Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Kijker  (gelezen 4268 keer)

aj

• President
    • Bekijk profiel
Kijker
« Gepost op: 13 augustus 2012, 23:12:34 »

In de boeken gebruikt Arendsoog vaak een kijker. Is die eigenlijk wel nodig? Hij heeft toch zulke scherpe ogen? Of kan hij alleen maar 's nachts goed zien en overdag 'gewoon'?

De kijker is in ieder geval duur, want hij wordt in een deel ( weet niet meer welk) boos als Ann de kijker zonder vragen uit zijn kamer heeft gehaald.

En wat voor een soort kijker zou het zijn?

Groeten

Anne

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
Re: Kijker
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2012, 14:39:58 »

Er is niet heel veel informatie, maar dat zegt wel het een en ander over hoe bijzonder zo'n ding was. Ik heb geen Amerikaanse maker kunnen vinden, dus de kans is groot dat ze alleen uit Europa kwamen. Het is in ieder geval duidelijk dat je ze niet zomaar in een General Store kon kopen. In een mail order catalogus uit 1875 (eigenlijk speciaal voor pioniers die geen mogelijkheid hadden om zelf producten uit het Oosten te kopen) staan ze overigens ook niet.

In de bijlage een plaatje van een verrekijker zoals Generaal Ulysses S. Grant gebruikte (ik kan dit niet verifiëren). Dit model was populair in de jaren 1860, maar werd later ook nog gebruikt (het ding in het plaatje heeft de datum 1884 erop staan). Ze werden gebruikt voor het Amerikaanse leger en de marine, maar ook door privé personen. Deze kijker is overigens van aluminium met leer om de handvatten.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2012, 16:20:32 »

Thanks!

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:59:49 »

Hoi Marthe,

Er is een boek (ik meen deel 55) waarin een afbeelding staat waarop Arendsoog te zien is met een kijker in zijn hand. Als ik me goed herinner is dat echter een kijker met maar 1 'oog'.

Evengoed weer een mooi plaatje en het kan maar zo zijn dat jouw research beter is dan die van de Arendsoog-illustratoren... ;)

Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:29:01 »

Hoi Marthe,

Er is een boek (ik meen deel 55) waarin een afbeelding staat waarop Arendsoog te zien is met een kijker in zijn hand. Als ik me goed herinner is dat echter een kijker met maar 1 'oog'.

Evengoed weer een mooi plaatje en het kan maar zo zijn dat jouw research beter is dan die van de Arendsoog-illustratoren... ;)

Wim ;D

Die illustratie staat in deel 63, op pagina 41. Het is inderdaad een kijker met maar één oog.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: [1]