Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Deel 50 goed of niet  (gelezen 8682 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Deel 50 goed of niet
« Gepost op: 07 november 2014, 23:08:24 »

Ik vind deel 50 een minder goed verhaal. Kijk maar bij mijn bespreking van het boek.

Kort samengevat:
Het eerste hoofdstuk wekte toentertijd hoge verwachtingen. Arendsoog dood!! Nee!!!
Maar daarna...
Ik vind dat Paul veel kansen heeft laten liggen om er een bijzonder en nog spannender verhaal van te maken.
De voorbereiding van Arendsoog en de zoektocht van Witte Veder naar Arendsoog nemen een te groot deel van het verhaal in beslag. En dat er maar niks gebeurd in het kamp. Vooral daar heeft Paul veel laten liggen, vind ik. Het hele kamp doet er niet toe. Ik was echt teleurgesteld.

Eens? Oneens?

Ben benieuwd.

Groeten,

Anne

« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 13:00:35 door aj »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Deel 50 goed of niet
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2014, 23:47:32 »

Deel 50 is een van mijn favoriete delen ;D  Ik weet bij elke bladzijde wat er komt, maar dat maakt niet uit.

De voorkant, de eerste bladzijde, de ontmoeting van Arendsoog met de schurken, het boek begint al goed.
Wat een Arendsoog leuk maakt voor mij, dat zit hier zeker in.
Veel interactie tussen Arendsoog en Witte Veder, hun vriendschap, het gedeelte dat ze elkaar terug zien, geweldig!
Arendsoog met humor, de rol die hij moet spelen in het kamp, het einde van het boek. Dat hij onverslaanbaar is, zoals bij de uitdaging met het kaartspel.
Veel avontuur met Witte Veder, de reis om Arendsoog te vinden, de schietpartij bij het graf, hoe hij zich weet te redden, helemaal de indiaan zoals je verwacht.

Minpunten zijn er wel, maar daar stoor ik me in dit boek helemaal niet aan.
Ik zie dit verhaal echt voor me, het landschap, het avontuur. Dat heb ik niet bij elk boek.
Als ik maar een paar Arendsoog-boeken zou mogen houden, dan zou deze daar zeker bij zitten!

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2014, 11:49:37 »

Tuurlijk zitten er leuke momenten in. Het einde is er zeker een van.
Ik had van een deel 50 meer verwacht.

Dat kaartschietspel is eigenlijk het enige actiemoment in het kamp (en zijn ontsnapping).
De hele periode dat hij er zit, onduidelijk blijft hoe lang, wordt afgedaan in een halve bladzijde. Terwijl de voorbereiding wel meerdere hoofdstukken beslaat.
Ik had graag gelezen hoe hij zich gedragen had in de lessen en in de omgang met de anderen. Of hij niet af en toe uit zijn rol valt enzo.
Hij bedenkt dat de dader bij de leiding van het kamp moet zitten. Maar er wordt nooit genoemd dat hij in contact komt met de commandant of dat hij heeft ontdekt dat hij er geen deel vanuit maakt. Niks!
Ze gaan hem niet eens achterna als hij uit het kamp ontsnapt.
De president komt naar het kamp, daar merk je niks van. Veel leuker was geweest als de soldaten en de commandant er nerveus mee bezig waren geweest.
Als de focus op het kamp had gelegen, dan was het echt een origineel verhaal geworden.

Zoals ik al in mijn bespreking heb genoemd; het plot lijkt erg op 'Pas op, Arendsoog'.

Wie mij ook tegenviel was mrs Stanhope. Ze legde zich wel heel makkelijk bij alles neer. Ik zou het lichaam van mijn zoon toch thuis willen begraven. In andere boeken, zeker in die van Jan, is ze veel strijdbaarder. Gelukkig zijn Ann en Witte Veder wel bij zinnen, als ze over de eerste schrik heen zijn.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. ;D

Groeten,

Anne

« Laatst bewerkt op: 08 november 2014, 20:03:13 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2014, 22:34:31 »

Ik ga deel 50 er ook nog eens bij pakken 8).

Maar in reactie wat ik hier zoal lees: ik vind deel 50 ook best een spannende. Vooral dat eerste hoofdstuk hakt er behoorlijk in.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal ook niet lees met de bril op wat er ook (nog) had kunnen staan, maar ik herinner me ook wel dat het vrij saai is in dat kamp.

Maar nogmaals: eerst maar weer eens lezen!

Wim

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2014, 00:10:52 »

De verhaallijn van Witte Veder vind ik ook leuk. Dat is spannend.

Bij het herlezen vroeg ik me af waarom ik het boek minder vind.
Het antwoord staat in mijn reacties hierboven. Ik bedenk dan ook hoe het spannender gemaakt zou kunnen worden. Zie ook boven.

Groeten,

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2014, 12:26:07 »

Ik heb deel 50 weer uit 8). Toch zeker een leuk verhaal, best spannend.

Je kan je inderdaad afvragen wat er in dat kamp zo geheim was dat het van de buitenwereld moest worden afgegrendeld. maar dat was natuurlijk wel nodig voor het verhaal: Arendsoog mocht immers niet weten dat buiten het kamp het nieuws van zijn dood bekend was gemaakt.

En dat die lessen hem na een paar dagen al totaal niet meer interesseerden: Ik zou denken: lessen in krijgskunde etc. zouden toch mooi meegenomen zijn? Arendsoog gebruikt toch ook allerlei tactische grepen om z'n tegenstanders te slim af te zijn :P

't Valt mij op dat Arendsoog deze keer wel heel gemakkelijk uit zijn cel komt: Witte Veder reikt 'm gewoon zijn revolver aan door het raam! Lekker beveiligd, die gevangenis van Narine ::)

Ik vind het toch al met al een mooi verhaal, vooral begin en einde zijn erg sterk.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 12:53:18 door kootw »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2014, 12:55:55 »

Aanvulling: voor de romantici onder de forumbezoekers :P: met een beetje goeie wil kan je in het eerste hoofdstuk ook nog een vonkje tussen Witte Veder en Ann vinden... blz 13: Witte Veder pakt Ann's hand en Ann vraagt 'm om toch vooral voorzichtig te zijn...

8) ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2014, 12:58:10 »

Overall vind ik het verhaal leuk. Het is spannend genoeg om de aandacht erbij te houden en er zit aardig wat humor in. En inderdaad begin en eind zijn goed.

Zoals ik al gezegd heb; de uitwerking van het hele middenstuk had spannender en boeiender gekund. Het is allemaal wat (te) gemakkelijk.

Het komt op mij over dat er eerst is bedacht dat de focus en acties op en in het kamp moest zijn, maar blijkbaar kwam er een andere ingeving en kwam de actie buiten het kamp te liggen. Daardoor heeft dat kamp geen andere functie meer dan Arendsoog binnen houden.

Groeten,

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2014, 13:01:23 »

Ik blijf erbij; het is mogelijk... ;D ;)

Dat je er zelf niet mee kwam in je bespreking van dit boek...

:P :o
Pagina's: [1]