Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: [1]

Auteur Topic: Arendsoog in Nederlandse les  (gelezen 8452 keer)

kootw

• Big Chief
    • Bekijk profiel
Arendsoog in Nederlandse les
« Gepost op: 13 maart 2005, 19:38:54 »

Zoals de meesten wel weten werd Arendsoog door "literair" Nederland afgedaan als weinig opbouwend en tweederangs jeugdverhalen.

Wij denken daar natuurlijk heel anders over als zijn grote fans, maar nu ik Daniel zie schrijven over Arendsoog in Margriet" herinner ik mij opeens dat wij op de middelbare school een leerboek voor het vak Nederlands hadden waarin een stuk uit "Arendsoog... om oog!" in stond. Het gaat om het gedeelte waarbij Arendoog in contact met de veedieven komt als boeienkoning Maldeno.

Ik kan me de lesmethode absoluut niet herinneren maar wellicht zijn er anderen die een beter middelbare school geheugen hebben ;D

Kennelijk is in de loop der jaren de mening over Arendsoog toch een beetje veranderd.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2005, 02:26:07 door kootw »

John

• Marshall
  • Ben er weer :)
    • Bekijk profiel
    • Meer dan 3000 verschillende legpuzzels uit voorraad leverbaar!
Re:Arendsoog in Nederlanse les
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2005, 20:14:32 »

Ik kan me de lesmethode absoluut niet herinneren maar wellicht zijn er anderen die een beter middelbare school geheugen hebben ;D

Ai, Wim... een tikfoutje in de titel... ???
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2005, 20:15:48 door John »

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2005, 21:52:26 »

In onze schoolboeken is niks meer van Arendsoog te vinden, maar in de brugklas had ik een leraar die zelf ook Arendsoog gelezen had. Hij heeft mij nog twee boeken gegeven, ik had ze al, maar er zat wel een bladwijzer in!

Dat de mening over boeken veranderd is, is soms wel duidelijk, bovengenoemde leraar (man van een jaar of 50) vind het belangrijker dat lezen leuk moet zijn, en dat het dan niet uitmaakt wat je leest. Hij ging dan soms ook lijnrecht tegen de regels van de andere leraren in.

Natuurlijk is dit per leraar verschillend, ik heb alleen nog nooit een leraar meegemaakt die de Arendsoogboeken afraadde.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2005, 21:52:47 door El Mascara »
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’

Little Eagle

• Marshall
  • Ik ben Caey, de Berner Sennenhond van Little Eagle
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2005, 22:38:17 »

Als het voor jullie een troost mag wezen; hier in België is het nog erger. Ik heb vroeger de Moderne gevolgd( is voorbereidend middelbaar voor hogere studies) en daar mocht je niet spreken over zulke boeken. Het getuigde van weinig respect wanneer je zoiets durfde lezen.  :-\

Nu vraag ik me af waarom een tiener die het beroeps- of technisch onderwijs volgt zulke boeken wel mag lezen? Ik heb me er in ieder geval niks van aangetrokken. Lezen moet voor kinderen in de eerste plaats aangenaam zijn, hoe hoog het iq ook moge zijn bij een kind. >:(

Ik hoor van mijn neefje, die nu ook in het eerste middelbaar zit, dat Arendsoog zelfs helemaal niet meer gekend is. Hoe het daar nu met andere jeugdboeken zit, daar heb ik helemaal geen idee van. Ik weet wel dat er veel meer keuze is dan 35jaar geleden. ???

Little Eagle(Kris) ;)
Waren mensen dieren, dan waren het géén beesten!

Gaan countrydansen is een heel klein beetje het Arendsooggevoel ervaren.

Miss Arendsoog

• Gouverneur
    • Bekijk profiel
    • An Old-Fashioned Girl
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2005, 23:14:18 »

Vergeet niet dat het al meer dan tien jaar geleden is, sinds het laatste boek is verschenen en dat de boeken in de winkel niet meer (ok, nu kruidvat) te krijgen zijn. In de Nederlandse bibliotheken staan ze nog wel; in Amstelveen wel rond de 20 boeken, maar het wordt steeds moeilijker om eraan te komen, waadoor het lastig is om het aan te raden aan kinderen. 'Zulke leuke boeken, maar helaas kan je ze niet meer krijgen.' Verder is het wel logisch dat ze na de eerste klas middelbare school niet meer gelezen 'mogen' worden. Het zijn immers kinderboeken.

cowgirl alice

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2005, 21:28:37 »

wij moesten op de middelbare school echt literatuur lezen. Jan Wolkers enzo...
nou, geef me dan toch maar liever Arendsoog voor m'n kids! :D
Storms never last....

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2005, 21:45:37 »

Ik vind het wel logisch dat er verplichtte leteratuur bestaat en dat die door kinderen ouder dan 12 wordt gelezen. Maar die bepaalde literatuur moet kunnen afgewisseld worden door iets dat volledig ontspant. In ons geval, fans van Arendsoog, is een Arendsoogboek dan uitstekend om onze gedachten volledig af te leiden. Voor mij hoeft men het niet speciaal te promoten op school. Wat moet je dan allemaal al niet bij de kinderen gaan aanraden? Er is zoveel meer keuze dan vroeger! Maar het mag niet zijn dat boeken als Arendsoog verguisd worden door volwassenen en dat deze mensen de kinderen dan gaan verbieden zoiets te lezen.  :'(
Het is net zoiets als met muziek en film: ieder heeft zo zijn eigen mening hierover en die moet door iedereen kunnen worden gewaardeerd. :-\

Little Eagle(Kris) :P

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2005, 21:51:26 »

er is een verschil in het nederlands tussen literatuur en lectuur; dat laatste léés je alleen en hoef je niets van te leren (geen boodschap). in die zin valt arendsoog toch beslist onder de literatuur, al is het dan jeugdliteratuur. ik vind het behoorlijk pedagogisch verantwoord...
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2005, 21:51:50 door kiki »

Little Eagle

• Marshall
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2005, 22:04:48 »

Het is zeker pedagogisch verantwoord. Als kind kan je er heel veel uit leren. Er wordt veel nadruk gelegd op belangrijke levensnormen.
Beleefdheid, respect voor anderen, eerlijkheid, zo weinig mogelijk geweld, doorzettingsvermogen, enz . . .Dat zijn allemaal zaken die mijn ouders mij vroeger ook hebben willen bijleren. Dankzij het voorbeeld van een held neemt een kind dit alles gemakkelijker aan.

Ik betrap me er soms op dat ik bepaalde zaken uit de Arendsoogboeken nog steeds als voorbeeld neem. Gaat het even slecht dan denk ik: de moed niet opgeven; Arendsoog deed dat ook nooit hoe hopeloos het er soms ook uitzag voor hem.
Is er ergens een probleem? Daar moet een oplossing voor zijn; dat was ook het motto van Arendsoog. Geen raadsel of probleem bleef onopgelost voor hem. En zo kun je vele voorbeelden vinden. Maar niet iedereen ziet het zo en dat is wel jammer. ???

cowgirl alice

• Sheriff
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2005, 22:20:47 »

ik ben het inderdaad eens met de opmerking dat iedereen zelf moet weten wat hij leest. :grin:
een leraar hier op de basisschool zei een keer op een ouderavond dat lezen heel belangrijk is en daarom vooral LEUK moet blijven. hij had zelf een hekel aan lezen gekregen door het gepush op school. >:(
als kind kon ik heel arendsoog niet. mijn eerste arendsogen komen uit de boekenkist van Arie (mijn man).
Storms never last....

Don Esteban

• President
  • Een goed boek is beter dan een hoge rekening
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2005, 23:51:56 »

en hoef je niets van te leren (geen boodschap).

Als je het zo bekijkt, zijn op de televisie de soaps ondertussen tot de literatuur gaan behoren, in plaats van de lectuur welke waaruit ze vandaan komen.
Als puur vermaak opgezet jaren geleden, als omlijsting voor zeepreclame, is het tegenwoordig een cult om te doen wat er in soaps gebeurt. Daardoor hebben de soaps meer "om iets van te leren" gekregen dan vroeger, zijn ze belangrijker geworden door de tijd.
Hetzelfde is er gebeurd met vele boeken en films, werden ze vroeger verguist om de inhoud, zijn het tegenwoordig meesterwerken.
Ik vind dat er bij deze catagorie de Arendsoogboeken tot zijn recht komen, nu moeten wij er de rest van de wereld (Nederlandstalig spraakgebied) er nog op attent maken.

Anko :D
SOMS LEZEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS WERKEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUIEREN EN SOMS EVEN NIET
SOMS PRATEN EN SOMS EVEN NIET
SOMS LUISTEREN EN SOMS EVEN NIET

DIT BEWIJST:

JE KAN ALLES SOMS EVEN NIET DOEN!!!!

kiki

• Deputy
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2005, 11:21:11 »

er ligt een schone taak voor leden van dit forum... :grin:
en wat als we nu ook een fanclub opzetten (met lidmaatschap), om de boodschap effectief onder de aandacht te brengen? de herwaardering van arendsoog als cultboek?

Neviathien

• Newbie
  • *
  • www.nevi.tk
    • Bekijk profiel
    • Nevi's Blogje
Re:Arendsoog in Nederlandse les
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2005, 16:00:05 »

Arendsoog mag, zover ik weet, alleen in de eerste twee klassen. Vanaf de derde ben je al 'verplicht' om voor school wat meer... hoe moet ik het noemen, 'betere' boeken te lezen.  :-\
Wat beter is kan ik niet zeggen. Vind het nogal een vage zaak. Wij gebruiken geen Arendsoog in de les, maar dat komt ook omdat de schrijfwijze nogal makkelijk is.  :b
Never sigh for better world
It's already composed, played and told

Jurgen Rinkel

• Quizmaster 2008 & 2009
  • Gouverneur
  • Serie compleet!
    • Bekijk profiel
    • Arendsoog-encyclopedie
Re:Arendsoog in Nederlandse les
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2005, 13:51:26 »

Wij mogen de eerste 3 klassen alles lezen wat we willen, behalve vertaalde boeken, ze zitten in de 3de klas al wat te pushen om echte literatuur te lezen.

Vanaf de 4de moet je Nederlandse literatuur lezen.
‘Wit! Dat is goed voor om mee te beginnen. Witte stof kan worden geverfd; de witte bladzijde kan worden beschreven, en het witte licht kan worden gebroken.’
Pagina's: [1]