Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Wat verwacht je dat er in de toekomst (over een jaar of 10) met de Arendsoogserie zal gebeuren?

Het blijft hetzelfde als nu. Er komen wat lezers bij, er gaan weer lezers weg, maar er zullen altijd mensen zijn die de boeken lezen.
- 9 (64.3%)
Een opleving, omdat prinses Amalia heeft gezegd in een interview dat ze de boeken gelezen heeft.. Er wordt aandacht aan de serie geschonken via de media/tv. De hele serie wordt weer uitgegeven.
- 1 (7.1%)
Er mogen dan eindelijk nieuwe boeken aan de serie toegevoegd worden.
- 0 (0%)
De gehele serie raakt in de vergetelheid.
- 1 (7.1%)
anders, namelijk......
- 3 (21.4%)

Totaal aantal stemmen: 13


Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: toekomst Arendsoogserie  (gelezen 6880 keer)

aj

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
    • Bekijk profiel
toekomst Arendsoogserie
« Gepost op: 26 maart 2012, 17:52:42 »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

groeten

Anne

Gelogd

The Rover

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2012, 20:56:09 »

Ik denk dat dan alles e - book is of iets in die vorm.

Helaas.

Ik hou zelf van de papieren versie.

Bye.
Gelogd

kootw

  • Big Chief
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.484
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2012, 15:54:06 »

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Ha Anne! Je leert snel, goed opgezet polletje... ;D

Wim ;D
Gelogd

aj

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2012, 19:02:02 »

Ha Anne! Je leert snel, goed opgezet polletje... ;D

Wim ;D

Dank je.
Maar heb je ook gestemd,  Wim?  ;)

groeten

Anne
Gelogd

tuinman

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 703
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2012, 13:03:47 »

er zal ea hergedrukt worden de winterboeken worden een soort was getekend boek
verder zal de serie nog steeds gelezen worden zeker niet minder
dit dankzij deze site en de fandagen en het aanbod op diverse plaatsen
Gelogd
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

kootw

  • Big Chief
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.484
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2012, 18:09:53 »

Maar heb je ook gestemd,  Wim?  ;)

Uiteraard! En wel op de bovenste optie.

Wim ;D
Gelogd

esjendal

  • Marshall
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 151
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2012, 17:32:34 »

Hallo allemaal,

Ook ik denk dat de omstandigheden blijven zoals ze nu zijn.

Jordy.
Ik ben er vanaf nu ook weer enthousiast bij ;)
Gelogd

joop schepers

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2012, 02:19:27 »

Anders, namelijk:

Een opleving, enerzijds door het aanstekelijke leesplezier van prinses Amalia, anderzijds, naar ik hoop, door 2 werkjes waar ik mee bezig ben.

Het klinkt misschien aanmatigend - echter, het feit dat ik er al zo lang mee bezig ben stemt juist tot bescheidenheid -, ik werk aan een cursusje Nederlands voor buitenlanders + binnenlanders. Ook ben ik bezig met een aantal onderzoekjes naar de Arendsoog serie + hun onderlinge samenhang. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen de titel naar tevredenheid `Oog voor Arendsoog`. Een zo'n onderzoekje betreft het taalgebruik in Arendsoog, een ander betreft de vraag of Arendsoog literatuur is.

Helaas, zoals gezegd, het zijn nogal tijdrovende bezigheden. Hoe kunnen deze bijdragen aan een opleing van de belangstelling in Arendsoog?
Allereerst gaat het erom of ik een lezerspubliek aanspreek.
Zo nee, dan houdt alles op.

Zo ja, dan is er het volgende.
In m'n cursusje Nederlands wil ik voorbeeldzinnen uit de Arendsoog serie gebruiken. En dan wel zo dat de lezers nieuwsgierig worden naar de inhoudelijke kant van de serie.
Voorts wil ik het literatuur onderzoekje zodanig opzetten, dat het bij 's lezers belangstelling aanwakkert of wakker roept.

Nogmaals, dit moge aanmatigend klinken, ik weet totaal niet of het aan zal slaan, maar ik heb er so wie so lol in om deze werkjes te doen. Ik ga er domweg mee door, ook als ik zou weten dat er geen markt voor was. Het zijn namelijk belangstellingsgebieden waar ik voor me zelf meer helderheid in wil krijgen.
Eigenlijk staat het streven om de handel eventueel op de markt te brengen op het tweede plan. Wel zou ik zou graag zien dat het voor anderen een waarde heeft, maar zo niet, dan nog doe ik het.

Groet,

Joop Schepers.

P.s. Wat het taalgebruik in de serie betreft, meen ik ontdekt te hebben dat zowel de taal van J. als van P. Nowee in grote lijnen de ontwikkeling van het Nederlands vanaf, voor het gemak, 1920 tot 2000 weerspiegelt.
Een van de verschijnselen waar ik dit op baseer is de ontwikkeling van het gebruik van naamvallen. dit gebruik neemt langzaam af. niet alleen in de beschrijvende en bespiegelende tekst waar Jan en Paul aan het woord zijn, maar ook in de woorden die ze hun karakters in de mond leggen of in gedachten geven.
Een frappant voorbeeld is hier Witte Veders taal. Ergens in deel 1 zegt hij bijvoorbeeld nog "Hij één onzer?" Naderhand neemt dit dit taalgebruik bij hem ras af.
(Noot1 .
Als je hierbij in aanmerking neemt dat het gebruik van bijvoorbeeld voltooide werkwoordsvormen/-constructies toeneemt, ligt het niet bepaald voor de hand om - zoals ik ergens las - van klukkluk-taal te spreken. De Nowees hebben er de 2 contraire bewegingen in aangebracht van iemand die een taal in toenemede mate gaat beheersen, waardoor hij enerzijds vaardige4r wordt en anderzijds vaardigheden afstoot, in overeenstemming met de algemen ontwikkeling van die taal.
Noot 2.
Het is zeer interessant om hierbij iets gedetailleerder stil te staan.
Er is een betrekkelijk nieuwe stroming in de taalwetenschap, de evolutionaire linguistiek. Deze tak van taalkunde probeert verbanden te ontdekken tussen de evolutie van de menselijke soort en haar taalontwikkeling.
Nu is er een evolutionairetheorie die je hiermee in verband kan brengen. Deze theorie zegt (met de 'duurdere' woorden "de ontogenese is een herhaling van de phylogenese') dat de ontwikkeling van een nieuwgeborene van een soort in versneld tempo de voorgaande stadia van die soort doorloopt om er vervolgens een (al is het maar minimaal) stukje aan toe te voegen.
Door de ongebruikelijke woordenvloed kun je hier enigszins uit het lood worden geslagen. Het is echter niet veel anders dan het verschijnsel dat, bij gelijke gechiktheid voor een vak, een goede leerling altijd verder komt dan zijn leraar. immers, deze leerling zal in kortere tijd hoogwaardige kennis en vaardigheden tot zicch kunnen nem,en. daarna heeft hij meer tijd om deze kennis, vaardigheden en inzichten te verfijnen.
Als je dit nu betrekt op niet alleen het taalgebruik maar ook de verhaaltrant van Jan en Paul Nowee, dan komt hieruit zeer waarschijnlijk naar voren dat Paul in woordgebruik en zinsbouwen etc. alsook in aandachtaspunten als natuurbeschrijvingen en geluids- en gezichtsindrukken, in versneld tempo de stadia van zijn vaders taal en verhaaltant doorloopt om er tenslotte enkele eigen kenmerken aan toe te voegen.

Zo is de eerste plotstructuur van Paul in "De Goudkoorts" in al zijn grilligheid een echo van de plotwendingen in Arendsoog deel 1. langzaam verandert de grilligheid, zoals ook bij Jan het geval was. wat precies de tovoeging van Paul was heb ik nog niet scherp.
Op het punt van natuurbeschrijvingen,  bij Jan zijn die voornasmelijk puur functioneel in de ontwikkeling van de verhaallijn. ook al zij  ze op het poetische af zoals het relaas van hoe de jongens in slaap werden gesoest door het lome zomerse weer in "De Mosquitovallei".
Bij Paul zij deze beschrijvingen aanvankelijk ook puur functioneel aan de verhaallijn gebonden, doch later ook steeds meer op een symbolisch niveau, als ondersteuning van de sfeer van het verhaal.
Bij Jan overheersebn geluidsindrukken. Paul heeft die ook wel, doch veel minderruim gesorteerd, terwijl bij hem gezichtsindrukken - in samenhanmg met nastuurbeschrijvingen - steeds meer overheersen. Om een indruk te geven van hoe ik het probeer te doen, tref je onderaan een stukje uit ´Fauna´aan.
Je kunt dus zeggen dat de Arendsoog serie / bedoeld of onbedoel / een afspiegeling is van de evolutionaire theorie ´de ontogenese is een herhaling van de phylogenese´. Dit moet echter nog wel iets degelijker worden onderbouwd dan ik het hier doe. Leidt m´n uiteindelijke onderzoek tot andere conclusies, geen probleem. Voorlopig ziet het er wat mij betreft uit zoals hier beschreven.

bij alles wat ik tot nu toe heb beweerd, geldt helaas dat ik dit weliswaar baseer op wat ik meen te hebben waargenomen toen ik de boeken las, maar dat ik de feitelijke gegevens van nog lang niet alle delen volledig heb verzameld.
M'n stellingen gelden dus binnen de beperking dat ik alles nog nader moet onderzoeken. echter, binnen m'n huidige gegevens wen herinneringen, zullen het ongeveer m'n conclusies worden.

Mensen, ik moet het hierbij laten, ik heb een indruk proberen te geven van de gronden waarop ik gematigd optimistisch ben over d toekomst van de Arendsoog serie.

Nogmaals met groet,

Joop Schepers.


Fauna in het bijzonder. Paarden

2a. Paarden in het algemeen

Aan paarden geen tekort. Hoefslag, hoefgetrappel en hoefgekletter alom. Ruiters rijden af en aan. Op vele wijzen stijgen zij op en af. Met wisselende snelheid volgen zij hun pad. Niet altijd even diervriendelijk.

Hoor ik daar geen paardenvoetjes? Cavaleria rusticana.

De serie heeft haar eigen cavaleria rusticana: hoefgetrappel, wild hoefgetrappel, kletterende hoeven, hoefgekletter, scherpe hoefslag, donderende hoefslagen, eentonig tokketok! tokketok!

Deze en andere vertrouwde geluiden zijn op tweeërlei wijze in de vertelling verweven.
Enerzijds verklanken zij het landschap en toveren het voor ogen. Zo verklankt hoefgekletter rotsgrond, tokketok! tokketok! bos- zand- en weidegrond, hoefgetrappel rots-, bos-, zand- en weidegrond. Daarbij laten tokketok! tokketok! en hoefgetrappel ruimte voor eigen invulling en fantasie, niet per sé gebonden aan logica en alledaagse werkelijkheid.
Anderzijds voeren zij de spanning op. Er komen ruiters! Vriend of vijand? Redding of gevaar? Wurgende momenten waarin belanghebbenden misschien nog net hun voorbereidingen kunnen treffen.

Na een poos hield het hoefgetrappel voor hem plotseling op, en hij begreep, dat de ruiters waren afgestegen. (1,9).
Na verloop van tijd hield plotseling het hoefgetrappel voor hem op en hij begreep, dat ze stilgehouden hadden. (3,22).
En toen het zich verwijderende hoefgetrappel aangaf, dat … . (4,15).
Eentonig klonk het tokketok! tokketok! van de hoeven op de zachte grond … . (1,11).

Bijdragen aan de Cavaleria Rusticana in ‘Good Luck, Arendsoog’.
…, want anders zouden zijn scherpe oren ongetwijfeld het geluid hebben opgevangen dat de paardehoeven op de grond maakten! (29,8)
In de verte klonk de zwakke hoefslag van een aantal paarden, dat zich van de vallei verwijderde. (29,8)
Van buiten klonk het geluid van paardehoeven, dat snel naderbij kwam. (29,9)
Het zich snel verwijderende geluid van paardehoeven (29,10)
Het geluid, dat de paardehoeven van hun achtervolgers op de harde rotsgrond maakten, was nu duidelijk hoorbaar … (29,10)
Het geluid van hun achtervolgers kwam niet dichterbij, maar zakte evenmin af. (29,10)
Het geluid van de paardehoeven stierf weg en er daalde een onwerkelijke stilte over het dal. (29,10)
Heel zwak drong het geluid van paardehoeven tot hen door. (29,10)

Joop Schepers.
Gelogd

aj

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2012, 12:08:30 »

Wow, erg boeiend. [cl] (Ik bedoel dat ik het echt interessant vind!)
 
Zou je ons, als ik zo brutaal mag wezen, ons op de hoogte willen houden van je bevindingen?

Ontwikkelt Witte Veder uberhaupt zijn (Engelse/Nederlandse) taal?

groeten

Anne
« Laatst bewerkt op: 16 april 2012, 16:51:44 door aj »
Gelogd

joop schepers

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2012, 16:55:35 »

Hoi Anne, mail 1,

Bedankt voor je reactie.
Ik was net al begonnen je te antwoorden, deed even een uitstapje naar een ander bestand, en kon toen niet meer terug in m'n reactie komen. die zal wel ergens op de site zweven/zwerven.

als je het goed vind vergeet ik even de hoofdletters. iedere keer die dingen intypen leidt me af van wat ik zeggen wil.

ja, ik denk dat er een ontwikkeling in Witte Veders taalgebruik zit. maar het enkele feit dat k het denk bewijst natuurlijk niets. het sluit wel aan bij het algemeen aanvaarde idee dat taal verandert. alleen, wat is de verandersnelheid? zon 60 tot 80 jaar? en geldt die snelheid voor alle onderdelen van een taal?

ik probeer daar in Witte Vedersgeval achter te komen door al z'n opmerkingen per boek over te typen. door tijdnood moet ik er een hulpmiddel ingooien. ik probeer een representatieve steekproef te nemen, te weten de delen 1-2-3-4-5, 17-18-19, keerpunt 20, 21-22-23, 58-59-60-61-62-63.
ik moet me wel beperken want anders krijg ik m'n totaal pakket aan onderzoekjes niet af, áls ik die al af krijg. mocht ik echter naderhand tijd over hebben, dan kan ik altijd op zoek gaan naar tegenvoorbeelden in de niet onderzochte delen. op grond daarvan kan ik dan m'n stellingen herzien.

o.k.
in de betreffende delen kijk ik of er een ontwikkeling is in Witte Veders gebruik van bijv. naamvallen, werkwoordstijden, voegwoorden, voornaamwoorden, 'losse' gelegenheidswoorden (Ik herinner me dat er af en toe een 'moeilijk woord valt dat alleen i die stuatie in de serie voorkomt - zo'n woord herhaalt W.V. dan, gebruikt het in dat gesprek, maar verder nooit meer. op zich een zeer normale gang van zaken, ook voor autochtone taalgebruikers).

maar goed, dit is nog slechts onderzoek naar de taalverwerving van Witte Veder over  grofweg de periode 1920-2000, daarbij moet ik dus m'n stelling waarmaken dat de ontwikkeling van zijn verwerving de ontwikkeling van het Nederlands uit die periode volgt. bij tegenbewijs volgen uiteraard tegengestelde of gewijzigde conclusies.

vervolgens moet ik dan kijken of de ontwikkeling van Witte veders Nederlands bij Paul Nowee tevens de ontwikkeling ervan bij Jan Nowee in verneld tempo doorloopt om daarna gelijke tred te houden met de verdere ontwikkeling van het algemeen gebruikelijke Nederlands, en er ets - maar wat? - aan toe te voegen. Die versnelde herhaling interfereert to op zekere hoogte trouwens met de natuurlijke voortgan van dat algemeen gebruikelijke nederlands.

wat je andere vraag betreft, ja, ik wil iedereen wel graag op de hoogte houden, maar ik kom niet graag met onvolledig, onaf onderzoek. terwijl ik dit zeg, besef ik dat ik het - noodgedwongen, uit tijdnood - toch ook weer wel doe. onder het motto Beter iets dan niets. maar eigernlijk is dat niet wat ik wil. ik wil niet meedoen met mensen die maar wat roepen en schreeuwen,, hun kreten voor waar aan de man proberen te brengen zonder ook maar iets te onderbouwen. ik hou wel van flauwe kul om de kulen kolder, dat is een hobby van me. maar als je met srieus bedoelde opmerkingen kom, dan vind ik dat je die moet onderbouwen.
zoals die opmerking over klukkluk-taal waar ik het over had. die verraadt mij op geen enkele wijze dat hier ook maar enig zinnig onderzoek aan vooraf is gegaan. daarbij werd di met en aplomb gedebiteerd waar je eng van werd. ik zou hier man en paard moeten noemen, maar door dat niet te doen blijft iedereen buiten schot en ben ik van een naar gesprek af. o.k., m'n werkje is daardoor op dat punt niet wetenschappelijk te noemen, ik zou de bron moeten vermelden. maar ik heb geen zin 'to waste time on barren territory' zoals mr. Boggis het in een van roald dahls raak getypeerde verhaaltjes zo mooi zegt. mijn bronverzwijging mag daarom als onwetebnschappelijk worden aangemerkt, ik denk dat wat ik in de tijdwinst der niet gevoerde charlatan gesprekken tot stand kan brengen dit nadeel ruimschoots vergoedt. maar dit terzijde.

ik wil m'n uitspraken dus op controleerbare informatie baseren.

maar misschien kan ik hierbij/hieronder een enigszins gevorderd onderdeeltje meemailen. iets over de behandeling van het tijdsverloop in de serie, chronologiscg versus associatief (je weet weet wel, stream of consciousness volgorde).

dagendoeii!! Jôôp.

Kijkje in m’n onderzoekskeuken. Zie wegens teveel woorden per mail de volgende mail.
Gelogd

joop schepers

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2012, 16:58:23 »

Hoi Anne, hierbij m'n mail deel 2,

Hoi Anne,

Kijkje in m’n onderzoekskeuken.

copyright J.J.M. Schepers, geboren 19-03-1946)

Hoofdstuk 8a. Behandeling van tijd. Cronologisch, kris-kras associatief (= stream of consciousness) en kris-kras niet-associatief.


[[[[[[ WAT HIER TUSSEN KLAMMEN STAAT UITWERKEN EN INPASSEN.

Er is een aantal manieren om tijdsverloop in verhalen te weven. Zo zijn er de chronologische volgorde en de ‘steam~of~consciousness’ volgorde.

Bij de chronologische volgorde wordt een ontwikkeling verteld met inachtneming van de volgorde waarin de verschillende onderdelen ervan zich hebben voorgedaan.
In het geval van meerdere gelijktijdige ontwikkelingen die met elkaar samenhangen of op elkaar ingrijpen worden deze ontwikkelingen eveneens in chronologische volgorde voorgeschoteld, met dien verstande dat zij regelmatig worden onderbroken om de draad van een der andere ontwikkelingen op te pakken.

Bij de stream~of~consciousness volgorde worden de onderdelen van een of meer ontwikkelingen waar een personage over nadenkt naar voren gebracht afhankelijk van de associaties die het personage ten aanzien van die onderdelen maakt. Dit houdt in dat de verhaallijn volgens de wetten der associaties meestal heen en weer springt tussen heden en verleden. Meestal, niet noodzakelijkerwijs altijd. Theoretisch is er het ondoorzichtige geval waarin associaties samenvallen met het chronologisch verloop. In dit geval zijn chronologie en stream~of~consciousness niet van elkaar te onderscheiden. Maar als dat zo is, hoe zijn dan gevallen van pure chronologie en samenvallende volgorden te onderscheiden? Oftewel, kun je ooit met zekerheid zeggen of een geval puur chronologisch is?

WAT HIER TUSSEN KLAMMEN STAAT UITWERKEN EN INPASSEN. ]]]]]]

Chronologisch. Bla, bla, bla.
Kris-kras niet associatief. Bla, bla, bla.

Kris-kras associatief.

Hoofdstuk 2 van `Arendsoog’ bevat een variant op de `stream of consciousness’ techniek. De gebeurtenissen worden hier weliswaar associatief gebracht, maar niet alleen vanuit de beleving van één personage, doch ook vanuit die van een ander en van de auctoriale verteller.

Opbouw van `Arendsoog’ hoofdstuk 2:

1.   Eerst is er een gesprek tussen Arendsoog en zijn moeder. Langs lijnen van wederzijds gevoede associaties bespreken zij de gevaren verbonden aan Arendsoogs optreden als misdaadbestrijder.
2.   Dan dient kleine Ann zich aan. Plagerijtjes tussen zus en grote broer halen de spanning uit de lucht.
3.   Ten slotte haakt de verteller in, die heen en weer vlindert in de tijd met een beschrijving van het Arendsnest en flarden voorgeschiedenis.

Ad 1. Het gesprek tussen Arendsoog en zijn moeder.

Arendsoogs moeder lucht haar bezorgdheid over zijn gevaarlijke activiteiten (van “Mijn jongen …”           tot “Moeder, …”).
Dit betreft het verleden vanaf drie jaar geleden en het heden.

Arendsoog noemt zijn taakstelling en de aanleiding daartoe (van “Moeder, …” tot “Mijn kind, …”).
      Betreft het verleden vanaf drie jaar gelden, heden en toekomst.

“Mijn kind,” de stem van de vrouw beefde, “ik heb me al zo dikwijls afgevraagd, of geen enkele                     
wraakgedachte . . . “
      Betreft het verleden vanaf drie jaar geleden.

Arendsoog ontkent uit wraak te handelen en gehandeld te hebben. Hij voegt er aan toe dat de               
moordenaar van zijn vader nog vrij rondloopt. (van “Geen enkele, moeder!” tot “Fred Moulders …”).
      Betreft verleden en heden.

Arendsoogs moeder uit haar angst voor de dodelijke haat van Moulders (van “Fred moulders …” tot ën met “je zusje en ik …’).
Betreft verleden, heden en toekomst.

Arendsoog beschrijft de situatie vlak na de moord op zijn vader (van “Ja moeder, …” tot en met “de nog rokende buks in de hand . . .”).
Betreft een kort moment drie jaar geleden.

Arendsoogs moeder verklaart “de nog rokende buks”: “Ik moest onze kleine Ann toch verdedigen.”
Betreft drie jaar geleden.

“Zie, moeder,” Arendsoog ging vlak voor haar staan, “dat beeld is me steeds bijgebleven.”
Betreft het verleden vanaf drie jaar geleden, doorlopend in het heden.

“En nu is het alleen mijn bedoeling, te voorkomen, dat het anderen zo gaat.”
Betreft Arendsoogs reactie op de moord op zijn vader, waarschijnlijk van kort na die moord doorlopend in het heden.

“Ja maar, jongen, je eigen veiligheid . . .”
Betreft het heden.

“Ik heb me in dienst van de mensheid gesteld, moeder ! Als ik val, zal het zijn in de wetenschap, dat ik mijn plicht heb gedaan !”
Betreft  het verleden vanaf ongeveer drie jaar geleden, doorlopend in het heden.

Ad 2. Comic relief met kleine Ann.

Afgezien van “Je bent haast nooit thuis, … “ speelt het verhaal van “Op dit ogenblik …” tot “De blokhut …” in het heden.
Betreft dus heden > verleden > heden.

Ad 3. J. Nowee haakt in.

Van “De blokhut …” tot “Meermalen had Bob, alias Arendsoog …” geeft J. Nowee een beschrijving van het Arendsnest.
Betreft het heden.

Van “Meermalen had Bob, alias Arendsoog … “tot “Als kleine jongen toch leerde hij het paardrijden” speelt het verhaal in het verleden, en wel vanaf de moord op Arendsoogs vader.
Betreft verleden vanaf drie jaar geleden.

Van “Als kleine jongen toch leerde hij het paardrijden” tot en met “Tot een vreselijk voorval hun geluk kwam verstoren ”volgt een verklaring van Arendsoogs voortreffelijke rijkunst. Deze verklaring is geplaatst tussen Arendsoog “als kleine jongen” en de moord op zijn vader. Ten tijde van de moord was Arendsoog 16 jaar. Uitgaande van “als kleine jongen” = “als zesjarige”, gaat het hier om een periode van tien jaar voorafgaande aan de moord.
Betreft dus het verleden van 13 tot drie jaar geleden.

TO BE CONTINUED.

De associatieve sprongen in de tijd zien er dus als volgt uit:

De aandacht verspringt van
1.   de afgelopen drie jaar naar
2.   het verleden vanaf drie jaar geleden, doorlopend via het heden naar de toekomst, terug naar
3.   het verleden vanaf drie jaar geleden, vanwaar naar
4.   verleden, heden en toekomst, vanwaar opnieuw naar
5.   verleden, heden en toekomst, vanwaar naar
6.   een kort moment in het verleden, drie jaar geleden, vanwaar opnieuw naar
7.   dezelfde situatie drie jaar geleden, vanwaar naar
8.   heden > verleden > heden, vanwaar naar
9.   het heden, vanwaar naar
10.   het verleden vanaf drie jaar geleden, vanwaar naar
11.   het verleden vanaf 13 jaar geleden tot drie jaar geleden, vanwaar naar
12.   TO BE CONTINUED.


Vergelijk ‘treatment of time’ bij Joseph Conrad en James Joyce. Bij Joyce is de stream of consciousness een erkend literaire techniek dan wel eigenschap. Bij het verondersteld volstrekt onliteraire gehalte van ‘Arendsoog’ is dit uiteraard geen literaire eigenschap. Wie er om maalt mag het zeggen.





[[[[[[ WAT HIER TUSSEN KLAMMEN STAAT MOET NADER WORDEN INGEPAST.

Schrikeffect versterkt door bijgeloof en gevolgd door een terreurdaad.

Zowel in ‘De geest van de eenzame wolf’ als in ‘Het blaffende zand’ is sprake van een schrikeffect versterkt door bijgeloof en gevolgd door een terreurdaad.

In ‘De geest van de eenzame wolf’ verscheurt eerst een ijzingwekkend hondengehuil de stilte. De plaatselijke Indianen schrijven dit toe aan de boze geest der [sic? des? van de?] eenzame wolf. De daarop volgende misdaad wordt eveneens aan die geest toegeschreven.
In ‘Het blaffende zand’ weerklinkt eerst een onheilspellend gerommel dat overgaat in angstaanjagend hondengeblaf. De plaatselijke bevolking schrijft dit toe aan de geest van een oude heks. Ook de daarop volgende terreurdaden worden in dit licht bezien.

Verdeel en heers ~ Divide et impera.

Verdeel en heers. Dit in ‘Het veeland in gevaar’ bij de naam genoemde principe komt in de verschillende avonturen van Arendsoog voor in verschillende soorten en maten.


`Arendsoog en de man zonder verleden’, deel 51.
Een thematisch punt: Geheugenverlies door klappen en/of een flinke smakkerd komt ook voor in `Het raadsel van de C-ranch’. Terwijl Arendsoog in deel 32 volledig op de hoogte blijkt te zijn van dit verschijnsel en de behandeling ervan, worden deze in deel 51 deze toegelicht door dokter Harrison. Arendsoog laat dan niet merken dat hij van een en ander op de hoogte is en al eerder met dit bijltje heeft gehakt. Kan. Maar dan “In het uur dat volgde … nam onze vriend de kans waar om iets meer te leren over geheugenverlies en over de manier, waarop men iemand die daaraan leed kon helpen.” (51,4) Kan nog steeds.

Het is interessant om te zien hoe J. en P. Nowee de inzichten in de werking van het geheugen toepassen in hun opbouw van het lezersgeheugen. Ligt dat in het verlengde der inzichten inzake gerheugenverlies en –herkrijging?

Groet Jôôp.
Gelogd

aj

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2012, 17:20:11 »

Hoi Joop,

nogmaals wow! Ik ga het straks nog eens rustig doorlezen.

En wellicht is het handiger om er een geheel eigen topic van te maken; taalgebruik en ontwikkeling in de boeken.

groeten

Anne
Gelogd

joop schepers

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2012, 01:01:08 »

Hoi Anne,

Ja, misschien een eigen topic. m'n laatste 3 emails lijken me ook nogal aan de grote kant voor dit item.
ik had ze echter hier ingevoegd omdat ik "anders, namelijk ..." van die poll moest toelichten.

maar voor een eigen topic kan ik misschien beter een der kleinere onderzoekjes nemen, beter te behappen brokjes. ik moet me er even op beraden, het moet ook ruimte geven voor hanteerbare op- en aanmerkingen.

bijvoorbeeld alles over Witte Veder als 'kruidendokter'. dit dan weer in samenhang met anderen als kruidendokter - dat zijn er niet zoveel, een donkere vrouw ik dacht in kogels als losgeld - en i samenhang met de reguliere westerse medische benadering. tevens vanuit de vraagstelling wat de beide nowees Witte Veder als afloop van z'n kruidenbegandelingen gunnen: ze laten hem er altijd succes mee boeken.

op dit punt komt de samenhang van topic 'kruidendokter' met topic discrimnatie. iets waarvan de serie regelmatig wordt beticht, bij mij weten slechts op grond van het enkele feit dat Arendsoog Witte Veder wel eens boy noemt.

nu noem hij Lightfeet ook regelmatig boy. je kunt hier allerlei kanten op redeneren.
bijvoorbeeld:
Lightfeet wordt door het gebruik van boy 'omhoog' geprezen, want vergeleken met een mens. maar dit is een drogreden. want als deze mens Witte Veder is - diie ook boy wordt genoemd - en als Witte veder gediscrimeerd en gekleineerd wordt, dan kan Light6feet in de vergelijking met witte Veder niet 'omhoog' geprezen worden.
Omgekeerd kan Witte Veder in de vergelijking met Lightfeet moeilijk geschoffeerd worden, want Lightfeet, het schitterende dier, is een van Arendsoogs kostbaarste 'relaties'.
verder kun  je stellen dat sommige woorden afhankelijk van de gebruiker en gebruikssituatie tegengestelde betekenissen kunnen hebben of krijgen, al dan niet tegelijkertijd, naast elkaar.
een bekend historisch voorbeeld hiervan is 'maarschalk'. oorspronkelijk betende dit paardenknecht (mare = merrie = paard; schalk = knecht). niet bepald een baantje van hoogste aanzien in het leger. langzaam is de betekenis hiervan opgewaardeerd tot het hedendaagse 'maarschalk', een der hogere functies in een leger.
wie zegt dat in de arendsoog serie het woord boy niet in dit betekenis-vertakkingsproces zit? het lijkt me zeer wel mogelijk, mede gezien het feit dat Arendsoog bij herhaling Witte Veder redt met gevaar voor eigen leven, voor hem door het vuur gaat. oftewel, dat arendsoog hem hoog in het vaandel heeft.
nee, discriminatie lijkt me niet de teneur van de serie. ik zal hier alleen meer informatie uit de tekst voor moeten verzamelen. wel is er sprake van discriminatie door minder nadenkende lieden, meestal dan ook weer schurken. Arendsoog en de zijnen trekken hier echter onverdroten tegen ten strijde.

maar goed, er komt dus een punt waarop het onderzoekje nar kruidendokter dienstbaar wordt aan ander onderzoek.

dat zal ik dan in het topic 'kruidendokter' slechts aanstippen. de uitwerking daarvan is pas in dat andere onderzoek an de orde.

tjee, niet te geloven, als ik zo bezig ben tik ik er zo een pagina uit. alleen, ik wil het nogmaals benadrukken. alles wat ik beweer zal ik wel waar moeten maken op grond van aanwijzingen/informatie uit de tekst en redenaties die je daar op los kunt laten.

ik ga nu kappen, want met een beetje pech zijn dit teveel woorden om verzonden te kunnen worden.

dagendoeii!! Jôôp.
Gelogd

aj

  • President
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #13 Gepost op: 18 april 2012, 16:36:15 »


Wat betreft dat Arendsoog Witte Veder 'boy' noemt: Het viel mij op dat hoe verder in de serie hoe minder het gebeurd, tot helemaal niet meer. Waarschijnlijk gaat Paul Nowee hierin mee met de tijdsgeest waarin hij zijn boeken schrijft.

groeten

Anne
Gelogd

joop schepers

  • Sheriff
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: toekomst Arendsoogserie
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2012, 20:01:33 »

Hoi Anne,

Ja, ik meen me ook te herinneren dat vanaf zo’n beetje deel 55 Arendsoog Witte Veder ook ‘jongen’ noemt, in toenemende mate.
Het kan natuurlijk dat Paul Nowee hierin meegaat met de tijdsgeest, maar ik wil me niet wagen aan de vraag of dat bewust of onbewust was, bedoeld of onbedoeld.
Ik vind dit te glad ijs. Je praat dan al gauw over wat je zelf onder die omstandigheden zou hebben gedaan, oftewel: projectie. Theoretisch kan dat samenvallen met het innerlijk der schrijvers, maar hoe kan ik weten of dat ook zo is?
Nee, je kunt er dus gelijk in hebben, en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar ik waag me er niet aan. Ik baseer me liever op de waarneembare tekst en kijk hoe ik daarvandaan verder kan komen. Ook dan zul je zien, zoals we, ik dacht in je topic ‘Eigen Arendsoogverhaal’, bespraken, dat er bij een en dezelfde tekst al verschillende interpretaties kunnen zijn. Alleen, die zijn dan gebaseerd op iets waarneembaars, niet op de onzichtbaarheid van iemands mogelijke drijfveren.
E.e.a. wil niet zeggen dat ik de psychologische benadering verwerp, als dat zorgvuldig gedaan wordt kun je toch wel ergens komen. Ik waag me er zelf alleen liever niet aan.

Oh ja, ik ben niet echt vaardig met allerlei digi-toestanden. Kun je me misschien zeggen hoe je een topic opzet?

Groet,

Dagendoeii!! Jôôp.
Gelogd
Pagina's: [1] 2