Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: s-ranch  (gelezen 7198 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
s-ranch
« Gepost op: 02 juni 2012, 02:09:07 »

Ik ben bezig in Arendsoog en de spookranch. Het volgende kwam in me op:

De markies wordt ontvangen in de 'goede kamer'. In een ander deel, weet niet meer welk, is er een achterkamer. Er is ook een woonkamer, een keuken (met voorraadkamer), minimaal 5 slaapkamers (voor elke bewoner een + een logeerkamer). De ranch heeft in ieder geval twee verdiepingen, maar de keuken zit in een soort uitbouw ernaast, want in weer een ander deel, is er vanwege de hitte een wit laken over het platte dak van de keuken gespannen.

Hoe ziet de plattegrond van de s-ranch eruit?  En dan bedoel ik echt het huis, niet de grond erom heen. Heeft iemand daar al eens over nagedacht en het getekend?

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: s-ranch
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2012, 14:54:25 »

Ik heb het nog nooit gedaan, maar misschien kan jij eens poging doen? Kan je 't ons meteen laten zien op de BBQ over 2 weken :D

Denk overigens ook aan een ranchhuis met 2 verdiepingen. In onder ander deel 41 (Mexicaans avondtuur) wordt gesproken over de trap.

Mvg,

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2012, 17:23:34 »

Ik heb het nog nooit gedaan, maar misschien kan jij eens poging doen? Kan je 't ons meteen laten zien op de BBQ over 2 weken :D

Mvg,

Wim ;D

Dan heb je een groot vertrouwen in mijn tekentalent!  :o

Maar ik neem je uitdaging wel aan. ;D In de bijlage zit een plattegrond van mijn interpretatie van de indeling van de S-ranch. Het is totaal nergens op gebaseerd, behalve op wat vage aanwijzingen uit de boeken. Ik heb ook geen idee wat de typische indeling van een ranchhuis uit die tijd was.

groeten

Anne

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2012, 17:46:18 »

Maar misschien is er onder de 140 leden wel iemand die goed kan tekenen en een tekening van de s-ranch kan maken?  :D

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2012, 21:30:55 »

Aardige poging! 'n Paar opmerkingen:

* gevoelsmatig denk ik dat het gebouw wellicht wat minder langwerpig is
* In een van de verhalen staat (meen deel 58) dat er een provisiekast aan de buitenkant is aangebouwd
* Ik betwijfel of er een wc en een badkamer binnenshuis aanwezig waren, maar wellicht dat Marthe daarvoor nog eens in haar boeken kan duiken

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2012, 22:02:55 »

Wellicht een idee om de plattegrond te kopiëren, zodat ieder het naar zijn idee kan aanpassen/veranderen? En dan weer hier posten.  Wie weet wat voor een mooi ontwerp het uiteindelijk wordt.

En wat het sanitair betreft: aangezien de helden nooit naar de wc gaan, hebben ze er ook geen nodig, natuurlijk.  ;) De wc zal inderdaad wel buiten geweest zijn, maar in bad gaan deed men toch wel binnen, neem ik aan. Maar of er inderdaad een aparte badkamer was, geen idee.

Groeten

Anne

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2012, 23:43:26 »

Hehe, ok, hier komt Miss Geschiedenisles ;)

Een badkamer zal er niet zijn geweest en een aparte waskamer ook niet. Om bad- of waswater te krijgen moest je water koken en dat was het handigste op het fornuis in de keuken. Op zaterdagavond zal er een tobbe tevoorschijn zijn gehaald, waarin eerst Ann en Mrs. Stanhope zullen hebben gebadderd en daarna Arendsoog en Witte Veder. Het water zou dan 1x worden vernieuwd, misschien meer, maar dat betekende een hoop extra werk. Door de week zullen ze op hun kamer een lampetkan en schaal met water hebben gehad, voor het achter de oren wassen, om het maar zo te noemen ;).

Een toilet binnen, weinig kans. Een outhouse op gepaste afstand van het huis, zodat je in de warme zomermaanden niet je huis uit stonk. ;D

Toen het Westen opengesteld werd voor kolonisten, was het eerste begin van een huis vaak één kamer. Sommige mensen hadden huizen in een heuvel, anderen een soort lemen hutten en weer anderen hadden huizen van planken. Dat laatste leek luxueus, maar die dingen lekten vaak als een mandje. Ze werden van binnen bekleed met 'tar paper' - asfalt papier om de kou en regen buiten te houden. Soms werden huizen in eerste instantie gebouwd van de planken van de wagens, waarmee de oversteek was gemaakt. Naarmate de jaren verstreken en een boerderij succesvoller werd, werden er kamers bijgebouwd. Je ziet dat een beetje in die voorraadkast van de S-Ranch die uitsteekt.

Arendsoog heeft het huis waarschijnlijk niet zelf gebouwd, want hij koopt de ranch. Zijn voorganger kan het echter wel volgens bovenstaand systeem hebben gedaan. Het zal vrij eenvoudig zijn geweest; keuken en familiekamer en niet heel veel meer. Ik betwijfel of zo'n huis een 'goede kamer' zal hebben gehad. Eerder een eetkamer, lijkt me. Ik denk dat het volgens een heel eenvoudig, rechthoekig plan zal zijn gebouwd.

Mijn interpretatie: keuken (met buitendeur, even vergeten te tekenen, evenals de voordeur ::)). De oven zal tegen een buitenmuur hebben gestaan, vanwege de afvoer, vandaar mijn vraagtekens bij de veranda. Veranda's konden overigens rond het hele gebouw lopen; de overkapping diende als zonnescherm. In de woonkamer heb ik nog een schouw getekend; misschien hadden de 'goede kamer' en de achterkamer er ook nog een. Boven zal onverwarmd zijn geweest. Met een beetje mazzel in de winter liep de stookpijp door je kamer, maar in de zomer was dat natuurlijk een nadeel.

Boven zal heel eenvoudig zijn geweest; ik heb nu zes kamers getekend, maar het kunnen er ook vier of vijf zijn geweest. Misschien was er een logeerkamer, misschien een linnenkamer. Als er bezoek was, werd er ook vaak door de bewoners op één kamer geslapen. Mrs. Stanhope zal dan met Ann een bed hebben gedeeld. Op zolders (waarvan we weten dat de S-Ranch er geen had, omdat het dak plat was) werden vaak kruiden e.d. gedroogd. Dat zal op de S-Ranch wel in die bijkeuken zijn gedaan, maar wie weet werd de linnenkamer daar wel deels voor gebruikt.

Heeft iemand ooit de S-Ranch in de Beekse Bergen gezien?

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2012, 17:27:46 »

In deel 29 (Good Luck, Arendsoog) wordt in het eerste hoofdstuk de S-ranch beschreven. Er is sprake van een kamer, een keuken en een hal met een trap. Boven is de kamer van Arendsoog.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2012, 18:14:01 »

En in Arendsoog en de grondroof staat dat de kamer van Witte Veder naast die van Arendsoog is.

Ik vermoed zomaar dat de schrijvers niet echt een vaste plattegrond voor ogen hadden, maar de indeling aan het verhaal aanpasten.

Groeten

Anne

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2012, 00:45:41 »

In deel 58 hebben zowel Ann als Mrs. Stanhope hun eigen kamer. Dus samen slapen deden ze dit deel niet.

* In een van de verhalen staat (meen deel 58) dat er een provisiekast aan de buitenkant is aangebouwd

Uit mijn hoofd zeg ik: deel 51. In dat deel is ook sprake van een logeerkamer op de begane grond.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2012, 22:34:54 »

Er zal niet echt een vaste plattegrond zijn geweest die van Jan naar Paul is overgegaan, als ze al niet eens hadden bedacht waar Mining Valley lag. Toch denk ik dat de ranch een standaard rechthoek zal zijn geweest, met de pukkel van de pantry aan de zijkant ;). Was er ook niet ergens sprake dat het dak plat was? Dat is historisch gezien niet erg waarschijnlijk, maar wel een typisch voorbeeld van hoe er iets bedacht werd als het zo uit kwam. Als ik aan de S-Ranch denk, heb ik toch wel een puntdak voor ogen.

Ik weet dat Ann en Mrs. Stanhope normaliter ook geen kamer deelden, maar dat het best mogelijk was als er bezoek kwam, dat Ann op een matras bij haar moeder lag, bijvoorbeeld. Er is vanalles mogelijk. :)

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2012, 23:08:43 »

Ik heb in een deel, ik weet niet meer welk, gelezen dat de keuken een plat dak had. Dus dan zou die als aanbouw aan het huis zitten. Ik heb ook het idee dat het huis een puntdak had, maar of dat ergens staat?

Het is in ieder geval een 'flexibel' huis, met uitschuifkamers. Dat is natuurlijk best praktisch als je veel gasten hebt   ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2012, 15:37:05 »

In Mexicaans avontuur las ik dat er een beekje achter het huis loopt. Op het erf staat ook een cowboyhuis, diverse schuren, stal(len) een moestuin en er is een akker, waarop graan verbouwt wordt. Ook een corral voor de paarden en/of koeien.

Hoe zou alles staan tov het ranchgebouw?

Heeft iemand daar ideeën over? En zou die plattegrond kunnen tekenen? Ik heb een poging gedaan, maar het lukte niet.

Groeten

Anne
Pagina's: [1]