Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8

Auteur Topic: leest de jeugd van tegenwoordig nog Arendsoog?  (gelezen 55098 keer)

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: leest de jeugd van tegenwoordig nog Arendsoog?
« Reactie #75 Gepost op: 22 maart 2014, 08:22:09 »

8/9 jaar, dat lijkt me best jong. J hier zijn ze 10 en 13, en dan merk ik dat die van 13 de taal, het verhaal, de humor, de lengte van beschrijvingen, allemaal veel beter verwerkt dan die van 10.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2014, 13:34:12 »

8/9 jaar, dat lijkt me best jong. J hier zijn ze 10 en 13, en dan merk ik dat die van 13 de taal, het verhaal, de humor, de lengte van beschrijvingen, allemaal veel beter verwerkt dan die van 10.

Is ook wat jong, maar dat is de uitdaging. Ze kunnen best een niveautje moeilijker aan. ;D

Ik ga stug door, ik leg het boek niet halverwege weg!
Ik heb Alice in Wonderland ook voorgelezen en dat was moeilijk! Al die innerlijke monologen van Alice gaan nog wel als je het zelf leest, maar als je het voorleest, is het opeens nogal eindeloos.

Groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 23 maart 2014, 18:16:59 »

Wim, pas jij het taalgebruik wel eens aan? Ik merk dat ik het stiekem een beetje moderniseer.

Dat doe ik ook wel eens. Overigens niet alleen bij Arendsoog, ik heb wel meer jeugdsentiment voorgelezen wat de toets van het hedendaags taalgebruik wat minder goed doorstond  ;)

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 28 maart 2014, 17:06:03 »

Hoe ver ben je al, Anne? Vinden ze het leuk?

cowgirl alice

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 28 maart 2014, 19:11:21 »

Ik ben biebmoeder op school en we zijn een project gestart met de plaatselijke bieb. Alles is gesaneerd...wat inhoudt dat alle boeken voor 2000 (en dat was al ruim) geruimd moesten worden. Er stond nog 1 Arendsoog in....nu dus niets meer!
Moet eerlijk bekennen dat mijn jongens er ook geen interesse hebben.
Wel is er een ander Wild West boek in de bieb erbij gekomen. Ben de schrijver vergeten.....
Storms never last....

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 28 maart 2014, 21:38:42 »

Hoe ver ben je al, Anne? Vinden ze het leuk?

Zucht, op het gevaar af als een zeurende criticus over te komen:

Alle boeken kun je lezen, maar niet alle boeken kun je voorlezen, is mijn ervaring.

Helaas, tot nu toe, valt Arendsoog onder de laatste categorie, wat mij betreft.
Toen ik het zelf las, vond ik het verhaal een vlot tempo hebben. Maar ik lees zelf vrij snel en heb de neiging stukjes te skippen.
Nu ik het voorlees, lees ik alles en wat duren sommige scenes lang. De scene in de herberg waar A en WV terecht komen als ze in Kansas zijn. De hoofdstukken over Nat, Matuna, Dick en Russ. Alle beschrijvingen enzovoort.
Dus ik ben nog niet ver. Arendsoog heeft net zijn A in de muur van de herberg geschoten. Ik lees vier dagen (zoveel dagen werk ik ;D) per week een kwartier voor.

Ik merk dat ik veel moderniseer, en soms wat inkort. Of een wat langere natuurbeschrijving oversla.

Ik heb het aan de kinderen gevraagd en het was ongeveer 50-50 wie het leuk en niet leuk vond (van de 26).

Ik ga het uit lezen, maar ik vrees dat dit de eerste en laatste keer is dat ik een Arendsoogboek voorlees.  :-[  (maar ik blijf ze wel zelf lezen!)

Groeten,

Anne

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 22:25:38 door aj »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 28 maart 2014, 21:48:52 »

Ik ben biebmoeder op school en we zijn een project gestart met de plaatselijke bieb. Alles is gesaneerd...wat inhoudt dat alle boeken voor 2000 (en dat was al ruim) geruimd moesten worden. Er stond nog 1 Arendsoog in....nu dus niets meer!
Moet eerlijk bekennen dat mijn jongens er ook geen interesse hebben.
Wel is er een ander Wild West boek in de bieb erbij gekomen. Ben de schrijver vergeten.....

Heel herkenbaar! Dit hebben we ook op bij ons op school gedaan. En er is inderdaad geen Arendsoog meer te vinden.
Wij schoonden ook op tot 2000. Kun je nagaan hoe snel een (kinder)boek verouderd....

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 21:51:09 door aj »

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 28 maart 2014, 22:23:38 »

Heel herkenbaar! Dit hebben we ook op bij ons op school gedaan. En er is inderdaad geen Arendsoog meer te vinden.
Wij schoonden ook op tot 2000. Kun je nagaan hoe snel een (kinder)boek verouderd....

Groeten

Anne
Ik kan maar 1  boek adviseren: De brief voor de Koning, Tonke Dragt. Wat mij betreft kinder- en volwassen literatuur en vanaf de eerste 3 letters spannend. Veroudert nooit, beste verhalenroman in het Nederlands ooit, naar mijn bescheiden mening
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2014, 10:42:15 door rudideventer »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 28 maart 2014, 22:28:01 »

Ik kan maar 1  boek adviseren: De brief voor de Koning, Tonke Dragt. Wat mij betreft kinder- en volwassen literatuur en vanaf de eerste 3 letters spannend. Verouderd nooit, beste verhalenroman in het Nederlands ooit, naar mijn bescheiden mening

Dat is inderdaad een heel goed boek.

Groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 29 maart 2014, 10:53:50 »

Ik ben door Tweemaal Arendsoog heen. Elke keer als ik voorlees, lees ik 1 hoofdstuk. De jongens zijn erg enthousiast en ze proberen me regelmatig over te halen om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Ik ben wel met Anne eens dat het niet het meest vlotte type boek is om voor te lezen, wat dat betreft leent een serie als 'Kameleon' (nb: ook gestart in de jaren '40) zich beter. Maar er gebeurt genoeg in Arendsoog.

En moderne jeugdboeken zijn niet per definitie beter. Ik las hiervoor een boek voor waarin een paar 17 jarige jongens van alles beleven, maar daar zaten ook (naar mijn smaak te veel) scenes is waar ze op een terrasje zitten om wat te eten of te drinken etc. In combinatie met veel (te) lange zinnen werd ik daar al lezend af en toe echt moe van. Bij Arendsoog heb ik daar geen last van.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 29 maart 2014, 11:08:29 »

Ik ben door Tweemaal Arendsoog heen. Elke keer als ik voorlees, lees ik 1 hoofdstuk. De jongens zijn erg enthousiast en ze proberen me regelmatig over te halen om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Ik ben wel met Anne eens dat het niet het meest vlotte type boek is om voor te lezen, wat dat betreft leent een serie als 'Kameleon' (nb: ook gestart in de jaren '40) zich beter. Maar er gebeurt genoeg in Arendsoog.

En moderne jeugdboeken zijn niet per definitie beter. Ik las hiervoor een boek voor waarin een paar 17 jarige jongens van alles beleven, maar daar zaten ook (naar mijn smaak te veel) scenes is waar ze op een terrasje zitten om wat te eten of te drinken etc. In combinatie met veel (te) lange zinnen werd ik daar al lezend af en toe echt moe van. Bij Arendsoog heb ik daar geen last van.

Wim ;D

Zoals ik al zei: niet alle boeken zijn voorleesbaar. Natuurlijk zijn ook moderne boeken niet per definitie goed voor te lezen.
Hoe heet dat boek, trouwens?

Er gebeurt zeker genoeg in een Arendsoog, maar nu viel me pas op dat het langer duurt voordat er echt actie komt, dan ik dacht.
Daarbij horen mijn leerlingen nu voor het eerst over Arendsoog en vanuit dat perspectief klinken sommige dingen dan verwarrend of onduidelijk. Bijvoorbeeld veel van de mannen in het verhaal zonder duidelijke functies, als sheriff of herbergier, worden als 'de cowboy' aangeduid. Dat was voor de kinderen wat onduidelijk; wie is nou wie?
Extra handicap: ik lees Tweemaal Arendsoog voor uit een pocket ( :-[) en daarin zijn de hoofdstukken best lang.

Groeten

Anne
De beste manier om een Arendsoog te lezen? Lekker op de bank met thee/koffie/limonade en koekjes onder handbereik. Een uurtje of wat niks aan je hoofd, behalve Arendsoog en Witte Veder.... (L) ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2014, 23:05:50 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 09 april 2014, 14:27:25 »

'De sheriff van Wurding' begint ook al weer aardig op te schieten. In dit deel raakt Witte Veder vrij zwaar gewond als hij wordt neergeschoten.

Dat is ook wel een aspect wat ik in andere voorleesboeken niet tegengekomen ben. Ik weet zo geen moderne jeugdboeken waarin de hoofdpersonen gewond raken.

Maar als je er over nadenkt is er natuurlijk wel een aspect in oudere jeugdseries wat je in moderne jeugdboeken minder ziet: in moderne jeugdboeken zijn de hoofdpersonen zelf meestal ook jeugdig/kind. Arendsoog is een jeugdserie waarin de hoofdpersonen wel volwassen zijn (net als in bijv. Bob Evers.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 09 april 2014, 16:56:18 »

Ik ben al verder in Tweemaal Arendsoog. Nu Arendsoog zelf mee doet, loopt het verhaal al een stuk vlotter. :D

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 09 april 2014, 18:26:29 »

Ik ben al verder in Tweemaal Arendsoog. Nu Arendsoog zelf mee doet, loopt het verhaal al een stuk vlotter. :D

Groeten

Anne

Dat vond ik ook, al leest dit boek makkelijker voor dan veel andere.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 09 april 2014, 22:00:07 »

Dat vond ik ook, al leest dit boek makkelijker voor dan veel andere.

Dan andere Arendsogen of andere boeken in het algemeen?

Groeten

Anne
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8