Na eerste lezing van de column had ik vooral het idee met een stukje te doen te hebben dat niet onaardig was, maar voor mij alleen alleen bijzonder doordat het over Arendsoog ging.
Ik was eigenlijk nogal verbaasd door de felle reacties dus besloot ik het stukje nog maar eens te lezen en mijn bevindingen zo eens even hier neer te zetten.
Daar kwam ik toevallig bij het opruimen van een oude zolder zomaar een oud, rasecht exemplaar van Arendsoog tegen.
Dit wil ik wel geloven, maar controleren kan ik het natuurlijk niet.
De kranige pistolero uit Arizona, die in naam der rechtvaardigheid allerlei woestelingen naar hel en vagevuur knalde, constant rondgaloppeerde op zijn knol Lightfeet en zijn wrekende Colts zó precies hanteerde dat hij op een afstand van zeker vijftig meter een vlieg zó zijn zonnebril van z'n snufferd schoot.
Hier heeft Jack natuurlijk gelijk. In geen enkel boek schieten Arendsoog of Witte Veder een schurk dood, hoewel twee bijna identieke gebeurtenissen in deel 13 en 59 toch wel twijfelgevallen zijn.
Ja, Arendsoog zat je als knulletje van tien wel even ademloos te lezen. Het bleef bij mij overigens bij die eerste twintig boeken van Jan Nowee, want van de 43 delen die zijn zoon Paul vervolgens produceerde, heb ik er nooit een opengeslagen.
En hier verbaas ik mij dus over. Jack verwijt Gerard Janssen wel alleen deel 1 en 2 doorgebladerd te hebben maar in dit fragment komen toch twee feiten naar voren die in geen van deze delen staan, nl.
- De namen van de schrijvers.
- Het aantal delen dat Jan en Paul hebben geschreven.
Voor mij reden om aan te nemen dat hij toch wel iets meer huiswerk heeft gedaan. Misschien alsnog te weinig maar toch.
Niet dat die zoveel slechter zullen zijn geweest,
Als ik het zo bekijk is deze zin het enige negatieve dat Janssen over Arendsoog zegt, maar ik denk dat dit vooral komt door een ongelukkige woordkeuze. Als je 'slechter' door 'minder goed' vervangt krijg je al een heel andere zin, die mij meer in overeenstemming lijkt met de rest van de inhoud.
Maar, toegegeven, ik kan niet in Janssens hoofd kijken dus ik weet niet of hij bedoelt dat hij de boeken van Jan Nowee toch slecht vind. Wat natuurlijk mag.
maar ja, op zekere leeftijd wordt Arendsoog toch wat minder interessant dan bijvoorbeeld Jan Wolkers. Die schreef over heel andere dingen, waar zo'n dappere cowboy als Arendsoog natuurlijk geen tijd voor had.
Niks mis met dit fragment, lijkt me. Hoewel ik van Jan Wolkers niet veel (één boek) gelezen heb, kan ik toch wel begrijpen dat hij wat anders wil lezen dan Arendsoog. Zelf krijg ik ook vaker de behoefte om iets te lezen van een zwaarder kaliber.
Overigens had Arendsoog er misschien niet alleen geen tijd voor, hij wist er ook weinig van af. Zie deel 59, blz. 52 om te begrijpen wat ik bedoel.
De boeken waren ook heel erg katholiek. In het tweede deel, over de heidense indiaan Witte Veder, wordt op het einde een of andere missionaris door goddeloos geboefte voor z'n raap geschoten. Terwijl voor zijn stervend oog de hemelpoorten al openzwaaien, buigt Witte Veder zich over hem heen en prevelt: 'Mij nu het licht zien, pater. Mij begrijpen Grote Manitou slechts uit duim rode broeders gezogen, en christendom enige ware geloof zijn. Mij nu hartstikke bekeerd.'
En dan dat katholieke. Doordat ik zelf katholiek opgevoed ben (ik ben nu zo'n 'afgezwaaide christen') kan ik hier wel wat over zeggen. En wel dit:
Voor mij bestaat het katholieke (eigenlijk elk geloof/religie) uit twee delen. In de eerste plaats het geloof in God. Dit komt in de eerste twee delen sterk naar voren om daarna steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen om uiteindelijk na deel 23 te verdwijnen, en als Gerard dat bedoelt had hij wat meer moeten lezen.
Daarnaast heb je het handelen naar je geloof. Dit betekent voor het Rooms-katholicisme vooral vergeef je vijanden, heb je naasten lief enzovoort. Wat mij betreft komt dit in alle delen terug. In het laatste deel nog, waarin Arendsoog de 'schurk' Joey zijn zonden vergeeft en hem weer op het rechte pad brengt.
Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen je kunt katholiek zijn zonder God er steeds bij te betrekken (mijn ouders, toch overtuigd Rooms-katholiek, hebben het woord/de naam God buiten de kerk om misschien vijf keer genoemd) en voor mij is dat het katholieke in Arendsoog.
(Overigens denk ik dat Janssen vooral het eerste deel van het geloof bedoelt, dus zit hij inderdaad fout)
Dat was mooi hoor. Daar kon je als pater boven bij de Grote Chef wel mee aankomen, dat je pakweg een minuut voor tijd nog snel een heidense ziel had gescoord.
Dit klinkt wat sarcastisch, maar ieder zijn mening natuurlijk. Ik vraag me trouwens wel af of 'de Grote Chef' niet al tevreden genoeg was over het werk van pater Boyle. Hij heeft Arendsoog immers van wraakneming weerhouden (zie deel 1)...
Ik kreeg er destijds een brok van in de keel.
Voor mij duidt dit inderdaad ook op een christelijke achtergrond, waar de schrijver afstand van heeft genomen. Op mij is hetzelfde van toepassing. Ik krijg zelf niet het idee dat hij flink wil natrappen. Hij levert wel kritiek (voorgaande fragment) maar dat moet kunnen. Misschien is dat ook wel hetzelfde.
Voor de rest een einde zonder echte afsluiting.
Dit is nogal een lang bericht (maar dat vond ik even nodig) dus even een korte analyse: het stuk is slecht, de mening komt te weinig naar voren en mist een echte afsluiting. Toch heb ik het idee dat er te overhaast gereageerd is en dat Tino gelijk heeft als hij zegt dat je er met een knipoog naar moet kijken.
Groeten,
Jurgen