Er staan wat interviews op de site die Paul Nowee ooit gegeven heeft. Erg leuk om te lezen. Zo leer je hem een beetje kennen.
Toch, daar kom ik weer, roept het bij mij een aantal vragen op, als volwassen lezer. Een kind zal ze niet hebben, denk ik.
Paul spreekt zichzelf wel eens tegen.
Bijvoorbeeld dat hij aarzelt of hij een moeilijk woord wel of niet moet toevoegen. En hij hoopt dat de lezer het gaat opzoeken. Maar in de boeken die ik tot nu toe heb gelezen, legt hij ieder moeilijk woord uitgebreid uit.
Zoals Paul in het topic 'het minder goede boek' aangeeft; Paul Nowee zou gezegd hebben dat hij zichzelf niet herhaald. Nou is de serie 63x een herhaling, grof gezegd (zie het als een slagroomtaart, de bodem en de slagroom blijven hetzelfde, maar de ene keer is de vulling met kersen, de andere keer met aardbeien en het blijft lekker).
Maar hij laat de slechterik in meer dan 1 deel door een val in een afgrond aan zijn einde komen, bijvoorbeeld.
Hij wilde niet het slechte 'Engels' van Witte Veder veranderen, omdat zijn vader dat zo verzonnen had, maar hij geeft Arendsoog een totaal andere voorgeschiedenis mee dan zijn vader bedacht had. Je zou verwachten dat Paul dat toch zou moeten weten.(als ik het fout heb , hoor ik het graag).
Ik bedoel dit niet als kritiek, maar ben nieuwsgierig naar de schrijver en de man die hij was.
Is er meer bekend over keuzes die hij maakte tav de boeken die hij geschreven heeft?
groeten
Anne