Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Column Arendsoog in het ED  (gelezen 8105 keer)

Paul

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • De nieuwe Bigglesboeken
Column Arendsoog in het ED
« Gepost op: 23 april 2008, 11:57:33 »

Vanmorgen stond er een column over Arendsoog in het Eindhovens Dagblad. Zie de link hieronder.

http://www.ed.nl/algemeen/columns/3026803/Gerard-Janssen--Arendsoog.ece

Groeten,

Paul
Chocks away!

jack nowee

• Gast
Re: Column Arendsoog in het ED
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2008, 13:43:01 »

Ik heb gereageerd:

Citaat
Beste Gerard,

Als je even de moeite had genomen om de boeken wat zorgvuldiger door te lezen, of wellicht tóch eens een boek van Paul Nowee ter hand had genomen, of bijvoorbeeld het forum op de Arendsoogsite (http://www.arendsoog.info/) met een bezoekje had vereerd, had je waarschijnlijk niet van die baarlijke onzin in je column uitgekraamd.

Op de eerste plaats schoot Arendsoog niemand naar de hel en/of vagevuur. Als er doden vielen bij de "schurken", dan was dit meestal door eigen vuur, door een ongeluk, of door medestanders van Arendsoog en Witte Veder.

Ten tweede zijn niet "de boeken" heel erg katholiek.
Na de eerste drie boeken is dat heel specifiek "katholieke" behoorlijk op de achtergrond geraakt. Vergis je niet, dat deel 1 en 2 in 1935 en 1936 zijn uitgekomen. In een heel andere tijd dus.
In de boeken van Paul Nowee zie je het katholieke eigenlijk helemaal niet meer terug. Natuurlijk, de schrijvers waren katholiek, dus dan is het logisch, dat je hier wel iets van terugvindt.

Verder vind ik het erg goedkoop, dat je suggereert, dat de boeken van Paul "niet zoveel slechter zullen zijn geweest." Je schrijft zelf, dat je als knulletje van 10 jaar Arendsoog ademloos zat te lezen. Daar zijn ze ook voor bedoeld. Probeer dus niet als volwassene de boeken vervolgens "af te kraken", omdat je in een vlaag van enthousiasme deel 1 en 2 wellicht hebt doorgebladerd voor je column.
Overigens zijn de delen van Paul over het algemeen beter.

Al met al vind ik, dat je over het hoofd van beide schrijvers en hun geesteskind een nogal smakeloos, maar wellicht bij sommige lezers "leuk" stukje hebt geschreven.

Ik mag hopen, dat deze reactie ongecensureerd aan je artikel verbonden mag blijven. Ik vind dat de lezers daar namelijk recht op hebben.

Met vriendelijke groet,
Jack Nowee
(kleinzoon en neef van ..)

Jack  :-O

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2008, 16:11:18 »

Citaat
Ik kreeg er destijds een brok van in de keel

Deze laatste zin van lijkt mij indicatief voor zijn reden om een dergelijke column te schrijven. 't Feit dat hij juist daarvan (van de gebeurtenissen rond de dood van pater Boyle en Witte Veders' reactie daarop) een brok in z'n keel kreeg duidt voor mij op zijn eigen christelijke (katholieke?) achtergrond en opvoeding. Die wil hij kennelijk met deze column nog eens een flinke trap na geven, iets wat je vaker ziet bij afgezwaaide christenen. Dat vindt ik om te  :'(, temeer omdat dit ook nog over de rug van Arendsoog en z'n scheppers gaat.

@Jack: mooie en passende reactie.

Wim  :)
« Laatst bewerkt op: 24 april 2008, 06:54:27 door kootw »

tuinman

• President
  • michael schumacher is the best
    • Bekijk profiel
    • http://www.puurveensboekenshop.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2008, 22:58:00 »

ajo zulk soort colums moet je met een korrel zout nemen

is een pracht smeuig stuk die collum

erg aan gedikt met veel fantasie dat moet gezegt worden

je moet zulk doort collums niet persoonlijk opvatten
maar met een knip oog lezen

en voor al tussen de regels door lezen
zoekt u een arendsoog boek mail mij dan
bijna alle arendsoog boeken standaard op voorraad

altijd binnen 24 uur andwoord

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2008, 07:01:24 »

is een pracht smeuig stuk die collum

Zelfs los gezien van het feit dat deze column over Arendsoog gaat ben ik dat niet met je eens.

Citaat
erg aan gedikt met veel fantasie dat moet gezegt worden
je moet zulk doort collums niet persoonlijk opvatten
maar met een knip oog lezen

Ik ben met je eens, Tino, dat een beetje relativeren wellicht geen kwaad kan. Ik heb zijn andere columns ook gelezen (er stonden er nog 2 op de site) en die zijn van hetzelfde niveau... dat zegt genoeg denk ik.

Hij heeft in elk geval wel een reactie gescoord, en dat was 'm in z'n voorgaande columns niet gelukt...  ;)

Wim ;D

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2008, 16:30:26 »

Na eerste lezing van de column had ik vooral het idee met een stukje te doen te hebben dat niet onaardig was, maar voor mij alleen alleen bijzonder doordat het over Arendsoog ging.

Ik was eigenlijk nogal verbaasd door de felle reacties dus besloot ik het stukje nog maar eens te lezen en mijn bevindingen zo eens even hier neer te zetten.

Citaat
Daar kwam ik toevallig bij het opruimen van een oude zolder zomaar een oud, rasecht exemplaar van Arendsoog tegen.

Dit wil ik wel geloven, maar controleren kan ik het natuurlijk niet.

Citaat
De kranige pistolero uit Arizona, die in naam der rechtvaardigheid allerlei woestelingen naar hel en vagevuur knalde, constant rondgaloppeerde op zijn knol Lightfeet en zijn wrekende Colts zó precies hanteerde dat hij op een afstand van zeker vijftig meter een vlieg zó zijn zonnebril van z'n snufferd schoot.

Hier heeft Jack natuurlijk gelijk. In geen enkel boek schieten Arendsoog of Witte Veder een schurk dood, hoewel twee bijna identieke gebeurtenissen in deel 13 en 59 toch wel twijfelgevallen zijn.

Citaat
Ja, Arendsoog zat je als knulletje van tien wel even ademloos te lezen. Het bleef bij mij overigens bij die eerste twintig boeken van Jan Nowee, want van de 43 delen die zijn zoon Paul vervolgens produceerde, heb ik er nooit een opengeslagen.

En hier verbaas ik mij dus over. Jack verwijt Gerard Janssen wel alleen deel 1 en 2 doorgebladerd te hebben maar in dit fragment komen toch twee feiten naar voren die in geen van deze delen staan, nl.
- De namen van de schrijvers.
- Het aantal delen dat Jan en Paul hebben geschreven.
Voor mij reden om aan te nemen dat hij toch wel iets meer huiswerk heeft gedaan. Misschien alsnog te weinig maar toch.

Citaat
Niet dat die zoveel slechter zullen zijn geweest,

Als ik het zo bekijk is deze zin het enige negatieve dat Janssen over Arendsoog zegt, maar ik denk dat dit vooral komt door een ongelukkige woordkeuze. Als je 'slechter' door 'minder goed' vervangt krijg je al een heel andere zin, die mij meer in overeenstemming lijkt met de rest van de inhoud.
Maar, toegegeven, ik kan niet in Janssens hoofd kijken dus ik weet niet of hij bedoelt dat hij de boeken van Jan Nowee toch slecht vind. Wat natuurlijk mag.

Citaat
maar ja, op zekere leeftijd wordt Arendsoog toch wat minder interessant dan bijvoorbeeld Jan Wolkers. Die schreef over heel andere dingen, waar zo'n dappere cowboy als Arendsoog natuurlijk geen tijd voor had.

Niks mis met dit fragment, lijkt me. Hoewel ik van Jan Wolkers niet veel (één boek) gelezen heb, kan ik toch wel begrijpen dat hij wat anders wil lezen dan Arendsoog. Zelf krijg ik ook vaker de behoefte om iets te lezen van een zwaarder kaliber.
Overigens had Arendsoog er misschien niet alleen geen tijd voor, hij wist er ook weinig van af. Zie deel 59, blz. 52 om te begrijpen wat ik bedoel.

Citaat
De boeken waren ook heel erg katholiek. In het tweede deel, over de heidense indiaan Witte Veder, wordt op het einde een of andere missionaris door goddeloos geboefte voor z'n raap geschoten. Terwijl voor zijn stervend oog de hemelpoorten al openzwaaien, buigt Witte Veder zich over hem heen en prevelt: 'Mij nu het licht zien, pater. Mij begrijpen Grote Manitou slechts uit duim rode broeders gezogen, en christendom enige ware geloof zijn. Mij nu hartstikke bekeerd.'

En dan dat katholieke. Doordat ik zelf katholiek opgevoed ben (ik ben nu zo'n 'afgezwaaide christen') kan ik hier wel wat over zeggen. En wel dit:
Voor mij bestaat het katholieke (eigenlijk elk geloof/religie) uit twee delen. In de eerste plaats het geloof in God. Dit komt in de eerste twee delen sterk naar voren om daarna steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen om uiteindelijk na deel 23 te verdwijnen, en als Gerard dat bedoelt had hij wat meer moeten lezen.
Daarnaast heb je het handelen naar je geloof. Dit betekent voor het Rooms-katholicisme vooral vergeef je vijanden, heb je naasten lief enzovoort. Wat mij betreft komt dit in alle delen terug. In het laatste deel nog, waarin Arendsoog de 'schurk' Joey zijn zonden vergeeft en hem weer op het rechte pad brengt.
Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen je kunt katholiek zijn zonder God er steeds bij te betrekken (mijn ouders, toch overtuigd Rooms-katholiek, hebben het woord/de naam God buiten de kerk om misschien vijf keer genoemd) en voor mij is dat het katholieke in Arendsoog.
(Overigens denk ik dat Janssen vooral het eerste deel van het geloof bedoelt, dus zit hij inderdaad fout)

Citaat
Dat was mooi hoor. Daar kon je als pater boven bij de Grote Chef wel mee aankomen, dat je pakweg een minuut voor tijd nog snel een heidense ziel had gescoord.

Dit klinkt wat sarcastisch, maar ieder zijn mening natuurlijk. Ik vraag me trouwens wel af of 'de Grote Chef' niet al tevreden genoeg was over het werk van pater Boyle. Hij heeft Arendsoog immers van wraakneming weerhouden (zie deel 1)...

Citaat
Ik kreeg er destijds een brok van in de keel.

Voor mij duidt dit inderdaad ook op een christelijke achtergrond, waar de schrijver afstand van heeft genomen. Op mij is hetzelfde van toepassing. Ik krijg zelf niet het idee dat hij flink wil natrappen. Hij levert wel kritiek (voorgaande fragment) maar dat moet kunnen. Misschien is dat ook wel hetzelfde.
Voor de rest een einde zonder echte afsluiting.

Dit is nogal een lang bericht (maar dat vond ik even nodig) dus even een korte analyse: het stuk is slecht, de mening komt te weinig naar voren en mist een echte afsluiting. Toch heb ik het idee dat er te overhaast gereageerd is en dat Tino gelijk heeft als hij zegt dat je er met een knipoog naar moet kijken.

Groeten,
Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2008, 18:25:10 »

Lieve mensen, waar maken jullie je druk over? Ok, van Jack kan ik het begrijpen, want het gaat om familie, maar verder? Het is een heel slecht geschreven stukje, meer niet. De eerste paragraaf bestaat uit welgeteld één zin (een paragraaf hoort uit minimaal twee zinnen te bestaan) en deze zin heeft niet eens een hoofdwerkwoord.

Het stukje gaat eigenlijk nergens over. Ik ben het wel eens met Wim dat er een beetje te veel venijn schuil gaat in zijn opmerkingen over de katholieke achtergrond; ik kreeg wel het idee dat dit te maken heeft met een slecht geweten. De goede man heeft waarschijnlijk deel twee opengeslagen, doorgebladerd en daarmee een beetje zijn geheugen opgefrist. En laten we wel wezen, het katholieke druipt er zeker in deel twee wel heel erg vanaf en ik kan me voorstellen dat je daar wat kriebelig van kan worden. Echter, zoals Jack aangaf, de boeken zijn in 1935-36 geschreven en je moet het wel in de context van de tijd zien.

Ik heb het idee dat het even inderhaast geschreven is en dat hij niet heeft gekeken hoe het eigenlijk overkomt. Het is niet heel erg negatief en er zit wel degelijk een stukje nostalgie in; vergeet niet dat als hij alleen de oudere delen heeft gelezen de boeken inderdaad behoren tot een ander tijdperk. Het zijn de Paul Nowee boeken die nu het makkelijkst toegankelijk zijn voor de lezer, maar die maken geen deel uit van de ervaring van dit heerschap.

Wie weet, misschien is er door dit stukje opeens in Eindhoven nieuwe interesse in Arendsoog; ik zou maar alert zijn, Tino... ;)

Liefs,
Miss Arendsoog.

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2008, 18:45:53 »

Je hebt van de inhoud van de column (en de reacties daarop) in elk geval een grondige analyse gemaakt, Jurgen! [cl]

Een paar reacties:

Als ik het zo bekijk is deze zin het enige negatieve dat Janssen over Arendsoog zegt, maar ik denk dat dit vooral komt door een ongelukkige woordkeuze. Als je 'slechter' door 'minder goed' vervangt krijg je al een heel andere zin, die mij meer in overeenstemming lijkt met de rest van de inhoud.
Maar, toegegeven, ik kan niet in Janssens hoofd kijken dus ik weet niet of hij bedoelt dat hij de boeken van Jan Nowee toch slecht vind. Wat natuurlijk mag.

Ik vind dat de woordkeuze bepalend is voor de 'kleur' van een tekst. Als je zegt 'slechter' dan gebruik je een overtreffende trap van 'slecht' en bedoel je volgens mij niet 'niet minder goed', wat je gebruikt als je het een goed vindt en denkt dat het ander waarschijnlijk bijna even goed zal zijn.

'weinig slechter' is inderdaad niet in overeenstemming met 'als knulletje...ademloos...', maar wellicht bedoelt hij dat hij vroeger de boeken goed vond en dat hij ze tegenwoordig slecht vindt, want nu leest hij liever Wolkers.

Citaat
Voor mij bestaat het katholieke (eigenlijk elk geloof/religie) uit twee delen. In de eerste plaats het geloof in God. Dit komt in de eerste twee delen sterk naar voren om daarna steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen om uiteindelijk na deel 23 te verdwijnen (....) Daarnaast heb je het handelen naar je geloof. Dit betekent voor het Rooms-katholicisme vooral vergeef je vijanden, heb je naasten lief enzovoort.

Hierin verschillen wij wellicht van mening. Ik denk dat - wanneer je 1 losknipt van 2 - iets in de sfeer van humanisme overhoudt.

Citaat
Voor mij duidt dit inderdaad ook op een christelijke achtergrond, waar de schrijver afstand van heeft genomen. (...) Ik krijg zelf niet het idee dat hij flink wil natrappen. Hij levert wel kritiek (voorgaande fragment) maar dat moet kunnen. Misschien is dat ook wel hetzelfde.

Ook hier een wat afwijkende mening, wellicht/waarschijnlijk gevoelsmatig: kritiek is op meerdere wijzen te formuleren, door dat zodanig scherp af te zetten als in de column ga je denk ik richting afbranden, en dat kwalificeer ik meer als natrappen.

Citaat
Toch heb ik het idee dat er te overhaast gereageerd is en dat Tino gelijk heeft als hij zegt dat je er met een knipoog naar moet kijken.

Ik ben lid van dit forum omdat ik het leuk vindt om met anderen van gedachten te wisselen over onze grote jeugdheld Arendsoog.

In dat kader is een 'afbrandcolumn' niet heel leuk om te lezen, en vanuit dat perspectief zou ik de reactie van Jack niet overhaast willen noemen. Met mijn eigen eerste reactie heb ik mezelf afgevraagd waarom je een dergelijke afbrandcolumn schrijft, plus wat ik daar persoonlijk van vindt. Ik houdt me op het forum in de regel wat buiten dergelijke discussies, en misschien moet ik dat zo houden, 't leidt slechts af van de waarde die het forum voor mij heeft en bovendien verzandt je in tegenstellingen die ik liever niet zie.

;D Ik ben liever lekker bezig met spitten en wroeten in Arendsoogboeken ;D en ik hoop dat er veel leden zijn die daar lekker aan mee doen ;D dan krijgen we die drukgeschiedenis ook nog eens rond ;D

Groeten,

Wim ;D
« Laatst bewerkt op: 25 april 2008, 15:04:34 door kootw »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2008, 21:16:42 »

Citaat
'weinig slechter' is inderdaad niet in overeenstemming met 'als knulletje...ademloos...', maar wellicht bedoelt hij dat hij vroeger de boeken goed vond en dat hij ze tegenwoordig slecht vindt, want nu leest hij liever Wolkers.

Denk dat dit inderdaad zijn punt is. Misschien is het ook wel begrijpelijk. Voor iemand die de spanning van de Arendsoogboeken altijd is bijgebleven, maar die de boeken na jaren lezen weer pakt, zullen de boeken wel tegenvallen, omdat je, als je andere dingen bent gaan lezen, ook op andere kenmerken voor een goed boek bent gaan letten, maar dat die in Arendsoog niet terug te vinden zijn.
Ik probeer dan ook nog af en toe een Arendsoog te pakken, gewoon om te herinneren dat een boek dat 'gewoon' spannend is ook leuk kan zijn.

Citaat
Hierin verschillen wij wellicht van mening. Ik denk dat - wanneer je 1 losknipt van 2 - iets in de sfeer van humanisme overhoudt.

Grappig dat je humanisme noemt, want dit woord had ik zelf ook al bedacht voor Arendsoog. Vorige week donderdag had ik op school een mondeling voor het vak Letterkunde, waarin je moest vertellen over wat je allemaal gelezen had. Daarbij moest je beginnen bij je jeugd, dus ik had natuurlijk een paar Arendsoogboeken meegenomen. En daarbij zei ik ook dat Arendsoog van katholiek een humanist was geworden...

Maar hoever humanisme van katholicisme afstaat en of christen/katholiek zijn ook kan zonder in God te geloven is een discussie die buiten het bestek van het forum valt. Het hangt ook helemaal af van de invulling die iemand geeft aan het begrip 'religie'.

Citaat
Ik houdt me op het forum in de regel wat buiten dergelijke discussies, en misschien moet ik dat zo houden, 't leidt slechts af van de waarde die het forum voor mij vertegenwoordigd en bovendien verzandt je in tegenstellingen die ik liever niet zie.

Het is ook niet echt iets voor mij om hierin mee te doen, maar af en toe lees ik wat en dan denk ik 'dat klopt niet' en dan probeer ik de feiten even op een rijtje te zetten en dan een conclusie te trekken, maar dan blijkt vaak dat ik meer vertel dan ik eigenlijk van plan was.

Citaat
;DIk ben liever lekker bezig met spitten en wroeten in Arendsoogboeken Grin en ik hoop dat er veel leden zijn die daar lekker aan mee doen Grin dan krijgen we die drukgeschiedenis ook nog eens rond Grin

Ik ben het volkomen met je eens, Wim, en voor mij word het ook weer tijd dat ik wat aan mijn Arendsoog-encyclopedie ga doen. ;D Maar eerst even mijn examens doen. Daarna zien we weer verder.

Gr. Jurgen
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

John

• Marshall
  • Ben er weer :)
    • Bekijk profiel
    • Meer dan 3000 verschillende legpuzzels uit voorraad leverbaar!
« Reactie #9 Gepost op: 03 juli 2010, 14:46:04 »

Vanmorgen stond er een column over Arendsoog in het Eindhovens Dagblad. Zie de link hieronder.
http://www.ed.nl/algemeen/columns/3026803/Gerard-Janssen--Arendsoog.ece

Ook deze link werkt helaas niet meer.  :'(
Pagina's: [1]