Topic “Witte Veder kruidendokter etc.”
Hallo Arendsoog fans.
In deze topic probeer ik een overzicht te krijgen van alle gevallen waarin Witte Veder kruiden gebruikt om mens en dier te genezen of hun lijden te verlichten.
Hiervoor moet ik per geval weten in welk hoofdstuk van welk boek het staat. Bijvoorbeeld in (1,14~15 [= in Arendsoog deel 1 hoofdstuk 14 en 15]).
Als ik al die gevallen bij elkaar heb, ga ik kijken of er patronen in zit. Ook of patronen samenhangen met patronen in andere topics. Bijvoorbeeld met bloedsomloop.
Bloedsomloop komt voor bij gevangenschappen, maar mogelijk ook bij verwondingen.
Eigenlijk ligt het andersom. Ik moet eerst bloedsomloop – als een kleiner verschijnseltje – samenstellen. Vandaar kijken hoe het voorkomt in gevangschappen, bij verzorgen van gewonden etc. en of daar wezenlijke verschillen of overeenkomsten zijn.
Vervolgens kan het gebruik van kruiden en gevangenschappen ook weer als onderdeel van grotere onderzoekjes bekijken. Enz. enz.
Op het ogenblik heb ik kruiden gegevens:
Deel 1, 43, 50, 51, 54, 55, 61, 63. Dat is een beginnetje. Ik vind het ook leuk om die stukjes achter elkaar als een samenhangend geheel te lezen, met in m’n achterhoofd hoe er telkens een avontuur niet alleen omheen hangt maar ook vanaf hangt.
Verder heb ik van die delen enkele aanverwante onderwerpen als bloedsomloop, giftige stoffen.
Wat ik dus nog nodig heb is niet niks:
Van alle overige delen of witte Veder er ‘kruidendokter’ en in welke hoofdstukken dit staat. Van daaruit kan ik dan de boel onderzoeke op patroonvorming en samenhangen met andere topics.
Wie er zin in heeft voele zich vrij om in deze topic nieuwe gegevens en inzichten aan te reiken.
Inleidend praatje bij het uiteindelijke onderzoekje.
Witte Veder kruidendokter etc.
Geneeskrachtige kruiden komen bijna alleen voor in verband met Witte Veder, de kruidendokter bij uitstek. Hij weet tegen koorts, verwondingen en kwaaltjes altijd wel een kruid te vinden en een kruidencocktail of werkzaam smeerseltje te maken. Waar hij mee aan komt werkt altijd. Het begint al meteen in `Arendsoog’ en loopt door de hele serie. Je zou zeggen dat Witte Veder zulke uitgebreide kennis nooit uit eigen ervaring kan hebben, dat hij put uit wat vele anderen in de loop der tijden hebben ontdekt. Maar daar blijkt bar weinig van. Alleen in `Kogels als losgeld’ beschikt een donkere vrouw over dezelfde kennis.
Haar kennis kan een mengvorm zijn van die uit ergens in Afrika en die der Amerikaanse Indianen.
De reacties op Witte Veders kruidenkennis zijn verschillend. Zij die hij op de been heeft geholpen lopen met hem weg. Westerse geneesheren staan er meestal sceptisch tegenover. Dit kan uit broodnijd zijn, een kapitalistische uitwas. Soms zijn ze er positief over, soms aanvankelijk sceptisch, naderhand positief (karaterontwikkeling!).
Het standpunt van J. en P. Nowee blijkt uit het feit dat zij Witte Veder in deze altijd zijn gang laten gaan, waarbij hij altijd succes heeft.
(I.v.m. de hypothese dat de Arendsoogserie de evolutionaire theorie “de ontogenese is een herhaling van de phylogenese” bevestigt, moet de ontwikkeling van Witte Veder als kruidendokter in deel 1 t/m halverwege deel 20 worden vergelijken met die ontwikkeling vanaf halverwege deel 20 t/m deel 63! Dit zal moeilijk worden, want wat is Witte Veders toevoeging aan de kruidenkennis of het inzicht daarin?)
Enkele voorbeelden van kruidenkundigheid en aanverwanteonderwerpen:
Deel 1, Arendsoog, hoodstukken 14 en 15.
Witte Veder was echter al in de struiken aan het zoeken, en kwam even later terug met een plant, welke eigenaardig gevormde bladeren had. ‘Arendsoog’, (1,14)
Witte Veder tegen Arendsoog: “Hm!” zei hij, “Wond niet gevaarlijk zijn. Zal kruid op doen. Dan mijn blanke broeder geen koorts krijgen.”(1,14)
“Ik geloof, dat ik dat te danken heb aan het geneeskrachtige kruid, dat Witte Veder er op gelegd heeft,” antwoordde Arendsoog. (1,15)
Deel 43, Kogels als losgeld, hoofdstukken 1 en 8.
James Warmington tegen Arendsoog: “Toen het begon te schemeren was mijn vrouw volledig over haar toeren. Onze kokkin, een oude negerin, heeft toen een kalmerend kruidendrankje voor haar gemaakt.” (43,1)
Was Witte Veder er nu maar! De Indiaan zou ongetwijfeld zelfs in deze kale woestenij nog bloedstelpende kruiden vinden! (43,8)
Deel 50, De verdwijning van Arendsoog, hoofdstukken 4, 6, 8, 10 (en ff?). Tekst te langvoor dit bericht.
Witte Veder en luchtspiegelingen, (50,6 tweede alinea). Tekst te lang voor dit bericht.
Deel 51, Arendsoog en de man zonder verleden, hoofdstuk 1.
Witte Veder had het ranchgebouw verlaten om wat kruiden te zoeken, wat in dit vroege voorjaar een bijna onmogelijke opgave was. … Toch had de Indiaan enkele bladeren van een heester in de hand, toen hij in het ranchgebouw weerkeerde.
`Zijn niet veel,’ verontschuldigde hij zich. `Maar zij voorkomen ontsteking.’
`Dat is een heel belangrijk ding,’ zei Arendsoog. Hij keek toe, terwijl zijn vriend de bladeren als het ware `uitwrong’ boven de wond. Er vielen slechts enkele druppels vocht uit.
`Zijn voldoende,’ wist Witte Veder echter zeker. (51,1)
Deel 54, Arendsoog … vogelvrij!, hoofdstuk 15. Te lang voor dit bericht.
Ze zaten aan de rand van het riviertje, dat door de laagvlakte stroomde waarin Woodruff lag. Ondanks de duisternis was Witte Veder erin geslaagd de kruiden te vinden die nodig waren om de zwelling van Arendsoogs enkel te verminderen. (54,15) …
Plotseling stond Arendsoog op en begon zich uit te kleden. ‘Ik ga een duik nemen in de rivier,’ zei hij. Niets is beter om goed wakker te worden en weer helder te kunnen denken dan een koud bad! Of … heeft de dokter daar bezwaar tegen in verband met mijn enkel?’
‘Als dokter zeggen ‘nee’, Arendsoog toch doen,’ zei Witte Veder. Er lag een vage glimlach op zijn gezicht. (54,15)
‘Daar kon je wel eens gelijk in hebben,’ grinnikte Arendsoog. … Hij liet zich snel zakken en Zwom met krachtige slagen tegen de stroom in. Op de oever begon Witte Veder takken te verzamelen voor een vuur. (54,15)
Giftige stoffen.
Deel
De vergiftigde dorpsbron.
Deel 61, Jacht op een ‘schaduw’, Duivelsbrood in (61,11~12)
Vuur maken etc.
Deel 54, Arendsoog … vogelvrij!
Op de oever begon Witte Veder takken te verzamelen voor een vuur. (54,15)
Deel 55, Arendsoog en het FRAME komplot, hfdstk 10.
Witte Veder slaagde er zelfs in met het weinige hout dat hij kon vinden een vuur te maken en een half uurtje later konden zij eindelijk hun knorrende magen het zwijgen opleggen. (55,10)
‘s Kruidendokters nazorg.
Witte Veder kroop als laatste onder zijn deken, nadat hij het vuur had uitgemaakt. (55,10)
Gestremde bloedsomloop.
Veel gevallen van gestremde bloedsomloop ontstaan door te strakke boeien om handen en/of polsen. Er zijn ook gevallen na te lang in een houding gestaan, gelegen of gezeten te hebben. Het gaat hier om het weer op gang brengen van de bloedsomloop, oftewel, de kennis van het menselijk lichaam.
Deel 54, Arendsoog … vogelvrij!
Na Witte Veders bevrijding uit de huifkar is hij enige tijd bezig om z’n bloedsomloop weer op gang te brengen. (54,12)
Zeker een volle minuut bleef de Indiaan op z’n rug liggen. Hij strekte zijn armen uit en bewoog zijn vingers in een hoog tempo. Strekken, buigen, strekken, buigen … De bloedsomloop in zijn polsen, handen en enkels die gestremd was geweest, herstelde zich snel. Dit ging met een pijnlijk tintelgevoel gepaard, maar Witte Veder besteedde daar niet eens aandacht aan. (54,12)
Zo is er meer.
Groet,
Dag en doeii!! Jôôp Schepers.