Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Achtergrond: De reis naar het Westen  (gelezen 2585 keer)

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
Achtergrond: De reis naar het Westen
« Gepost op: 14 augustus 2011, 10:36:10 »

In Een Erfenis voor Arendsoog (deel 47) wordt gesproken over de reis die Arendsoogs vader maakte met zijn ouders en zijn neef van Zuid Carolina naar Arizona. De reden voor de reis was de hoop op een beter bestaan in het Westen en zij waren dan ook niet de enigen die een dergelijke tocht ondernamen. Zij zullen via Georgia, Alabama en Mississippi naar Arkansas zijn gereisd om zich daar dan bij een karavaan te voegen die een van de zogenaamde trails (paden) naar het westen zou volgen. Omdat de reis gevaarlijk was, waren er maar een paar routes van oost naar west, zodat men de weg niet kwijt zou raken en bijvoorbeeld in Indianengebied terecht zou komen, of de weg versperd zou zien door rivieren of ravijnen. Dit betekende niet dat er precies één weg was; het waren vaak een aantal wegen die min of meer parallel liepen, maar allemaal dezelfde route volgden. Het was natuurlijk veiliger om met anderen te reizen, in het geval dat er iets mis ging, zoals het breken van een wiel, of vast komen te zitten in de modder.
   In het geval van Arendsoogs familie zal deze zich, na hun verblijf in Muddlewick, waarschijnlijk in Fort Smith, Arkansas, gevoegd hebben bij een grotere groep die dan samen het Santa Fé trail afging. Dat trail ging via Oklahoma door wat nu de staten Texas en Nieuw Mexico zijn, naar Santa Fé, dat toen nog Mexico was. Vanuit Santa Fé zouden de Stanhopes dan door zijn gereisd over het Gila Trail naar Arizona. De trails waren overigens niet speciaal voor de pioniers: zij werden door buffalo’s en andere dieren gemaakt lang voordat er Indianen of pioniers waren en er zijn gebruiksvoorwerpen gevonden langs deze route die meer dan 15.000 jaar oud zijn.
   De eerste niet-Indiaan die over het Gila trail reisde, was overigens een slaaf van de Spanjaarden die Esteban heette. Het Gila trail zou in 1849 gebruikt worden door de goudzoekers die onderweg waren naar Californië. De reis van Aiken, South Carolina naar Tucson, Arizona (in het zuiden van de staat) was meer dan 3.300 kilometer. Een huifkar deed ongeveer 40 kilometer per dag: de Stanhopes zouden dus minstens 83 dagen onderweg zijn geweest, maar zij verbleven al langer in Arkansas en de kans is groot dat als er hier en daar mogelijkheid was om wat te rusten op een prettige plaats, zij dit waarschijnlijk wel zouden hebben gedaan, om de dieren bijvoorbeeld niet te zeer uit te putten. Ook kunnen we van Arendsoogs opvoeding afleiden dat zijn grootouders op zondagen niet gereisd zullen hebben.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: Achtergrond: De reis naar het Westen
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2011, 21:21:49 »

Leuke bijdrage, Marthe!  [cl]

Hoe heb je dit zo gedetailleerd uit kunnen zoeken? Met hetzelfde boek als wat Paul voor zijn verhalen gebruikte en wat Jack heeft geveild afgelopen jaar?

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2011, 21:27:49 door kootw »

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2011, 09:51:26 »

Mijn liefde voor het Wilde Westen gaat verder dan Arendsoog... (L) Ik heb zelf een aantal boeken over het leven in het westen, natuurlijk over cowboys, maar ook veel over vrouwen en hoe hun leven eruit zag. Ik quilt en via quiltboeken en tradities leer je ook een hoop over dergelijke reizen. Quilts werden natuurlijk gebruikt om warm te blijven, maar bijvoorbeeld ook om kinderen in te begraven als ze onderweg overleden. Daarnaast zijn de boeken van Het Kleine Huis op de Prairie (ja, die vreselijke televisie serie is daarop gebaseerd ;)) ook een hele interessante kijk in het leven van de pioniers; het is autobiografisch en representatief voor de ervaringen van de gemiddelde pionier.

Er zijn ook een hoop dagboeken van vrouwen (en mannen) die hun tocht naar het westen beschrijven. Het beroemdste / beruchtste verhaal is dat van de Donner Party, die onderweg naar Californië vast kwamen te zitten in de Sierra Nevada en de winter van 1846-47 daar moesten doorbrengen. Omdat ze geen eten meer hadden, hebben ze de mensen die overleden van honger en ziekte, opgegeten. Van de 87 mensen overleefden 48. De reden voor de ramp? De groep heeft een alternatieve route genomen: Er was iemand die een trading post had, die er daarom veel belang bij had dat die route gebruikt werd. Dat hij niet geschikt was voor wagens, boeide hem niet.

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2011, 23:33:50 »

Ik vind het echt interessant, die achtergrondverhalen.

En waarschijnlijk weet je wel antwoord op mijn vraag:

Waaruit bestonden de werkzaamheden op een ranch?Ik heb een halfslachtige poging via google gedaan, maar werd er niet veel wijzer van.
In de boeken worden wel een aantal werkzaamheden genoemd; o.a weiden/hekken inspecteren, vee brandmerken, drijven. Maar ik neem aan dat dat slechts een fractie was van wat er zo dagelijks te doen was.

groeten

Anne

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2011, 10:45:52 »

Interessant zijn de verhalen zeker. Een bedrijf zoals Arendsoog dat runt in de serie richtte zich volgens mij op de productie van vlees voor consumptie. Dus het (op)fokken van runderen. Uit de verhalen krijg ik de indruk dat Arendsoog eental cowbows in dienst heeft en in piektijden (afleveren van kuddes voor de slacht) personeel inhuurde al naar gelang omvang van de kudde en afstand van transport.

Het vaste personeel zal zich dan inderdaad in hoofdzaak richten op het verzorgen van het vee, waarbij inbegrepen controle van weidegronden (watervoorziening) het terugdrijven van al te ver afgedwaalde kuddes, merken van jong vee. Bij de round-ups werden dan het slachtvee gescheiden van jong vee en fokvee.

In roeriger tijden kwamen daar dan nog bewakingstaken bij zoals ook regelmatig te lezen valt.

En Arendsoog zelf is natuurlijk meestal met andere zaken bezig  (c)

Wim ;D

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2011, 10:48:43 »

Zal ik binnenkort wel een stukje over schrijven! Ga ik er wat dieper op in. :)
Pagina's: [1]