Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Lightfeet  (gelezen 11880 keer)

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
Lightfeet
« Gepost op: 01 december 2011, 23:47:15 »

Weet er iemand of in een van de boeken de kleur van Lightfeet ooit genoemd is?
Op de omslagillustraties is dat altijd bruin.
Maar is die kleur ooit daadwerkelijk genoemd vraag ik mij af?
Ik kan het mij in ieder geval niet herinneren.

aj

• President
    • Bekijk profiel
Re: Lightfeet
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2011, 12:21:46 »

Ik zou het ook niet weten. Zeker bij Paul wordt Flighfeet vaak beschreven als een schitterend d ier, maar of de kleur genoemd wordt? Waarschijnlijk als hij wit zou zijn, dat dat wel genoemd zou worden.

groeten

Anne

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2011, 14:19:00 »

Zover ik weet wordt de kleur van Lightfeet inderdaad niet genoemd, maar je kan wel een  beetje afleiden dat hij bruin moet zijn. Als hij zwart was geweest, dan was er wel een opmerking geweest in vergelijking tot andere zwarte paarden (zoals die van de gemaskerde ruiter) en datzelfde geldt voor grijs (Jacht op de grijze hengst). Wit lijkt me niet; dan hadden ze met hun bespiedingstochten in het donker gewoon een lantaarntje om kunnen hangen en roepen 'joehoe! hier zijn Arendsoog en Witte Veder om jullie te vangen!'

Wel wordt er gezegd dat Lightfeet een volbloed is.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2011, 17:26:10 »

Deze vraag geldt natuurlijk ook voor het paard van Witte Veder. Die is geen volbloed toch? En de kleur wordt volgens mij ook nergens genoemd.

Wel heb ik ergens gelezen dat ze de paarden wel eens verbergen, omdat, als ze zich als arme sloebers voordoen, ze met zulke mooie paarden teveel opvallen.

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2011, 19:07:59 »

De redenatie van Miss Arendsoog klinkt wel aannemelijk denk ik.
Het zal wel een of andere tint van bruin zijn.
De toevoeging "volbloed' lijkt me dan wel weer misleidend.

Ik kan me absoluut niet voorstellen dat Arendsoog op een Engelse volbloed zou rijden.
Dat zijn geen paarden die gehard genoeg voor het "Wilde Westen" zijn.

Maar de term wordt ook wel gebruikt om aan te geven dat het om raszuivere paarden gaat (van welk ras dan ook, behalve "koudbloed", want die laatste zijn zwaardere types van paarden, vooral als trekpaard gebruikt)
Er zijn ook Arabische volbloeds, maar die zouden dan weer te klein en fijn zijn.

Het Quarter horse ras (niet zo groot als de Europese rijpaarden en stevig gebouwd) was het meest populaire.
Ook tegenwoordig erg in trek in Nederland, bij western-stijl ruiters.

(sorry maar ik ben gek op paarden, vandaar zo uitvoerig)

Tex

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2011, 19:17:05 »

En wat de snelheid van lightfeet betreft? Komt dat overeen met het ras wat je noemt, of is het gewoon een heel bijzonder snel en intelligent paard. ;)

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2011, 19:24:08 »

Zowel in deel 43 als in deel 22 wordt gezegd dat Lightfeet een volbloed is. Ik denk dat Paul Nowee daar wel de Engelse mee bedoelde, niet wetende dat die misschien niet zo geschikt waren voor het leven in het Wilde Westen. Hij zal gedacht hebben dat Arendsoog op het mooiste en snelste paard moet hebben gereden en dat dat dus een volbloed moet zijn geweest. Ze hebben immers de naam.

In een ander deel (ik denk de 'Duncan Dollars', maar weet dat niet zeker) komt Arendsoog op een paardenfokkerij en is hij zo onder de indruk van de volbloeds daar, dat hij er het liefste eentje voor Witte Veder zou willen willen kopen, maar hij doet het niet omdat hij weet dat Witte Veder geen afstand zal doen van zijn eigen paard.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2011, 21:05:52 »

Ik krijg altijd de indruk dat Paul een paardenliefhebber is geweest, omdat hij Lightfeet vaak zo liefdevol en bewonderend beschrijft.

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2011, 00:01:11 »

Het ras dat ik noemde, de Quarterhorse dus, is bekend om zijn kracht en snelheid, en het is ook 't ras dat voor cowboywerk het meest gebruikt wordt.

Al vanaf mijn jongste jaren, toen ik zelf nog niet eens lezen kon, maar mijn tante de Arendsoog boeken uit de bibliotheek haalde en voorlas, heb ik hetzelfde beeld van Lightfeet voor ogen.
(Waarschijnlijk ook door invloed van westerns die ik toen al zag in de bioscoop op zondagmiddagen)
Dat is na al die jaren ook niet meer te wissen :-O
Ik voeg een plaatje bij van hoe ik Lightfeet zie, in de kleur goud-bruin.
Dat hoeft natuurlijk niet juist te zijn, maar alleen mijn persoonlijke indruk.

Jammer dat we Paul Nowee niet meer kunnen vragen hoe hij het precies bedoelde.

Tex
« Laatst bewerkt op: 04 december 2011, 09:48:10 door Tex »

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2011, 20:47:01 »

Het ras dat ik noemde, de Quarterhorse dus, is bekend om zijn kracht en snelheid, en het is ook 't ras dat voor cowboywerk het meest gebruikt wordt.

Tex

Ik heb ook al geen verstand van paarden. Dat ras dat je noemt, is dus geen volbloedras?

groeten

Anne

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2011, 21:30:13 »

In de zin van raszuiverheid kun je dat ook een volbloed noemen. :)
Een ander ras dat eventueel in aanmerking zou kunnen komen is de Morgan, ook een Amerikaans zuiver ras.
Maar ik blijf van mening dat een Quarterhorse de meest logische optie is, steviger van bouw (geschikter dan dat is er niet voor het ranchwerk) en met een enorm uithoudingsvermogen.

Ik voeg nog twee foto's bij.
Een bruine Quarterhorse en een Palomino (goudkleurige) Morgan.
Je kan duidelijk zien dat de 'achterhand'(het achterste gedeelte van het dier) van de Quarter steviger is, hetgeen op meer kracht duidt.
Zo'n paard kan enorm snel sprinten, en meteen op snelheid komen, zonder lange aanlooptijd.

:-O

Tex

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2011, 22:26:36 »

Bedankt voor de foto's.  [y]

groeten

Anne

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2012, 01:59:31 »

Zover ik weet wordt de kleur van Lightfeet inderdaad niet genoemd, maar je kan wel een  beetje afleiden dat hij bruin moet zijn. Als hij zwart was geweest, dan was er wel een opmerking geweest in vergelijking tot andere zwarte paarden (zoals die van de gemaskerde ruiter) en datzelfde geldt voor grijs (Jacht op de grijze hengst). Wit lijkt me niet; dan hadden ze met hun bespiedingstochten in het donker gewoon een lantaarntje om kunnen hangen en roepen 'joehoe! hier zijn Arendsoog en Witte Veder om jullie te vangen!'

Hallo Marthe,

Nee, wit lijkt me ook de kleur niet. Maar het rare is dat de kleur van Arendsoogs hoed wèl wit schijnt te zijn. Dit is des te raarder als je bedenkt dat Arendsoog en Witte Veder ergens (waar?) ervaren westmannen worden genoemd.

Groet,

J6oôp Schepers.

Tex

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2012, 07:24:40 »

Hey Joop,

het lijkt mij eerlijk gezegd wat te ver gaan om de kleur van de paarden en de kleding af te stemmen op "onzichtbaarheid", ondanks de "ervarenheid" van onze vrienden.
Ik ben zelf ook wel van mening dat Lightfeet niet wit is.
Dat zou denkelijk wel ooit ter sprake zijn gekomen als dat zo zou zijn.

Maar wat Bob's hoed betreft is de kleur wit niet onlogisch.
Vergeet niet dat de temperaturen in de gebieden waar de Arendsoog verhalen zich afspelen doorgaans zeer hoog zijn.
Een witte hoed is daarom logischer dan een donker gekleurde, vanwege de zon-reflecterende eigenschap.
Een donkere neemt juist warmte op namelijk.

Neem daarbij ook nog het feit dat de helden in de "cowboyfilms" vroeger steevast witte (of licht-gekleurde) hoeden droegen, en de schurken zwarte.
Alleen al voor de herkenbaarheid voor het filmpubliek zeg maar.
De Nowee's hebben die oude westerns ongetwijfeld ook als inspiratiebron gebruikt.

Dat is in ieder geval mijn mening hierover, voor wat die dan ook waard mag zijn.

jack nowee

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2012, 11:15:24 »

Vergeet niet, dat ondanks kleine vingerwijzingen die misschien hier en daar in de boeken staan, het 'uiterlijk' van Arendsoog, Witte Veder, Lightfeet, e.d. sterk 'gekleurd' (letterlijk en figuurlijk) is door de fantastische illustraties, door m.n. Hans Kresse.
Dat is tenminste bij mij zo.

Jack  :-O
« Laatst bewerkt op: 25 april 2012, 17:06:14 door jack nowee »
Pagina's: [1] 2