Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 [3]

Auteur Topic: Verzamelen Karls May's "Winnetou en old shatterhand"  (gelezen 43742 keer)

jack nowee

• Gast
Re: Verzamelen Karls May's "Winnetou en old shatterhand"
« Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2011, 18:04:59 »

Er is een tijdelijke Karl May-Winnetou-Old Shatterhand tentoonstelling in het Historisch Museum te Ter Aar geopend: wo za zo van 2 tot 4 uur. 
Historisch Museum Ter Aar
Westkanaalweg 118
2461 GW Ter Aar

www.museum-teraar.nl
Groeten van een vrijwilliger.

Ben er nog niet geweest en zal ook niet gaan.

Jack  :-O

Daan van Ee

• Gast
Re: Verzamelen Karls May's "Winnetou en old shatterhand"
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2017, 21:33:29 »

Dag,

Ik lees hier een bericht over iemand die informatie en /of boeken zoekt over Karl May en wel over Winnetou en Old Shatterhand.  Is degene nog steeds geinteresseerd?
* In het Nederlands zijn 50 boeken vertaald in het Nederland vanuit het Duits;
* De edities uit de jaren 1974/1975 vind ik het meest lezenswaardig. Karl May presenteert zich hierin als een culturele antropoloog nog voordat dat vak bestond. Hij leefde tussen 1842 en 1912.
* De latere edities vind ik meer jeugboeken met actie... waar de context is weggehaald.
* Er zijn nog enkele boeken van hem, die niet in Nederlands vertaald zijn.
* Commentaar blijft vaak steken in een inhoudelijke beoordeling van de avonturenboeken, niet van de onderliggende thema's die hij naar voren laat komen zoals
- het terugdringen van de Indianen in het Westen van de USA en Winnetou die dat niet met geweld wil tegenwerken
- de boeken met Kara ben Nemsi -Arabisch voor Ik ben Duitser- die gaan over een vriendschap tussen een christen en een moslem-- kan dat? Uiterst actueel?

Pagina's: 1 2 [3]