Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Protocol  (gelezen 3073 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Protocol
« Gepost op: 14 juli 2012, 17:23:49 »

Ik las deze week deel 28 'Arendsoog en de Mississippiduivels. Op p. 23 ontmoeten Arendsoog en Witte Veder Louise Dampeur, aanstaand echtgenote van de gouverneur.

Onze vrienden mogen hun wetenschap niet verder verspreiden omdat 'het protocol eist dat het eerst officieel bekend moet worden gemaakt'.

Hoe zag dat protocol er uit? Wellicht iets voor Marthe om na te gaan!

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Protocol
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2012, 17:35:11 »

Ik neem aan dat het de openbare bekendmaking bedoeld worden. Een aankondiging in de krant. Zeker omdat het de gouverneur betrof.

Volgens mij ging dat vroeger zo. Dat je in de krant kon lezen wie met wie ging trouwen.

groeten

Anne

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2012, 17:45:45 »

Zeker ging dat vroeger zo, dat je vroeger in de krant kon zien wie met wie trouwde. Dat kan nu trouwens nog op kranten.kb.nl Jack heeft daar ooit hele trouwadvertenties gevonden, geloof ik.
Chocks away!

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2012, 21:03:26 »

Weet wat je vraagt, Wim ;)

Protocol is in dit geval etiquette: Als twee mensen zich vlak na een sterfgeval verloofden, werd de verloving alleen in familiekring of het gezin bekendgemaakt, maar niet in de krant. Pas als de voorgeschreven rouwperiode (ook etiquette) verstreken was, mocht het in de krant gepubliceerd worden en werd er ook vaak een bal of iets dergelijks gegeven voor het aanstaande bruidspaar.

Een verloving was pas officieel, als het aangekondigd was in de krant, door de ouders of andere familie van het paar. Als dat niet zo was, kon het lijken alsof zij zich ergens voor moesten schamen. In Engeland en Amerika konden mensen alleen trouwen als ze meerderjarig waren, of met toestemming van de ouders. Als dat niet het geval was, kon men proberen in Schotland te trouwen, waar de leeftijdsgrens 16 was. Afhangende van waar men woonde, was Schotland vaak een aantal dagen reizen en kon dat desastreus zijn voor de reputatie van het stel (vooral van de vrouw, maar ook van de man). Ongetrouwd samen reizen was niet iets dat nette mensen deden. In Amerika konden ze proberen een plek te vinden waar het stel niet bekend was en dan liegen over hun werkelijke leeftijd. De leeftijd voor huwelijken met toestemming van de ouders kon in de tijd van de Amerikaanse koloniŽn negen jaar zijn, maar ook in Arendsoogs tijd was twaalf (voor meisjes) niet ongewoon.

Zolang de verloving niet aangekondigd was, kon hij nog redelijk makkelijk verbroken worden. Als het in de krant kwam, werd het al een heel stuk moeilijker, want het beŽindigen van de verloving moest ook aangekondigd worden (en dat kon soms wel genant zijn). Het was namelijk zo dat tot aan de verloving een man en een vrouw hooguit elkaars hand hadden vastgehouden (of een kushand op de hand hadden ontvangen) - vanaf het moment van de verloving, mochten ze soms met elkaar alleen in een kamer zijn, zonder toezicht. Mede daarom was het verbreken van een verloving ook een schandaal.

Een aankondiging kon ook hele praktische doeleinden dienen: als de bruidegom (of de familie van de bruid - zij had zelf vaak geen eigen geld, tenzij ze weduwe was) geen geld meer had en een rijke partner ging trouwen, konden schuldeisers zien dat het binnenkort wel goed zou komen: de huwelijkspartij die in de schulden zat, moest in dat soort gevallen een lijst maken met de schulden en die werden dan in het huwelijkscontract betaald door de rijke partij.

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2012, 21:07:24 »

Ik weet natuurlijk niet wat Wim ervan gaat vinden, maar ik vond het in ieder geval weer interessant, Marthe!
Chocks away!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2012, 22:48:05 »

Ik sluit mij graag bij Paul aan... Ik weet ook wel wie ik zo'n vraag stel...  ;)

Wim ;D

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2012, 23:05:21 »

Doe mijn korte antwoord niet tekort, Wim. Jack heeft een paar jaar terug heel wat trouwerijen en dergelijke van de familie Nowee gevonden op kranten.kb.nl.
Chocks away!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2012, 11:26:35 »

Doe mijn korte antwoord niet tekort, Wim....

Ik verwees naar je tweede reactie, dat de inbreng van Marthe zeer lezenswaardig was.

Wim ;D
Pagina's: [1]