Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: moderniseren Arendsoogboeken  (gelezen 3490 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
moderniseren Arendsoogboeken
« Gepost op: 17 maart 2012, 23:35:13 »

Iets wat ik bedacht na een boekbespreking van een leerling.

Er zijn blijkbaar jeugdboekenseries die gemoderniseerd worden. Bijvoorbeeld de serie Floortje  Bellefleur van Cok Grashoff. Een echtpaar (her)schrijft die serie  onder de naam Cok Grashoff. En die boeken worden dus weer en nog gelezen.

Zou dit niet iets voor de Arendsoogboeken zijn? Of valt dat ook onder de clausule 'er komen geen nieuwe boeken meer' ? Er zouden dus geen nieuwe avonturen geschreven worden, maar de bestaande boeken worden aangepast aan deze tijd.

Bij het programma 'ik hou van Holland' werd er naar de top 24 van hoofdpersonen uit jeugdboeken gevraagd. 3x raden wie daar niet in stonden. (maar wel veel hoofdpersonen van Annie mg Schmit)
Op dit forum is erg weinig activiteit, dus daar moet het ook niet van komen.

Wellicht is het moderniseren van de serie een goede poging om Arendsoog weer in de belangstelling te krijgen.

Of willen 'we' dat niet?

groeten

Anne

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 23:51:17 door aj »

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
Re: moderniseren Arendsoogboeken
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2012, 12:30:51 »

beste aj

op dit forum is nog best aardige activiteit forums worden veel gelezen weinig gebruikt
zit ook op de getekende reep het grootste stripboeken forum van belgie en nl
dan wij nog niet zo slecht

wat betreft het hertalen volgens mij staat er in het testament dat dat niet mag
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2012, 13:41:12 »

Het zal testamentair niet mogen, maar ik denk ook niet dat het erg wenselijk is. Het 'hertalen' van Floortje Bellefleur en Arendsoog zijn twee hele verschillende dingen. Vergeet niet dat Arendsoog zich afspeelt in het verleden - weinig schietgevechten anno 2012. Floortje Bellefleur is daarentegen vreeeeeselijk truttig (beetje jaren 50 truttig) en kan een opknapbeurt wel gebruiken (oh, the innuendo ;)).

Waar ik me wel iets bij kan voorstellen, is dat je het taalgebruik van de eerdere delen aanpast op nu. Van de latere delen is dat niet nodig, die zijn qua woordgebruik vrij eenvoudig.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2012, 14:52:36 »

Wellicht dat Jack weet hoe dat gegaan is bij de herdrukken van Company of Books. Volgens mij is er op dit punt niets in het testament geregeld. Als ik me goed herinner is er wel over modernisering van taal gesproken, maar was de familie daar niet op voor.

Wim ;D

jack nowee

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2012, 20:47:35 »

Wellicht dat Jack weet hoe dat gegaan is bij de herdrukken van Company of Books. Volgens mij is er op dit punt niets in het testament geregeld. Als ik me goed herinner is er wel over modernisering van taal gesproken, maar was de familie daar niet op voor.

Wim ;D

Bij COB is er niets aan de originele tekst veranderd. Hooguit oude spelling.
Tekst-oppoets-beurten van de serie worden (vooralsnog) niet toegestaan door de (vertegenwoordiger van de) erven.

Jack  :-O
Pagina's: [1]