Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: wist je datjes over Jan Nowee  (gelezen 7961 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
wist je datjes over Jan Nowee
« Gepost op: 07 mei 2014, 10:25:36 »

Op de prachtige usbstick van Jack staat een hoop interessante zaken.

Ik wil in dit topic leuke feitjes melden, die ik gehaald heb uit de artikelen en interviews die op de stick staan en wellicht minder bekend zijn. In willekeurige volgorde:

- Dankzij de uitgeverij is Arendsoog een serie geworden. Jan had die bedoeling in eerste instantie niet.
- Hij heeft motor gereden.
- Hij was een strenge, maar rechtvaardige vader.
- Hij is op de kweekschool(vroegere opleiding tot bassischoolleraar) in Maastricht in elkaar geslagen door een docent, omdat hij heel brutaal zou zijn geweest.
- Er wordt in een artikel gesuggereerd dat de moeder van Jan (en oma van Paul) model zou hebben gestaan voor mrs. Stanhope.
- in 1953 heeft Jan toch een vooraf-aan-deel-1-verhaal geschreven in de jeugdboekenkrant.  Daarin staat dat Witte Veder Bob zijn bijnaam heeft gegeven en dat daarna iedereen hem zo ging noemen.
- Hij was energiek, dominant en had zijn leven strak georganiseerd. De woensdagavond was altijd voor zijn vrouw.
- Hij had ten tijde van deel 19/20 minder willen gaan werken, meer willen gaan schrijven, kleiner willen gaan wonen en misschien zelfs willen stoppen met de Arendsoogserie.
- Hij heeft in de tweede wereldoorlog twee jaar ondergedoken gezeten, omdat hij een aantal mensen geholpen had.
- Het manuscript van 'Het raadsel van de Mosquitovallei' heeft een jaar op de plank gelegen, omdat hij niet meer wist hoe hij een postwagen had laten verdwijnen.
- Volgens Paul schreef Jan zoals hij praatte. (Je hoort hem, bij wijze van spreken, tijdens het eten: "Het ware te wensen, dat jullie minder luidruchtig ware."  ;))
 -  Staat niet op de usbstick, maar vond ik hier op het forum, ergens onder op de stapel, verteld door Jack: Jan gooide het manuscript weg, als een boek helemaal klaar en gedrukt was. Dus er bestaan geen manuscripten meer van de boeken. :-\ :'(

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 23:20:17 door aj »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: wist je datjes over Jan Nowee
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2014, 12:14:01 »

Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om alles te bekijken op de usb. Dat lukt pas in de vakantie, ben ik bang. Maar waar las je dat over de jeugdboekenkrant?

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2014, 13:09:06 »

Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om alles te bekijken op de usb. Dat lukt pas in de vakantie, ben ik bang. Maar waar las je dat over de jeugdboekenkrant?

Staat volgens mij bij de artikelen.

En ik heb nu vakantie, dus tijd. :D ;)

Groeten

Anne

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2014, 14:45:25 »

Leuk overzicht Anne. Vooral het feitje over deel 3 is geweldig!
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2014, 18:02:59 »

Staat volgens mij bij de artikelen.

Zou dat verhaal nog ergens zijn?

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2014, 18:09:35 »

Zou dat verhaal nog ergens zijn?

Bedoel je anders dan op de usbstick?  Ik neem aan dat Jack het stuk uit het jeugdboekenkrant in zijn bezit heeft, maar verder heb ik geen idee.

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 mei 2014, 23:17:49 »

Ah, ik had dat nog niet gelezen. Wel bijzonder dat er toch nog een stukje extra Arendsoog blijkt te zijn.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2014, 23:27:46 »

Ja, dat vond ik ook heel verrassend. Het is geen lang verhaal en niet zo spectaculair, maar het verklaart wel een en ander. Bijvoorbeeld waarom Jim bij ze is.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2014, 23:36:51 »

Arendsoog is nog zo jong in dit verhaal. En dan nog details die we anders niet hadden geweten. Echt leuk.

Er staat toch ergens een discussie over de leeftijd van Jim op dit forum. Klopt dat een beetje met wat in dit verhaal staat?

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08 mei 2014, 08:23:48 »

Arendsoog is nog zo jong in dit verhaal. En dan nog details die we anders niet hadden geweten. Echt leuk.

Er staat toch ergens een discussie over de leeftijd van Jim op dit forum. Klopt dat een beetje met wat in dit verhaal staat?

Het is inderdaad leuk.

Paul heeft de aanwijzing gegeven;  bijna 50 jaar ouder dan Ann.
In dit verhaaltje is Jim 40. Dus is hij 30 jaar ouder dan Ann, want Bob is net 16 en ze is 6 jaar jonger. Het klopt dus niet. ;D ;)

Ik vraag me af of Paul bekend was met dit verhaal.
Het was sowieso een onbekend verhaaltje, want het wordt nergens genoemd.

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2014, 21:51:51 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2014, 08:59:15 »

Maar we weten nu nog steeds niet hoe Arendsoog en Witte Veder elkaar ontmoet hebben.  :(

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2014, 14:13:09 »

Maar we weten nu nog steeds niet hoe Arendsoog en Witte Veder elkaar ontmoet hebben.  :(

Groeten
Anne

Nee, jammer hè. Wel dat ze elkaar voor hun 16e ontmoet hebben, maar dat is het dan ook. Wat zou het leuk zijn als er toch nog een document op zou duiken...
Pagina's: [1]