Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Wat is je favoriete Arendsoog-fragment?  (gelezen 7072 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Wat is je favoriete Arendsoog-fragment?
« Gepost op: 24 maart 2011, 20:52:58 »

Je kent het vast wel: alle Arendsoogboeken heb je al vele malen gelezen, maar dat ene stukje... Telkens als je dat verhaal leest loopt de spanning op als die ene passage er aan komt....

Kortom: wat is je favoriete Arendsoog-fragment?

Ik zal zelf aftrappen...

Mijn fragement komt uit het deel dat mijn meest favoriete deel uit de serie is: Tweemaal Arendsoog. Het staat in hoofdstuk 5 'Een 'A' op de muur' op pagina 43-44:

,,Zou je nu eerst mijn vraag eens willen beantwoorden?’’ Snauwde de sheriff, plotseling minder vriendelijk. Arendsoog zag dat de handen van de man de stoelleuning loslieten en steun zochten in zijn zij... opvallend dicht bij de twee revolvers. ‘’Ik vroeg hoe je familienaam was?’’
‘’Stanhope! En wil je soms ook weten waar ik geboren ben?’’ antwoordde Arendsoog geïrriteerd. Zijn woorden gingen echter gedeeltelijk verloren in de schaterlach van de kerels.
‘’Hahaha...! Waar haal je het lef vandaan, man? Arendsoog en Witte Veder! Een stelletje doodgewone gouddieven zijn jullie!’’
In Arendsoogs achterhoofd ging een lichtje branden. Plotseling werd hem een heleboel duidelijk.
,,Als je nou gezegd had, dat je de gouverneur was, of de president,’’ ging de man verder. ,,Arendsoog en Witte Veder…! Haha…! Je kon toch op je vingers natellen, dat je vroeg of laat door de mand zou vallen. Jongen, als het moet schrijft Arendsoog met zijn revolver zijn naam op de muur en die stunt kun jij…’’

Pang! Pang! Pang! Pang!

De man zweeg verbouwereerd. Er klonken twaalf schoten zo razendsnel achter elkaar, dat het als één langgerekte knal klonk… In de buitenmuur tegenover Arendsoog zaten twaalf gaatjes, die samen de letter ‘A’ vormden…!
Arendsoog legde de nog rokende revolvers voor zich op tafel en begon ze rustig bij te laden. Niemand sprak een woord en de stilte was tastbaar.
,,Is dit voldoende of willen jullie mijn hele naam op die muur zien?’’ vroeg Arendsoog dan.
Nog steeds zwegen de mannen en staarden naar de muur. De zon viel door de kogelgaatjes naar binnen en tekende een pokdadige ‘A’ op de vloer.
Arendsoog schoof met zijn rechtervoet een stoel naar achteren. ,,Ga zitten, sheriff,’’ zei hij, ,,dan kunnen we eens praten.’’

Wie volgt?

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2011, 20:54:52 door kootw »

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
Re: Wat is je favoriete Arendsoog-fragment?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2011, 16:35:17 »

Een van mijn favoriete fragmenten komt uit Arendsoog en de Gemaskerde Ruiter. Als ze een krachtmeting hebben

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2011, 12:54:20 »

Een van mijn favoriete fragmenten komt uit Arendsoog en de Gemaskerde Ruiter. Als ze een krachtmeting hebben

Welk fragment bedoeld je, Jordy? Ik heb dit deel nog eens doorgelezen en er zitten inderdaad wel interessante stukjes in. Bijvoorbeeld het moment dat de treinconducteur in de rechtszaal komt om Arendsoog uit de penarie te helpen door Mike Stall als nep-mascara aan te wijzen.

Overigens heeft dit deel op het forum in het verleden voor de nodige discussie gezorgd, onder andere wegens een aantal 'open eindjes' en onbeantwoorde vragen: 1 of 2 El Mascara's? Wat merkte Arendsoog in zijn 'nachtwacht' waarover het laatste hoofdstuk spreekt op?

Wim ;D

esjendal

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2011, 16:41:16 »

Welk fragment bedoeld je, Jordy? Ik heb dit deel nog eens doorgelezen en er zitten inderdaad wel interessante stukjes in. Bijvoorbeeld het moment dat de treinconducteur in de rechtszaal komt om Arendsoog uit de penarie te helpen door Mike Stall als nep-mascara aan te wijzen.

Overigens heeft dit deel op het forum in het verleden voor de nodige discussie gezorgd, onder andere wegens een aantal 'open eindjes' en onbeantwoorde vragen: 1 of 2 El Mascara's? Wat merkte Arendsoog in zijn 'nachtwacht' waarover het laatste hoofdstuk spreekt op?

Wim ;D
Klopt, Maat mijn favoriete fragment is als de gemaskerde ruiter in de stad is (kan me de naam even niet herinneren) en arendsoog bedrijgt word door de gemaskerde ruiter dat hij zich niet met zijn zaken moet bemoeien.

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2011, 15:40:51 »

Citaat
............. hielden zij met verbijstering hun rijdieren in. Heel even maar...
"Snel, boy! ik ga eroverheen," riep Arendsoog dan, terwijl hij Lightfeet een klopje op de hals gaf. Als een pijl uit de boog schoot het schitterende dier naar voren, Witte Veders paard al gauw enkele meters achter zich latend. Arendsoog gunde zich geen tijd om achterom te kijken. Met verbeten op elkaar geklemde lippen stormde hij op Lightfeets rug op  het lawaai af......................

............... Onbarmhartig martelden Lightfeets hoeven de grond. Het geluid ging verloren onder het dreunende geweld van de stierepoten. Nog enkele meters... Arendsoog hield de adem in. De omheining was bijna twee meter hoog! .................... 

………… Om de aandacht van de stieren af te leiden, joeg Arendsoog zijn trouwe paard vlak voor de koppen met de scherpe gebogen horens langs. Vanuit een ooghoek zag de cowboy, dat Witte Veder zich intussen uit het zadel geslingerd had en razendsnel tussen twee dwarsliggers van de omheining doorkroop. Voor de naar adem snakkende jongeman zich realiseerde war er gebeurde, had de indiaan hem al bij zijn middel gegrepen en sleurde hem onder de planken door buiten de omheining…………..

............... 'Denk je dat dit allemaal ongestraft gaat!?' siste hij tussen zijn tanden. 'Wie denk je wel dat je bent... Ik ben voorman op deze plantage, vriend, en een woord van mij is voldoende...'
'Was....’ onderbrak Arendsoog hem koel.......

.............. 'Hoor hem! Meneer denkt mij de wet te kunnen  voorschrijven. Mij, Loveling, de voorman van de grootste plantage in het zuiden van Texas! Hahaha!’’ Ik zou liegen als ik zou zeggen ‘aangenaam’ Mister Loveling’, antwoordde Arendsoog langzaam. 'maar misschien mag ik mijzelf ook even voorstellen...' Hij wachtte met opzet even. ‘Stanhope is de naam. Ik ben de eigenaar van de grootste plantage in het zuiden van Texas’

Met nadruk op het woordje ben in de laatste regel

Don Esteban (c)
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2011, 18:12:42 »

Een fragment uit 'Een erfenis voor Arendsoog'. Ook een prachtig stukje, Anko!

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2014, 15:36:14 »

De gemaskerde ruiter ken ik nog niet, maar met de andere twee ben ik het helemaal eens. Er zijn nog zo veel meer leuke fragmenten en zinnen. Daar kijk ik echt naar uit als ik een deel weer eens herlees.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2014, 17:40:49 »

Maar waar is jouw fragment?  ;D

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2014, 20:24:11 »

Haha, natuurlijk, hier een paar die me meteen in gedachten schieten.

Uit mijn favoriete deel Tweemaal Arendsoog:

Arendsoog ging vlak voor hem staan en keek hem aan. "En nu zou ik dan toch eindelijk eens willen weten wie je in werkelijkheid bent," zei hij dan.
"Dat weet je drommels goed," snauwde Nat. "Mijn naam is Arendsoog en je zult nog wel eens spijt krijgen van deze behandeling."
Arendsoog deed of hij de laatste woorden niet hoorde. "Arendsoog?" zei hij. "Dat is grappig. Dan dragen wij dezelfde naam...!"
In één seconde werd Nat een heleboel duidelijk. Hij sperde zijn ogen wijd open en sloot ze toen. Heel even leek het alsof hij het bewustzijn had verloren...

Hoe vaak zal ik dit stukje gelezen hebben in mijn leven  ;D

Uit Arendsoog... vogelvrij!:

Arendsoog en Witte Veder gunden zichzelf en hun rijdieren nog ruim een uur rust. Gedurende die tijd werd er weinig gesproken. Ieder was bezig met zijn eigen gedachten. Allebei vóélden ze de aanwezigheid van de ander en dat gaf een vreemde innerlijke rust, de bijna-zekerheid dat hun niets kon gebeurden omdat ze samen waren.

Dit vond ik wel een bijzonder stukje. Daarna zijn me tijdens het lezen van de boeken veel meer leuke details van hun vriendschap op gaan vallen dan vroeger.

Uit De verdwijning van Arendsoog:

Witte Veder had hem maar heel even gezien, maar het was lang genoeg geweest! De militair, die hem op slechts enkele meters passeerde, was ... Arendsoog ... ! Er was geen spoortje twijfel in het hart van de Indiaan. Het was totaal onbelangrijk wat zijn vriend aanhad. Witte Veder zou hem op ieder moment en op elke plaats op de wereld herkend hebben. Zonder aarzelen bracht hij beide handen naar zijn mond en liet tweemaal de roep van de uil klinken ...

rudideventer

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2014, 20:54:22 »

Romanticus als ik ben  ;D

Mississippiduivels het fragment waarin Witte Veder gaat blozen bij aandacht van Louise

aj

• President
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2014, 21:33:24 »

Niet een specifiek fragment, maar de stukken die op de ranch afspelen. Dat je een kijkje in het leven van Arendsoog buiten de avonturen krijgt. Die vond ik als kind het leukst.

Als volwassene kan ik niet zo snel een favoriet fragment bedenken. De inkijkjes vind ik nog steeds leuk.

Groeten

Anne

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2014, 08:24:08 »

Romanticus als ik ben  ;D

Mississippiduivels het fragment waarin Witte Veder gaat blozen bij aandacht van Louise

Kijk, Wim, niet alleen vrouwen vinden dat leuk!  ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2014, 14:42:30 »

Wat ik ook een leuk stukje vind, is in de Avondmannen, dat Arendsoog en Witte Veder praten over waarom Jack Whale het kristal in zijn hak heeft gedaan. Dat Arendsoog iets zegt en Witte Veder hem steeds verbetert.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2014, 17:07:00 »

Kijk, Wim, niet alleen vrouwen vinden dat leuk!  ;D

Ik vind het ook een leuk fragment ;D Goeie keus, Rudi!  :P

Wim ;D

Jacq1967

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2014, 14:21:06 »

Niet een specifiek fragment, maar de stukken die op de ranch afspelen. Dat je een kijkje in het leven van Arendsoog buiten de avonturen krijgt. Die vond ik als kind het leukst.

Als volwassene kan ik niet zo snel een favoriet fragment bedenken. De inkijkjes vind ik nog steeds leuk.

Groeten

Anne

Bedoel je bijvoorbeeld de brand in Mexicaans avontuur? Of de gijzeling van Ann en Mrs. Stanhope?
Pagina's: [1] 2