Hallo allemaal,
Om deze duffe, ingeslapen Arendsoogfans weer eens wakker te schudden kom ik maar weer eens met een spraakmakend bericht.
Vorige week kreeg ik van Bert Meppelink (hiervoor alsnog mijn dank, Bert!) de volgende mail:
Hallo Jack,
In de jaren dertig gaf Jamin een weekblad uit dat gratis aan klanten werd gegeven bij besteding van een bepaald bedrag. In de eerste jaargang (1934) verscheen met enige regelmaat een aflevering van detectivebureau Arendsoog. Voorzover ik in kan schatten was de term 'arendsoog' destijds ook al gewoon onderdeel van de Nederlandse taal en de connotatie met een cowboy heeft het natuurlijk gekregen door de jongensboekenserie die vanaf 1935 verscheen, maar ik vond deze publicatie - voor de verschijning van het allereerste deel - toch te curieus om jou te onthouden.
Met vriendelijke groet,
Bert Meppelink
Leusden
PS er zijn in totaal twaalf afleveringen van detectivebureau Arendsoog verschenen.
Natuurlijk erg leuk om te horen. Maar .... heeft mijn opa de naam nu gepikt?
Waarschijnlijk niet. Uit de briefwisseling met Spaarnestad, waarin mijn opa antwoordde op een eerdere brief van Spaarnestad, waarin gevraagd werd of hij al weer een nieuw boek klaar had voor de jeugdreeks, zien we, dat deze gedateerd is op 4 maart 1934. Hierin wordt al melding gemaakt van de naam "Arendsoog".
De eerste aflevering van het blad "Extra" is op 29 juli 1934.
Aangezien de heren bij Jamin waarschijnlijk ook geen helderzienden zijn geweest, berust e.e.a. waarschijnlijk op een toevalligheid.
Ik zal in een aantal vervolgmailtjes het totale [1e] verhaal in PDF-formaat bijvoegen.
Groeten,
Jack