Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Wat zijn jouw favoriete Arendsoogboeken van J. Nowee?

1 Arendsoog
- 1 (3.8%)
2 Witte Veder
- 0 (0%)
3 Arendsoog en het raadsel van de Mosquitovallei
- 0 (0%)
4 Arendsoog in de knel
- 0 (0%)
5 Arendsoog en de Bende van de Blauwe Bergen
- 1 (3.8%)
6 Arendsoog knapt het op
- 1 (3.8%)
7 Arendsoog en de Verdwenen Rivier
- 0 (0%)
8 Het spookt op de Spoorbaan
- 1 (3.8%)
9 Arendsoog grijpt in
- 0 (0%)
10 Pas op, Arendsoog!
- 0 (0%)
11 De Smokkelaars van de Rio Malo
- 1 (3.8%)
12 Arendsoog en de Geest van de Eenzame Wolf
- 9 (34.6%)
13 Texas-Arendsoog
- 1 (3.8%)
14 Het Testament van Tobi Thomson
- 0 (0%)
15 Arendsoog in Geheime Dienst
- 2 (7.7%)
16 Het veeland in gevaar
- 0 (0%)
17 Het geheim van de Bad Man's hut
- 2 (7.7%)
18 De Gemaskerde Ruiter
- 3 (11.5%)
19 De Jacht op de Grijze Hengst
- 2 (7.7%)
20 Arendsoog en de Goudkoorts
- 2 (7.7%)

Totaal aantal stemmen: 11

Pagina's: 1 [2] 3

Auteur Topic: Wat zijn jouw favoriete Arendsoogboeken van J. Nowee?  (gelezen 17982 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Wat zijn jouw favoriete Arendsoogboeken van J. Nowee?
« Reactie #15 Gepost op: 15 december 2013, 16:39:31 »

Ik ben het helemaal met je eens.
Wat maakt het ene boek beter dan het andere? Ik denk dat er wel een soort algemene deler is, maar voor de rest is het een kwestie van smaak en emoties. :D

Soms denk ik dat Paul in zijn latere boeken Arendsoog wel eens zat begon te worden.
Wat denk jij?

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2013, 09:25:21 »

Voor mij staat De geest van de Eenzame Wolf ook onbetwist op nummer 1.

Ik ben inmiddels zo benieuwd naar dit boek! Sinds mijn jeugd ben ik echt een P. Nowee-fan en heb al zijn boeken, maar laatst zag ik dat ik blijkbaar ook wel een aantal boeken van J. Nowee heb gelezen van de bibliotheek in die tijd. Met een beetje mazzel wordt het boek vandaag bezorgd en wordt ik na al die jaren nog een fan van J. Nowee.

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2013, 09:47:01 »

Soms denk ik dat Paul in zijn latere boeken Arendsoog wel eens zat begon te worden.
Wat denk jij?

Waarom denk je dat? Het valt mij op dat hij in de laatste boeken nog avonturen bedenkt met dingen die nog niet eerder voorgekomen waren. En naar mijn gevoel beschrijft hij de vriendschap tussen A en WV dan echt als gelijkwaardig en meer dan alleen een soepel samenwerkend stel. De laatste delen zijn niet mijn favoriete de len, maar ik lees wel van anderen dat 'Lightfeet ontvoerd' bijv. zeker gewaardeerd wordt. En er zijn altijd boeken die je leuker vindt dan andere, niet per se de laatste delen. Daarom ben ik benieuwd naar waarom je dat denkt.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2013, 12:33:14 »

Tsja, het is een gevoelsmatig iets, waarschijnlijk zit ik er helemaal naast. ;D

Wat mij opvalt is dat in zijn latere boeken, na deel 45, hij erg veel details gebruikt om het boek te vullen. Daardoor gaat er ruimte om het verhaal te ontwikkelen verloren. Hij laat Arendsoog geregeld met tegenzin aan een avontuur beginnen. Soms maakt hij Arendsoog wat sukkelig.

Paul schrijft wel met zijn tijd mee. Hij kon op een gegeven moment Arendsoog Witte Veder geen boy meer laten noemen. En hun relatie wordt ook steeds gelijkwaardiger na de jaren'60, toen een bediende-meester relatie niet meer zomaar vanzelfsprekend was.

Zoals ik al aangaf, totaal nergens op gebaseerd dan op mijn gevoel.

Paul worstelde nogal met zijn gezondheid in die tijd, vanaf deel 45. Ik vind het knap dat hij nog ongeveer 20 spannende boeken heeft geschreven.

Groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 15:25:51 door aj »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2013, 14:27:07 »

ff off-topic: gaan jullie nog borrelen bij Jack op 11 januari?

Dit soort dsicussies gaan altijd nog net ff beter met een biertje of een goed glas wijn... ;D ;D

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2013, 14:56:51 »

Is dat zo, Wim? ;D ;)

Zoals ik al bij de uitnodiging heb gezegd; ik heb al meerdere dingen die dag en kan, helaas, niet overal tegelijk aanwezig zijn. :(

Ben wel benieuwd naar jouw mening, Wim, nu ik het niet op 11-1 zal kunnen horen.

Groeten

Anne 

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 16 december 2013, 17:50:44 »

Zoals het er nu uitziet, kan ik niet..

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2013, 19:40:44 »

Waarom denk je dat? Het valt mij op dat hij in de laatste boeken nog avonturen bedenkt met dingen die nog niet eerder voorgekomen waren. En naar mijn gevoel beschrijft hij de vriendschap tussen A en WV dan echt als gelijkwaardig en meer dan alleen een soepel samenwerkend stel. De laatste delen zijn niet mijn favoriete de len, maar ik lees wel van anderen dat 'Lightfeet ontvoerd' bijv. zeker gewaardeerd wordt. En er zijn altijd boeken die je leuker vindt dan andere, niet per se de laatste delen. Daarom ben ik benieuwd naar waarom je dat denkt.

En wat vind je van mijn gedachtes?

Eens of oneens maakt mij niet uit!

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2013, 20:07:36 »

Na deel 45 heeft Paul nog zulke geweldige avonturen geschreven en echt nog nieuwe ideeën uitgewerkt, ik heb zelf niet het gevoel dat hij het een beetje zat werd. Misschien heeft hij geprobeerd Arendsoog echter te maken? Minder superheld, meer mens?

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2013, 20:22:53 »

Arendsoog nog menselijker maken heeft hij zeker gedaan. Al begon dat al bij Jan Nowee.

Ik ben het niet helemaal eens met nieuwe ideeën. In welke delen heeft hij dan nieuwe ideeën uitgewerkt?
Na deel 45, dus.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2013, 11:22:59 »

Nou moet ik wel zeggen dat ik de boeken van J. Nowee nog moet lezen, dus zeg het vooral als ik informatie mis. Maar de avonturen in de erfenis, de verdwijning, het monsterverbond, lightfeet ontvoerd, even uit mijn hoofd, die komen toch in andere delen helemaal niet voor? En de eerste twee behoren tot mijn grote favorieten!

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2013, 13:39:28 »

Nou moet ik wel zeggen dat ik de boeken van J. Nowee nog moet lezen, dus zeg het vooral als ik informatie mis. Maar de avonturen in de erfenis, de verdwijning, het monsterverbond, lightfeet ontvoerd, even uit mijn hoofd, die komen toch in andere delen helemaal niet voor? En de eerste twee behoren tot mijn grote favorieten!

Daar heb je gelijk in, maar de uitwerking van zo'n nieuw idee is dan vaak niet nieuw.

Ik heb de boeken al eens vergeleken met een slagroomtaart. De bodem en slagroom blijven hetzelfde, alleen is de vulling geregeld anders. Soms met aardbeien, soms met kersen, maar ook soms met aardbeien en kersen enzovoort. Niet ieder vulling zal in de smaak vallen, maar de taart blijft lekker.  ;)

Helaas is de verdwijning van Arendsoog mijn minst favoriete deel ( kijk maar bij de boeken van p nowee, 41/63 wat ik er van vind).
Het eerste hoofdstuk is sterk, maar daarna is het een gewoon standaard Arendsoogverhaal. Niks mee, maar niet nieuw.

Ik heb nog steeds niet alle boeken gelezen, maar een van de delen met een werkelijk origineel einde is 'Vraagtekens voor Arendsoog'. Het einde blijft namelijk open, het goud wordt nooit gevonden.

Groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 18 december 2013, 20:07:02 door aj »

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2013, 20:26:24 »

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is toch altijd zo bij series? Ook op tv zelfs. Als je, ik noem maar wat, naar House kijkt, dan kun je op de klok zitten of zijn idee klopt of dat hij er nog even naast zit  :D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2013, 20:53:02 »

Dat is ook zo. Daarom werkt Arendsoog ook zo goed als een serie.

Ik ben nou eenmaal een zeer kritische lezer, dus ik vind er gauw iets van. Ik lees de boeken nog steeds graag, en af en toe bedenk ik dat het verhaal zo veel spannender en origineler had kunnen zijn. Zoals deel 50.

groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 19 december 2013, 10:36:00 »

Kan me de dag nog goed herinneren dat ik dat boek voor het eerst zag en de eerste bladzijde las...  de opluchting dat hij toch niet dood was : )  de mooie voorkant, het begin, de geweldige grote rol voor Witte Veder, de krachtmeting tussen Arendsoog en de kolonel, de hereniging van Arendsoog en Witte Veder, de afsluiting.. Dit is voor mij zeker niet een van de mindere boeken. Maar smaken verschillen nou eenmaal.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2013, 12:38:56 door Jacq1967 »
Pagina's: 1 [2] 3