Zijn de boeken chronologisch of niet?
Nu ik veel boeken van Jan en Paul achter elkaar heb gelezen, meen ik dat ik tot een voorzichtige conclusie kan komen:
Bij Jan zeg ik ; ja, deel 1 tot en met 19 zijn chronologisch bedoeld. Want hij verwijst in een boek vaak terug naar voorgaande delen, laat dezelfde mensen in latere delen terug komen en hij laat via Ann zien dat er tijd verstreken is (al is ze wel 13 boeken lang 17 jaar.
) .
Paul; waarschijnlijk niet. Hij begint wel chronologisch, maar lijkt dat dan helemaal los te laten. Hoewel, sommige delen sluiten dan weer wel op elkaar aan, zoals 55 en 56. Je zou kunnen zeggen dat zijn verhalen meer heen en weer in de tijd gaan.
Hij heeft in een interview gezegd (staat hier ergens op het forum) dat deel 1-42 zich afspeelt tussen 1864-1874. Ik begin te vermoeden dat hij zulke antwoorden gaf om van een hoop vragen af te zijn.
De inhoud van de boeken zelf spreekt die periode namelijk al tegen. Dan had Jan de burgeroorlog moeten noemen, die was in 1864 nog gaande. Hij zelf noemt vaak genoeg dingen en plaatsen in zijn boeken die helemaal nog niet bestaan in die periode.
Natuurlijk zijn de boeken bedoeld om bij weg te dromen en honderd keer opnieuw te lezen. Het zijn geen goed uitgezochte en diep over nagedachte, historisch correcte verhalen. But, who cares? Ik niet in ieder geval, echt waar!
Groeten
Anne