Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: 63 niet zo heel zeldzaam  (gelezen 10902 keer)

jack nowee

• Gast
63 niet zo heel zeldzaam
« Gepost op: 28 januari 2014, 23:52:42 »

Om een vervolg te geven aan de verschillende Arendsoog cd-roms die ik een tijd heb verkocht, samen met het informatiepakket (en waar ik de laatste exemplaren op de fandag van 2010 heb verkocht), ben ik bezig een USB-stick samen te stellen.
Alles van de cd-roms (dus ook de radio-interviews, het televisieprogramma - Paul bij Dick Passchier, alle beschikbare kranteninterviews, artikelen, enz, enz.) plus veel meer (bijv. de e-pubs). Inmiddels heb ik al 2604 bestanden in 130 mappen, 1,58 GB.
De USB-sticks laat ik maken in Engeland, ze zijn van leer en met een laser ingegraveerd. Moet wel mooi worden, dus. Maar het zal nog wel even duren, want ik ben nog niet klaar.

In de vele stukken ik van Arendsoog heb vond ik ook een verkopenoverzicht van deel 1 t/m 63 over de jaren 1989 t/m 1993.
Helaas voor jullie ben ik niet van plan om dat hele document in de openbaarheid te brengen, maar een klein stukje wel.
Het laat het aantal verkochte boeken zien van die jaren.

Zoals je kunt zien betekent dit voor deel 59: verkopen van 10.011+2.625+949+629+464= 14.678 boeken
De voorraad was nog 2052
Totale oplage dus: 14.678+2052=16.730
Voor deel 60: 16.386
Deel 61: 15.141
Deel 62: 14.374
Deel 63: 12.080

Zoveel lager dan deel 61 en 62 was de oplage van deel 63 dus niet. In ieder geval niet dusdanig, dat er soms van die hoge prijzen voor betaald moe(s)ten worden  ;D

Overigens aardig om te vermelden: ten tijde van dit overzicht waren al 17 titels niet meer leverbaar (waaronder deel 55) en men verwachtte dat in 1994 nog eens voor 4 titels de teller op 0 zou gaan komen.

Jammer genoeg gaat mijn overzicht niet verder terug dan 1989, dus aantallen van voorgaande delen weet ik ook niet.

Jack  :-O

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: 63 niet zo heel zeldzaam
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2014, 09:52:58 »

Leuk stukje informatie, Jack!

Die usbstick: dat zal vast het wachten waard zijn.  :D

Waarom waren sommige delen al niet meer te krijgen? Was er al te weinig belangstelling voor in 1994?

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2014, 13:13:39 »

Leuk om te lezen, Jack!
De usb-stick klinkt erg goed, ben benieuwd.

Bas

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2014, 15:22:31 »

Leuk om te zien Jack, zo'n usb-stick klinkt inderdaad niet verkeerd!

Groetjes Bas

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2014, 17:59:58 »

Iedereen die nog een deel 63 wil kopen, kan nu met deze gegevens in de hand aangeven dat je er geen 50 euro voor wilt betalen.... ;D  ;)

Groeten

Anne

Bas

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2014, 18:06:09 »

Ik heb mijn deel 63 toendertijd voor €15,50 inclusief verzenden gekocht via marktplaats, puntgaaf..

Groetjes Bas

jack nowee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2014, 19:02:18 »

Citaat
Waarom waren sommige delen al niet meer te krijgen? Was er al te weinig belangstelling voor in 1994?

Zoals je kunt zien liepen de verkopen toen ook al wat terug.
Er waren delen waar nog een paar duizend van op voorraad lagen.
Waarschijnlijk hebben ze gedacht om die eerst maar eens te slijten.
Een herdruk uitbrengen doe je niet voor 100 boeken. Dat worden er al gauw 1000 en meer. Met de bijkomende kosten. (drukken/voorraad) 
In het overzicht dat ik heb lopen de aantallen verkochte boeken in 1993 tussen de 141 (deel 39) en 2579 (deel 62).
Maar dat zie je steeds, een hoog verkoopaantal van het boek ervoor. Deel 1 komt daarna (945 stuks).

Paul noemde het laatste deel, de trek-locomotief en deel 1 de duw-locomotief van de "Arendsoog-trein".

Daarna zie je deel 61 (757) en deel 2 (624). De andere boeken zitten daar allemaal onder. (dus tussen 141 en 624)
Er waren wel boeken met een lager aantal, maar die kwamen op 0 terecht en dit is natuurlijk niet eerlijk.
Misschien hadden ze wel meer willen verkopen.

The Rover

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2014, 14:27:18 »

Die USB stick klinkt goed ik hou me aanbevolen.     [cl]

Wat mij opvalt ( maar ik ben een leek op dat gebied ) dat het aantal drukken niet een redelijk rond getal zijn.
Ik zou zeggen ik druk er 2000 o.i.d. en daarna weer 1000 of 1500 dus ronde getallen bedoel ik.  ???

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2014, 16:07:45 »

citaat:Zoveel lager dan deel 61 en 62 was de oplage van deel 63 dus niet. In ieder geval niet dusdanig, dat er soms van die hoge prijzen voor betaald moe(s)ten worden :einde citaat

dit vind ik nog al suggestief jack de oplage is duidelijk kleiner
zo'n 20%
en als je toch bezig bent plubliceer ook de rest van de oplage cijfers
je bent immers in het archief geweest

voor de rest is het gewoon vraag en aanbod en hoe staat de economie er voor
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2014, 16:11:28 door tuinman »
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

jack nowee

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2014, 00:46:57 »

citaat:Zoveel lager dan deel 61 en 62 was de oplage van deel 63 dus niet. In ieder geval niet dusdanig, dat er soms van die hoge prijzen voor betaald moe(s)ten worden :einde citaat

dit vind ik nog al suggestief jack de oplage is duidelijk kleiner
zo'n 20%
en als je toch bezig bent plubliceer ook de rest van de oplage cijfers
je bent immers in het archief geweest

voor de rest is het gewoon vraag en aanbod en hoe staat de economie er voor

Hoe bedoel je suggestief?

Dan kun je hem krijgen ook:
Als mensen denken dat deel 63 een "zeldzaam" boek is, is dat dus pertinent niet waar.
Daar is niets suggestief aan.
Een 20 % lagere oplage rechtvaardigt m.i. niet een 300 % hogere vraagprijs. (Tijdelijk 150% hoger.  ;D)

Verder heb ik goede redenen om de rest van die cijfers NIET te publiceren.
In het stukje over die "Arendsoogtrein" (eerder in dit topic) zie je trouwens al wat meer cijfers, maar daar blijft het bij.
Bovendien heb ik op mijn computer wel veel meer dingen uit het archief die ik niet aan de grote klok wil (en mag) hangen.

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2014, 00:50:44 door jack nowee »

jack nowee

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2014, 00:56:52 »

Citaat
Wat mij opvalt ( maar ik ben een leek op dat gebied ) dat het aantal drukken niet een redelijk rond getal zijn.
Ik zou zeggen ik druk er 2000 o.i.d. en daarna weer 1000 of 1500 dus ronde getallen bedoel ik.  ???

Dat heeft soms te maken met een hoeveelheid papier die er is, of karton voor kaften. Soms maken ze een hoeveelheid kaften van een partij karton, maar worden er niet alle boeken (katernen) voor gedrukt. Bij een volgende druk maken ze dan die kaften op. Al dan niet met extra bijdrukken.

Malmberg was daar m.i. nogal 'rommelig' in. Zeker ook in het begin van de serie. Maar zo net na de oorlog was men natuurlijk wel wat voorzichtiger met al te grote voorraden.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2014, 07:54:35 »

In het stukje over die "Arendsoogtrein" (eerder in dit topic) zie je trouwens al wat meer cijfers, maar daar blijft het bij.
Bovendien heb ik op mijn computer wel veel meer dingen uit het archief die ik niet aan de grote klok wil (en mag) hangen.

Oh, daar word ik heel nieuwsgierig van!  :D  ;) Wellicht,  ooit?

Groeten

Anne

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2014, 14:12:58 »

Naar die USB stick ben ik heel benieuwd, maar ik wacht geduldig.

Leuk dat er nu ook van Arendsoog oplagecijfers bekend zijn, al is het maar voor een paar jaar. Maar hou de verkoopcijfers fijn voor jezelf, zou ik zeggen. Je zou er eventueel nog oplagecijfers van kunnen maken, van die delen die in die periode verschenen.

Ik moest bij het lezen van dit topic ook weer denken aan een ontdekking binnen de I.B.A. Eind jaren negentig kwam het bestuur op het spoor van de cliché's (drukplaten) die gebruikt werden voor de omslagen van de Spectrum Biggles pockets. Niet veel later was ook de drukkerij opgespoord en waren ook de kleurenoplopers terecht. De drukkerij bleek namelijk nog te bestaan en de Heidelberg drukpers van de Bigglespockets werd toen nog incidenteel gebruikt.

Wat ook leuk was, de drukkerij had nog altijd de kasboeken uit die jaren en de totale oplage van de 91 Bigglespockets lag tussen 1964 en 1978 op 1,9 miljoen exemplaren.

Groeten,

Paul
Chocks away!

tuinman

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2014, 19:16:37 »

Hoe bedoel je suggestief?

Dan kun je hem krijgen ook:
Als mensen denken dat deel 63 een "zeldzaam" boek is, is dat dus pertinent niet waar.
Daar is niets suggestief aan.
Een 20 % lagere oplage rechtvaardigt m.i. niet een 300 % hogere vraagprijs. (Tijdelijk 150% hoger.  ;D)

waar staat dat het boek zeldzaam is ???
ik heb alleen maar ge zegt dat het minder makkelijk verkrijgbaar is
zeldzaam maken de kopers er weer van
de rechten zijn volgens mij verlopen/verkocht
van de 1e 20 delen
zijn ze zomezo vrij volgens mij
maar goed daar gaat het niet om

is gewoon vraag aanbod
een 20% lagere oplage kan best een prijs verschil betekenen van 100% of meer
zie het simpel 5 mensen die het boek willen hebben er zijn er maar 4 en dat een x maal 
ik vind de huizen weer veelste duur
alles hangt vast met vraag en aanbod
en wat mensen bereid zijn tebetalen
en dat hangt weer vast met wat de mensen tebesteden hebben

tuinman

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2014, 22:51:59 »

@paul  malmberg heeft de laatste voorraad op een paar boeken na voor het archief verkocht aan mij collega
5 of 6 grote pallets vol ca 10m3 boeken
dit is ca 4 jaar terug gebeurt

Pagina's: [1]