Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Bende van Nijvel in een Arendsoogboek?  (gelezen 6511 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Bende van Nijvel in een Arendsoogboek?
« Gepost op: 17 mei 2014, 13:51:58 »

In het begin van de jaren 1980 was er een bende in België actief, die oa supermarkten overviel met vaak veel gewonden en doden als gevolg.

In een van de artikelen op de usbstick wordt gesuggereerd dat Paul dat gegeven gebruikt heeft in een van zijn boeken. En dan wordt met name 'De Kansas-Kidnap genoemd.
Maar ik heb het idee dat dat niet juist is.
Weet iemand of een van de delen gebaseerd is op de bende van Nijvel en welk deel dat dan is?

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 14:09:20 door aj »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re: Bende van Nijvel in een Arendsoogboek?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2014, 15:16:58 »

Als ik een deel moet noemen, dan toch echt deel 56, Arendsoog en de Kansas-kidnap. Dat hele avontuur is namelijk het gevolg van een gewelddadige roofoverval. Volgens mij heeft Paul die bron zelf ook aangegeven in een interview, waarbij hij opmerkt dat Arendsoog dat heel wat beter zou oplossen dan de Belgische politie. Maar ik heb ook nooit gevonden dat de overeenkomsten tussen het verhaal en de geschiedenis van de Bende van Nijvel erg sterk waren.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2014, 17:39:02 »

Toevallig stond er in de NRC een stuk over, daarom kwam ik erop. De bende houdt wel een jongetje gegijzeld, maar bij de supermarkt zelf en ontvoert het kind niet.

Misschien heeft Paul daarover nagedacht? Een wat-als-verhaal over een kind dat ontvoerd wordt door een gewelddadige bende.
Maar hij is inderdaad heel ver van de inspiratiebron afgeweken.

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2014, 17:46:53 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2014, 20:23:39 »

Maf dat jullie de bende van Nijvel oprakelen, juist nu er gisteren of eergistereren in het nieuws kwam dat er wellicht iemand gearresteerd is die mogelijk iets met de bende te maken had.

Wie weet komt er ooit meer aan het licht en blijkt Pauls' verhaal beter aan te sluiten dan we denken... ;D

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2014, 23:40:13 »

Maf dat jullie de bende van Nijvel oprakelen, juist nu er gisteren of eergistereren in het nieuws kwam dat er wellicht iemand gearresteerd is die mogelijk iets met de bende te maken had.

Wie weet komt er ooit meer aan het licht en blijkt Pauls' verhaal beter aan te sluiten dan we denken... ;D

Wim ;D

Dat was de reden waarom ik het erover begonnen ben. ;)

Zou Paul dan bepaalde informatie hebben gehad over de bende dat niet bekend was bij de politie? Dat lijkt me wel heel sterk....... ;D ;) :D

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2014, 00:04:06 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2014, 20:54:04 »

Dat was de reden waarom ik het erover begonnen ben. ;)

Haha! Dan klopte mijn tijdlijn dus niet :D

Zou Paul dan bepaalde informatie hebben gehad over de bende dat niet bekend was bij de politie? Dat lijkt me wel heel sterk....... ;D ;) :D

Mij ook, maar als schrijver van cowboy detectives, die in een interview zou hebben gezegd dat Arendsoog en Witte Veder dit anders zouden hebben aangepakt, liet hij kennelijk wel zijn gedachten gaan over de 'werkwijze' van zo'n bende ;D

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2014, 21:55:38 »

Mij ook, maar als schrijver van cowboy detectives, die in een interview zou hebben gezegd dat Arendsoog en Witte Veder dit anders zouden hebben aangepakt, liet hij kennelijk wel zijn gedachten gaan over de 'werkwijze' van zo'n bende ;D

Wim ;D

Dan is meteen de vraag; hoe zou Arendsoog het dan aanpakken?

Zou hij infiltreren in de bende en zijn beroemde verdeel- en heerstactiek toepassen?

Groeten

Anne

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2014, 23:20:03 »

Ik geloof dat Pauls opmerking vooral het nogal chaotische en onzorgvuldige onderzoek van de Belgische politie betrof. Daarop was in die tijd nogal veel kritiek, als we wikipedia (nl.wikipedia.org/wiki/Bende_van_Nijvel) tenminste mogen geloven. Waarschijnlijk vond Paul dat de politie fouten had gemaakt, die Arendsoog nooit zou maken.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2014, 22:32:19 »

Maar ook wordt gesuggereerd dat de bende van hogerhand de hand boven het hoofd werd gehouden. Onbetrouwbare overheidsfunctionarissen komen we in de Arendsoog-serie ook een aantal malen tegen, zoals in deel 3 (Sheriff Mirtle van Canon City) en deel 40 (Sheriff Malony in Wurding)

Nog meer plaatsen?

Wim ;D
Pagina's: [1]