Het Arendsoog Forum

Algemeen => Arendsoog Algemeen => Topic gestart door: aj op 21 april 2011, 16:21:18

Titel: school
Bericht door: aj op 21 april 2011, 16:21:18
Volgens mij is dit nog niet behandeld.........

Staat er ergens in de boeken wat en hoe voor een onderwijs Arendsoog heeft genoten? Ik weet niet hoe het onderwijs in die tijd in elkaar zat, maar wordt er wel eens iets over geschreven?

Ik krijg de indruk van een self-made man. Wel intelligent, maar geen intellectueel (leest-ie wel eens een boek?)

groeten

Anne

Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 21 april 2011, 21:19:40
Ik denk dat we dit inderdaad nog niet hebben behandeld...  8)

Ik kan me niet herinneren ooit iets te hebben gelezen over door Arendsoog bezochte scholen. Sowieso kom je weinig tegen over scholen.

Ik kan me zo 1 passage voor de geest halen. Het betreft deel 56, de Kansas Kidnap.

Ralph, het zoontje van mr. Kerwin, wordt van school opgehaald door John Harney.

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 22 april 2011, 12:57:06
Het is jammer dat er weinig aan karakter ontwikkeling werd gedaan in de boeken.


Is er wel eens iets genoemd over muziek dat werd beluisterd of boeken die er gelezen werden?

Anne
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 23 april 2011, 17:16:38
Het is jammer dat er weinig aan karakter ontwikkeling werd gedaan in de boeken.

Kan je eens aangeven welke ideeen je daarover hebt, hoe je dat zelf aan zou pakken als je de schrijver van de serie was?

Is er wel eens iets genoemd over muziek dat werd beluisterd of boeken die er gelezen werden?

Ik kan me zo geen voorbeeld bedenken waarin we Arendsoog met een boek in een hoek tegenkomen.

Ook over muziek is niet heel veel bekend. Wat je veel tegenkomt zijn de saloon's waar de cowboys vertier zochten en waar af en toe sprake is van een piano waarbij cowboyliedjes werden gezongen. Ook op de S-Ranch, ik meen 'De Grote Grondroof' wordt soms een gitaar gebruikt door de cowboys om liedjes te zingen.

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 23 april 2011, 19:01:19
Kan je eens aangeven welke ideeen je daarover hebt, hoe je dat zelf aan zou pakken als je de schrijver van de serie was?

Haha, als ik schrijver van deze serie was, was het in ieder geval geen kinderserie geworden. Ik zou er zeker sex in stoppen. Arendsoog zou getrouwd zijn. ;)

Om een voorbeeld te geven waar meer van het karakter te zien had kunnen zijn: in 'de verdwijning van Arendsoog' zit Bob in dat militaire kamp. Er gebeurt eigenlijk een lange tijd niks. Op een gegeven moment mijmert hij bij zichzelf dat (en ik citeer niet letterlijk, maar het is ongeveer) de andere hem wel vervelend en klierig zullen vinden en dat de lessen saai zijn. In wat er tot dan is gebeurd, komt hij niet klierig over. Het is dan interessant om dan kort te laten zien hoe hij zich gedroeg. En waar gingen de lessen over en wat deed-ie om de verveling te verdrijven? Misschien verzon hij wel een manier om efficiënter op de ranch te werken enz.
Voor het verhaal doen die details er niet toe, maar het maakt de hoofdpersoon wel boeiender.

In de boeken komen wel  inkijkjes in zijn 'gewone' leven voor, maar dat zijn toch veelal huiselijke handelingen en geen karakterverdieping.

Vind jij dan dat er voldoende karakterontwikkeling in de boeken zit? (misschien maakt het uit of je als jongen/meisje de boeken leest. Vrouwen willen toch meer gevoel zien..)

groeten

Anne
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 25 april 2011, 10:46:09
Haha, als ik schrijver van deze serie was, was het in ieder geval geen kinderserie geworden.

Dat is natuurlijk nogal een belangrijke nuance. De serie is gewoon wel voor de jeugd geschreven. Ik vraag me ook af of er heel veel gelezen werd door de cowboys waarvan Arendsoog er wel degelijk 1 was. Zoals ik eerder schreef was het belangrijkste vertier in de kleinere plaatsen (zoals Mining Valley en Dorwan) de bar of de saloon. En natuurlijk de jaarlijkse rodeo. Er zijn enkele verhalen waar ze grotere steden als Los Angeles en San Francisco bezoeken (o.a. delen 35 en 37) en daar lees je wel dat er nachtclubs etc. zijn.

Er is ook 1 voorval waar Arendsoog een bibliotheek bezoekt (deel 25, het Blaffende Zand). De bibliothecaris verzucht: een cowboy, en dan deze literatuur...? Dat zegt denk ik genoeg over de status van een cowboy uit die dagen.

Vind jij dan dat er voldoende karakterontwikkeling in de boeken zit? (misschien maakt het uit of je als jongen/meisje de boeken leest. Vrouwen willen toch meer gevoel zien..)

Ik denk dat Paul voor de jeugd een held neer wilde zetten waarmee deze zich kon identificeren. Daar horen m.i. geen al te moeilijke zaken als literatuur en al te zware karakters bij.

Overigens is dit ook de discussie die bij het verschijnen van de boeken door recencenten breed werd uitgemeten: de boeken werden met de grond gelijk gemaakt omdat er te weinig diepgang inzat volgens de kenners van jeugdliteratuur.

Maar het neerzetten van eenvoudige personen die heldendaden verrichten, het goede voor hun medemensen zoeken en onvoorwaardelijke vriendschap aan de dag leggen sprak (spreekt) mij altijd erg aan, en met mij velen denk ik, er zijn per slot van rekening 5 miljoen Arendsoogboeken over de toonbank gegaan.

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 25 april 2011, 14:28:52

Maar het neerzetten van eenvoudige personen die heldendaden verrichten, het goede voor hun medemensen zoeken en onvoorwaardelijke vriendschap aan de dag leggen sprak (spreekt) mij altijd erg aan, en met mij velen denk ik, er zijn per slot van rekening 5 miljoen Arendsoogboeken over de toonbank gegaan.

Wim ;D

Je hebt een punt, hoor.
 En om op het topic terug te komen. Met wat referenties aan zijn schooltijd, had de jeugd zich nog meer kunnen identificeren.  ;)

Anne

Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 26 april 2011, 09:48:04
En om op het topic terug te komen. Met wat referenties aan zijn schooltijd, had de jeugd zich nog meer kunnen identificeren.  ;)

Eens! Want naar school gingen de kinderen natuurlijk wel, al speelt het eerste deel wel in de hele vroege periode van de kolonisten: Arendsoog's vader moest zijn farm nog volop verdedigen tegen bendes en ook de indianen zaten volgens mij nog niet echt in reservaten.

Maar dan wat anders: Je hebt een aantal zaken aangegeven die je graag anders in de boeken had gezien. Toch spreekt de serie je op de een of andere manier aan, anders lees je de boeken niet en meng je je niet in forumdiscussies.

Wat spreekt jou nu aan in de serie?

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 26 april 2011, 11:06:06

Maar dan wat anders: Je hebt een aantal zaken aangegeven die je graag anders in de boeken had gezien. Toch spreekt de serie je op de een of andere manier aan, anders lees je de boeken niet en meng je je niet in forumdiscussies.

Wat spreekt jou nu aan in de serie?

Wim ;D

Ik denk toch wel de helden die ondanks tegenslagen overwinnen. En dat de boeken zo geschreven zijn dat er ruimte is voor eigen interpretatie/fantasie over wat er 'of camera' gebeurt. Het verhaal achter het verhaal als het ware. En als meisje wil je toch wel gered worden door Arendsoog ;) (nu niet meer, ik heb inmiddels m'n eigen 'Arendsoog').



Toevallig van de week bij mijn schoonouders een hele stapel Arendsogen gevonden. Ik ben ze aan het herlezen. En mijn zoon is er ook een aan het lezen, ben heel benieuwd wat hij er van vindt.

groeten

Anne


Titel: Re: school
Bericht door: Miss Arendsoog op 26 april 2011, 22:41:33
School in het Wilde Westen ;). Er wordt inderdaad in de boeken weinig/niets over scholing van Arendsoog (of Ann) gezegd.

Over het algemeen was scholing in de Territoria (want Arizona was nog geen staat) heel wisselvallig. Kinderen werden vaak thuis geschoold, omdat er simpelweg geen andere opties waren. Als de school tien kilometer verderop was, dan was dat al te ver weg. Als een gebied wat meer bevolkt was, dan werden er leraar examens gehouden en afhankelijk van van hoe goed iemand het deed kon er dan een eerste, tweede of derde graads certificaat gehaald worden. 1e graads betekende een grotere school, met ook oudere leerlingen. Vaak werd lesgegeven in gebouwen van 1 kamer, soms met niet meer dan 3 leerlingen.

Het schooljaar liep van ongeveer september/oktober tot april/mei. Jongens van ongeveer 12 jaar en ouder kwamen er later bij, omdat zij vaak hielpen met de oogst, maar in de winter waren er geen klussen op het land en konden ze dus naar school. Omdat er niet echt een georganiseerd schoolsysteem was, hadden kinderen ook allerlei boeken, vaak nog van hun ouders, in verschillende edities etc. Als een gebied wat gesettled was, dan verbeterden dit soort dingen vaak.

Wat ook nog voorkwam, was dat mensen die claims hadden (gratis land, dat gedurende vijf jaar zes maanden per jaar bewoond moest worden, voordat het van de mensen werd; anders viel het terug aan de staat), ook nog een huis hadden in het locale stadje/dorp. In de winter gingen ze dan daar wonen (zeker in sneeuwstorm gebieden), zodat ze winkels ed in de buurt hadden. Dat maakte het dan ook makkelijker voor kinderen om naar school te gaan.
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 26 april 2011, 23:34:53
Bedankt voor de toelichting!

Ik ben 2x een opmerking over een meisjeskostschool tegengekomen. Ik weet niet meer welke boeken. Opmerkingen als' het is zo stil als een slaapzaal op een meisjeskostschool'.

Zouden die er wel al geweest zijn in die tijd en op die plek? Dat lijkt me sterk.

groeten

Anne
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 27 april 2011, 18:49:18
Leuk dat je ook meedoet in de discussie Marthe  [cl]

Toch moet Arendsoog wel degelijk scholing hebben ontvangen. Immers kan hij prima lezen en schrijven. Niet alleen Engels, ook het Spaans beheerst hij uitstekend.

Dat laastste blijkt onder andere uit deel 25, het blaffende zand.

Maar welke rol speelden de missionarissen in het scholen van de bevolking? In hetzelfde deel 25 lees ik dat in San Salvador een universiteitsgebouw staat en dat die universiteit is gesticht door de Spanjaarden. Maar die zetten volgens mij vaak geestelijken in voor dat soort taken.

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 01 mei 2011, 17:36:29
Over ontwikkeling gesproken:

In deel 25 komt Witte Veder in handen van een bende terecht die hem meenemen naar een dorp dat verwoest is door een vulkaan.

In het verhaald wordt beschreven dat Witte Veder het in zijn gedachten ziet gebeuren, de vulkaanuitbarsting.

Ik vroeg mij af hoe hij aan die kennis komt. In Noord Amerika zijn toch geen vulkanen?

Een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat Arendsoog toch wel in aanraking komt met boeken is deel 37: Hij komt bij het huis van Ma Wong Yi in de bergen en dat doet hem denken aan een tekening in een boek waar een huis in Chinese stijl is opgenomen.

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: esjendal op 01 mei 2011, 19:12:49
Over ontwikkeling gesproken:

In deel 25 komt Witte Veder in handen van een bende terecht die hem meenemen naar een dorp dat verwoest is door een vulkaan.

In het verhaald wordt beschreven dat Witte Veder het in zijn gedachten ziet gebeuren, de vulkaanuitbarsting.

Ik vroeg mij af hoe hij aan die kennis komt. In Noord Amerika zijn toch geen vulkanen?

Een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat Arendsoog toch wel in aanraking komt met boeken is deel 37: Hij komt bij het huis van Ma Wong Yi in de bergen en dat doet hem denken aan een tekening in een boek waar een huis in Chinese stijl is opgenomen.

Wim ;D

Ook in arendsoog en het blaffende zand gaat hij naar een bibliotheek om informatie op te zoeken van het blaffende zand.

Esjendal :-O
Titel: Re: school
Bericht door: Jurgen Rinkel op 07 mei 2011, 16:32:46
Het is in ieder geval zeker dat Arendsoog naar school geweest is. In deel 46 komt hij namelijk een jongedame tegen met wie hij nog in de klas gezeten heeft.

Dat bewijst hij ook nog eens in deel 53, als hij een brief als vals aanmerkt, vanwege de spelfouten. De andere aanwezigen, zien die echter niet, vanwege gebrek aan scholing.

In deel 5 (of een ander vroeg deel) wordt gezegd dat Witte Veder heeft leren lezen bij de paters. De uitdrukking 'zo stil als op de slaapzaal van een meisjeskostschool' komt bij mijn weten alleen voor in deel 34.

Jurgen
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 08 mei 2011, 13:24:17
In het deel waarin Arendsoog de Anstons ontmoet zegt hij: "Ik ben toch geen directeur van een meisjespensionaat." (of zoiets)

Je kan toch verwachten van een schrijver die ook onderwijzer was, meer aandacht aan het onderwijs zou besteden.
Maar misschien juist daarom ook niet.

Anne
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 09 mei 2011, 22:33:16
Je kan toch verwachten van een schrijver die ook onderwijzer was, meer aandacht aan het onderwijs zou besteden.
Maar misschien juist daarom ook niet.

Met wat research naar het onderwijs in de 19e eeuw in Amerika had hij inderdaad zijn jeugdige lezers  wellicht wat bij kunnen brengen.

Overigens geldt dat natuurlijk met name voor Jan Nowee. Paul is volgens mij voornamelijk schrijver geweest (in elk geval geen onderwijzer?)

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: Arendsoog op 22 mei 2011, 14:09:29
Blijkbaar leren ze op school in elk geval nog wel over Arendsoog ;)

http://www.youtube.com/watch?v=b5E4Pc6LADE
Titel: Re: school
Bericht door: esjendal op 27 mei 2011, 20:18:13
Blijkbaar leren ze op school in elk geval nog wel over Arendsoog ;)

http://www.youtube.com/watch?v=b5E4Pc6LADE
Geweldig, nu hopen dat we een paar van de kinderen over een aantal jaren op het forum kunnen verwelkomen.
Titel: Re: school
Bericht door: joop schepers op 18 april 2012, 01:56:02
Hoi Anne, Wim, Miss Marthe, Esjendal, Jurgen en Arendsoog,

Hoewel Annes topic er primair over gaat of Arendsoog al dan niet op school heeft gezeten, wil ik hier graag inhaken op het gesprek over karakterontwikkeling. Dat is een van de onderzoekjes die ik ook doe, uiteindelijk in samenhang met de vraag “Is Arendsoog literatuur?”.
Zoals alles wat ik tot nu toe heb gedaan, is het nog niet af. Maar alweer “Beter iets gedeeld dan niets”.

Zie onderstaande copie (eventueel, wegens teveel woorden, opgesplitst over 2 reacties),

Dag en doeii!! Jôôp.


COPIE:

Karakterontwikkeling in samenhang met Is Arendsoog literateratuur?

Hoofdstuk 8. Tenslotte een misschien prangende vraag: Is Arendsoog literatuur?

Allereerst, mij maakt het niet uit. Vervolgens, wat is literatuur? Wie het weet mag het zeggen. Het draait waarschijnlijk om zoiets als een aantal eigenschappen, uniek verwerkt en verstrengeld in een als organisch geheel erkende tekst. Hoe meer dezer eigenschappen en hoe meer unieke verwerking en verstrengeling, hoe hoger het literair gehalte. Hoe minder, hoe lager. Bij volledige afwezigheid van bovenstaande vereisten resteert literair gehalte nul. De vaststelling der eigenschappen, der verwerking en verstrengeling, alsmede de erkenning van een tekst als organisch geheel bestaan bij de gratie van vakkundig overleg tussen ter zake kundigen.

[[[[[[ Wat betreft de woordkeus ‘ter zake kundigen’, vergelijk wat ik las in Het Parool, vrijdag 29 mei 2009, pagina 7, artikel “Dit kan zo niet”:

[De amsterdamse advocaat] Friedberg: “Het is bijzonder vreemd dat een niet ter zake kundige onderneming namens Turkish Airlines het toestel bewaart. Ik hecht weinig geloof aan de bewering dat het om een deskundig bedrijf zou gaan.” ]]]]]]

Literaire eigenschappen.
1. bla, bla, bla.
2. bla, bla, bla.
3. etc. bla, bla, bla.

Zoals alle vakwerk zijn deze eigenschappen van een bedrieglijke eenvoud.
Zoals de stratenmaker inwendige spanningen schijnbaar moeiteloos uit het wegdek doet vloeien en in bedrieglijke eenvoud een consistent begaanbare weg baant, zo zijn de schijnbaar moeiteloos opgestelde eisen der literair terzakekundigen van een bedrieglijke eenvoud, maar dan andersom, ze creeren een consistent onderling spanningsveld. Bla, bla, bla.

De consistentie die de terzakekundigen als eis stellen is kennelijk niet van toepassing op hun aller omgang met die eisen. Zo klinkt er over T.S. Elliot´s echo van Plato´s grotmythe in The Weaver of Raveloe geen woord van afbrekende kritiek. Nee, alleen waardering is hier haar deel voor ´there is more than meets the eye´. Zij is een ontwikkelde vrouw die op speelse wijze Plato´s mythe veraanschouwelijkt. Niets dan lof voor haar. In één adem door wordt er gezwegen als het graf over ´Geen alibi voor Arendsoog´, waar het de lezer gegeven is te weten dat er meer is dan de oppervlakkige waarneming doet vermoeden. Hier is geen oog voor ´there is more than meets the eye´, hier is oog voor ´there is less than meets the eye´. Hier is ook geen oog voor des lezers spanningverhogende voorkennis. Hoe inconsistent mag je zijn als je consistentie tot eis verheft? Bla, bla, bla.

De inzet van Arendsoog en de zijnen voor het goede doel, de bereidheid tot het uiterste te gaan, met inspanning van al z´n krachten, sluit naadloos aan bij de droomtheorie. Immers, in de Arendsoogserie gebeuren allerlei dingen die in het dagelijks leven niet kunnen. In een droomwereld ingegeven door hoe de dromer de werkelijkheid graag ziet, stuurt hij de inhoud van z´n dromen die kant op. Als hij het ongelooflijk graag wil, zal hij daarbij zelf ook het uiterste van zichzelf en z´n helpers vergen. Bla, bl, bla.

Laat ik er eens van uitgaan dat Arendsoog geen literatuur is, literair gehalte nul. Geen der bovenstaande vereisten komt er dan in voor.

We zien dan het volgende. In de confrontatie met Moulders (1,5) wordt Arendsoogs worsteling met zijn haat- en wraakgevoelens beschreven.

Arendsoog gaf geen antwoord, doch trok zijn benen bij, en een ogenblik later zat hij met een krachtige sprong boven op een der bandieten. … Het werd allengs lichter, en na een poosje verscheen de zilveren maansikkel boven de heuvelrand.

“Ga staan, opdat ik je eens kan bekijken,” beval Arendsoog. . . . “Oh !” klonk het toen van zijn lippen . . . Het was een kreet van ontzetting, van pijn. “Maar . . . jij . . . jij . . . bent . . . Moulders !”
Verrast deed de man een stap achteruit. “Wat zeg je ? Hoe ken je me ? Ik ben hier in de streek in geen jaren geweest !”
Arendsoog balde de vuisten, stond nu vlak voor de schurk.
 “Nee, dat is waar ! Maar waar je wel geweest bent ? Bij Stanhope’s farm ! Drie jaar geleden !” . . .
“Stanhope’s farm ?! Wat . . . Wie ben jij . . . Ik . . .”
“Wie ik ben ?” klonk het sissend. “Wie ik ben ? Ja, jullie kennen me alleen als Arendsoog. Maar aan jou zal ik mijn naam zeggen . . . Ik heet . . . Bob Stanhope !”

De verwarring, die zich bij deze woorden van de man meester maakte, is met geen pen te beschrijven. “Bob Stanhope! Onmogelijk!”

“Ik zal je laten zien, dat het waar is! Schurk ! Jij was de aanvoerder van de bende. Jij was het, die mijn vader in de dood dreef, en mijn moeder tot wanhoop bracht. Jij, ellendeling. Maar ik zal je ...”

Moulders’ ogen zwierven links en rechts, of geen ontsnappen mogelijk was. maar Arendsoog hield hem scherp in de gaten.

ZIE VERDER in volgende bericht. Jôôp.
Titel: Re: school
Bericht door: joop schepers op 18 april 2012, 01:59:49
Hoi Anne, Wim, Marthe, Esjendal, Jurgen en Arendsoog,

Hierbij het vervolg van m'n bericht van 18 april 2012 01:56:02.

Jôôp.


COPIE:

... . ... . ... .
Moulders’ ogen zwierven links en rechts, of geen ontsnappen mogelijk was. maar Arendsoog hield hem scherp in de gaten.

“Nee man, nu is er geen ontkomen meer aan. Je straf zul je hebben. Alle anderen zijn al gepakt, allen, hoor je ! Sommigen zijn dood, anderen zitten voor een hele tijd achter slot en grendel. Maar jou, de hoofdschuldige zal ik zelf .. . .”
Wit tot aan de lippen van woede deed hij een stap nader en spande de haan van zijn revolver.

Moulders tuimelde achteruit, beide handen in doodsangst opgeheven.

“Blijf staan, schurk ! Je verdient niet langer te leven en nog meer mensen ongelukkig te maken ! Blijf staan, zeg ik je !”

Moulders zonk sidderend op de knieën. “Heb medelijden, Stanhope. Heb dan toch medelijden!” Hij kroop naar Arendsoog toe, maar deze ging rillend achteruit, als had de man een besmettelijke ziekte.

“Medelijden? Had jij medelijden met mijn vader, toen je hem een kogel door het hart joeg?”

“Genade! Vergiffenis!”

“Had jij medelijden met mijn moeder, toen je haar voor haar leven lang ongelukkig maakte?”

“O, luister dan toch! Genade! Laat me gaan! Geef me de gelegenheid, een nieuw en beter leven te beginnen!”

“Had jij medelijden met ons, kinderen, toen je ons van een vader beroofde? Waarom zou ik dan nu medelijden met jou hebben? Schurk ! Duivel ! Ik bewijs de aarde een dienst, door jou daarvan te laten verdwijnen !”

“Genade! Genade!”
Arendsoog hief langzaam de revolver op, en mikte … .

De man lag op de knieën, achterover geleund, met de handen op de grond, in een verstarde houding, terwijl de ogen, wijd opengesperd, zijn tegenstander aanstaarden, en het angstzweet in dikke parelen op zijn voorhoofd stond.

Nog altijd was er voor Bobs ogen’een rode vlek, die hem belette, iets anders te zien, dan de moordenaar van zijn vader . . .
“Geen genade ! Oog om oog, tand om tand ! De wet van de prairie ! Jouw leven voor vaders leven ! Mijn vader zal gewro . . .”
. . . Toen verdween de rode vlek . . .
- - - “Geen wraak, mijn jongen. Denk daar altijd aan. Wat deed Jezus zelf, toen ze hem aan het kruis hadden genageld ? Laat Zijn “Vader, vergeef het hun !” voor ons een levensles wezen !”- - -

Langzaam zakte de hand, die de revolver omkneld hield . . . Nog was de strijd niet gestreden. O, het was zo moeilijk, deze raad te volgen, deze les in toepassing te brengen !

Moulders keek in stille verbazing naar de man voor hem. Waarom schoot hij niet? Wat bezielde hem? Zou hij …

“Sta op !” klonk het plotseling uit Arendsoogs mond.

Moulders bewoog zich niet …

“Sta op, zeg ik je !”

Moulders kroop achterdochtig overeind.

“Ik . . . ik zal je niet doden . . . Anderen moeten maar over je oordelen . . . Je gaat mee naar Blue-Hill . . .” (1,5).

Met grote moeite overwint Arendsoog zijn gevoelens en laat bestraffing over aan de daartoe bevoegde instanties. Van nu af zal dit zijn instelling zijn. Hier, zou je zeggen, is sprake van een zwaarbevochten karakterontwikkeling. Een literaire eigenschap? Nou nee, Arendsoog is geen literatuur, literair gehalte nul. Dus nee, geen literaire eigenschap.

Eveneens in de confrontatie met Moulders valt te lezen:

Moulders zonk sidderend op de knieën. “Heb medelijden, Stanhope. Heb dan toch medelijden!” Hij kroop naar Arendsoog toe, maar deze ging rillend achteruit, als had de man een besmettelijke ziekte.
“Medelijden ? Had jij medelijden met mijn vader, toe je hem een kogel door het hart joeg ?”

“Genade ! Vergiffenis !”
“Had jij medelijden met mijn moeder, toen je haar voor haar leven lang ongelukkig maakte ?

“O, luister dan toch !  Genade ! Laat me toch gaan ! Geef me de gelegenheid, een nieuw en beter leven te beginnen !”
“Had jij medelijden met ons, kinderen, toen je ons van een vader beroofde ? Waarom zou ik dan nu medelijden met jou hebben ? Schurk ! Duivel ! Ik bewijs de aarde een dienst, door jou daarvan te laten verdwijnen !”

“Genade ! Genade !”
Arendsoog hief langzaam de revolver op, en mikte . . . (1,5).

Een en al herhaling. Een en al opsomming. Een en al referentie aan een gemeenschappelijk kader. Een en al pleidooi voor wraak. Waar doet dit toch aan denken? Kan het “The Merchant of Venice”, Act III,1 zijn?

“The Merchant of Venice”, Act III,1:

Shylock: “Hath not a Jew eyes? hath not a Jew hands, organs, dimensions, senses, affections, passions? Fed with the same food, hurt with the same weapons, subject to the same diseases, healed by the same means, warmed and cooled by the same winter and summer, as a Christian is?
If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not dy? And if you wrong us,shall we not revenge? If we are like you in the rest, we will resemble you in that. If a Jew wrong a Christian, what is his humility?
If a Christian wrong a Jew, what should his suffrance be by Christian example? Why, revenge.
The villainy you teach me I will execute, and it shall go hard but I will better the instruction.” Hij hief langzaam het mes en mikte . . .

Ook hier een en al herhaling, opsomming, referentie aan een gemeenschappelijk kader, een en al pleidooi voor wraak. En kijk, hier zijn dit literaire eigenschappen. Want “The Merchant of Venice” is literatuur, mede door de unieke verwerking en verstrengeling dezer eigenschappen. Maar nee, Arendsoog is geen literatuur, literair gehalte nul. Dus nee, daar zijn dit geen uniek verwerkte en verstrengelde literaire eigenschappen.

TO BE CONTINUED. ZANK YOU.

Jôôp.
Titel: Re: school
Bericht door: joop schepers op 18 april 2012, 02:36:29
Sorry Anne, Wim, Marthe, Esjendal, Jurgen en Arendsoog,

Het feit dat ik me ‘met inspanning van al m’n krachten’ door het middernachtelijk uur heb gesleept, heeft een vermoeidheidsfout opgeleverd.
De onderstaande copie had ik als inleidend stukje bedoeld voor de twee berichten van vandaag eerder op de dag (01:56:02 en 01:59:49).
Dat wordt enigszins vogelen maar ik neem aan dat jullie er wel uit zullen komen.

Dagendoeii!! Jôôp.


COPIE:

Karakterontwikkeling in de Arendsoogserie.

1.   Karakterontwikkeling van Arendsoog.
2.   Karakterontwikkeling van Witte Veder.
3.   Karakterontwikkeling van anderen, b.v. pater O’Brien, sommige boeven.

1.   Arendsoog
De karakterontwikkeling van Arendsoog begint meteen na de moord op zijn vader. Arendsoog heeft heftige gevoelens van haat en wraak. Zijn moeder en Pater Boyle praten op hem in.

Voorbeeld.

Onder hun begeleiding gaat Arendsoog een zwaar gevecht met zichzelf aan, een lange weg van vallen en opstaan. Zijn vuurproef is de confrontatie met Moulders (I,5), waarbij hij in hevige tweestrijd verkeert.

Ook anderszins verandert Arendsoogs karakter, zij het gelijkmatiger en zonder innerlijk gevecht. Waar hij aanvankelijk de strijd met bandieten aanbond om `de mensheid een dienst te bewijzen’ en `te voorkomen dat anderen hetzelfde lot trof als hem en de zijnen’, begeeft hij zich steeds vaker op pad om situaties te ontraadselen.


Arendsoog en het recht – de karakterontwikkeling inzake Arendsoogs blinde vlek.

In de vroegere Arendsoogboeken is Amerika van de blanke Amerikanen, de Indianen hebben slechts recht op reservaten. Arendsoog heeft hier geen moeite mee, zijn ranch is zijn ranch, eerlijk geclaimd en gekocht. Maar de blanken hadden het land van de Indianen gejat.
In deel 54 wordt hier een andere kijk op gegeven, ook door Arendsoog.


TO BE CONTINUED.

Jôôp.
Titel: Re: school
Bericht door: kootw op 19 april 2012, 21:53:45
Hallo Joop,

Dat is nog eens 'een andere kijk op Arendsoog'. Ik vind het wel heel boeiend om te lezen! Ben benieuwd waar je nog meer mee komt.

Mvg,

Wim ;D
Titel: Re: school
Bericht door: aj op 19 april 2012, 23:57:27
Hoi Anne, Wim, Miss Marthe, Esjendal, Jurgen en Arendsoog,


COPIE:

Karakterontwikkeling in samenhang met Is Arendsoog literateratuur?


ZIE VERDER in volgende bericht. Jôôp.


Zou je niet moet vragen of Arendsoog jeugdliteratuur is? Het is tenslotte een jeugdserie.

Maar waarschijnlijk kan je daar bijna dezelfde criteria aan hangen.

groeten

Anne
Titel: Re: school
Bericht door: joop schepers op 20 april 2012, 01:35:09
Hoi Wim van gisteren 19 april 21:53:45 en Anna van gisteren 19 april 23:57:27,

Ik mag zeggen dat jullie met je opmerkingen niet van gisteren zijn.

Ik kan niet precies zeggen wat je binnenkort van me tegemoet kunt zien. Voor een deel hangt dat af van de (te trage) vorderingen die ik maak, voor een deel is het ook onverwacht in die zin dat het wordt opgeoepen door bijvoorbeeld jullie reacties.

Ook hangt het af van allerlei andere dringende en dwingende zaken waar ik me mee heb bezig gehouden, die nu gelukkig wat afnemen, zodat ik voor Arendsoog en andere onderwerpen weer meer tijd en energie over heb.

Op het ogenblik zit ik door gunstigere omstandigheden weer in de lift.
Dat is verleden week, donderdag 12 april, 'getriggerd' door een artikeltje in De Telegraaf over het onderwijs in de Nederlandse taal aan de University of Sheffield.
Daar werd zo enthousiast gesproken over de begeleiding door de docenten, dat ik 's avonds die universtiteit heb opgegoogled. met name een der docenten, mw. Henriette Louwerse, om te kijken of ik contact kon leggen voor het uittesten (van onderdelen) van m'n cursusje Nederlands voor (Binnen- en) Buitenlanders.

Op haar site zag ik een paar filmpjes van hoe ze les gaf. Ik was zelf meteen weer bij de les, wilde m'n werkje in één keer door afmaken, in samenhang daarmee ook weer aan Arendsoog werken.
Zoals je denk ik weet, probeer ik veel zinsnedes, zinsbouwen, woordgebruik etc. uit Arendsoog als voorbeelden te geven in m'n cursusje.
Dit omdat het tijd en energie scheelt, alsook om tegenwicht te bieden tegen het wijdverbreide geklets over Arendsoog. Vaak wordt het Nederlands botweg afgedaan als slecht, echter, zonder ook maar één voorbeeld te geven. Vergelijk dit met bijvoorbeeld die opmerking over Witte Veders Nederlands als zou het klukkluk-taal zijn. Volgens mijn informatie is het dat niet, maar ik zal dat moeten aantonen, evenals degenen die de klukkluk stelling onderschrijven deze zullen moeten waarmaken. Ik erger me aan die verwaten niet-onderbouwde elitaire houding van maar wat schreeuwen maar aantonen niets.

O.k, ik ben dus weer op gang gekomen. maar wat ik heb is allemaal nog niet echt rijp voor de pers. Het geeft meer een idee van wat ik eigenlijk wil, mede, hoop ik, door wat ik daarover op deze site links en rechts heb gezegd.

Een onverwachte bijdrage is bijvoorbeeld opgeroepen door Annes vraag of ik niet zou moeten vragen "Is Arendsoog literatuur?", maar "Is Arendsoog jeugdliteratuur?"

Anne, ik had daar nog nooit zo uitdrukkelijk bij stilgestaan. Als ik uit moet leggen wat de Arendsoog serie inhoudt, zeg ik wel altijd dat het jeugdboeken zijn. Inderdaad, het meest voor de hand liggend zou dus zijn of het jeugdliteratuur is.
Zoals je zegt, er zullen dan enkele specifieke vragen moeten worden toegevoegd en enkele weggelaten. Ik zeg specifieke, waarmee ik bedoel toegespitste wezenlijke vragen op wat enerzijds voor de jeugd, anderzijds voor de volwassenen (waar ligt trouwens 'de' grens?) door de jaren heen naar verwachting blijvende waarde heeft.
Als zodanig vat ik je toelichting ook op.

Tja, wat moet ik nu doen? Ik denk dat ik het beste m'n uitgezette koers kan blijven volgen, om eventueel later enkele der 'wezenlijke' vragen te vertalen naar relevantie voor de jeugd.
Het feit op zich dat ik deze vraag stel, komt alweer door m'n irritatie over allerlei niet onderbouwde geluiden en kreten als zou 'het' niet alleen slecht Nederlands zijn maar tevens geen literatuur.
Begrijp me goed, het maakt me niet uit of het literatuur is of niet, de boeken hebben voor mij een onomstotelijke waarde door hun wonderlijk betoverende uitwerking op me. Als dat komt doordat het literatuur is. prima. Als dat komt doordat het pulp is, even zo prima.
Maar ik wilde o.a. alweer tegenwicht geven aan het m.i. verwaten omhoogevallen elitair gekakel.
Gelukkig beleef ik aan die onderzoekjes onverwacht veel plezier, vind ik het een hobby op zich.

Mag het dit voor deze keer even zijn? Het ging minder rechtstreeks over Arendsoog dan over hoe ik/we er mee omga(an).

Groet,

Dagendoeii!! Jôôp.