Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Vragen die je aan Jan en/of Paul Nowee zou willen stellen  (gelezen 14330 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Vragen die je aan Jan en/of Paul Nowee zou willen stellen
« Gepost op: 21 december 2013, 14:57:25 »

Helaas zijn de schrijvers van Arendsoog al heel lang niet meer onder ons.  We kunnen ze geen meer vragen stellen over de boeken of over hen zelf.
Waarschijnlijk zal er nooit een biografie over ze komen. Dus wat we van ze weten blijft oppervlakkig.

Desondanks ben ik nieuwsgierig naar de vragen die jullie zouden willen stellen, als het mogelijk was om ze vragen te stellen. Stel dat ze een exclusief interview voor de leden van dit forum zouden houden, wat zou je graag willen weten?

Ik zou willen vragen aan Jan Nowee:
- Waarom Arizona?
- Hoe hebben Arendsoog en Witte Veder elkaar ontmoet en waarom heeft hij dat verhaal nooit geschreven?
- Hoe creëerde hij de tijd om te schrijven?

Aan Paul:
-Waarom heeft hij in 'Een erfenis voor Arendsoog' een ander familievoorgeschiedenis verzonnen dan in deel 1 al verzonnen was?
- Waarom laat hij schurken bij voorkeur vallend in een afgrond aan hun einde komen?
- Waarom heeft hij in het buitenland gewoond?

Ik heb nog veel meer vragen, maar hier laat ik het bij. ;D

Ben benieuwd!

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 21 december 2013, 15:03:18 door aj »

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Vragen die je aan Jan en/of Paul Nowee zou willen stellen
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2013, 15:04:59 »

Ik zou wel willen weten waarom Paul in zijn testament had opgenomen dat na zijn door geen Arendsogen meer geschreven mochten worden?

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2013, 17:17:07 »

Leuke topic!
Ik zou in elk geval graag willen weten welk boek zij zelf het best vonden, op welk boek ze trots waren.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2013, 09:25:29 »

Ik zou wel willen weten waarom Paul in zijn testament had opgenomen dat na zijn door geen Arendsogen meer geschreven mochten worden?

En mijn vervolgvraag zou zijn (maar die is niet te beantwoorden): Als hij geweten had dat de boeken niet meer herdrukt zou worden, alleen maar 2e hands te koop of bij supermarkten en drogisterijen, zou hij die bepaling er dan ook in hebben laten zetten?

Groeten

Anne

jack nowee

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2013, 13:50:53 »

Paul vond (terecht) dat Arendsoog iets was van zijn vader en van hem. Arendsoog en Witte Veder hebben samen 63 boeken vol avonturen beleefd. Dat was genoeg volgens hem. En daar ben ik het roerend mee eens, al weet ik dat anderen daar anders over denken.

Citaat
En mijn vervolgvraag zou zijn (maar die is niet te beantwoorden): Als hij geweten had dat de boeken niet meer herdrukt zou worden, alleen maar 2e hands te koop of bij supermarkten en drogisterijen, zou hij die bepaling er dan ook in hebben laten zetten?

Ik weet bijna 100 % zeker dat hij dat dan inderdaad ook erin had gezet.

Jack  :-O

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2013, 18:05:42 »

Paul vond (terecht) dat Arendsoog iets was van zijn vader en van hem. Arendsoog en Witte Veder hebben samen 63 boeken vol avonturen beleefd. Dat was genoeg volgens hem. En daar ben ik het roerend mee eens, al weet ik dat anderen daar anders over denken.

Ik weet bijna 100 % zeker dat hij dat dan inderdaad ook erin had gezet.

Jack  :-O
Dank je Jack!

jack nowee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2013, 20:01:42 »

Opmerkingen in rood in het citaat.

Helaas zijn de schrijvers van Arendsoog al heel lang niet meer onder ons.  We kunnen ze geen meer vragen stellen over de boeken of over hen zelf.
Waarschijnlijk zal er nooit een biografie over ze komen. Dus wat we van ze weten blijft oppervlakkig.

In het jubileumboek heb ik toch aardig uitgebreide biografieën geschreven. Bovendien zijn er heel veel kranteninterviews geweest. Die laatste zal ik eens uitzoeken en opnieuw 'bundelen'.

Desondanks ben ik nieuwsgierig naar de vragen die jullie zouden willen stellen, als het mogelijk was om ze vragen te stellen. Stel dat ze een exclusief interview voor de leden van dit forum zouden houden, wat zou je graag willen weten?

Ik zou willen vragen aan Jan Nowee:
- Waarom Arizona?  Klonk waarschijnlijk lekker Amerikaans in de jaren '30 waarin het 1e deel verscheen.
- Hoe hebben Arendsoog en Witte Veder elkaar ontmoet en waarom heeft hij dat verhaal nooit geschreven?  Was denk ik toendertijd niet zo belangrijk. En later was de serie gewoon al razend populair en waren nieuwe avonturen belangrijker dan te verhalen hoe ze elkaar ontmoet hebben. Dat vind jij nu misschien wél belangrijk, maar voor mijn opa was dit waarschijnlijk helemaal niet interessant.

- Hoe creëerde hij de tijd om te schrijven?  Na het eten hadden de kinderen (14) de taak om verder af te ruimen, af te wassen, enz. Mijn opa trok zich dan een uurtje (maar waarschijnlijk wel iets langer) terug om te schrijven. Daarna redelijk vroeg naar bed, want de hele familie zat dagelijks in de vroegmis, dus de wekker stond vroeg.

Aan Paul:
-Waarom heeft hij in 'Een erfenis voor Arendsoog' een ander familievoorgeschiedenis verzonnen dan in deel 1 al verzonnen was? Ik heb dat verhaal niet in mijn hoofd. Zeker 25 jaar geleden gelezen, dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.
- Waarom laat hij schurken bij voorkeur vallend in een afgrond aan hun einde komen? Omdat hij waarschijnlijk ook vond dat die schurken wel dusdanige streken hadden uitgehaald, dat een doodstraf daar wel op zijn plaats zou zijn [ook volgens de lezers]. Maar om nou Arendsoog of Witte Veder voor scherprechter te laten speln was wellicht wat te veel van het goede. Dus een afgrond is een mooi compromis.
- Waarom heeft hij in het buitenland gewoond? Paul had 2 broers in Spanje wonen,waar hij graag kwam om nieuwe ideeën op te doen en even tot rust te komen. Hij heeft toen enige tijd een appartement in Zuid-Spanje gehuurd.

Ik heb nog veel meer vragen, maar hier laat ik het bij. ;D

Ben benieuwd!

Groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2013, 20:08:08 »

En nogmaals bedankt, Jack!
Ik vind het niet belangrijk, ik ben alleen nieuwsgierig. :D

Fijn dat je die artikelen zou willen bundelen. Sommige artikelen die in het begin, 2004/2005, op de site zijn gezet, zijn verdwenen.
Ik ben nieuwsgierig naar het artikel dat Frits Abrahams over Paul Nowee schreef. Ik kan het op internet niet vinden.

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 22 december 2013, 22:50:26 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2013, 13:31:50 »

Als kind hoopte je natuurlijk dat een serie als deze nooit zou stoppen :P, maar ik denk dat Paul het inderdaad goed gezien heeft. In andere recente discussies is door meerdere forumleden opgemerkt dat de 'top' van de serie tussen - grofweg - de delen 25 en 45 ligt. Ik meen persoonlijk dat dit mede komt door het Kresse effect (de tekenaar die naar de mening van de meeste Arendsoogfans de meest optimale match met de schrijvers en de verhalen had), maar in deze groep van verhalen zitten wel degelijk de uitschieters naar boven.

Natuurlijk had de serie een nieuwe weg in kunnen slaan - bijvoorbeeld met huwelijken en nieuwe generaties - maar dat had Paul volgens mij niet echt voor ogen 8) en ik denk toch dat veel 'oude' lezers daarop zouden zijn afgehaakt. Wat je dan overhoudt zijn de ingrediënten 'schurken, bendes, belegeringen, achtervolgingen' en nog wat van die dingen. Dan kan je het plot wel telkens net iets anders maken, maar op een gegeven moment is de rek, de verassing eruit.

Wat dan overblijft is een prachtige serie van 63 delen, met vele spannende verhalen en voor iedere fan wat te dromen over wat Arendsoog ook nog had kunnen beleven ;D.

Ik zal daarom in vraag het aan de leden nog een vraag stellen om daar nog eens wat over door te denken.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2016, 21:05:49 »

Ik heb nog twee vragen bedacht en wellicht weet iemand het antwoord.😃

1. Als Paul rond 1976 nog niet in staat was om een boek te schrijven, wie was dan de ghostwriter van 'De wraak van Grissom'?

2. Waarom was Paul in 1983 wederom niet in staat om een boek te schrijven?

Groeten,

Anne
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2016, 17:03:04 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2016, 08:35:48 »

Ik heb nog twee vragen bedacht en wellicht weet iemand het antwoord.😃

1. Als Paul rond 1976 nog niet in staat was om een boek te schrijven, wie was dan de ghost writer van 'De wraak van Grissom'?

2. Waarom was Paul in 1983 wederom niet in staat om een boek te schrijven?

Groeten,

Anne

Als ik mijn drukoverzicht erbij pak:

1975 was het jaar waarin Arendsoog in Duplo verscheen, een band waarin 2 korte verhalen zijn gepubliceerd die volgens mij al eerder (in stukjes) in een of ander tijdschrift waren verschenen.
1983 was het jaar waarin 'Op leven en... lood!' is verschenen. Dat is ook een verzamelband, met 5 korte verhalen die ook al eerder waren verschenen.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2016, 16:08:19 »

Als ik mijn drukoverzicht erbij pak:

1975 was het jaar waarin Arendsoog in Duplo verscheen, een band waarin 2 korte verhalen zijn gepubliceerd die volgens mij al eerder (in stukjes) in een of ander tijdschrift waren verschenen.
1983 was het jaar waarin 'Op leven en... lood!' is verschenen. Dat is ook een verzamelband, met 5 korte verhalen die ook al eerder waren verschenen.

Wim ;D

Paul kreeg in 1975 een hersenbloeding. Dat staat in alle interviews, maar waarom hij in 1983 geen boek kon schrijven, wordt niet bekend gemaakt.
In een interview uit 1985 vertelt Paul dat hij wel de kans kreeg om naar Arizona te gaan, maar dat het er nooit van gekomen was. Als de journalist doorvraagt, wil Paul het alleen off the reccord vertellen. Ik weet niet of dat verband heeft met 1983.

In 1976 was Paul ook nog niet in staat om een heel nieuwe boek te schrijven, daarom werd er van de strip 'De wraak van Grissom' een boekversie gemaakt. Maar de stijl is van dat boek is zo verschillend met die van Paul, dat ik het vermoeden heb dat iemand anders, onder supervisie van Paul, het geschreven heeft.
Jack heeft hier op de site wel bevestigt dat Paul nog niet in staat was om een nieuw boek te schrijven, maar niet dat iemand anders geholpen heeft.

Groeten,

Anne

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2016, 20:29:44 door aj »
Pagina's: [1]