Net De Geest van de Eenzame Wolf gelezen...
Zou het schelen als je boeken voor het eerst leest als je jong bent? Ik kon er in elk geval niet in komen... Arendsoog in de sneeuw, zonder Lightfeet, een horde bijgelovige Indianen, een zwakzinnige man als monster, zo'n andere verhouding tussen Arendsoog en Witte Veder..
Toen ik bijv. dit stukje las, kon ik dat gewoon niet plaatsen:
Maar Witte Veder, die het spoor van Arendsoog nauwgezet gevolgd had, was de gedaante in de sneeuw niet ontgaan. Terwijl Arendsoog met zijn gezicht in de richting stond, vanwaar de slede moest aankomen, hoorde hij opeens een stem achter zich: "Mij niet kunnen zien, wie jij zijn. Daarom jij handen omhoog!"
Zulke goede vrienden en dan dit. Ik moest meteen aan een ander boek denken, waarin dit stukje staat:
Witte Veder had hem maar heel even gezien, maar het was lang genoeg geweest! De militair, die hem op slechts enkele meters passeerde, was ... Arendsoog ... ! Er was geen spoortje twijfel in het hart van de Indiaan. Het was totaal onbelangrijk wat zijn vriend aanhad. Witte Veder zou hem op ieder moment en op elke plaats op de wereld herkend hebben. Zonder aarzelen bracht hij beide handen naar zijn mond en liet tweemaal de roep van de uil klinken ...
Dat spreekt me zoveel meer aan! Ik weet het, smaken verschillen...