Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Poll

Als er een nieuwe schrijver was die verder zou willen gaan met Arendsogen schrijven, zou je dat dan leuk vinden?

ja
- 6 (33.3%)
misschien
- 5 (27.8%)
nee
- 7 (38.9%)

Totaal aantal stemmen: 17

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Arendsoog Vervolgd?  (gelezen 16143 keer)

Don v R

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Arendsoog Vervolgd?
« Gepost op: 11 augustus 2009, 09:52:04 »

Hoi!

Ik besef me dat het nogal raar is om als eerste bericht op een forum een poll te openen, dus ik zal me even voorstellen: ik ben Don, 25 jaar, woon en werk in Amsterdam. Zoals zovelen van jullie bezit ik alle 63 Arendsogen (en Arendsoog Extra) en heb ik ze allemaal meerdere malen gelezen. Op dit moment herlees ik ze allemaal weer chronologisch, ik ben nu bij deel 55 (FRAME). Ik ontdekte dit forum echter pas een week of drie terug (nooit bij stil gestaan dat Arendsoog-fans elkaar zouden kunnen opzoeken), maar wilde toen niets posten, omdat ik niet echt iets te zeggen had. Vannacht bedacht ik opeens de vraag die in de poll staat: stel nou dat er een Arendsoog-fan op zou staan, zelf de pen ter hand zou nemen en een deel 64 zou schrijven? Zou je dat leuk vinden (eindelijk, nieuwe Arendsogen!), of juist niet (een nieuwe schrijver? Dan gaat de hele Arendsoog-flavour verloren)? Er heeft al eens eerder een schrijverswissel plaatsgevonden, dus wie weet?
Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Don

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
Re: Arendsoog Vervolgd?
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2009, 12:03:22 »

volgens mij stond er iets in het testament
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

Arendsoog

• Opperhoofd
  • President
    • Bekijk profiel
    • De Arendsoog-community
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2009, 21:00:06 »

Tja, het uitgeven is sowieso een no-go, maar op internet een manuscriptje rond laten fladderen zal niemand kwaad doen. We hebben het hier wel eens over gehad en ik wens eenieder die het wil proberen veel succes. Het klinkt vast makkelijk dan het is :P
I am the eagle, I live in high country
In rocky cathedrals that reach to the sky...

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:09:43 »

Ik persoonlijk zou het leuk vinden, maar er staat in the testament van Paul Nowee dat er geen nieuwe Arendsogen mogen komen. Nou vraag ik me al een tijd af (misschien moet jij daar eens naar kijken, Daniël) in hoeverre dat rechtsgeldig / bindend is. De bedenker van de karakters was per slot van rekening zijn vader en diens testament zei daar niets over en over twintig jaar het auteursrecht van Jan Nowee verlopen. Een testament beschikt immers over iemands bezittingen, maar in dit geval zijn deel 1-20 niet van Pauls hand geweest. Ik ben niet van plan om zelf een Arendsoog te gaan schrijven, maar ben wel geïnteresseerd in de theoretische achtergrond.

Don v R

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2009, 14:40:26 »

Ah, kijk aan, dat maakt een en ander een stukje ingewikkelder. Ik kon me ook eigenlijk al niet voorstellen dat er niet eens eerder zoiets was bedacht. Weet iemand wellicht waarom Paul Nowee tegen nieuwe Arendsogen was? Wat het schrijven betreft, ik zou me er misschien wel eens aan willen wagen (ik schrijf ook voor m'n werk, dus ben het wel gewend), maar het is voor mij dan wel heel belangrijk dat ik niemand tegen de schenen schop. Voor alsnog in ieder geval maar beter van niet dus  :)

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2009, 22:34:30 »

Ik zou best graag nog eens een nieuw boek over Arendsoog willen lezen, maar aan de andere kant vind ik het echt iets van vader en zoon Nowee, dus ik weet het niet.
Chocks away!

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2009, 12:25:00 »

Ja, ik zou me er persoonlijk ook niet aan wagen, maar kijk bijvoorbeeld naar Havank: toen hij overleed, is de serie voortgezet door een ander. Die is een jaar of tien geleden ook overleden (hoewel de laatste Havank-Terpstra al jaren daarvoor was uitgekomen), maar afgelopen jaar heeft iemand anders het weer opgepakt. Het lijkt niet meer op de oorspronkelijke boeken, maar het is wel leuk om te lezen. Ik weet niet of het met Arendsoog ook zo zou zijn, maar mocht het ooit gebeuren, zal ik het boek zeker kopen. :)

Ik heb ooit een paar colleges Auteursrecht gevolgd, maar kan me er niet meer zoveel van herinneren. Ik denk dat als Paul Nowee Arendsoog bedacht had, het door het testament waarschijnlijk onmogelijk zou zijn om nieuwe Arendsogen te schrijven. Aangezien dat dus niet het geval is en de boeken onder het auteursrecht vallen, heb ik er zo mijn twijfels over. Zoals ik al zei: vind het een leuke theoretische discussie, maar als ik vriendjes wil blijven met Jack, zal ik me er maar nooit aan wagen ;)  :-*

jack nowee

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2009, 00:23:43 »

Dag allemaal,

Inmiddels ook weer terug in het land.
Aardige discussie over het vervolgen van de Arendsoogserie.

In het testament van mijn oom (Paul) staat inderdaad dat niemand een eventueel onvoltooid manuscript mag voltooien.
"Arendsoog was iets van mijn vader en van mij", vond hij.
De erven hebben later een clausule aan het testament laten toevoegen, dat er helemaal geen nieuwe boeken over Arendsoog meer mogen worden geschreven.
In hoeverre e.e.a in het recht beschreven staat, weet ik niet.

In de gedachte van mijn opa en oom vind ik het wel netjes om gehoor te geven aan hun wens.
Geen nieuwe boeken schrijven dus ....!!
Goed gezien Marthe  :-* :-* 
Blijven we allemaal vriendjes. [y]

Jack  :-O

enne ............ Don, welkom!!  :D

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2009, 00:34:51 »

Er is ooit voor Asterix een soort 'Ode aan Asterix' verschenen van verschillende strip-auteurs, die een Asterix verhaaltje van 1 pagina per persoon hebben geschreven, getekend in de stijl van hun eigen stripfiguur. Dat zou misschien wel leuk zijn, zoiets. Een Grisham thriller, bouquet reeks, etc, maar dan allemaal met Arendsoog in de hoofdrol. Is nog best lastig, denk ik zo...

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2009, 11:00:36 »

dat album ligt hier dat is van vorig jaar ivm de 80 jarige verjaardag van
1 van de tekenaars/schrijver
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

jeroen01

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2010, 21:34:58 »

ik zou het helemaal niet leuk vinden een andere schrijver die Arendsoog boeken gaat schrijven!
de schrijfstijl word anders en zowiezo het idee dat een ander schrijver Arendsoog boeken zou gaan schrijven... nee

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2010, 11:52:43 »

ik zou het helemaal niet leuk vinden een andere schrijver die Arendsoog boeken gaat schrijven!
de schrijfstijl word anders en zowiezo het idee dat een ander schrijver Arendsoog boeken zou gaan schrijven... nee

Dat is een terechte opmerking, Jeroen. Als iemand anders de serie zou gaan doorschrijven dan verandert toch de stijl. Aan de Kameleonserie zijn destijds door een andere schrijver onder het pseudoniem P. de Roos een drietal delen toegevoegd, maar het eigene van  de Kameleon was helemaal weg.

Niet doen, dus, bovendien - en dat is al meerdere malen opgemerkt in dit forum - het testament van de schrijver verbiedt het.

Wim ;D

chamalkan

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2010, 23:40:47 »

In het testament van mijn oom (Paul) staat inderdaad dat niemand een eventueel onvoltooid manuscript mag voltooien.
"Arendsoog was iets van mijn vader en van mij", vond hij.
De erven hebben later een clausule aan het testament laten toevoegen, dat er helemaal geen nieuwe boeken over Arendsoog meer mogen worden geschreven.
In hoeverre e.e.a in het recht beschreven staat, weet ik niet.

Waar ik dan benieuwd naar ben: hoe is de overgang van Jan naar Paul is gegaan? Heeft jan aan Paul gevraagd om zijn laatste manuscript af te maken?

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2010, 14:11:29 »

Jan Nowee was ongeveer halverwege het 20ste deel toen hij overleed. Niet bekend was (er waren geen aantekeningen etc) hoe het verhaal moest gaan aflopen. De uitgever wilde het boek echter wel graag afzien en mogelijk ook een opvolger vinden om de serie voort te zetten. Er is ook daadwerkelijk iemand gevraagd, namelijk Leonard Roggeveen, een schrijver - en huisvriend - van Jan Nowee. De zoon van Jan, Paul, vond echter een afdruk van het halve manuscript en is toen stiekum begonnen ook het verhaal af te schrijven. In overleg met de uitgever en die andere schrijver is toen besloten beiden het boek af te laten ronden en dan te beoordelen welke het beste was. Zo gedaan, was uiteindelijk het oordeel van de uitgever dat niet te onderscheiden was waar Jan was opgehouden met schrijven en Paul het had voortgezet. Zo is het deel uiteindelijk uitgegeven in de versie van Paul die er vervolgens nog 43 delen aan toegevoegd heeft.

Wim ;D

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2010, 15:44:12 »

Ik dacht dat de schrijver die Malmberg aangezocht had, onbekend gebleven was. En dat toen Paul dat hoorde hij vond dat anderen van het werk van zijn vader af moesten blijven. En dat hij het boek zelf stiekem afmaakte en daarmee naar Leonard Roggeveen gegaan is die nadat hij het gelezen had zei dat hij niet kon zien waar J. ophield en P. begon. Met deze aansporing is Paul toen naar de uitgever gestapt waarna uit de 2 versies het slot van Paul gekozen is boven dat van de onbekende auteur omdat dat beter aansloot.

Paul
Chocks away!
Pagina's: [1] 2