Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Ranches in Arizona geschiedenis  (gelezen 4615 keer)

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
Ranches in Arizona geschiedenis
« Gepost op: 16 september 2011, 23:36:23 »

Ik begon met een stukje over het dagelijks leven op de ranch, maar het liep even anders. Die houden jullie (vooral jij, Anne ;)) nog even tegoed. Wie weet later dit weekend. :)

Hoewel het leven op de ranch niet alleen draaide om koeien, waren die loeiende beesten natuurlijk wel het belangrijkste. Arendsoogs ranch is duidelijk een grote; hij heeft niet alleen mensen in dienst, hij heeft ook een voorman die het werk leidt. In de boeken staat hoe hij meehielp met de cowboys, maar in feite was Arendsoog geen cowboy, maar een cowman; een eigenaar.
   Tot ongeveer 1886 graasde het vee zonder begrenzing, zowel op het eigen land als op land dat nog van de overheid was. Er wordt in de Arendsoogboeken ergens ook wel verteld over hoe het vee van de omliggende ranchers uitelkaar gehaald moet worden tijdens de jaarlijkse round-up, omdat alles doorelkaar loopt.
De boeken maken duidelijk dat het land rondom de S-Ranch van Arendsoog was en dat hij en zijn buren al het land bezaten. Veel kleinere ranchers hadden echter een zogenaamde ‘claim’: De Homestead Act van 1862 gaf aan iedere Amerikaanse burger, of immigrant die staatsburger wilde worden, 0,65 km˛, als ze vijf jaar lang op het land woonden. In 1877 werd dit uitgebreid in onder andere Arizona, naar 2,6 km˛. Hoewel dit natuurlijk een prima deal was, was het voor een veehouderij bij lange na niet genoeg en deze kleine homesteads maakten dus gebruik van land zonder eigenaar.
In 1886-1889 werden de nadelige gevolgen hiervan duidelijk: doordat een groot deel van de prairie ‘van iedereen’ was, nam niemand verantwoordelijkheid voor het aantal dieren dat hij daar liet grazen. Daarbij kwam ook nog dat schaaphouders hetzelfde deden met hun dieren en dat de schapen het gras zo kort afbeten, dat koeien er niet meer van konden eten. Twee zware winters, gevolgd door twee droge zomers in combinatie met overbegrazing zorgden ervoor dat er niet genoeg voedsel was voor het vee. Circa 75 % (sommigen zeggen zelfs nog meer – 90 %) van de veestapel van Arizona stierf. Vňňr 1886 was er soms 1 koe per 0,02 km˛, tegenwoordig is het 1 koe per 0,2 km˛.
   Arendsoog zal niet al te hard zijn geraakt door deze klap. Doordat het zijn eigen land was, zal er waarschijnlijk niet veel overbegrazing zijn geweest, maar een hoop kleinere ranchers moest het opgeven. Ranching werd iets voor grote bedrijven. Dit was ook het moment dat ranchers besloten hun weiden af te zetten met hekken en prikkeldraad, zodat anderen geen gebruik van hun grond konden maken. Arendsoogs ranch is duidelijk van na deze ontwikkeling; hij heeft het immers regelmatig over hekken repareren aan de noordelijke of zuidelijke weiden.

jack nowee

• Gast
Re: Ranches in Arizona geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2011, 00:02:51 »

Duidelijk verhaal Marthe!

Leuk topic trouwens, over de achtergronden van de ranches in Arizona.

Jack  :-O

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2011, 00:24:35 »

Ik sluit me volledig bij Jack aan, Marthe!  Hopelijk heb je nog meer van zo'n verhalen, al zal ik de komende tijd wel niet veel tijd hebben om ze te lezen.... Over een week of twee ŕ drie moet daar verandering in zijn gekomen.

Groeten,

Paul
Chocks away!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2011, 11:48:41 »

Mooi verhaal, Marthe, al had ik van een echte PhD wel een bronverwijzing verwacht... :P

Ik ga er evenwel vanuit dat je dit verhaal uit andere bronnen hebt dan Arendsoog en dat betekent dan dat Jan en Paul op dit punt ook uitstekend achtergrondonderzoek hebben gedaan want zoals je dit verhaal schrijft zie je zo een aantal delen uit de serie langskomen. De oudere (o.a. deel 16) waarin het begrazen zonder duidelijk afgerasterde weidegronden plaatshad en latere delen (zo even geen voorbeeld) waar cowboys er op uit werden gestuurd om de afrastering te gaan herstellen.

Wim ;D

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2011, 12:12:26 »

Ach, ook dit stukje is het wachten waard! :)

groeten

Anne

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2011, 00:15:19 »

Excuseer spelfouten, een fles wijn en alleen een Engelse spellcheck op mijn computer zijn de boosdoeners. Ik ben onschuldig. ;)

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel onderzoek Paul, maar vooral Jan, konden doen. Wij kunnen vrolijk alles op het internet vinden, maar voor dit soort redelijk obscure onderwerpen, zal onderzoek voor Paul en Jan best lastig zijn geweest, gok ik. In de Lucky Luke reeks is er een strip getiteld ‘Prikkeldraad in de prairie’, dus het idee van de opgedeelde prairie was niet een goedbewaard geheim ofzo.

Hoe meer ik echter lees, hoe meer ik wel het idee krijg dat Jan, maar vooral Paul de boeken toch in een bepaald tijdperk lieten afspelen. Ik denk dat Paul vooral de 1880s in gedachten had – misschien niet vreselijk bewust, maar dat de informatie die hij / zij (in dit geval meervoud ;)) over het leven van de cowboy kregen, wellicht alleen maar over de 1880s ging. Tis ook wel zo dat het dagelijks leven in Arizona niet heel boeiend lijkt vňňr die tijd, vanuit de geschiedschrijving (en zeker de geschiedschrijving van voor 1970).

Bronvermelding? Ben juist blij dat het een keertje niet hoeft ;) Jullie geloven mij toch op mijn woord? (L)

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2011, 01:18:59 »

Had Paul niet een paar dikke boeken? "Wonderen van de wereld" oid? Die werden vorig jaar toch geveild? En ik meen me te herinneren uit interviews dat hij zei dat hij in het begin van zijn schrijverscarričre vaak naar de Amerikaanse ambassade ging en veel achtergrondinformatie las.

Chocks away!
Pagina's: [1]