Probleem is dat je als je lezen verplicht stelt op school, kinderen het er niet leuker van gaan vinden. Vriendinnetje van mij vond lezen altijd wel leuk, maar heeft er door school zo'n tegenzin voor ontwikkeld, dat ze er geen lol meer in heeft. Het is heel moeilijk om die balans te vinden tussen het aanmoedigen en het verplicht stellen; voor je het weet, bereik je het tegenovergestelde van wat je wil.
Ik had het er gisteren met Anko nog even over: als je kinderen wil laten beginnen met Arendsoog moet je ergens in de midden-nummers beginnen. Het taalgebruik in deel 1 is veel te moeilijk en ouderwets. Als ze beginnen met lezen dan eerst de meest meeslepende delen uitkiezen, zodat de interesse gewekt is. Als ze het later nog leuk vinden, dan kan je ook voor de eerdere delen gaan. Je moet van te voren dan wel wat uitleggen over Arendsoog en wie hij is.
Mijn oppaskindje (10 jaar en echt helemaal een meisje-meisje; roze kleren etc) vroeg mij heel lief bij het voorlezen wat een revolver was; ik heb haar toen maar geknuffeld. Wat een heerlijk onschuld!
Groetjes,
Miss Arendsoog.