Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8

Auteur Topic: leest de jeugd van tegenwoordig nog Arendsoog?  (gelezen 56534 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: leest de jeugd van tegenwoordig nog Arendsoog?
« Reactie #90 Gepost op: 09 april 2014, 22:12:14 »

'De sheriff van Wurding' begint ook al weer aardig op te schieten. In dit deel raakt Witte Veder vrij zwaar gewond als hij wordt neergeschoten.

Dat is ook wel een aspect wat ik in andere voorleesboeken niet tegengekomen ben. Ik weet zo geen moderne jeugdboeken waarin de hoofdpersonen gewond raken.

Maar als je er over nadenkt is er natuurlijk wel een aspect in oudere jeugdseries wat je in moderne jeugdboeken minder ziet: in moderne jeugdboeken zijn de hoofdpersonen zelf meestal ook jeugdig/kind. Arendsoog is een jeugdserie waarin de hoofdpersonen wel volwassen zijn (net als in bijv. Bob Evers.

Wim ;D

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kom ook niet op een gewonde hoofdpersoon in een modern jeugdboek.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 09 april 2014, 22:24:43 »

Dan andere Arendsogen of andere boeken in het algemeen?

Groeten

Anne

Dan veel andere Arendsogen, bedoelde ik

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 09 april 2014, 22:29:06 »

'De sheriff van Wurding' begint ook al weer aardig op te schieten. In dit deel raakt Witte Veder vrij zwaar gewond als hij wordt neergeschoten.

Dat is ook wel een aspect wat ik in andere voorleesboeken niet tegengekomen ben. Ik weet zo geen moderne jeugdboeken waarin de hoofdpersonen gewond raken.

Wim ;D

De eerste serie die me te binnen schiet is Heartland. Een erg leuke serie trouwens waarin de hoofdpersonen echt wel gewond raken. Hoofdletsel, coma, hartaanval, overlijden, etc.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 09 april 2014, 22:30:47 »

De eerste serie die me te binnen schiet is Heartland. Een erg leuke serie trouwens waarin de hoofdpersonen echt wel gewond raken. Hoofdletsel, coma, hartaanval, overlijden, etc.

Die serie ken ik niet. Is het voor oudere kinderen?

Groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 10 april 2014, 08:56:19 »

Arendsoog is dus lastig voorlezen, maar lekker om zelf lezen.

Ik denk dat mijn zoons het daar nog niet zomaar mee eens zijn, ik moet elke keer als ik voorlees weer moeite doen om het boek dicht te krijgen, zo graag willen ze weten hoe het afloopt ;)

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 10 april 2014, 08:59:35 »

Ik begreep dat in het Jeugdjournaal ook een item is geweest waarin naar voren kwam dat vaders meer voor moeten lezen.

Maakt dat hier het verschil 8) 8). Bij mij wordt Arendsoog kritiekloos ontvangen ;D ;D

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 10 april 2014, 12:51:55 »

Die serie ken ik niet. Is het voor oudere kinderen?

Groeten

Anne

Het is vooral leuk voor paardenliefhebbers, maar echt goed geschreven. Mijn kinderen begonnen daarmee in groep 7, denk ik. Maar ik heb ze ook gelezen.

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 10 april 2014, 12:53:22 »

Ik begreep dat in het Jeugdjournaal ook een item is geweest waarin naar voren kwam dat vaders meer voor moeten lezen.

Maakt dat hier het verschil 8) 8). Bij mij wordt Arendsoog kritiekloos ontvangen ;D ;D

Wim ;D

Klopt, heb ik ook gezien. Samen lezen van Arendsoog gaat hier beter met die van 12 dan die van 10, maar voorlezen mag altijd ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 10 april 2014, 15:49:02 »

Ik denk dat mijn zoons het daar nog niet zomaar mee eens zijn, ik moet elke keer als ik voorlees weer moeite doen om het boek dicht te krijgen, zo graag willen ze weten hoe het afloopt ;)

Wim ;D

Jij hebt gewoon leuke zoons, Wim.
Die ene van mij weet niet eens hoe een boek eruit ziet.. ;D

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 19 april 2014, 20:44:01 »

Begonnen in Een erfenis voor Arendsoog! Deze ga ik helemaal voorlezen, want ze hebben allebei een nachtbeugel waar ze erg moeilijk mee praten : )

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 19 april 2014, 23:04:13 »

Ik heb er nu 3 uit: Schoten om Middernacht, Tweemaal Arendsoog, De sheriff van Wurding. Ze vinden het geweldig en kunnen steeds niet wachten op het volgende hoofdstuk... ;) Nu een nieuwe test: haken ze af bij een boek van Jan Nowee? Ik ben begonnen in Arendsoog in geheime dienst. Nog geen spoor van afkeer  ;D 8)

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 20 april 2014, 14:30:25 »

Ik heb er nu 3 uit: Schoten om Middernacht, Tweemaal Arendsoog, De sheriff van Wurding. Ze vinden het geweldig en kunnen steeds niet wachten op het volgende hoofdstuk... ;) Nu een nieuwe test: haken ze af bij een boek van Jan Nowee? Ik ben begonnen in Arendsoog in geheime dienst. Nog geen spoor van afkeer  ;D 8)

Wim ;D

Wat goed, Wim!  Zo zie je maar wat voor een invloed je als ouder hebt. ;)

Groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 22 april 2014, 14:52:36 »

't Verbaast mij ook wel dat ze ook dit verhaal weer zo spannend vinden. Qua taalgebruik pas ik al lezend wel af en toe wat aan. En na het voorlezen haal ik ook regelmatig even terug of ze het verhaal nog helemaal volgen. In 'Arendsoog in geheime dienst' gaan A+WV op advies van Don Esteban naar een zekere Don Juan. Deze Don Juan heeft een kennis in de hogere kringen in Mexico, een zekere Don Ernrique, die - naar later blijkt - in het complot zit.

Dat is - verspreid over een paar hoofdstukken - soms best lastig om allemaal te volgen.

Overigens is hen zelf een Arendsoog laten lezen nog weer een heel ander verhaal. Dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd, maar dan hoor is steeds 'dat is veel te moeilijk'.

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 09 mei 2014, 15:08:20 »

Inmiddels zijn we ook in dit deel 15 alweer ver gevorderd. Het leest wel wat lastiger voor dan de nieuwere delen. Er zitten af en toe wat dialogen in waarbij de deelnemers aan die dialoog in korte zinnen over en weer praten, waarbij dan - als je het voorleest - niet zo duidelijk is wie nu wat zegt.

Wel valt op dat Jan in deel 15 toch best wel humor heeft verwerkt. Bijvoorbeeld als de wachtposten bij de deur (op nogal domme wijze) Arensdoog en Witte Veder laten ontsnappen. Ze staan dan op het punt om groot alarm te slaan, maar bedenken zich als ze zich realiseren dat ze wel eens tegen een uitbrander aan zouden kunnen lopen omdat ze de voorvluchtigen zomaar hebben laten ontsnappen. De manier waarop dat wordt beschreven is echt humoristisch.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 29 mei 2014, 00:08:48 »

Ik ben aan het laatste hoofdstuk bezig van tweemaal Arendsoog.

Ik moet heel eerlijk zeggen; ik ga geen Arendsogen meer voorlezen. Het is voor groep 5 toch te hoog gegrepen.
Maar ook het taalgebruik, hoe de zinnen lopen en hoe het verhaal wordt opgebouwd. Ik vond het lastig voorlezen. Heb aardig wat aangepast om het begrijpelijker te maken.

Vaak worden verschillende karakters met 'de cowboy' aangeduid en gebruiken ze allemaal het woord enfin. Dan is het lastig uit elkaar houden wie nou wie is.
Een leerling zei vandaag:"Ik snap helemaal niks van dit verhaal." Nou heb ik dit boek door omstandigheden -ze houden hun spreekbeurten en dat kost aardig wat tijd-  niet dagelijks voorgelezen, maar ik begreep het wel.
Het verhaal ging me zelfs tegen staan, terwijl ik het daarvoor echt een leuk en goed boek vond.

Voor mij blijven het leesboeken en geen voorleesboeken.

Heel knap als je het wel lukt om een Arendsoog voor te lezen. Mij is het dus niet gelukt. :-[

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2014, 00:14:46 door aj »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8