Ach, het kan nog veel erger. Zoals bekend hou ik veel van boeken en zijn de Brontë-zusjes mijn onderzoeks-onderwerp. Als je bedenkt dat ze voor een eerste druk van
Jane Eyre van Charlotte Brontë 36.000 dollar vragen en voor een eerste druk van
The Tenant of Wildfell Hall van Anne Brontë 72.000 dollar, dan valt het toch allemaal weer mee? Als er een eerste druk van
Wuthering Heights en
Agnes Grey (werden tegelijk gepubliceerd) verschijnt, dan is ie binnen een uur verkocht en ik denk dat het bedrag echt belachelijk hoog zal zijn. En natuurlijk heb je het hier over boeken die de wereldliteratuur veranderd hebben, maar de prijzen zijn buiten elke proportie. Hetzelfde geldt voor kunst en ook voor kleding. Bedragen van 4 nullen zijn niet ongewoon voor jurken die in bepaalde films gedragen worden en kijk ook even naar dit berichtje over het veilen van een Marilyn Monroe jurk:
The Happy Birthay Mr. President Dress
A full length evening sheath dress of flesh colored souffle gauze encrusted with graduated rhinestones embroidered in a rosette motif. Worn by Marilyn Monroe at the famous birthday tribute to President John F. Kennedy at Madison Square Garden where she sang "Happy Birthday Mr. President" on May 19, 1962. Estimate was on request.
The most exciting item in the entire auction, THE DRESS! Even watching on TV, the crowd anticipation could be felt as the lights darkened and the dress appeared in a spotlight with background music of Marilyn singing Happy Birthday. This has to be one of the most expensive dresses in history, with the final price hammered down at $1,150,000.Je vraagt je toch af of iemand niet even ergens een tikfoutje heeft gemaakt: meer dan een miljoen dollar voor een lap stof!!!
Als je het zo bekijkt is Arendsoog een goedkope hobby...
Ach ja, had ik toch maar iets anders moeten gaan doen dan geschiedenis...
Groetjes,
Miss Arendsoog.