Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Welk van de 63 boeken vindt je minder goed?

De eerste twee boeken, want..........
- 1 (14.3%)
De laatste twee boeken, want.............
- 0 (0%)
Deel nr.... geschreven door Jan, want..............
- 0 (0%)
Deel nr.... geschreven door Paul, want.............
- 4 (57.1%)
Voor de laatste keer; er zijn alleen maar goede Arendsoogboeken! Dit is een onzinnige poll!
- 2 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 7

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Het minder goede boek in de serie  (gelezen 4821 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Het minder goede boek in de serie
« Gepost op: 07 juli 2012, 11:59:50 »

Hopelijk komt er weer eens een discussie over de boeken op gang. ;D

Groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Het minder goede boek in de serie
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2012, 12:11:23 »

Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik deel 50, de verdwijning van Arendsoog nogal teleurstellend vond. Natuurlijk, het is heel spannend, er zitten genoeg goede momenten in. Maar na het eerste emotionele hoofdstuk wordt er eigenlijk niks met de dood van Arendsoog gedaan. Het wordt ergens in een zinnetje afgehandeld. En dan dat telegram dat maar nooit verstuurd wordt naar Ann en Mrs. Stanhope. Ik vond dat echt erg( ik leefde me nogal in).

Ik kan me nog herinneren hoe ik het eerste hoofdstuk las in de boekhandel van het dorp waar ik toen woonde ( Ik was elf ofzo). En ik kan me ook de teleurstelling herinneren toen het verhaal niet liep zoals ik verwachtte.
Hierna heb ik blijkbaar alleen nog deel 51 aangeschaft, maar daarna was de liefde van mijn kant voor een hele lange tijd bekoeld.

Maar ik ben inmiddels ouder, wellicht wijzer. En teruggekeerd naar Arendsoog. Bij herlezen van deel 50 valt het goed getroffen emotionele eerste hoofdstuk weer op en dat de rest van het boek eigenlijk best wel meevalt. :)
Maar dat telegram, dat blijft toch knagen... ;)

Groeten

Anne

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2012, 17:28:44 »

Na lang wikken en wegen heb ik toch maar gekozen voor deel 61, het eerste deel dat ik indertijd cadeau kreeg van mijn ouders toen het net uit was. Op zich een goed boek en als jochie van 11 vond het spannend, maar het boek had de pech onderwerp van mijn scriptie te worden. Dat wil dus zeggen dat het boek grondig heb geanalyseerd. En dan vallen er toch een paar dingen op:
  • Paul gebruikt net als in deel 21 - ook geanalyseerd in mijn scriptie - twee vooruitwijzingen. Betekent dit dat hij dit procedé vaak toepaste?
  • Paul beweerde in een kranteninterview dat hij zich nooit herhaalde. Dat kan, maar hij herhaalde in de ontknoping van deel 61 bijna letterlijk een scène uit deel 12 van zijn vader. Je raadt het al, dat boek heb ik ook geanalyseerd.
Nou zijn me die dingen als kind nooit opgevallen en geeft een zekere mate van voorspelbaar kinderen juist houvast bij het lezen waardoor ze meer met de personages meeleven. Echter als volwassen cultuur- en literatuurwetenschapper vielen me die dingen wel op. Vandaar mijn keuze.

Paul
Chocks away!

cuppenh

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2012, 20:52:55 »

Voor mij blijft het deel 50 dat de minste sterkte heeft. Voornamelijk om het feit dat Mrs. Stanhope en Anne in de waan worden gebracht dat Bob dood is. Tevens ook niet onbelangrijk: dat Arendsoog daarmee is meegegaan. Ik kan me niet voorstellen dat hij zoiets emotioneel pijnlijks zou ondersteunen. Op zijn minst had de auteur iets kunnen bedenken als een geheime koerier die de bovengenoemde twee meteen na de openingsenscènering had ingelicht over het plan.

Groetjes, Huub

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2012, 11:12:06 »

Als ik delen minder goed moet noemen dan zijn er drie boeken die bij mij als eerste in aanmerking komen. Dat zijn de delen 16 (Het veeland in gevaar!), 21 (Het geheim van de zonderling) en 52 (Arendsoog en het Murdock-mysterie). Ik kan niet van alledrie goed zeggen waarom, maar die delen hebben mij nooit zo aangesproken.

Wat mij bij deel 21 stoort is dat de plot zo enorm ver gezocht is. Daar heeft Paul in zijn eerste boeken vaker last van, maar eerlijk gezegd ben ik er bij dit deel nooit in geslaagd helemaal te snappen hoe dat nou werkte met die twee zonderlingen en elke keer als ik het lees heb ik het idee dat het niet klopt.

Wat betreft de kritiek op deel 50: dat heb ik nooit echt zo ervaren. Voor dat telegram is in het hele verhaal gewoon geen tijd om het te versturen en er wordt volgens mij duidelijk gezegd dat Arendsoog nooit geweten heeft van het feit dat hij doodverklaard is. Sterker nog, dat was juist onderdeel van het plan om Arendsoog er gelijk in te luizen.

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: [1]