Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Als er een nieuwe schrijver was die verder zou willen gaan met Arendsogen schrijven, zou je dat dan leuk vinden?

ja
- 6 (33.3%)
misschien
- 5 (27.8%)
nee
- 7 (38.9%)

Totaal aantal stemmen: 17

Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Arendsoog Vervolgd?  (gelezen 15973 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Re: Arendsoog Vervolgd?
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2010, 17:33:34 »

Ik heb het Arendsoogpakket er eens bijgepakt en uit een interview met Paul Nowee in Vrij Nederland van 26 juli 1980 staat het als volgt:

Na het overlijden van Jan Nowee stelde de uitgever - Malmberg - voor aan de vrouw van Jan, Paul's moeder, het halve manuscript van deel 20 door een andere schrijver (naar later bleek: een van de redacteuren van Malmberg) af te laten maken. Mevrouw Nowee stemde daarmee in, maar Paul was er zeer boos over, hij vond dat Arendsoog 'in de familie' moest blijven. Hij heeft vervolgens een aantal hoofdstukken uitgewerkt en is daarmee naar Malmberg gestapt. Die vonden het werk van Paul wel goed, maar wilden aanvankelijk dat de andere schrijver deel 20 zou afronden en dat Paul dan aan een nieuw deel zou beginnen. Dat heeft Paul geweigerd, waarna vervolgens is afgesproken dat beiden het boek zouden afschrijven en dat dan het beste manuscript zou worden uitgegeven. De resultaten zouden door de Malmberg, de familie Nowee en enkele neutrale deskundigen worden vergeleken. In de lezing van Jack staat dat mevrouw Nowee Paul aanraadde zijn versie ook door Leonard Roggeveen te laten lezen, die vond dat er geen overgang was te zien tussen het werk van Jan en Paul.

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 09 april 2010, 17:59:50 door kootw »

jack nowee

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2010, 18:11:04 »

Klopt helemaal.
Die "auteur" van Malmberg was volgens mij een van de toenmalige redacteuren van het bedrijf.

Toen Paul een stuk geschreven had, stelde mijn oma voor (nadat zij het geschrevene had gelezen) om het aan Leonard Roggeveen te laten lezen.

Het slot dat die "andere auteur" had geschreven was wel aardig, maar de familie vond het geen Arendsoog!!.
Malmberg zag natuurlijk ook wel wat in de voortzetting van de naam Nowee.

Jack  :-O

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2010, 22:06:06 »

Hallo Don, uiteraard welkom, het is goed om te beginnen met een topic wat ook werkelijk toe doet.

De erven hebben later een clausule aan het testament laten toevoegen, dat er helemaal geen nieuwe boeken over Arendsoog meer mogen worden geschreven.
In hoeverre e.e.a in het recht beschreven staat, weet ik niet.

"Recht technisch", kunnen we hier ook een mooie boom over opzetten.

de rechten van de boeken van Jan zijn over een jaar of twintig afgelopen, zijn dan ook de naam en eventuele nieuwe boeken mogelijk?

Ik vraag het mij af.

Don Esteban (c)

SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2010, 08:55:36 »

Die "auteur" van Malmberg was volgens mij een van de toenmalige redacteuren van het bedrijf.

Citaat
Het slot dat die "andere auteur" had geschreven was wel aardig, maar de familie vond het geen Arendsoog!!.

Is het slot dat die andere auteur schreef ook bewaard gebleven?

"Recht technisch", kunnen we hier ook een mooie boom over opzetten.

de rechten van de boeken van Jan zijn over een jaar of twintig afgelopen, zijn dan ook de naam en eventuele nieuwe boeken mogelijk?

Er is dan in elk geval geen sprake meer van een inbreuk op de auteursrechten. Er lijkt zich dan een tweedeling voor te doen: de uitgaven van Jan Nowee, waarbij de rechten uiteraard eerder verlopen dan die van Paul Nowee. Het gaat echter niet alleen om wat op papier staat, het geschrevene, maar ook om het idee, de ‘creatie’. In dit geval de persoon Arendsoog.

Daarnaast is er ook nog de testamentaire bepaling dat er na de dood van Paul geen nieuwe Arendsoogboeken meer mogen worden uitgebracht. In hoeverre de bepaling verder strekt dan de wetgeving over intellectuele eigendom zou ik zo niet kunnen zeggen.

Dus, Anko, als jij de Nieuwe Arendsoogschrijver wilt worden zul je zeker nog tot 2064 moeten wachten…
Wim ;D

lucky

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2010, 17:43:36 »

Hallo iedereen,

Ik heb me sinds vandaag aangemeld en vind het leuk om mee te discuseren. Zelf heb ik nu ongeveer de helft van de boeken, maar ben druk op zoek om de hele serie compleet te krijgen ;D.

Ik vind dat de Arendsoog serie gewoon moet blijven onder de familie Nowee. Ik denk ook dat het heel moeilijk wordt om nieuwe delen te schrijven en dat de boeken heel erg zullen veranderen. Het zou wel leuk zijn als iemand uit de familie Nowee verder zou gaan met het schrijven van Arendsogen ;D.

Lucky :-O

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2010, 10:47:29 »

Hallo iedereen,

Ik heb me sinds vandaag aangemeld en vind het leuk om mee te discuseren. Zelf heb ik nu ongeveer de helft van de boeken, maar ben druk op zoek om de hele serie compleet te krijgen ;D.

Welkom op het forum Lucky!

Als je wilt kan je je hier voorstellen:

http://www.arendsoog.info/forum/index.php?topic=296.0

Ik vind dat de Arendsoog serie gewoon moet blijven onder de familie Nowee. Ik denk ook dat het heel moeilijk wordt om nieuwe delen te schrijven en dat de boeken heel erg zullen veranderen. Het zou wel leuk zijn als iemand uit de familie Nowee verder zou gaan met het schrijven van Arendsogen ;D.

Wij wachten op inspiratie bij Jack... 8) Maar dat is natuurlijk een grapje. Er is testmentair bepaald dat er geen nieuwe delen aan de serie mogen worden toegevoegd.

Wim ;D
Pagina's: 1 [2]