijn, dat er niet genoeg psychologie, symboliek en dubbele bodem inzit, waardoor je er geen goed verslag van zal kunnen maken.
Groetjes,
Miss Arendsoog.