Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Belegeringen  (gelezen 5180 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Belegeringen
« Gepost op: 10 juni 2010, 22:32:59 »

Al bladerend door wat delen uit de serie (op zoek naar zo moeilijk mogelijke quiz-vragen voor de fandag 8)) valt mij op dat er - naast wapens, eetgewoonten en al die alledaagse Arendsoogzaken - nog een onderwerp is wat in vrijwel elk deel voorkomt: de belegering.

Hoe vaak komt het niet voor dat Arendsoog - om een bende of een individuele schurk in te rekenen - korter of langer een belegering moet toepassen?

En misschien wel evenzovaak worden Arendsoog en Witte Veder (of hun vrienden) zelf omsingeld.

Kortom: een nieuwe draad om eens een mooie opsomming te maken. Wie doet er mee?

Wim ;D

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: Belegeringen
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2010, 11:24:00 »

Om zelf maar eens af te trappen:

In deel 3 bevinden onze vrienden zich in Canon City. Nadat zo'n beetje alle weerbare personen uit de stad in een posse met de (onbetrouwbare) sheriff vertrokken zijn, komt het tot een belegering. Witte Veder, vergezeld van een aantal oude mannen trekt zicht terug in een hotel en worden langdurig belegerd door een bende.

De belegerden krijgen het zwaar te verduren, zeker als er brand uitbreekt. Als de nood evenwel op het hoogst is, is de redding nabij: Arendoog keert terug met versterking en de belegeraars slaan op de vlucht.

De belegerden worden ontzet, maar het hotel gaat wel in vlammen op...

Wim ;D

jeroen01

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2010, 10:15:34 »

deel 2,
Arendsoog en Witte Veder waren achtervolgd door een bende indianen aangespoord door een "vreemdeling"  die zij natuurlijk afgeslagen hadden ;D
de vreemdeling boos omdat Arendsoog,
'niet gewend was twee keer te waarschuwen'  op zijn hand geschoten had,
gaf de indiaanen een beker met "water des levens" dat ongekende kracht zou geven en begon de belegering van de farm.
Arendsoog had twee cowboy's op wacht gezet dus de troep indianen werd al gauw gezien. toen het donker werd was de farm spoedig van alle kanten omsingeld. maar toen gebeurde er iets bijzonders: een groepje indianen kwam met een witte vlag naar voren. de indianen wouden 'onmiddelijke overgave van de farm en al haar verdedigers'  Arendsoog wou hier natuurlijk niks van weten en enigzins bedroefd liep hij terug naar de farm.  de eerste aanval begon en de indianen begaven zich naar de farm vanuit de farm werd natuurlijk wel geschoten maar nog niet geraakt dit had wel tot gevolg dat de idianen zich niet op het terein van de farm durfde te begeven.  dus begonnen ze maar vanaf de positie waar ze nu waren een salvo te houden een cowboy werdt geraakt. toen dit geen effect had renden de indianen nu op de farm toe drie werden geraakt de overige begonnen met hun bijlen de deur te bewerken waar ze niet bereikbaar waren voor kogels.  een paar cowboys klommen op het dak en namen de indianen vanaf daar onder vuur de indianen, hier niet op verdacht renden gauw weer terug en zochten dekking. weer kwam er een aanval die ook met succes af werd gelsagen. de indianen zachen in dat dit geen zin had en verscholen zich  maar hielden scherp de wacht zodat er niemand in of uit kon.
Arendsoog had geen zin om te wcht e en ging de vreemdeling 'óphalen' (of het niets was). en arendsoog verstopte de man zorvuldig. arendsoog ging terug naar de farm en met drie mannen weer terug naar het indianen kamp hier hoorde hij dat de indianen de lege vaten met het water des levens gevonden  had die arendsoog leeggekiept had ze gaven de schuld aan de vreemdeling.
arendsoog en de drie mannen legden witte zakjes neer waar kruit in zat .
arendsoog floot en... de mannen schoten op de witte zakjes waar enorme steekvlammen uit kwamen of uit elkaar knalden terwijl hij riep: hier is arendsoog met de mannen van fort blue hill! de indianen renden zo snel als ze konden weg arendsoog had de farm gered!

jeroen  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2010, 12:29:27 door jeroen01 »

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 12:24:30 »

In deel 3 komt overigens nog een belegering voor: Als Arendsoog gevangen genomen is in de Mosquitovallei en wordt opgesloten bij de jongens en de voerlieden van de postkoets weten ze een bewaker te overmeesteren en zo aan wapens te komen.

Wat volgt is een belegering in de blokhut waarin ze eerst gevangen hebben gezeten.

In deel 50, die ik gisteravond doorlas ben ik in het geheel geen belegeringen tegengekomen.

Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 12:41:18 »

Over het algemeen vind ik (en de hier genoemde situaties lijken dat te bevestigen) de gevallen waarin Arendsoog en de zijnen belegerd worden vaak spannender dan de situaties waarin Arendsoog zelf bij de zijde die belegert behoord. In het laatste geval gebeurt eigenlijk altijd hetzelfde, namelijk dat Arendsoog zegt dat dit maanden kan duren en dat hij en Witte Veder dan maar het gebouw besluipen en vervolgens man voor man de schurken uitschakelen, waarbij natuurlijk verschillende variaties voorkomen. Maar de gevallen waarin Arendsoog in het nauw gebracht wordt zijn over het algemeen veel afwisselender.

Wat ik een mooie scene vindt is die in deel 58, waarin de zes bendes de S-ranch beschieten en Arendsoog zich juist bij de schurken meldt met de boodschap dat hij ze wel wil helpen. Om vervolgens een briljante "verdeel-en-heers"-strategie toe te passen.

En de belangrijkste (hoewel niet echt beschreven) belegering is natuurlijk die ene waarmee het allemaal begon, die belegering waarbij Robert James Stanhope, Arendsoogs vader, omkwam.

Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2010, 18:51:59 »

Maar de gevallen waarin Arendsoog in het nauw gebracht wordt zijn over het algemeen veel afwisselender.

Dat is waar. In deze situaties komt Arendsoog er regelmatig op spectaculaire wijze uit, zoals bijvoorbeeld in deel 56, Kansas Kidnap, waarin ze door de door 4 levensgevaarlijke schurken in het nauw worden gedreven.

Een list brengt uitkomst: stijgbeugels in plaats van revolvers op de stenen laten kletteren en vervolgens al schietend ontsnappen  8)

Wim ;D

joop schepers

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2010, 20:36:02 »

Hallo Wim, Jeroen en Jurgen,

Belegeringen in Arendsoog, een pakkende topic.

Bij onderstaand citaat [als het me gelukt is dat goed in te voegen] van Jurgen moest ik denken aan De strijd om de Half Moon Ranch in Het Veeland in gevaar, hfdstk XXI. Dat is technisch gezien misschien niet helemaal een belegering, maar ik vond het geweldig beklemmend beschreven, vol dreiging van een foute afloop, met slechts zicht op een zijden draadje als ontsnappingsroute.

Bij Jurgens verdeel~en~heers karakterisering moest ik ook aan het Veeland denken. In mijn herinnering wordt daar letterlijk gesproken over de verdeel~en~heers techniek. Ik kon het natuurlijk in m'n haast om dit hier kenbaar te maken nergens vinden. Wel trof ik op het eind van hfdstk XI een vrij verwijzing aan die aardig in de richting komt

Ene Bryan of Goffley of Rank zegt daar tegen de andere twee
"We moeten de twee partijen zodanig tegen elkaar in het harnas jagen, dat ze niet anders kunnen doen dan vechten."

Ik meen me echter een nog explicietere verwijzing te herinneren.

Wat ik verder een erg mooie, ontroerende verwijzing naar "de belangrijkste, hoewel niet echt beschreven belegering" vind, is de passage in het Veeland in hfdstk X, waarin een echo ligt van hfdstk II, het Arendsnest in Arendsoog.

"Even later verscheen Witte Veder.
"Jij naar huis gaan," zei hij. "Mij omgeving onderzoeken."
Arendsoog knikte, en rende naar het huis.
"Hallo!" riep hij al van verre.
"Hallo Bob!" kwam vrolijk de stem van Ann. "Alles veilig?"
"Ja hoor! Kom er maar uit!"
Toen ging de deur open en een kleine gedaante vloog Arendsoog in de armen. En in de deuropening stond daar Mrs. Stanhope, het geweer nog in de hand!
Opeens moest Arendsoog an vroeger denken, toen hij met de cowboys als jongen van een jaar of zestien van het land terugkwam.
Toen had hij zijn moeder ook zo aangetroffen, vechtend boven het lichaam van zijn vader, die door bendeleden was neergeschoten.
"U bent het nog niet verleerd, moeder," glimlachte hij.
Maar er was een brok in zijn keel. En het scheen, dat Mrs. Stanhope precies wist wat hij bedoelde. Want in haar ogen glinsterden tranen...
"Jullie kwamen juist bijtijds," zuchtte Ann. "Ze drongen zo akelig op, dat wij ons geen raad wisten."
Het Veeland, hfdstk X, Het Onverwachte.

Arendsoog "Ja moeder, wij kwamen nog maar juist bijtijds, om u te ontzetten! Ik zie u nog staan voor het schietgat in onze farm, bij vader, die daar op de grond lag, en ik weet het nog, dat het eerste, wat me opviel, was, u, onze zachte moeder, daar te zien met de nog rokende buks in de hand ..."
"Ik moest onze kleine Ann verdedigen," zei de moeder eenvoudig.
"Zie, moeder," Arendsoog ging vlak voor haar staan, "dat beeld is me steeds bijgebleven."
Arendsoog, hfdstk II Het Arendsnest.

Naast het onmiddellijk aangrijpende karakter van deze en andere gebeurtenissen, bouwt J. Nowee, evenals later P. Nowee, hiermee een algemeen geheugen op van de leidraden der serie, waarmee zij tevens bij de lezers een collectief Arendsoog~bewustzijn aanbrengen.

Wat ik een mooie scene vindt is die in deel 58, waarin de zes bendes de S-ranch beschieten en Arendsoog zich juist bij de schurken meldt met de boodschap dat hij ze wel wil helpen. Om vervolgens een briljante "verdeel-en-heers"-strategie toe te passen.

En de belangrijkste (hoewel niet echt beschreven) belegering is natuurlijk die ene waarmee het allemaal begon, die belegering waarbij Robert James Stanhope, Arendsoogs vader, omkwam.

Jurgen

Ik was niet handig genoeg om het citaat beter te plaatsen. Ben al blij dat ik het er [als het goed is] hier ingekregen heb. Vanmiddag is het bij een bijdragetje aan de drukgeschiedenissen jammerlijk misklukt.

Mensen, houdt dit topic gaande,

Groet, Joop.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2010, 22:38:56 »

De afgelopen dagen las ik de delen 55 (FRAME-complot) en 60 (Grote Grondroof) nog eens door. In deze delen eigenlijk geen belegeringen van betekenis.

In deel 55 heb ik er in het geheel geen gevonden, in deel 60 een heel korte. Nadat Arendsoog, Witte Veder en (de echte) Don Rafael zijn ontsnapt uit de crypte van het verwoeste klooster omsingelen ze gedrieen de schurken die zich daar ook schuilhouden. Een kort gevecht volgt, waaruit onze vrienden als overwinnaars uit de strijd komen.

Maar deze keer geen echt 'klassieke' belegeringen dus.

Wim ;D
Pagina's: [1]